Roodvos schreef:@Pandora, voor België weet ik niet, maar voor NL zie ik net dit:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zij ... t-krijgen/Citaat:Ook De Vrieze ziet nog geen duidelijke stip op de horizon. "Het klinkt cru, maar we hebben als Nederland eigenlijk gezegd dat we genoeg plek moeten houden op de ic voor mensen die zich niet willen laten vaccineren. We hebben geen vaccinatieplicht, ook niet indirect. Welke groep er overblijft en wat dat kan gaan doen in het najaar is de vraag."
We worden dan als gevaccineerden dadelijk "geregeerd" door de niet gevaccineerden omdat die dan nog altijd de beschikbare 1100 IC plaatsen kunnen overspoelen. En dus blijft het modderen met maatregelen.
Ik vind dat waanzin. Ik vind, als iedereen gevaccineerd is die dat wil, terug naar normaal. Hoewel ik die extra afstand en de tijdsloten in de musea wel erg fijn vind.
Wat mij betreft word het dan een beperkt aantal IC-plaatsen vrij houden, bij een beperkt aantal aangewezen ziekenhuizen, voor bewust niet gevaccineerden. En als die vol zijn, dan heeft de volgende pech. Die moet dan maar naar adem liggen happen tot er een plek vrij komt. Dat gebeurt niet, want is niet humaan. Maar als je er zo 2 groots in het nieuws hebt gebracht, staat de rest de volgende dag bij de vaccinatie-straat.
En ook de andere (financiële) gevolgen van een covid-besmetting bij bewust niet gevaccineerden bij hun zelf neerleggen. Denk aan extra fysio behandelingen bij langdurige covid en vervanging en reïntegratie traject bij de werkgever.
Verplichten mag misschien niet, maar je mag mensen best aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid en de bijbehorende consequenties.
Ja, dit morele dilemma heb ik vanaf het begin voorspeld. Heel ingewikkeld. Ik weet ook niet goed wat daarmee te doen, vast aantal bedden beschikbaar houden en daarna code zwart er op loslaten. Maar dat lijkt me heel beangstigend voor de kleine groep wel-gevaccineerden die ziek worden.