Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:55

:wave: Ik zwaai ook weer even gedag.

Na mijn val helemaal niet meer gelopen en hoop vanavond weer op de band een paar km te kunnen lopen. Heb weinig bij gelezen want ook nog slecht nieuws gekregen dat mijn oma (ze is 90) kanker heeft in haar kaak/mond. Tot slot afgelopen week ook nog een buikgriepvirus meegepakt... Dus het schooljaar begon weer lekker chaotisch.

Ga proberen vanaf nu weer braaf mee te lezen en te reageren.

germie

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:02

Sterkte met je oma.

Mijn Garmin heeft vandaag als suggestie 'rust'. Dat heb ik nog nooit gezien, haha.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:17

suusje26 schreef:

Na mijn val helemaal niet meer gelopen en hoop vanavond weer op de band een paar km te kunnen lopen. Heb weinig bij gelezen want ook nog slecht nieuws gekregen dat mijn oma (ze is 90) kanker heeft in haar kaak/mond. Tot slot afgelopen week ook nog een buikgriepvirus meegepakt... Dus het schooljaar begon weer lekker chaotisch.

Sterkte en beterschap... -O-
Hopelijk kun je vanavond weer een beetje je hoofd leegmaken op de band.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:18

germie schreef:
Sterkte met je oma.

Mijn Garmin heeft vandaag als suggestie 'rust'. Dat heb ik nog nooit gezien, haha.

Dat komt inderdaad ook voor. Baseert hij op je hrv/stress/hartslag/slaap en trainingsbelasting.
Vaak zit er wel een kern van waarheid in waarom hij het adviseert ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:23

En eigenlijk voel ik me fitter dan toen Garmin een training van bijna een uur adviseerde (die ook niet gedaan), haha. Maar goed, was vandaag toch niet van plan te trainen, kan ook niet, zit opgesloten in huis wegens asbestsanering van het dak van mijn woning.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:26

Ik moet zeggen dat Garmin soms eerder weet er ergens in het lichaam iets speelt dan dat je het zelf merkt :') Succes met de sanering vandaag.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:27

Suusje sterkte :(:) en beterschap.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:12

Vanaf hier ook sterkte en beterschap, suusje.

Gisteren een rondje van 4 km gedaan maar dat ging niet zo soepel als die 2 km van zondag. Maandag weer naar de fysio.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:05

germie schreef:
Tiggs schreef:
Oh ik zat in zone 4 en 5, niet in 3 en 4. Maar dacht dat er maar 4 waren.

Vo2 max laat ik door Garmin bepalen, dus dat zal niet 100% kloppen.

Maar zelf merk je wel verbetering? DAn zou je toch zeggen dat het wel goed is?

Ja, ik kan steeds langere afstanden lopen. Voel ook echt dat mijn benen sterker worden.
Maar een medische check kan nooit kwaad.

Sterkte Suusje!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:05

Tijdens het lopen zet ik het horloge zo dat ik onderaan de balk zie of ik in blauw,groen,geel of rood zit. Zo kan ik makkelijker uit rood blijven of kijken of het zakt als ik dus besluit gewoon in rood te lopen. Maar als ik naar een onbekende plek ga heb ik hem op de kaart maar ook wel op die waar de zonest te zien zin dan zie ik boven in een rode pijl oen krijg ik een elding over koersfout maar dat vind ik nog wel eens irritant en loop dan op de kaart. Zo langzaam mogelijk want in het bos kijk ik toch graag lekker om me heen enz.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:10

Ja met die pijl heb ik laatst ook gelopen, best leuk!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:17

Tiggs schreef:
Ja met die pijl heb ik laatst ook gelopen, best leuk!

Ik loop dan weer zelden op de blauwe pijl.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:27

@helderder wat zijn de zones zoals ingesteld op je horloge? Het kan zijn dat de standaardzones niet overeen komen met wat voor jou persoonlijk de zones zouden zijn en dat het daarom lijkt alsof je veel in het rood loopt terwijl dat niet zo is. Een goede graadmeter voor Z2 - Z3 is een gesprekje kunnen voeren/ mee kunnen neuriën met muziek. Als je dat nog comfortabel kan dan zit je niet in die Z5, ook al geeft je horloge/app dat wel aan. Nu kan het nooit kwaad om eens wat langzamer te gaan lopen en kijken hoe dat voelt.

Voor mij liggen de zones relatief heel hoog bij hardlopen, met fietsen liggen ze veel beter op de "standaard". Ze zijn sinds ik begonnen ben wel wat gezakt maar vallen nog steeds echt buiten wat mijn horloge standaard zou verwachten.

@RSLevi allemaal leuke plannen zo te lezen. Veel plezier de 17e bij de smokkelaarstrail

@MuSLi Wanneer is jouw 10k ook al weer? Daar was je voor aan het trainen toch? Hoe bevalt het plan?

@Tiggs Fijn dat je je hartslag goed onder bedwang hebt weten te houden en lekker hebt gelopen.

@Goof Super fijn dat 3 keer in de week lopen goed gaat met je nek. Raar dat je hartslag zo constant is bij uiteenlopende tempo's.

@Supervixen Veel leuke plannen ook zie ik. Heel veel plezier.

@germie Grappig dat Garmin je rust aanraad. Doet ie bij mij ook af en toe en hoewel het me op de dag zelf allemaal meestal wel mee lijkt te vallen voel ik me de volgende dag toch altijd een stuk beter, en was rust dus achteraf gezien geen luxe

@suusje26 Wat naar van en voor je oma.

Hier gister een rondje basistempo gedaan. Super lekker gelopen, moest me de eerste km echt inhouden om niet buiten de range van de Garmin suggestie te lopen. Moet wel echt nog flink uitbouwen naar de HM maar heb er wel vertrouwen in, kwam na 75 minuten ook niet moe thuis ofzo en had voor mijn gevoel echt nog wel langer weg kunnen gaan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:12

Garmin geeft hier alleen rust aan als ik dat ook echt zelf op de planning heb staan. Hoewel ik ook herken dat hij soms eerder door heeft dat ik ziek word dan dat ik dat zelf door heb.

Je kan bij Garmin (niet bij alle type horloges) ook een lactaatdrempel test doen. Dan kan hij je hartslagzones bepalen, dat is wel bruikbaar. De 'standaard'zones zijn een gemiddelde en juist daardoor eigenlijk niet bruikbaar.

Maar met sommige zaken zit hij er wel echt naast. Zo denkt hij dat ik een VO2 max heb van 47. Nou heb ik wel een redelijke conditie, maar dat hij zo hoog zit, geloof ik niet. Verder doe ik er ook niets mee, dus maakt het me ook niet uit.

Dit topic gaat wel hard trouwens, lastig bij te houden soms.

Imay, fijn dat 75 min al zo 'makkelijk' gaat dan. Dan is de HM toch helemaal niet zover weg.
Beterschap Suusje.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:18

Garmin had mijn zones op een gegeven moment uit zichzelf aangepast. Maar toen heb ik ‘m gereset en nu is het weg…

Maar als het goed is kan ik het na bezoek aan de sportarts zelf invullen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:34

Tiggs schreef:
Garmin had mijn zones op een gegeven moment uit zichzelf aangepast. Maar toen heb ik ‘m gereset en nu is het weg…

Maar als het goed is kan ik het na bezoek aan de sportarts zelf invullen.

Ja, je kunt ze inderdaad ook handmatig instellen.
Ik heb een paar maanden terug zo'n lactaatdrempel test gedaan van Garmin.
Had ik hem afgerond, zegt ie: lactaatdrempel niet gedetecteerd >;)
Voor jan banketstaaf die hele test uitgevoerd |o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:18

Ik was vandaag ook niet van plan te gaan lopen, maar kijk wel elke dag even wat de suggestie is. 1 keer had Garmin iets van bijna 1.5 uur, dat hou ik nooit vol. Was wel heel traag overigens, 10.30 per km, dus half wandelen, half hardlopen en je haalt dat wel. Maar die suggestie kwam op een dag dat ik toch niet zou lopen.

Lactaatdrempel nog niets over gelezen, eigenlijk geen idee wat het is bij garmin, haha. (pakt de handleiding er maar weer eens bij).
Laatst bijgewerkt door germie op 01-09-23 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:21

Wie van jullie loopt er eigenlijk met hartslagmeter en geeft dat echt veel verschil met de waarden die je watch meet?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:25

Tiggs schreef:
Wie van jullie loopt er eigenlijk met hartslagmeter en geeft dat echt veel verschil met de waarden die je watch meet?

Over het algemeen is er voor mij weinig verschil, maar mijn horloge heeft soms ineens rare metingen als ik geen band om heb. Dat ie ineens zegt dat ik een hartslag van over de 200 heb terwijl ik op mijn dooie gemak aan het fietsen ben terwijl ik zeker weet dat ie tussen de 120 en 130 zit. Of juist andersom dat ie 80 aangeeft terwijl ik weet dat ie ongeveer 150-160 moet zijn.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:47

Ik loop met hartslagmeter (als ik hem niet kwijt ben) en merk wel verschil in nauwkeurigheid. Hij reageert wel sneller voor mijn gevoel. Gemiddeld gezien kom ik wel op hetzelfde uit.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:09

Ik heb een hartslag meter aangeschaft een tijdje terug maar zit nog in de doos.

Ik ga morgen ondanks dat ik mega traag ben nu toch lopen in Ermelo de 15km. Heb zin om weer in het bos te lopen. En 4 uur de tijd om binnen te komen. Dat moet gewoon lukken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:34

Garmin geeft bij mij meestal rust aan de dag nadat ik een 30+ km loop. Na zo'n lange afstand neem ik vrijwel altijd een dag rust. Rust is ook heel belangrijk om goed te herstellen van zo'n afstand.

Net een rustige 10km gelopen, 5.58 min/km en gemiddelde hartslag van 129. Kleine wc pauze tussendoor.

Morgen rust en zondag even knallen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:02

BeFunny schreef:
Tijdens het lopen zet ik het horloge zo dat ik onderaan de balk zie of ik in blauw,groen,geel of rood zit. Zo kan ik makkelijker uit rood blijven of kijken of het zakt als ik dus besluit gewoon in rood te lopen. Maar als ik naar een onbekende plek ga heb ik hem op de kaart maar ook wel op die waar de zonest te zien zin dan zie ik boven in een rode pijl oen krijg ik een elding over koersfout maar dat vind ik nog wel eens irritant en loop dan op de kaart. Zo langzaam mogelijk want in het bos kijk ik toch graag lekker om me heen enz.

Mag ik vragen hoe je instelt dat je die kleuren ziet?
Ik zie nu tijdens hardlopen alleen mn gemiddelde snelheid, hoeveel km ik gelopen heb en hoe lang ik al loop.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:03

suusje26 schreef:

Wat ontzettend rot van je oma, sterkte :(:)
Dat is taai nieuws, zeker op je 90e..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:19

Karin_deB schreef:
BeFunny schreef:

Mag ik vragen hoe je instelt dat je die kleuren ziet?
Ik zie nu tijdens hardlopen alleen mn gemiddelde snelheid, hoeveel km ik gelopen heb en hoe lang ik al loop.

Ik weet niet welk horloge je hebt.

Maar op mijn Garmin maar ook op de forerunner 245 kun je switchen van beeld tussen bijv enkel de kaart. Of de klok of de koers pijl als je een koers loopt. Maar ook deze en deze foto is slecht donker overdag zie je die balk onderaan duidelijker en je ziet dan een streep in de zone waarin je loopt.

Afbeelding

Deze foto heb ik gemaakt zittend op de bank.