Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:52

Je kunt bij Decathlon een hartslagband kopen die via bluetooth (en ANT+) werkt.. helaas online nu niet op voorraad, maar misschien in de winkel wel te krijgen.

Deze kun je koppelen aan verschillende sportapps op je telefoon, of aan een sporthorloge of navigatiesysteem. Dan kun je je hartslag uitlezen.

Deze bedoel ik: https://www.decathlon.nl/p/hartslagband ... 95&c=ZWART

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:55

@Musli, vind het ook oprechts heel spannend. Je rijdt toch gemiddeld 40-41 op een bochtig parcours van 1,5km.. Dus op de rechte stukken gaat het rustig 45-46. Je hoeft maar 1 stuurfout te maken en het hele peloton ligt op de grond. Niet te veel over nadenken :=
Bij baanwielrennen lijkt het mij helemaal eng, omdat je dan ook niet kan remmen..
Je bent wel goed bezig zeg _/-\o_

@Culaccino, ik had die van mij in combinatie met een fietscomputer! Een meter om de borst is het meest nauwkeurig.

@Imay, maximale hartslag met een formule berekenen is heel ontbetrouwbaar, maar beter dan niets..

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:05

Lauraennala schreef:
@Musli, vind het ook oprechts heel spannend. Je rijdt toch gemiddeld 40-41 op een bochtig parcours van 1,5km.. Dus op de rechte stukken gaat het rustig 45-46. Je hoeft maar 1 stuurfout te maken en het hele peloton ligt op de grond. Niet te veel over nadenken :=
Bij baanwielrennen lijkt het mij helemaal eng, omdat je dan ook niet kan remmen..
Je bent wel goed bezig zeg _/-\o_

@Culaccino, ik had die van mij in combinatie met een fietscomputer! Een meter om de borst is het meest nauwkeurig.

@Imay, maximale hartslag met een formule berekenen is heel ontbetrouwbaar, maar beter dan niets..

Eigenlijk is het door het niet kunnen remmen minder gevaarlijk, hoe raar dat ook klinkt. Niemand kan namelijk ineens snelheid minderen, dat kan in een gewone koers wel. En remmen red je dan ook niet meer, dus denk dat dat weinig verschilt ;)

Maar inderdaad niet over nadenken en gewoon gaan!

Lauraennala

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:07

Nee daar heb je een punt haha. Maar als iemand zijn lijn niet houdt in de bocht, ben ik toch heel blij als ik net even iets kan remmen, al is het maar gevoelsmatig :Y)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:10

Dat kan bij baanwielrennen ook. Gewoon iets minder hard aanzetten, dan rem je ook iets af. Of, als je de ruimte hebt eventjes omhoog sturen, rem je ook direct wat af :)

Maar ik snap je wel hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:29

Zebrastreep schreef:
Nou de pijn boven mijn wenkbrauw is wel weg maar verder ben ik vermoeid van de pijn. Het zit overal rechts met name in gezicht tandvlees kaken oren en achter in mijn mond. Heb wel een flinke spierknoop gevonden in mijn nek en overal in mijn schouders waar ik snel een afspraak voor ga maken. En natuurlijk moe maar er zit nu een beetje verbetering in dat het draaglijk is.

Ah ja, klinkt vergelijkbaar met wat ik dan voel, alleen bij mij is het redelijk symmetrisch. Hopelijk helpt het jou als die spierknoop behandeld wordt; ik zal de fysio ook eens bellen. Fijn dat je je al wat beter voelt; sterkte! :(:)

Dank voor de tip, MuSLi! Die is netjes geprijsd en het is inderdaad wel leuk als het te koppelen is aan wat apps :j Ik had hem ook moeten kopen i.c.m. mijn fietscomputer, Laura. Ik was weer eens te krenterig :P Ik zal in ieder geval voor een borstband gaan dan :j

Zowel echt koersen als baanwielrennen lijkt me echt heel spannend, haha. Hoe stap je eigenlijk weer van zo'n baanfiets af? Je kunt je pedalen niet stil houden, toch?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:32

culaccino schreef:
Zebrastreep schreef:
Nou de pijn boven mijn wenkbrauw is wel weg maar verder ben ik vermoeid van de pijn. Het zit overal rechts met name in gezicht tandvlees kaken oren en achter in mijn mond. Heb wel een flinke spierknoop gevonden in mijn nek en overal in mijn schouders waar ik snel een afspraak voor ga maken. En natuurlijk moe maar er zit nu een beetje verbetering in dat het draaglijk is.

Ah ja, klinkt vergelijkbaar met wat ik dan voel, alleen bij mij is het redelijk symmetrisch. Hopelijk helpt het jou als die spierknoop behandeld wordt; ik zal de fysio ook eens bellen. Fijn dat je je al wat beter voelt; sterkte! :(:)

Dank voor de tip, MuSLi! Die is netjes geprijsd en het is inderdaad wel leuk als het te koppelen is aan wat apps :j Ik had hem ook moeten kopen i.c.m. mijn fietscomputer, Laura. Ik was weer eens te krenterig :P Ik zal in ieder geval voor een borstband gaan dan :j

Zowel echt koersen als baanwielrennen lijkt me echt heel spannend, haha. Hoe stap je eigenlijk weer van zo'n baanfiets af? Je kunt je pedalen niet stil houden, toch?

Jij ook sterkte het is erg vervelend om te hebben moet ik zeggen ook al gaat het nu echt wel weer beter pijn is aardig aan het zakken maar nog wel licht aanwezig ik heb lekker rustig aan gedaan vandaag. Nou ja verwacht na een nacht goed slapen dat het dan weer een heel stuk beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:54

Thanks, komt goed!

Is het trouwens een ding om tegen het verkeer in te fietsen, bijvoorbeeld op van die 60-wegen met 2 rode stroken als fietspad? Ik heb het nu 2x gezien (mogelijk dezelfde vent :P ). Kan me voorstellen dat je zelf het verkeer beter ziet aankomen, maar als automobilist kun je echt niet inschatten hoe snel hij bij je is. Schrok me rot; hij ging ook goed hard! :o

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:26

culaccino schreef:
Thanks, komt goed!

Is het trouwens een ding om tegen het verkeer in te fietsen, bijvoorbeeld op van die 60-wegen met 2 rode stroken als fietspad? Ik heb het nu 2x gezien (mogelijk dezelfde vent :P ). Kan me voorstellen dat je zelf het verkeer beter ziet aankomen, maar als automobilist kun je echt niet inschatten hoe snel hij bij je is. Schrok me rot; hij ging ook goed hard! :o

Ik zie dat hardlopers normaal altijd doen. Het blijkt dat je dan beter zichtbaar bent maar ik vind het met auto rijden best irritant op de een of andere manier. Vaak zijn ze donker gekleed met name in de winter dat er tegen in ook absoluut geen zin heeft. Zo ben ik mij al vaker rot geschrokken in de auto van wandelaars die zwarte kleding aanhadden zonder verlichting en zelfs nog met een hond ernaast. Ik zei ze pas een paar sec van te voren. Dat fietsers het doen is voor mij nieuw eigenlijk.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:27

culaccino schreef:
Zebrastreep schreef:

Nee, je kunt je pedalen niet stil houden. Je gaat gewoon steeds minder hard trappen, totdat je langzaam tot stilstand kan komen. Gaat dus soms gewoon een paar rondjes overheen voordat je af kunt stappen...

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:23

Oef ..had veel terug te lezen ...jullie zijn druk geweest .
Lauraennala schreef:
Ben benieuwd of het plantaardig eten je gaat bevallen!

Ik ook :j
Pas maar een beetje op met je verkoudheid . :(:)

Goed bezig MuSli :j , dat gaat goed komen met je body shape .

@Imay ; een clubje is altijd gezellig , en je hebt altijd iemand
om iets aan te kunnen vragen .

@Cullacino : is de vraag wat je wilt ...en uiteraard uitgeven wilt.
( zal maar niet zeggen welk bedrag ik al aan horloges , sensoren fietscomputers ,e.d uitgegeven heb . :+ )
Alleen HF tijdens het fietsen , of toch ook i.c.m een activity
tracker . Of misschien andere sporten .

Beterschap Zebrastreep :(:) , hoop dat het snel opgelost is.

Tegen het verkeer in fietsen is een no go ...hardlopen in mijn ogen trouwens ook ...doe het zelf nooit .

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:33

Time2Tri schreef:
Oef ..had veel terug te lezen ...jullie zijn druk geweest .
Lauraennala schreef:
Ben benieuwd of het plantaardig eten je gaat bevallen!

Ik ook :j
Pas maar een beetje op met je verkoudheid . :(:)

Goed bezig MuSli :j , dat gaat goed komen met je body shape .

@Imay ; een clubje is altijd gezellig , en je hebt altijd iemand
om iets aan te kunnen vragen .

@Cullacino : is de vraag wat je wilt ...en uiteraard uitgeven wilt.
( zal maar niet zeggen welk bedrag ik al aan horloges , sensoren fietscomputers ,e.d uitgegeven heb . :+ )
Alleen HF tijdens het fietsen , of toch ook i.c.m een activity
tracker . Of misschien andere sporten .

Beterschap Zebrastreep :(:) , hoop dat het snel opgelost is.

Tegen het verkeer in fietsen is een no go ...hardlopen in mijn ogen trouwens ook ...doe het zelf nooit .

Dankjewel! Het ergste voor vandaag is gelukkig achter de rug hoofdpijn is weg en de moeheid is ook goed gezakt. Natuurlijk nog wel iets aanwezig maar stuk geruster erop. Ik dacht dat ik een van de weinige was die het irritant vind als mensen tegen het verkeerd inkomen. Ik heb het ook nooit gesnapt.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 06:22

Morguh ....

Het weekend is in zicht , al mag ik morgen ook nog een paar
uurtjes werken .
Vandaag lekker een rustdag , kan ik mooi na het werk al
de eerste boodschappen doen .

Gisterenavond een pittige intervaltraining op de fiets gedaan .
6 x 3:10 VO2 max

Afbeelding

Jullie nog leuke plannen voor het weekend ?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:22

Grappig om te zien T2T, hoeveel rust zat er tussen? Je bent eigenlijk nog niet herstelt tussen de intervallen door (hartslag loopt steeds verder op)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:45

Lauraennala schreef:
Grappig om te zien T2T, hoeveel rust zat er tussen? Je bent eigenlijk nog niet herstelt tussen de intervallen door (hartslag loopt steeds verder op)

1,5 minuut
Qua wattage zat ik misschien deels een tikje hoog .
Maar overal het gemiddelde paste dan weer wel .

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:40

Ik meld me hier ook :-) Vorige week een mountainbike gehuurd en met een vriendin de bospaden en singletracks gereden. Wat gaaf was dat zeg! Nu een mtb gekocht om dit vaker te kunnen doen. Zondag gaaf manlief mee en ook een mtb huren. Als hij het leuk vindt gaat hij er ook eentje kopen. Ik heb vandaag mijn Merida Big Nine 500 opgehaald. Bewust een model met 2 x 11 omdat ik het erg fijn vind om in een keer schakelen gelijk een stuk lichter te kunnen trappen. Hij is helemaal op maat gemaakt voor me. Moest de maat L hebben voor m'n benen, maar daarvoor was m'n romp wel te kort. Heb dan weer wel lange armen. Opgelost met een andere stuurpen en het zadel ietsjes naar voren. Perfect! Na de vakantie van de monteur krijg ik er nog een knopje bij waarmee ik de voorvering aan en uit kan zetten. Voel me flink verwend! Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:28

Nou dat wordt voorlopig geen fietsritjes voor mij... Ziek op de bank straks een corona test. Gok gewoon een normale verkoudheid want een voorhoofdsholteontsteking komt niet voor bij corona maar zekere voor het onzekere. Als ik het heb geen idee hoe ik er aan gekomen ben... Maakt het des te enger. En ook zo raar dinsdag last van sinussen. Gisteren gewoon weer helemaal topfit en vandaag dan zo.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:16

Zozo, wat gaan jullie snel. Een week niet gereageerd en jullie zijn al weer een aantal pagina's verder...

Ten eerste, welkom aan alle nieuwe bokkers in dit topic! Veel veilige en fijne kilometers gewenst op jullie stalen rossen :)

@T2T, leuk dat bij jou in de buurt zo mooi in de natuur kan zwemmen. Rondje op de Veluwe ziet er bekend voor mij uit. Leuk dat je ook zo zonder route toch weer makkelijk terug komt bij de auto. Routes maken met Komoot is inderdaad even wennen, maar als je er eenmaal aan gewend bent is het erg fijn. Zeker omdat Komoot ook info over de ondergrond bevat en informatie van andere gebruikers. Ik ben er zeker wel voor in om een keertje op de Veluwe af te spreken. Ik meld me bij deze alvast vrijwillig aan als gids :D

Ik ben zelf vegetariër, maar ik vind het af en toe best lastig met ijzer, eiwitten, calcium etc. Zeker de combi van ijzer en eiwitten via melkproducten is lastig, aangezien ijzer minder goed wordt opgenomen icm calcium/melkproducten. Ik zou zelf wel willen minderen met melkproducten, maar daarvoor zou ik denk ik toch liever begeleiding van een (sport)diëtist hebben. Wel fijn dus dat je een 4 weken cursus hebt.

@culaccino, balen van die inspanningshoofdpijn. Leuk dat je de verschillende sporten afwisselt. Inmiddels al weer reactie op van de eigenaar van het potentiële bijrijdpaard? Ik heb bij mijn Garmin fietscomputer een Garmin borstband. Die kun je makkelijk koppelen aan je fietscomputer en hierdoor kun je ook tijdens je rit je hartslag op het scherm zien. Hartslagband van Wahoo is vergelijkbaar dacht ik.

@Laura, fijn dat de Corona test negatief was. Wel balen dat je wel goed verkouden bent zo midden in de zomer. Best knap dat je dan toch nog een halve koers hebt meegedaan! Ik vind koersen wel leuk, zo lang ik het bij kan houden := . Ik vind het juist soms jammer dat dames wat meer onzeker zijn en het wat sneller eng vinden, want daardoor gebeuren er juist vaak gekke dingen. Sommige dames die bijvoorbeeld gaan uitwijken voor bochten, ipv lijn houden en dames die idd iets te fanatiek in de remmen knijpen waardoor het halve peleton erop ligt met een dik harmonica effect :roll:

@scooby, ik rij inmiddels geen paard meer. Op de middelbare school fanatiek gereden met mijn bijrijdpaard, maar die is inmiddels verkocht. Daar reed ik aan het eind endurance mee, in klasse 1. Gaaf dat jij wedstrijden op zo'n hoog niveau mee kan rijden. Daar gaat idd heel wat trainingstijd in zitten. Nu rijd ik alleen af en toe nog een ritje in de zomervakantie, maar daar houdt het dan ook wel bij op.

@Zebrastreep, balen dat het zo op en af gaat met je gezondheid. Hopelijk knap je snel weer op!

@Imay, wat een luxe zo'n privé training. Fijn dat je zo veel tips hebt gekregen en nu iets gerichter kan gaan fietsen. Aan de andere kant is het in begin ook wel goed om iets meer op gevoel te fietsen i.p.v. de cijfertjes op je fietscomputer/horloge. Probeer die lage hartslag en hoge cadans dus ook te koppelen aan gevoel, zodat het later meer automatisch gaat.

Ik heb afgelopen weekend op zaterdag mijn laatste rondje over de Veluwe gemaakt. Redelijk op tijd in de ochtend. Het was heerlijk rustig, afgezien van wat andere racefietsers en mountainbikers. Het was al flink zonnig en warm, waardoor het flink zweten was op de klimmetjes. Nog mooi een PR gepakt op de Posbank. Ook prachtige uitzichten doordat de ochtendzon mooi door de bomen scheen en de hei mooi verlichtte. Leuk Veluwe ''afscheids''ritje.

Op zondag wezen MTB'en met mijn vriend in Schoorl. Fijne mountainbikes gehuurd in Groet. Ik kreeg een dikke MTB met 29'' wielen, een lockout, Sram 1x12 groep en een breed stuur. Dat was wel even wennen vergeleken met mijn 27,5'' MTB. Route bij Schoorl door de duinen en het bos was wel hard werken, maar zeker de moeite waard. Zeker de afdalingen vond ik heel gaaf. Een aantal keer kon je kiezen voor de ''expert/moeilijke'' afdaling met hoge trappen en veel los zand. Die gingen nog best prima *\o/* . Wel goed dat ze dat wel duidelijk met bordjes aangaven, want we kwamen ook redelijk wat meer toeristische/ongeoefende MTB'ers tegen.

Gisteren (wielrennen) en eergisteren (MTB) training geven voor de studenten van de wielervereniging. Kleine clubjes, maar zeker niet minder gezellig :)

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:15

Pff dat klinkt als een pittig parcours...
Vind dat mountainbiken sws wel een uitdaging zo nu en dan hoor.
Ik doe altijd wel rustig aan.

Dat is ook de bedoeling toch van intervallen dat je elke keer wat minder hersteld..?
Als training prikkel.
Jou Max hartslag ligt echt stuk lager dan de mijne. :j

Balen Zebra hopelijk valt het mee voor je..
Wanneer krijg je de uitslag?

Dat is mooi kordaat Mychoice :D
Lekker om dat samen met je man te doen.
Mooie fiets ook..

Morgen Ritje met mijn levende Ros maken.
Zondag hopelijk op de fiets welke ligt aan het weer en de rest van de dag planning.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:19

Welkom MyChoice , klets maar gezellig mee .
Je doet het al meteen goed door een foto van je fiets te
plaatsen +:)+
Heel veel plezier ermee .

@Zebrastreep :(:) beterschap .
Liever thuis blijven nu , en het zekere voor het onzekere nemen .
Vooral gezien de ontwikkelingen die nu in gang zijn .

Susan88 schreef:
Ik ben er zeker wel voor in om een keertje op de Veluwe af te spreken. Ik meld me bij deze alvast vrijwillig aan als gids :D

Ik ben zelf vegetariër, maar ik vind het af en toe best lastig met ijzer, eiwitten, calcium etc. Zeker de combi van ijzer en eiwitten via melkproducten is lastig, aangezien ijzer minder goed wordt opgenomen icm calcium/melkproducten. Ik zou zelf wel willen minderen met melkproducten, maar daarvoor zou ik denk ik toch liever begeleiding van een (sport)diëtist hebben. Wel fijn dus dat je een 4 weken cursus hebt.

Ooohh kunnen graag zondag,s eens wat afspreken ...maar wel met de racefiets :o

Ik vind het als alleseter al moeilijk om genoeg eiwitten en ijzer
binnen te krijgen .En dat red ik dan ook meestal niet .
De cursus word online gedaan door een sportvoedingscoach .
Je kunt je door haar ook persoonlijk laten begeleiden , maar heb eerst voor de online 4 weken gekozen . Krijg ook een inlog voor een online portaal etc etc .
Ik zou hier ook zelf nooit alleen aan beginnen .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:20

scooby09 schreef:
Jou Max hartslag ligt echt stuk lager dan de mijne. :j

:j Klopt ...ik lig onder het landelijke gemiddelde _O-

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:28

Ik wil ook wel mee hoor, een rondje over de Veluwe... :)

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:33

Gezellig een mini meeting...
Nu nog kijken voor wanneer dan..?

Mooi he doe je niks aan is gewoon voor je bepaalt..
Ik heb niks aan die test 220 min leeftijd.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:50

MuSLi schreef:
Ik wil ook wel mee hoor, een rondje over de Veluwe... :)

scooby09 schreef:
Gezellig een mini meeting...
Nu nog kijken voor wanneer dan..?

Leuk leuk ...als het kan niet het weekend van 15/16-8 ,dan
heb ik mijn swim- run clinic .
En 22/23-8 heb ik de Reflectri in Lelystad .
Voor mij het liefst een zondag , dan heb ik sowieso duur
fietsen op het programma .

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:57

Een zondag is voor mij een prima dag.
Weet niet welke zondagen de andere kunnen en willen.
16/8 en 23/8 kan ik niet in ieder geval.