[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:51

Is een onregelmatige bloeding van 2 weken (ene dag wel andere dag weet gewoon afscheiding) dan wel normaal na een jaar met de mirena? Verder geen buikpijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:26

Ik kan me voorstellen dat artsen er enigszins voorzichtig mee zijn om te voorkomen dat ze claims aan hun broek krijgen als vrouwen op latere leeftijd besluiten toch nog kinderen te willen. Daarentegen ben ik groot voorstander van zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen en zou ik dus ook zeggen dat het eigen keuze moet zijn. Dan wel niet met een ondergetekend formulier waarin ze afstand doen van eventuele toekomstige claims.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:44

ik ben absoluut voor het zelfbeschikkingsrecht..
een relatief kleine ingreep als sterilisatie moet dan ook kunnen..
een verwijdering in mijn opinie alleen als er medische noodzaak is

en net als met heel veel 'zelfbeschikkingsrecht' moet er wel gekeken worden naar een minimumleeftijd waarbij je die keuze ook zeer bewust kunt maken. In geval van euthanasie vind ik dat je dat in je tienerjaren of zelfs in sommige gevallen daarvoor al zo moeten mogen maken. Ook het inzetten van geslachtsverandering voor de pubertijd intreed als er al lang duidelijkheid is omtrent de wens van een minderjarige.

als het echter gaat om sterilisatie als anticonceptie zonder medische noodzaak, dan mag die keuze wat mij betreft wel ruim in de volwassenheid liggen. De wens om geen kinderen te krijgen heeft de vrouw namelijk ook op andere manieren in de hand. Het is geen zaak van leven of dood, of mentaal lijden. Dus er zou in mijn ogen ook geen redelijk bezwaar zijn om eerst volledig uit te groeien, zowel lichamelijk en geestelijk en dan na een kort traject van intake en gesprek op de lijst voor sterilisatie.

Zelf beschikkingsrecht is hier niet echt van toepassing, omdat er manieren zijn om niet zwanger te raken als je dat perse niet wilt (benen bij een houden is de meest simpele :P). Als er geen andere optie zou zijn om niet zwanger te raken, dan zou ik zeggen ja.. sterilisatie is een basisrecht.. ik ben van mening dat anticonceptie een basisrecht zou moeten zijn, maar sterilisatie puur vanwege anticonceptie, nee dat is mij een stap te ver om dat een recht te willen noemen..

overigens is de betrouwbaarheid van een sterilisatie even hoog als die van de niet vergeten pil en spiraal.. Dus er is ook geen echte reden om op jonge leeftijd te steriliseren i.p.v nog even af te wachten of de keuze niet wijzigt en die tijd te overbruggen met reguliere anticonceptie. op medische reden nooit kinderen, ja dan is er geen reden om met tijdelijke maatregelen aan de slag te gaan en kun je net zo goed direct steriliseren als de wens duidelijk en krachtig aanwezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:49

Mwah, met je laatste definitie van zelfbeschikking ben ik het in dit geval niet helemaal eens. Als vrouw kan je imo ook op je 20ste weten dat je absoluut geen kinderen wilt en ik vind het kwalijk om een jonge vrouw te dwingen om hormonen te slikken of een vreemd object in haar lichaam te laten plaatsen omdat er in de maatschappij automatisch vanuit wordt gegaan dat vrouwen op een bepaald moment kinderen willen krijgen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:27

Ik hang er ook geen leeftijd aan Emmaa, ik weet niet wat een verstandige leeftijd is.
Als iemand van 16 hetzelfde nu eens zegt?

In de maatschappij gaat men er niet per definitie van uit dat iedereen maar kinderen wil krijgen ;),
dat zou van de zotte zijn natuurlijk. alleen dat je in sommige gevallen vanaf een leeftijd x eerst een aantal maal duidelijk moet aangeven dat je iets perse wilt, voordat ze iets 'kapot' maken dat goed werkt.

overigens hoef je geen van twee te doen.. ik heb jarenlang helemaal niets gebruikt en wilde absoluut geen kinderen.. ben ook echt niet zwanger geraakt (het is nieuw, het is geweldig, het heet een condoom haha en als die er niet waren, bleven de benen bijeen).. We zijn geen derde wereldland natuurlijk, we weten allemaal precies hoe de bloemetjes en de bijtjes werken + er zijn manieren om niet zwanger te raken zonder hormonen of vreemde voorwerpen (overigens dat knoopje of veertje gaat volgens mij ook met lichaamsvreemde voorwerpen ;) )

ik hang er geen leeftijd aan, ik geef alleen dat er geen reden anders dan wanneer jij zelf of het ongeboren kind een hoog risico zou lopen, om zo'n wens per direct ook in uitvoer te laten brengen als dokter of arts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:35

Ik ben het met je eens dat het moeilijk is om die leeftijd te bepalen hoor, ik was met mijn post enkel hardop aan het denken en niet per se aan het proberen om je argumenten weg te leggen. Als ik kijk naar mijn eigen situatie zou ik het heel moeilijk vinden als sterilisatie een realistische optie voor mij was geweest. Wellicht zou ik ervoor kiezen om van het gedonder en de kopzorgen af te zijn, maar ik durf oprecht niet van mezelf te zeggen of ik over 5 jaar nog steeds geen kinderwens heb.

Condooms zijn inderdaad een uitkomst, maar ik heb regelmatig in de praktijk meegemaakt dat het niet werkte hoe ik zou willen en dat ik toch wel even erg blij was dat ik mijn pil gewoon regelmatig slik en dus in principe geen risico loop (behalve op soa's dan in dit geval).

Ik denk dat er in onze maatschappij zeker wel een bepaalde, laconieke, omgang is met vrouwen die 'niks mankeren' maar die gewoon echt geen kinderen willen. Een kennis had het er laatst nog over, die wilt echt absoluut geen kinderen, gewoon echt niet. Maar als zij dat vertelt aan mensen (ook aan artsen) dan krijgt ze eigenlijk standaard te horen dat haar biologische klok nog wel gaat tikken of dat 'alle vrouwen' die dit zeggen nog wel van mening veranderen. Ik kan me voorstellen dat het enorm frustrerend is om dat aan te moeten horen als je absoluut geen kinderen wilt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:42

Condooms vind ik behoorlijk waardeloos en voor heel veel mensen echt geen fijne langetermijnoplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:44

Mars schreef:
Condooms vind ik behoorlijk waardeloos en voor heel veel mensen echt geen fijne langetermijnoplossing.

Ja, dat dus. Prima als mensen erbij zweren hoor, maar ik heb al meer dan eens meegemaakt dat die dingen scheuren of af gaan en ik doe toch echt geen hele maffe dingen voor zover ik weet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:49

Dat ja. Buiten dat vind ik ze irritant, moodkillers, enzovoort. Dus ja dan heb je als vrouw weinig andere keuzes dan je vruchtbare leven lang hormonen in je lijf te stoppen. Wat daar op langere termijn de gevolgen van zijn daar lijkt geen mens zich druk om te maken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:04

Mars, je schiet gewoon alle opties af en komt vervolgens met 'je hebt geen andere keuze dan'..
das wel heel makkelijk natuurlijk he.. En moodkiller is gewoon een matig excuus.. geen arts die je zal steriliseren omdat de seks met een condoom om zo'n moodkiller is lol.

zoals ik al aangaf, heb echt zo'n 15 jaar niets gebruikt aan rotzooi en gewoon niet zwanger geraakt.. wel flink vruchtbaar. toeval? misschien.. Maar ik wou gewoon echt geen kinderen op de wereld zetten. Moodkiller is alleen moodkiller als je het een moodkiller laat zijn.. beetje oefening baart kunst.. en liever iets minder 'gevoel', dan ongewenst zwanger of met een soa rondlopen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:11

Nou bravo hoor, wil je nu een sticker?

Als je inhoudelijk reageert lees dan even en reageer op het hele bericht ipv één aspect ervan uit zijn verband te rukken. lol. :roll:

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:36

Nounou Mars, rustig aan.

Ik kan me heel goed voorstellen dat een arts geen voorstander is van het steriliseren van jonge vrouwen die (nu nog) geen kinderwens hebben. Het leven veranderd dagelijks.. wat nou als je na 10 jaar er achter komt dat je toch wel kinderen wilt. Ik vind het een hele grote beslissing.

Daarbij vind ik het bestempelen van een condoom als 'moodkiller' en als irritant erg kinderachtig. Ik vind ongewenst een baby krijgen (op dit moment) meer een moodkiller :') dus vandaar dat ik graag condooms gebruik en alle hormonen het liefst niet slik.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:39

Ongewenst een kind krijgen is inderdaad een grotere moodkiller ja. Maar neemt niet weg dat ik blijf vinden dat je als jonge vrouw bij je volle verstand zelf een beslissing moet kunnen maken.
Net zo goed als de beslissing om wel een kind te willen nemen of aan de hormonen te gaan.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:59

Condooms ben ik ook zo niet voor. Al genoeg gehoord dat er een klein scheurtje ontstond en met een beetje pech heb je hem dan zitten. De pil (correct) nemen voelt voor mij veiliger aan, maar die verrekte extra pijn elke keer...
Voor mij is een knoopje genoeg, baarmoeder eruit hoeft echt niet, daar is ook geen medische aanleiding toe. En dat wil ik met plezier dan volledig zelf bekostigen, de maatschappij hoeft daar i.m.o niet voor op te draaien. Al vind ik persoonlijk dan weer dat de maatschappij eveneens niet hoort op te draaien voor de kosten bij zwangerschap, dat is ook een eigen keuze, maar dat is een andere discussie.

Wat betreft een vraag op de vorige pagina: ik heb zelf nog nooit problemen met afscheiding gehad. Mijn moeder wel maar dat verminderde met de pil te nemen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:25

welke pijn les? van de pil krijg je niet zomaar pijn? neem aan dat je dan op de menstruatie doelt?
sterlisatie doet verder niets met je menstruatie, blijft even hevig of licht.

ben het met je eens dat meer zaken die 'een eigen keuze' zijn gewoon ook uit eigen beurs betaald zouden moeten worden les :j ... als je kijkt wat je allemaal betaald voor andermans eigen keuzes, dan kiezen die mensen niet alleen 'eigen' maar ze kiezen gelijk ook even voor andermans beurs :').

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:15

Mars schreef:
Ongewenst een kind krijgen is inderdaad een grotere moodkiller ja.

Correct! Nog niet zo lang geleden was ik ongewenst zwanger ondanks dat ik een spiraal heb.

Het is opgelost en ik heb nu een andere spiraal en een andere gyn.

En een moodkiller:
"Vandaag niet, ik heb denk ik mijn eisprong" of "Denk jij dat ik nu weer zwanger zou zijn?" of "Voor de zekerheid een condoom?" of "Ik durf niet!"

Dit en soortgelijke zijn momenteel de standaardzinnen voor en na de seks bij mij thuis. Ja, moodkillers bestaan en ik ben panisch om mog eens zwanger te worden. En dit alles had voorkomen kunnen worden als ik mij bv op mijn 21ste had mogen laten sterilliseren. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:22

Maar de kans op zwangerschap met sterlisatie is ongeveer even hoog als zwangerschap met spiraaltje Palmera.. die kans is er, hoe klein ook in beide gevallen. geen cyclus of geen eierstokken/baarmoeder, is de enige 100% garantie.

lijkt mij in beide gevallen wel vreselijk, als je zwanger wordt ondanks een sterilisatie of met spiraal..
je bent dan in de veronderstelling dat je gewoon veilig bent en er geen omkijken naar hebt en dan kom je bedrogen uit.. kan mij dan goed voorstellen dat je met regelmaat in de paniek modes schiet palmera

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:38

Ik heb net mijn maandstonden weer gekregen nadat ik bijna 2 maand geleden mijn eerste prikpil heb gezet := Nog iemand die hier mee zat?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:43

Quebelle schreef:
Ik heb net mijn maandstonden weer gekregen nadat ik bijna 2 maand geleden mijn eerste prikpil heb gezet := Nog iemand die hier mee zat?

Heeft bij mij een jaar geduurd voor het volledig weg was..
Ben het eerste half jaar zeer onregelmatig geweest, als in: 2 dagen wel, een week niet, 4 dagen wel, een dag niet and so on... :+

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:07

Vraagje voor de 30 plussers.
Ik ben 2 maanden geleden gestopt met de pil. Ik slikte de Diane-35 ivm acné. Nu is mijn hoofdhuid weer vet en in het midden van mijn rug beginnen weer pukkels te komen. Bij de drogist vanmiddag kwam ik bij toeval nog twee 30-plussers tegen met hetzelfde probleem. Onrustige huid icm pukkels. Wie heeft dezelfde ervaring en weet wat hier eventueel aan te doen is?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:06

Mijn menstruatiepijn is dubbel zo erg als ik mijn pil slik, elena. Daarom nam ik die ook nooit maar als je een vriend hebt, moet je wel. Condoom alleen vertrouw ik echt niet.

Vannacht elke 3u wakker geworden van de buikkramp, bah. Wriemelen en wroeten om toch de pijn te minderen. Ik denk dat ik mezelf een lekker warmwaterkruikje ga maken.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:37

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:49

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:59

elenaMM77 schreef:
Maar de kans op zwangerschap met sterlisatie is ongeveer even hoog als zwangerschap met spiraaltje Palmera.. die kans is er, hoe klein ook in beide gevallen. geen cyclus of geen eierstokken/baarmoeder, is de enige 100% garantie.

lijkt mij in beide gevallen wel vreselijk, als je zwanger wordt ondanks een sterilisatie of met spiraal..
je bent dan in de veronderstelling dat je gewoon veilig bent en er geen omkijken naar hebt en dan kom je bedrogen uit.. kan mij dan goed voorstellen dat je met regelmaat in de paniek modes schiet palmera

Daarom gewoon de hele boel er uit (baarmoeder dus, niet de eierstokken.)
Maar ook als je medische redenen hebt doen ze dat gewoon niet. En dat is belachelijk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:04

Pfoe alleen voor Mirenas die na 27 okt geplaatst zijn. Mijne is een maand eerder gezet.