Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:46

Roodvos schreef:
@Pandora, voor België weet ik niet, maar voor NL zie ik net dit:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zij ... t-krijgen/
Citaat:
Ook De Vrieze ziet nog geen duidelijke stip op de horizon. "Het klinkt cru, maar we hebben als Nederland eigenlijk gezegd dat we genoeg plek moeten houden op de ic voor mensen die zich niet willen laten vaccineren. We hebben geen vaccinatieplicht, ook niet indirect. Welke groep er overblijft en wat dat kan gaan doen in het najaar is de vraag."

We worden dan als gevaccineerden dadelijk "geregeerd" door de niet gevaccineerden omdat die dan nog altijd de beschikbare 1100 IC plaatsen kunnen overspoelen. En dus blijft het modderen met maatregelen.
Ik vind dat waanzin. Ik vind, als iedereen gevaccineerd is die dat wil, terug naar normaal. Hoewel ik die extra afstand en de tijdsloten in de musea wel erg fijn vind :D .
Wat mij betreft word het dan een beperkt aantal IC-plaatsen vrij houden, bij een beperkt aantal aangewezen ziekenhuizen, voor bewust niet gevaccineerden. En als die vol zijn, dan heeft de volgende pech. Die moet dan maar naar adem liggen happen tot er een plek vrij komt. Dat gebeurt niet, want is niet humaan. Maar als je er zo 2 groots in het nieuws hebt gebracht, staat de rest de volgende dag bij de vaccinatie-straat.

En ook de andere (financiële) gevolgen van een covid-besmetting bij bewust niet gevaccineerden bij hun zelf neerleggen. Denk aan extra fysio behandelingen bij langdurige covid en vervanging en reïntegratie traject bij de werkgever.

Verplichten mag misschien niet, maar je mag mensen best aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid en de bijbehorende consequenties.

Ja, dit morele dilemma heb ik vanaf het begin voorspeld. Heel ingewikkeld. Ik weet ook niet goed wat daarmee te doen, vast aantal bedden beschikbaar houden en daarna code zwart er op loslaten. Maar dat lijkt me heel beangstigend voor de kleine groep wel-gevaccineerden die ziek worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:47

Amy Ik had het over de laatst zin in de post van Roodvos :P

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:51

Pandora2 schreef:

Ah, goedemiddag :+ , niet goed gelezen :') dan heb ik niks gezegd, excuus!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:07

Ja, het ging een beetje snel en ik kon zo vlug niet typen :')

Wat ik mij trouwens soms bedenk, als in het najaar blijkt dat de eerst gevaccineerden ( van jan - feb dacht ik ? )al niet meer voldoende beschermd zijn, krijg je weer een heel ander verhaal en andere uitkomsten natuurlijk.
Want die 3e prik zit nog niet in de planning voor zover ik begrijp.
Maar goed, dit is wel een beetje off-topic denk ik :P

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:11

Pandora2 schreef:
Ja, het ging een beetje snel en ik kon zo vlug niet typen :')

Wat ik mij trouwens soms bedenk, als in het najaar blijkt dat de eerst gevaccineerden ( van jan - feb dacht ik ? )al niet meer voldoende beschermd zijn, krijg je weer een heel ander verhaal en andere uitkomsten natuurlijk.
Want die 3e prik zit nog niet in de planning voor zover ik begrijp.
Maar goed, dit is wel een beetje off-topic denk ik :P

Over die situatie wil ik nog niet nadenken eigenlijk… Nog éven mijn kop in het zand := :')
Maar ik lees er al af en toe wat over (en steeds vaker) dus ik gok dat de booster dan in 1 moeite door gegeven kan worden qua leveringen, locaties, uitnodigingen en personeel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:15

Ja, bij ons in BE gaat het anders. Wij hebben hier vaccinatiecentra.
Daar worden in de loop van augustus een groot deel van gesloten.
Zijn ook vaak gebouwen waar andere bezigheden plaatsvinden, dus die kunnen ze niet zomaar op stel en sprong weer herinrichten voor prikjes en het grootste deel draait volledig op vrijwilligers nu :+
Dus ik zie het niet zo duidelijk allemaal op dit moment :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:17

Daar zitten ze bovenop qua onderzoek Amy, en volgens mij is er qua leveringen idd al rekening gehouden met een mogelijke booster :j. Dus zodra die indicatie er is, zal dat wel goed geregeld kunnen worden. Vooralsnog was Pfizer en Moderna nog goed beschermend na een jaar, en leek er volgens dat onderzoek geen indicatie te zijn van een snel afnemende afweer. Hoe de mutaties daarop gaan inspelen is wel de vraag natuurlijk...

@Dimphyl: maar kort door de bocht komt het ook door de ongevaccineerden dat nu niet alles op en kan. Die deltavariant komt zeer waarschijnlijk gewoon door een mutatie bij een niet-gevaccineerde die Corona heeft gekregen. Tegen de voorgaande varianten werkte het vaccin namelijk erg goed, óók tegen besmettelijkheid. Blijft er een grote groep ongevaccineerden over, dan kan COVID alsnog verder muteren en komen ook de gevaccineerden in gevaar. En dan heb ik het niet eens over de kwetsbare mensen die niet gevaccineerd kunnen worden.

@Secricible: ik hoop dan wel dat dat beperkte aantal IC bedden puur voor bewust niet gevaccineerden zijn. En dat gevaccineerden en/of mensen die niet gevaccineerd kunnen daar buiten vallen en sowieso een bed kunnen krijgen. Maar dan moet je al weten wie gevaccineerd is en wie niet en met welke reden niet... Lastig. Persoonlijk, als ik simpel denk, zou ik prima voor zo'n idee zijn. Jij hebt de vrijheid om te kiezen, maar de consequenties zijn dan ook voor jouw rekening. Maar in de praktijk is dat lastig te regelen gok ik zo...
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 22-07-21 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:18

Dimphyl , over een aantal weken zijn we het eens, nu nog niet. Zodra iedereen die dit wil de twee prikken heeft gehad. Want er moeten er nogal wat. Wanneer Delta niet was opgedoken hadden we nu geen problemen meer met 1 vaccinatie. Alleen dit beestje verknalt de boel, Engeland is goed in in de gaten te houden, die gooien ondanks 45000 besmettingen en licht stijgende ziekenhuisopnames de boel open.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:19

@Pandora2 Oh maar hier worden ook de grotere centra die in vaste locaties zitten langzaamaan gesloten zag ik…

Nu zag ik van de week dat ik mijn tweede prik haalde wel een ijskast staan waar de vaccins uitgehaald werden en dat was niet een bijzonder spannend of groot apparaat ofzo.
Misschien dat de boosters in de toekomst op de bestaande GGD locaties gegeven worden, of in ziekenhuizen ofzo… Ik speculeer maar wat hoor, want ik heb geen idee :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 14:03

Pandora2 schreef:

Dat had ik zo snel er niet uit gelezen :)

Ik heb het niet over een zondebok Pandora. Hoewel ik hier in NL het alles losgooien met Delta in opkomst en "dansen met Janssen" ronduit dom vond en vind, reken ik dat de jeugd niet aan. Ja, die hadden beter moeten weten, maar het mocht. Toen het niet mocht waren er groepen "ongehoorzaam", en echt niet alleen maar jeugd, maar het merendeel gaf zo goed mogelijk invulling aan de beperkende maatregelen. Idem met scholen, de leerlingen mochten (moesten) weer naar school. En ja, dat had helaas gevolgen.

En er zijn nu gewoon nog maatregelen nodig om dat nog lang niet iedereen die dat wil (volledig) gevaccineerd is. Maar er moet ergens een moment komen dat we alle uitgestelde en planbare zorg weer gewoon kunnen en gaan uitvoeren. En dat we weer gewoon van een uitstapje en etentje kunnen genieten zonder testen, QR codes enz enz.

Nee, we weten nog niet exact hoe lang een vaccin bescherming biedt. Dit is overigens een mooie tegenstelling uit de niet vaccineren hoek (niet persoonlijk bedoeld):
-We weten niet wat het vaccin op lange termijn doet vs
-We weten niet hoe lang het werkt
Als het niet heel lang zou werken, hoe zou het dan schadelijk kunnen zijn op de lange termijn? Maar dit terzijde.

Wat we wel weten is dat geen vaccin geen bescherming biedt. En we weten inmiddels ook redelijk welke risico's daarbij horen. Ik vind het prima dat iemand voor zichzelf die keuze maakt dat risico te nemen. Maar ik heb er in dit specifieke geval geen zin in om met de gevolgen van andermans keuze opgezadeld te worden. "Jij (algemeen gesteld) kiest voor niet vaccineren. Prima. Dan betekent dat dit, dit en dit."

IMANDRA schreef:
@Secricible: ik hoop dan wel dat dat beperkte aantal IC bedden puur voor bewust niet gevaccineerden zijn. En dat gevaccineerden en/of mensen die niet gevaccineerd kunnen daar buiten vallen en sowieso een bed kunnen krijgen. Maar dan moet je al weten wie gevaccineerd is en wie niet en met welke reden niet... Lastig. Persoonlijk, als ik simpel denk, zou ik prima voor zo'n idee zijn. Jij hebt de vrijheid om te kiezen, maar de consequenties zijn dan ook voor jouw rekening. Maar in de praktijk is dat lastig te regelen gok ik zo...
Dat is het idee ja :j. En ik realiseer mij ook heel goed alle hindernissen die daarbij horen.

Gevoel en verstand, ze liggen nog wel eens in de clinch met elkaar :D .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:07

Ik bedoelde met die zondebok ook niet dat jij dit beweerde, maar ik schreef het een beetje krom denk ik. :o
Het was meer een algemene vaststelling overal zo ongeveer waar ik wat lees over maatregelen en co.

Ik pik dit zinnetje nog even uit de post van Imandra anders wordt de quote zo lang
Citaat:
Vooralsnog was Pfizer en Moderna nog goed beschermend na een jaar, en leek er volgens dat onderzoek geen indicatie te zijn van een snel afnemende afweer.

Hoe kunnen ze weten dat Pfizer en Moderna nog goed beschermend zijn na een jaar als de vaccins nog geen jaar bestaan ?
Gewoon oprechte vraag hoor, want ik lees het ook her en der inderdaad. Maar mijn hersens krijgen dan soort van kortsluiting :')

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:15

Pandora2 schreef:
Ik bedoelde met die zondebok ook niet dat jij dit beweerde, maar ik schreef het een beetje krom denk ik. :o
Het was meer een algemene vaststelling overal zo ongeveer waar ik wat lees over maatregelen en co.

Ik pik dit zinnetje nog even uit de post van Imandra anders wordt de quote zo lang
Citaat:
Vooralsnog was Pfizer en Moderna nog goed beschermend na een jaar, en leek er volgens dat onderzoek geen indicatie te zijn van een snel afnemende afweer.

Hoe kunnen ze weten dat Pfizer en Moderna nog goed beschermend zijn na een jaar als de vaccins nog geen jaar bestaan ?
Gewoon oprechte vraag hoor, want ik lees het ook her en der inderdaad. Maar mijn hersens krijgen dan soort van kortsluiting :')

De proefpersonen die in fase 3 geprikt zijn, die zijn nu wel een jaar op weg al… Aan de hand van die gegevens kunnen ze nu stellen dat het dus in elk geval na een jaar nog goed werkt en dat er geen sprake lijkt van een afnemende afweer.

Edit: quote bijna verkloot, weer hersteld :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:17

Juist. De proefpersonen hebben inderdaad al veel langer hun vaccins gekregen :)*
Die was ik gewoon vergeten :+

AmyII

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:21

Kan gebeuren hoor, ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik ook even over na moest denken over jouw vraag :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:22

:')
Ik wijt zulke dingen altijd aan mijn leeftijd :o

AmyII

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:40

Noo! Ik ben 33, begint dat zó vroeg, aangezien ik er nu al last van heb? :=

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:18

Pandora2 schreef:
Juist. De proefpersonen hebben inderdaad al veel langer hun vaccins gekregen :)*
Die was ik gewoon vergeten :+

Precies, die kunnen ze wel nog in de gaten houden :D.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:22

AmyII schreef:
Noo! Ik ben 33, begint dat zó vroeg, aangezien ik er nu al last van heb? :=

Alles kan... O:)
Maar nee, in jouw geval vermoed ik het niet.
In mijn geval is het gewoon altijd een geldig excuus :D

Die proefpersonen zijn inderdaad als het goed is met naam en tel nr gekend :P

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:45

Nou ben ik wel een warhoofd hoor… :')

Ontopic:
En wellicht staat er in het contract van het onderzoek ook dat ze periodiek terug moeten komen voor antigenentests ofzo..

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:53

IMANDRA schreef:
@Dimphyl: maar kort door de bocht komt het ook door de ongevaccineerden dat nu niet alles op en kan. Die deltavariant komt zeer waarschijnlijk gewoon door een mutatie bij een niet-gevaccineerde die Corona heeft gekregen. Tegen de voorgaande varianten werkte het vaccin namelijk erg goed, óók tegen besmettelijkheid.

Vorig jaar zomer was alles open, waren er geen varianten en ook geen gevaccineerden.
Die varianten zijn pas ontstaan nadat ze begonnen zijn met massaal vaccineren (in Engeland begonnen begin december en 3 weken later hadden we de Engelse variant). Heeft het een met het ander te maken? Dat is niet bewezen/gemeten dus daar kan niets over gezegd worden.

Net zoals er niet gezegd kan worden dat de mutaties zijn ontstaan in een niet-gevaccineerde. Dat kan gewoon nog niet degelijk onderzocht zijn, ook daar is tijd voor nodig. Als iets tijd kost dan is het wel medisch onderzoek. Insinueren dat de schuld bij de niet gevaccineerden ligt vind ik heel discutabel.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:04

Digi schreef:
IMANDRA schreef:
@Dimphyl: maar kort door de bocht komt het ook door de ongevaccineerden dat nu niet alles op en kan. Die deltavariant komt zeer waarschijnlijk gewoon door een mutatie bij een niet-gevaccineerde die Corona heeft gekregen. Tegen de voorgaande varianten werkte het vaccin namelijk erg goed, óók tegen besmettelijkheid.

Vorig jaar zomer was alles open, waren er geen varianten en ook geen gevaccineerden.
Die varianten zijn pas ontstaan nadat ze begonnen zijn met massaal vaccineren (in Engeland begonnen begin december en 3 weken later hadden we de Engelse variant). Heeft het een met het ander te maken? Dat is niet bewezen/gemeten dus daar kan niets over gezegd worden.

Net zoals er niet gezegd kan worden dat de mutaties zijn ontstaan in een niet-gevaccineerde. Dat kan gewoon nog niet degelijk onderzocht zijn, ook daar is tijd voor nodig. Als iets tijd kost dan is het wel medisch onderzoek. Insinueren dat de schuld bij de niet gevaccineerden ligt vind ik heel discutabel.

Daarbij moet je wel even rekening houden dat de Deltavariant uit India komt , een land waar het qua gezondheid en hygiëne er daar anders aan toe gaat dan hier. Plus daar is nog nauwelijks gevaccineerd en was in mei nog maar 2 procent volledig gevaccineerd. Er wonen maar liefst 1,366 miljard mensen in India , dus wat er gevaccineerd is is niks. Dan is je uitleg ook totaal niet logisch. De delta variant is daar ontstaan.

Virussen muteren niet door vaccinaties. Dat zou betekenen dat alle ziektes die wij door vaccinaties hebben uitgeroeid hadden moeten muteren. En dat is gewoon niet logisch wat je dan zegt.

Een virus muteert omdat het daardoor de kans krijgt via niet gevaccineerde. En de rek om je aan de regels te houden is eruit bij de meeste Nederlanders. Plus vorig jaar waren de clubs niet open en werden er amper evenementen gedaan. Logisch dan toch dat het virus minder kan muteren en verspreiden? Vorig jaar waren mensen nog veel voorzichter dan dit jaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:08

Die niet gevaccineerde krijgt niet de schuld maar aangezien de vaccins tot nu toe ook werkten bij één prik is het muteren zeer waarschijnlijk gebeurt bij een nog niet gevaccineerd persoon. En muteren doen ze bij iedereen die als gastheer word gebruikt alleen duikt er soms een nieuwe mutatie op die wel vervelend is of lastiger te bestrijden. Het virus heeft zich nu al in zoverre aangepast dat het via gevaccineerde personen ook doorgegeven kan worden waardoor niet gevaccineerde of half gevaccineerde personen toch weer meer risico lopen.
En het is apart dat een virus de gastheer dood want daar schiet het niets mee op.
Zie ebola, mers dat zal nooit zo verspreiden als Corona puur omdat ze zo dodelijk zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:10

bigone schreef:
Die niet gevaccineerde krijgt niet de schuld maar aangezien de vaccins tot nu toe ook werkten bij één prik is het muteren zeer waarschijnlijk gebeurt bij een nog niet gevaccineerd persoon. En muteren doen ze bij iedereen die als gastheer word gebruikt alleen duikt er soms een nieuwe mutatie op die wel vervelend is of lastiger te bestrijden. Het virus heeft zich nu al in zoverre aangepast dat het via gevaccineerde personen ook doorgegeven kan worden waardoor niet gevaccineerde of half gevaccineerde personen toch weer meer risico lopen.
En het is apart dat een virus de gastheer dood want daar schiet het niets mee op.
Zie ebola, mers dat zal nooit zo verspreiden als Corona puur omdat ze zo dodelijk zijn.

Ik vraag mij ook altijd af , wordt een virus niet een keer moe? En wat levert het een virus op als het een mens dood?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 01:17

Digi schreef:
IMANDRA schreef:

Je haalt een paar zaken door elkaar. De Alpha/Engelse variant werd voor het eerst gevonden in oktober 2020. In Nederland dook het in december op.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 07:47

Zebrastreep schreef:
bigone schreef:

Ik vraag mij ook altijd af , wordt een virus niet een keer moe? En wat levert het een virus op als het een mens dood?

Je doet nu alsof een virus een bewustzijn heefr, bewust doet wat het doet. Dat is niet zo.
Een virus verspreid zich naar nieuwe gastheren (mensen). Muteren gebeurt spontaan. Een mutatie waarbij mensen bijvoorbeeld na besnettibg direct doodziek worden heeft minder effect: de gastheer duikt in bed en ziet niemand dus er is geen verspreiding. Of nog erger de mens gaat dood. Dit soort mutaties zijn dus snel weer verdwenen want het vindt geen nieuwe gastheer.
De meest effectieve mutaties zijn diegene die makkelijk verspreiden. Dus waar je niet te ziek van wordt, en die flink besmettelijk zijn. Die gaan dus makkelijk de wereld over en worden daarmee dominant. Een beetje de evolutietheorie in sneltreinvaart: effectievere mutaties gedijen beter en nemen dus een grotere rol in, minder geslaagde mutaties sterven uit.