Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:07

Helderder schreef:
Resultaat van hartslagband gebruik was 6 slagen gemiddelde hartslag lager. Het is wat, maar alsnog 45 minuten in rood gelopen van het uur gisteren. Ga een voorbeeld aan je proberen te nemen BeFunny, tempo omlaag volgende loopjes en toch meer kijken naar de zones tijdens de training.

Het is even een omschakeling. Maar zoveel in rood lijkt me uiteindelijk alleen maar zorgen voor dat je conditie slechter wordt. Ik kwam uiteindelijk met kleine stapjes toch vooruit. En nu dan even minder maarja denk toch een soort restklacht van Corona ik zou er anders geen verklaring voor hebben. En langzamer lopen is echt geen schande hoor. Het is al een prestatie dat je loopt. Natuurlijk is het wel even niet leuk als je je eerder makkelijk te lopen tempo gewoon niet haalt. Maar dat komt vast wel weer.

Ik doe ook wel eens Hike en run. Maar dan ook niet gestructureerd ik probeer zelf altijd wel eerst een uur of en half uur aan één stuk en dan even een stukje wandelen maar let dan nooit echt op of dat 1 of 5 min is zeg maar. Maar misschien is dat wel fijn om gewoon zo toe te passen.

Tiggs

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:12

Ik ga zo een rondje bos lopen, dat zal ook een soort hike and run worden. Het is namelijk mijn easy run, maar wel heuvelachtig.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:22

Veel plezier Tiggs :j

Wat ze bij TRCU zeggen tegen beginnende trailers. Probeer de heuvels op te wandelen :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:37

Thanks voor de tip :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:52

RSLevi schreef:
Maar echt een kwestie van uitproberen. Bij voorkeur in pittige trainingen. Want als je voeding traint in trainingen met lage intensiteit is dat toch weer anders dan een wedstrijd constant in hoge intensiteit.

Overigens heb ik qua voeding enorm veel gehad aan sportdietisten en het boek "Eet als een atleet" en "Eet als een atleet - hardloopeditie", daarin wordt alles uitgelegd over basisvoeding en wat je daarmee kan doen en hoe je sportvoeding het beste kan gebruiken. Er staan ook recepten in voor bv zelf je sportdrank maken. Ik ben lui, dus doe dat niet, maar het is echt super simpel met limonade en zout.

Even een wat oudere quote. RSLevi, raad je aan beide boeken te lezen of staat de hardloopeditie op zichzelf?
Misschien goed om te weten dat ik best wel een nerd ben, dus graag de achtergrond van iets weet :')

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:03

@Tiggs, ik denk dat je er met de hardloop-editie gewoon uit kan komen, het is een op zichzelf staand boek. Als je echt alles wilt weten raad ik ze wel beiden aan! Veel leesplezier ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:21

Thanks!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:18

Irisje, welkom! Leuk een naamgenootje die ook de marathon van Rotterdam wil lopen!
Ik en Suusje gaan die ook lopen in april!
Succes alvast met jullie halve!

Rs Levi, klinkt als een leuke training! Gaaf dat je ook nog even 12km getraild hebt door de duinen, krijg je vast een goede conditie van!

SV, wat leuk al die evenementen! En ook tof om samen met je zus te kunnen lopen.
Ik heb er ook 3 op een rij ongeveer, heb er wel zin in!

Tiggs, dat boek lijkt me ook interessant, ik ben benieuwd wat je er van vind, was zelf aan het twijfelen om het te bestellen, maar het is een ander boek geworden.
Een aanrader trouwens, het heet: Het hoofd weegt zwaarder dan de benen.
Het gaat over een ultra loper die zijn trainingen voor de spartathlon beschrijft, een tocht van 246km!

Zijn quote, Life is a marathon not a sprint, vind ik al helemaal geweldig!

Het leest ook makkelijk weg, ben nu al op de helft.
Heeft iemand nog tips voor leuke hardloop boeken? Liefst verhalen van mensen die iets bijzonders hebben gedaan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:19

Oh dat boek klinkt ook leuk! Ik laat het je weten :)

BeFunny: jouw tip werkte goed. Daardoor 56% in zone drie kunnen lopen. De rest in vier.
Lager zit er echt niet in. M’n VO2 Max blijft ook laag, dus dat is iets wat ik tzt met de sportarts wil bespreken.

Heb wel echt genoten net!

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:30

Fijn Tiggs, dat is al flink lager he?
Ben benieuwd wat de sportarts er van zegt, vriendin van me stoeit met iets vergelijkbaars dus hoor graag wat de tips dan zijn. Constant in hoge hartslag lange inspanningen doen is volgens mij echt roofbouw plegen.

Heb je al een afspraak/datum?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:38

Klopt! En daardoor voelden de stukken wandelen ook goed (want bergop, dus ook zone 3).
Ik heb nog geen afspraak, want wil het sowieso na de Dam tot Dam plannen. Dus ik wil na m'n vakantie hun contactformulier invullen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:41

Mijn hartslag blijft ook altijd hoog. Hij is even hoog op 6.30 per km als op 8.30 per km. Dus dat is vreemd. Ik moet/ wil daar eigenlijk ook eens achteraan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:43

Tiggs schreef:

BeFunny: jouw tip werkte goed. Daardoor 56% in zone drie kunnen lopen. De rest in vier.
Lager zit er echt niet in. M’n VO2 Max blijft ook laag, dus dat is iets wat ik tzt met de sportarts wil bespreken.

Dat laatste is voor mij bij duurloopjes. Of dat nou 50 minuten is of 2 uur of langer het belangrijkste.

Mijn vo2max is 43. En dat is volgens Garmin uitstekend.

Ik vind dat je het heel goed hebt gedaan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:51

Goof schreef:
Mijn hartslag blijft ook altijd hoog. Hij is even hoog op 6.30 per km als op 8.30 per km. Dus dat is vreemd. Ik moet/ wil daar eigenlijk ook eens achteraan.

Hoe kan dat dan? Dat betekend dat jij gewoon in 6:30 kan lopen als die hartslag het zelfde blijft. Maar dat heb ik nog nooit gezien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:52

BeFunny schreef:
Goof schreef:

Hoe kan dat dan? Dat betekend dat jij gewoon in 6:30 kan lopen als die hartslag het zelfde blijft. Maar dat heb ik nog nooit gezien.

Of andersom betekent het dat ik een veel te hoge hartslag heb als ik op 8.30 loop. Het is echt heel raar ja.

Edit, even een foto bijgevoegd.
3 resultaten: de 1e op 8min/km, de 2e op 7min/km en de 3e op 6.40min/km.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:28

Ieris: in de ban van de barkley is ook een geweldig boek.

Nooit meer bananen is ook een bekende.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:37

Goof schreef:
Goof schreef:

Of andersom betekent het dat ik een veel te hoge hartslag heb als ik op 8.30 loop. Het is echt heel raar ja.

Edit, even een foto bijgevoegd.
3 resultaten: de 1e op 8min/km, de 2e op 7min/km en de 3e op 6.40min/km.

[ [url=m/QYIl0Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er schiet me ineens te binnen. Jij bent ook verkouden geweest toch?

Ik heb nu op 8:30 dezelfde hartslag als voor de vakantie op 6:45 :j in de vakantie wel run/Hike trails gedaan dus niet vergelijkbaar.

Mijn conditie is na de verkoudheid waarvan ik denk dat het Corona was verdwenen.

Is jou hartslag nu bij 6 nog wat het zelfde als bij 8. Of is het net als bij mij gewoon verslechterd? Na de verkoudheid dus.

Dit voor mijn vakantie. Een vergelijkbaar loop je als gister alleen dan sneller en gelijkwaardige hartslag.

Afbeelding

Gister

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:03

Tiggs schreef:

Hoe bepaal je die VO2 max? Laat je dat je Garmin doen of bepaal je dat echt?
Bij mij stijgt die ook niet, terwijl ik de laatste 2 weken echt verder kom dan er voor. Mijn fitnessleeftijd zit onder mijn werkelijke leeftijd, dus dat is goed. VO2 max zou redelijk zijn, maar is gebaseerd op hardlopen. Niet op andere sporten. En tja, die pezen zijn nog steeds niet genezen. Er wordt geen VO2 bepaald met wandelen o.i.d. Want volgens mij kun je normaal ook een VO2 max laten bepalen met andere sporten, alleen kan GArmin dat niet (hardlopen en fietsen alleen).

Wat vinden jullie een te hoge hartslag?
Ik zat vandaag voor het eerst even boven de 160. Dat zou zone 5 zijn volgens Garmin. Te hoog? Geen idee. 6.30 per km loop ik nog lang niet.

Maar, ik heb vandaag voor het eerst 4km aan 1 stuk gelopen. *\o/* En met wat wandelen en af en toe hardlopen in de laatste km had ik nu 5km in 39.40 minuten. Voor jullie nog steeds enorm traag natuurlijk, en is het ook. Maar ik voel dan echt mijn pezen wel. Als ik straks weer van de bank op sta zijn ze zeker weer pijnlijk. Maar er zit zeker verbetering in stijfheid en vooral in pijn. Met opstaan zijn ze nu nog wel stijf en gevoelig, maar de laatste paar dagen kan ik na een tijdje zitten wel direct weg wandelen, anders liep ik echt even 10 passen kreupel zeg maar.
En eigenlijk had ik gezegd dat ik blij zou zijn als ik 3km aan 1 stuk kon doen, maar nu dat lukt wil ik meer. :P We zijn er nog niet, maar van elke pas me concentreren hoe ik m'n voeten neerzet is het nu gewoon elke pas gevoelig. Dus het gaat zeker de goede kant op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:04

Klinkt logisch, maar bij mij is het eigenlijk altijd zo :')
Dus geen gevolg van een verkoudheid.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:05

Goof schreef:
Klinkt logisch, maar bij mij is het eigenlijk altijd zo :')
Dus geen gevolg van een verkoudheid.

O dan is dat het niet idd.
Moest daar ineens aan denken hoor.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:06

Oh ik zat in zone 4 en 5, niet in 3 en 4. Maar dacht dat er maar 4 waren.

Vo2 max laat ik door Garmin bepalen, dus dat zal niet 100% kloppen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:09

Ja, het had zomaar gekund!

Anyway, om even on topic te blijven; vanmorgen wel een lekkere 8km door het bos gelopen. Korte fotopauze op de hei, want sommige plekjes waren betoverend mooi.
Ik had wel zware benen, superirritant vind ik dat.
Ik loop inmiddels weer 3x in de week en dat gaat goed met mijn nek. Ik ben ook aan het rondkijken of er een loopgroep in de buurt is. Wil liever niet aan afspraken vastzitten, maar zou het wel fijn vinden als er eens mensen meekijken naar mijn looptechnieken en me verder op weg kunnen helpen zodat ik kan blijven opbouwen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:56

Fijn goof dat het weer de goede kant op gaat.

Gisteren appte mijn zusje of ik samen met haar de freedomtrail wil lopen. Ik loop te weinig met haar samen, dus de kans gegrepen en we staan nu ingeschreven voor de 31km.

Druk programma komende weken. Zondag 10km BTMLoop, week erna 31km freedomtrail, week erna 35km steamtrail. En hopelijk de week erna zelf nog een 40km als ISU training.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:59

Dat is zeker een druk programma SV. Wel erg leuk om samen met je zusje te kunnen lopen :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:41

Tiggs schreef:
Oh ik zat in zone 4 en 5, niet in 3 en 4. Maar dacht dat er maar 4 waren.

Vo2 max laat ik door Garmin bepalen, dus dat zal niet 100% kloppen.

Maar zelf merk je wel verbetering? DAn zou je toch zeggen dat het wel goed is?