[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:45

Ik moest gisteravond huilen omdat ik de chips uit het kerstpakket van mijn vader niet op mocht eten :=
En ja ik ga niet te vroeg juichen hoor, misschien valt het uiteindelijk tegen. Maar voor nu is het nog heel braaf

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:05

elenaMM77 schreef:
Als je de eierstokken laat zitten, heb je theoretisch gezien geen overgang..
Echter, bij het verwijderen van de baarmoeder kan er wel een verandering van de bloedtoevoer optreden, waardoor het uiteindelijk toch mogelijk is dat je in een vervroegde overgang komt.. In de meeste gevallen niet, maar je hoort wel regelmatig dat er overgangsklachten optreden, zonder overgang :(

Met de nieuwe lazer methodes is die kans zeer klein. Als je enkel je baarmoeder verwijderd zal het dus niet die gevolgen hebben.
Met alle hormonen die ik nu maandelijks in mijn lijf pomp... heb ik met mijn genetische achtergrond meer risico

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:13

c_alsemgeest schreef:
elenaMM77 schreef:
Als je de eierstokken laat zitten, heb je theoretisch gezien geen overgang..
Echter, bij het verwijderen van de baarmoeder kan er wel een verandering van de bloedtoevoer optreden, waardoor het uiteindelijk toch mogelijk is dat je in een vervroegde overgang komt.. In de meeste gevallen niet, maar je hoort wel regelmatig dat er overgangsklachten optreden, zonder overgang :(

Met de nieuwe lazer methodes is die kans zeer klein. Als je enkel je baarmoeder verwijderd zal het dus niet die gevolgen hebben.
Met alle hormonen die ik nu maandelijks in mijn lijf pomp... heb ik met mijn genetische achtergrond meer risico

kun je mij daar wat meer informatie over geven (ik zie iets over het verwijderen van de baarmoeder dmv laser, alleen baarmoeder slijvlies). mijn gyno heeft het in de gesprekken maar kort aangestipt hoor, omdat eierstokken hier laten zitten het probleem niet oplost, dus dat was verder ook niet echt een topic van gesprek

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:23

Voor de mensen met mirena spiraal heb ik een vraag.
Ik heb mijne 23 nov. Laten plaatsen, gelukkig is mijne niet afgekeurd dus dat scheelt. Na het plaatsen heb ik max 1 week lichte bloeding gehad.

Nu kreeg ik afgelopen dinsdag mijn eerste menstruatie en heb het nu nog steeds. Ene dag wat heftiger dan de andere. Met de pil was ik er altijd binnen 3 dagen vanaf en was het Veel minder dan nu.

Hoelang houd de menstruatie ongeveer aan? Ik denk sowieso langer omdat mijn lichaam er nog aan moet wennen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:14

Helaas is het gebruikelijk dat je bloedingen wat onregelmatig kunnen zijn in het begin, dat verschilt echt van vrouw tot vrouw. Het is voor ons niet te zeggen hoe lang het nu zal duren. Maar reken sowieso de eerste 3 maanden op een wat andere menstruatie dan je gewend was.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:16

Dankjee! Dit was ook eindelijk beetje de vraag alleen had ik het beetje raar omschreven

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:20

De kans is overigens heel groot dat je menstruatie steeds minder en korter zal gaan worden. Ook hier verschilt dat weer van persoon tot persoon maar de meeste dames met Mirena hebben een lichtere menstruatie of het verdwijnt zelfs helemaal :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:42

Ik bloedde de eerste 7 maanden haast non stop, en nu al 2 maanden niet meer :P

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:51

Ik heb mijn 2e mirena sinds september 2015
Na t zetten de 2e keer wat spotting en in t voorjaar 1 keer 1 dag wat bloedverlies
Verder nooit en nooit meer
Ook bij mijn 1e mirena nooit bloedingen gehad gelukkig!
Blijf aan spiraal tot ik in de overgang ga en niet meer ongesteld wordt .
Vindt t maar niks die maand stonde

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:13

elenaMM77 schreef:
Ayasha schreef:
Daarom gewoon de hele boel er uit (baarmoeder dus, niet de eierstokken.)
Maar ook als je medische redenen hebt doen ze dat gewoon niet. En dat is belachelijk.

dat laatste kan ik mij op zich juist weer wel voorstellen Ayasha.. want iedere euro kun je maar 1x uitgeven. als iedereen die de wens op z'n twintigste uit dat hij/zij geen kinderen wil hebben een baarmoederverwijdering kan krijgen (inclusief de economische schade van al die mensen die dus ook nog eens 4-6 weken uit de running zijn, met 'ziekteverzuim'), dan staan we straks weer te roepen dat er niet genoeg gaat naar de ouderen zorg, of de chronisch zieken, of dat je zolang moet wachten omdat de wachtlijsten voor gynocologie dan zo lang worden als het een standaard anticonceptiemethode gaat worden.

Ik begrijp de wens om het te laten verwijderen, maar ik begrijp ook waarom dat niet zomaar gedaan wordt, zowel vanwege de impact als dat ik het leeftijdsverhaal erachter begrijp.. daarnaast heeft het ook nog lichamelijke 'bijwerkingen waar je misschien helemaal niet bij stilstaat vooraf, maar waarbij 'de rest van je leven/vruchtbare leven' best heel lang is.. zo heeft het meestal impact op de beleving van de horizontale tango (baarmoeder en baarmoederhals/mond, werken mee in het gevoel). De bloedstoevoer van en naar de eierstokken veranderd waardoor toch overgangsklachten zoals opvliegers kunnen optreden, ondanks dat je niet in de overgang zou moeten belanden. de blaas moet vaak losgemaakt worden van de baarmoeder, waardoor er problemen met continentie kunnen ontstaan (tijdelijk of blijvend).

er spelen zoveel dingen mee, dat ik begrijp waarom er moeilijk gedaan wordt, net zozeer als dat ik begrijp dat de wens er is en het onbegrip waarom het niet zomaar even gedaan kan worden..

Werken doe ik al vijf jaar niet meer dus die schade is niet van toepassing, necrose heb ik al dus daar voor hoef ik het ook niet te laten en de horizontale tango.... Laten we zeggen dat ik mijn redenen heb om me daar ook weinig zorgen om te maken. ;) dat wil ik je via PB wel sturen maar niet openbaar.
En als ik toch nog kinderen zou willen ben in sowieso genaaid want 1. Ik mag medisch niet. :+ dus nog een argument dat de goot in gaat.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:52

Weet iemand hoe een innesteling voelt? Google maakt mij bang. Ben op dag 14 van mij strip.

Heb twee uur na gemeenschap ineens best heftige pijn, ben beetje bang geworden. Een wondje / irritatie gaat toch geen kramp en alles opleveren ??

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:58

420BlazeIt schreef:
Weet iemand hoe een innesteling voelt? Google maakt mij bang. Ben op dag 14 van mij strip.

Heb twee uur na gemeenschap ineens best heftige pijn, ben beetje bang geworden. Een wondje / irritatie gaat toch geen kramp en alles opleveren ??

Innesteling vind echt niet zo snel plaats na gemeenschap (gemiddeld dag 8 na bevruchting zeg ik uit mijn hoofd) en als je pil gewoon goed geslikt heb is de kans überhaupt absurd klein/nihil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:19

Die pijn kan kramp zijn, vergeet njet dat er tijdens de seks het een en ander verandert daarbinnen, dat moet ook allemaal weer terug in vorm en dat kan wel eens gepaard gaan met kramp.

Ik meld me hier ook weer eens. Ik slik al jaren de pil(door), en wordt 2/3 keer Per jaar ongesteld. Weet nu weer waarom, ik ben al 3 dagen ziek, echt hele zware hoofdpijn die enkel te stillen is met zware pijnstillers, hele zere opgeblazen buik, misselijk, zware krampen en moe :(
En dus veel bloedverlies ook.
Iemand tips voor de volgende keer? Zie er nu al tegenop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:34

Eigenlijk niet. Ik kwam de week door met naproxen (aleve feminax maar dan goedkoop) en zo veel mogelijk rustig in bed liggen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:39

Voor bloedverlies is een cup misschien handig? Dan moet je iets minder verschonen.
Voor de pijn... ik heb er geen oplossing voor. Bij mij ging die pas over toen ik naar een naturopaat ben geweest, en dat na jaren van verschillende pillen.

Een warmwater kruik wil wel helpen. Maar dan kun je natuurlijk nog niets doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:53

Aleve/Naproxen mag je evt combineren met paracetamol, die versterken elkaars werking. Wat mij goed hielp was paracetamol codeine, zit een licht opiaat in dus dat zou je evt eens bij je huisarts kunnen vragen. Je kunt er wel iets suffig van worden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:56

Naproxen idd. Dat zijn COX2 remmers die inwerken op het gladde spierweefsel. Paracetamol doet dat niet. Daarom is paracetamol minder effectief bij menstruatiepijn.
Aleve feminax claimt dat er naast naproxen ook een stofje in zit waardoor de baarmoeder minder verkrampt en je minder bloedt. Maar gewone naproxen werkt ook prima.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:01

Joolien, ik had vroeger last van zwaar ernstige krampen waardoor ik heel de dag niks kon. Naar de huisarts geweest, eerst dingen laten uitsluiten en vervolgens kwam het advies: aleve feminax al vóór dat de krampen komen slikken (een/twee dagen van te voren). Dit hielp mij ontzettend. Aanzienlijk minder pijn en minder bloed.

Met de hoofdpijn zou ik het niet weten...

En verder een lekkere warme kruik en zielig doen :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:22

En toch.. ik heb er altijd bijzonder veel pijn van en merk een goed verschil tissen feminax en naproxen. Dan maar iets duurder,.met feminax kom ik de dag wel door.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:32

Ik heb afgelopen vrijdag onder narcose een mirena spiraal laten plaatsen omdat mijn baarmoeder zo hoog lag dat gewoon plaatsen vrijwel zeker een hele pittige opgave zou worden (vooral voor mij)

Bij ontwaken op de uitslaapkamer had ik te maken met ernstige pijnen, en ondanks alle pijnmedicatie is die tot op heden nog steeds aanwezig.
Net bij de gyneacoloog geweest en bloed echo etc laten doen, gaat mij straks terug bellen.

Zijn er hier meer mensen met zulke ervaringen (dan wel niet onder narcose!) die ook zulke hevige pijn hadden na plaatsen? Het liefst wil ik dat ding laten zitten, maar na 3 dagen constante pijn is de lol er echt af.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:31

Ik heb ook zeker wel 3 dagen pijn gehad en vrijen was de eerste tijd ook heel gevoelig.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:24

Pijn is ook normaal maar niet in de mate die ik heb ;(
Vrijdag wordt het er weer uitgehaald en dan gaan we een nieuwe poging doen....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:14

Even lachen maar met zn allen:

Gister bij gyn geweest voor controle na eerste menstruatie van mijn koperspiraal. Het ding zat nog goed.
Ook moesten de touwtjes nog wat afgeknipt worden aangezien er iemand liep te mekkeren. :+

Dus ik lig daar braaf, gyn trekt de instrumentenla open, ziet geen schaar. Roept assistente en vraagt haar een schaar te halen. Het kind komt terug met de papiertjesknip schaar uit het kantoor. _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:54

:')
Geweldig verhaal haha, assistente zal ook wel rood aangelopen zijn :P

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:32

Ze zei doodkalm: "dat was niet helemaal duidelijk"
Nee joh, tuurlijk niet. We waren tenslotte met een knutselmiddag bezig! :')