Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:39

Karin_deB schreef:
Lekker gevoel Fenn!

Pittig weekje ieris :=

@Befunny, ik dacht dat jij in Alphen , Noord-Brabant woonde.
Toch niet dicht bij mij haha :D

Hahaha. Nee dat is een beetje uit de buurt. Ik noem het Alphen vaak. Dat zeggen we hier. Maar er is ook een Alphen daar dus dat is een beetje verwarrend.

@Tiggs in Gouda zijn er meer maar ook in die omgeving.

Ik heb lekker met de loopgroep gelopen :j Lekker als in voelde ook weer goed *\o/*

We hebben tempo wisselingen gedaan. Loopscholing, Squaten enz.

Alleen nu viel me wel een verschil op tussen Strava en Garmin. Ik had Strava eerst op Mijl staan en dat vorrige week veranderd maar de loopjes die ik gedaan had tot nu toe dat kwam overeen met Garmin. dus dit is nu de eerste keer dat ik er een verschil zie.

Afbeelding

Afbeelding

En lekker de verschillende hartslagzones

Afbeelding

Afbeelding

Karin_deB

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:57

Hier ook lekker gelopen net. Zelfs in zone 1 en 2 *\o/*
Wel compleet verzopen :')
Afbeelding

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:23

Wat een lekkere loopjes! Al is het wel nat ja :')

Thanks omtrent poes, helaas nog steeds geen spoor...
Gisteren hartslagband van Garmin binnen gekregen, sta te trappelen om vanavond het uit te testen bij mijn lange duurloop. Hoop zo dat het allemaal wat gunstiger uitvalt en ik inderdaad niet echt alles op het rood met een hartslag van 190 loop en het al die tijd foutieve metingen zijn geweest van m'n horloge.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:57

Ik heb de run-walk-run getest.
In garmin een workout gemaakt van steeds 7 min rennen, 2 min wandelen.
Op deze manier 32 kilometer gelopen, met 500 hoogtemeters.
Ik moet zeggen, beviel best goed.
Net alsof je allemaal mini runs doet.
Ik liep de ren stukjes wat te hard (de meeste onder de 6 min/km), want ja 'je hebt toch zo weer pauze' . Dus als ik het op een nog langere afstand wil doen, moeten die stukken iets langzamer.
Heerlijk gelopen, wel 20km in volle bak regen, dus helemaal doorweekt. Maar geen mens tegengekomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:53

Wat een mooi experiment SV! En de tijd is dan uiteindelijk ook gewoon heel netjes. Zit er een gedachte achter de 7 minuten rennen en 2 minuten wandelen? Of ben je daar zelf mee aan het experimenteren?

Heerlijk dat het zo rustig is! Genieten :j

Hier veel te druk, vanochtend om 5:30 de wekker gezet, alleen maar regen, eerst de klussen rond huis gedaan (paarden en hond) en me klaargemaakt om 12km. in de regen te lopen, maar toen werd het wonderbaarlijk droog :D Was lekker na 2 dagen verplicht rust. Morgenavond of vrijdag nog een interval en zaterdag naar Ermelo voor de 30km. Zin in :j

Ik duim voor je kat Helderder :knuffel:
Mijn man loopt sinds kort ook met een Garmin hartslagband, zijn horloge gaf juist een te lage hartslag aan steeds. Hoop niet dat dit bij jou het geval is!

Lekker Karin!

Mooi dat je voorzichtig weer aan het rennen bent Puera. Ik duim dat je snel weer mee op avontuur kunt gaan :j

Ieris ik zag je al gaan, wat een km's!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:23

Nee zit niet echt gedachte achter. Ik was geïnspireerd door een ultra runner die al jaren zijn 100 mijl ultra's op deze manier loopt. Hij liep momenteel 7 om 3 minuten, dat een beetje als uitgangspunt genomen. Drie minuten wandelen vond ik wat lang. Dus 2 minuten van gemaakt.

Het was nu ongeveer 1,2 kilometer rennen, 200 meter wandelen. Daarin zakte mijn hartslag mooi, dus op zich was ik wel tevreden over deze combi.

Alvast veel plezier zaterdag, ik vond het een heel leuk evenement! Goed geregeld, gezellig, ontspannen sfeer en een leuke route.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:30

Hoe vond je het mentaal? Zeker de eerste km's lijkt het me wel een uitdaging, dan loop je misschien het liefst gewoon door?

Leuk om te horen, dat maakt het de moeite waard om af te reizen. Wij zijn elkaar dan mogelijk 2 weken later bij de Steamtrail, toch?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:41

Nee vond ik wel prima, ik kan aardig schakelen wat dat betreft.

Ja klopt, die loop ik ook. Als rustige duurlooptraining voor de ISU.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:45

Voor ons geldt hetzelfde, al ben ik nog wat onzeker voor wat betreft de ISU := Dus ik negeer het nog een beetje. Niet in training natuurlijk, maar wel in mijn hoofd :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:47

Ohh je gaat ook de ISU lopen? Had ik even niet meegekregen geloof ik. Superleuk! Kun jij.
Rustig aan en op standje genieten.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:57

Ik heb het ook nog niet zo vaak hardop gezegd geloof ik :')

Ik weet dat het kan, maar mijn laatste marathon was niet zo'n succes qua gevoel, dat zit nog een beetje in mijn hoofd. Maar dat laat ik de komende weken vast los!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:15

SV dat klinkt heeel goed. En ook weer hele mooie foto's.

Ik ben voor een slowrun duurloopje gegaan. Echt slowrun want dat is echt het maximale wat ik er momenteel als ik uit rood wil blijven kan doen. En het laatste stuk een stuk gepowerwalkt omdat zelfs in dat tempo hij op de drempel zat. Maar ik heb wel echt genoten van mijn loopje en heb geaccepteerd dat het weer opgebouwd moet worden en met 16km zit ik in ieder geval weer in de opbouw kwa afstand en dan met de intervallen/korte loopjes maar aan mijn snelheid werken.

Afbeelding

Afbeelding

O ja ik vergeet helemaal te zeggen dat ik een zakje Tailwind van SV mee had vermengd met iets meer dan een liter water. Mandarijn smaak. Ik vond deze Iig niet vies dus deze is wat dat dat betreft geslaagd. ik heb ook meer zakjes Tailwind besteld omdat ik zag dat die zakjes te bestellen zijn ik had een link van SV gekregen waar ik ze kon bestellen. En ik had hem dus gewoon in de waterzak gedaan. Ik heb nu dus alle smaken om de komende tijd te testen.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:20

Toch weer 16km BeFunny. Die hartslag trekt vanzelf weer bij. Powerwalken is toch ook prima.
Leuk dat je een starter pack hebt gekocht!
De recovery vind ik zelf te korrelig, als iets niet goed oplost in water kan ik het niet wegkrijgen. Hopelijk heb jij er minder moeite mee.

Ninus dat was geen trailmarathon toch? Is echt niet te vergelijken met een trail. De sfeer is sowieso al veel relaxter vind ik.

Beste tips die ik kan geven zijn:
- laat je hele idee over tempo los,
- deel de trail in je hoofd op in blokjes (bijvoorbeeld 1e vp, 2e vp, 42km, 45km, 50km),
- hou er rekening mee dat je kilometers cadeau krijgt. De keer dat ik de 50 van de ISU liep was hij 52.5km en het werd langer doordat ik met een vriendin liep en we een lintje hadden gemist :'),
- je hebt het vast gedaan, maar: oefen met voeding.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:33

Die ga ik alleen testen als ik echt aan langere duurlopen kom en dan met de trein naar huis. Maar dacht ik bestel die er dan ook maar bij.

Ik gebruik iets meer dan een liter water voor een zakje. Ze zouden in 500-750 ml moeten zeg maar. Maar dit vind ik prima werken zo.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:38

Ik gebruik ook een zakje op een liter, anders vind ik het te zoet.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:00

Balen dat er nog geen spoor van de poes is @helderder :(

Mooie loop @SV. Zo fijn dat je daar ook gewoon elke woensdag tijd voor hebt. Echt ideaal! :j

Hier net, nadat ik mijn zoon naar bed had gebracht, rondjes in de wijk gerend met de babyfoon in mijn hand :') wel mijn training kunnen afronden: 10min warming up, 2x 1km op 10km tempo met 2:30 herstel en 10min cooling down. Blij mee, ging lekker.

Nu een beetje rustig aan en dan zondag knallen :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:04

SV, mooi zeg dat het zo rustig was tijdens je loopje!
Wat een prachtige foto's weer!
En leuk dat je hebt geëxperimenteerd met walk run, fijn dat het goed beviel, zeker nog een mooi tempo gelopen!

Be funny, proefpakket ziet er mooi uit! Ik heb die ook besteld, alleen had ik een grote zak recovery erbij besteld, maar daar had ik achteraf wel wat spijt van.
Ik vind hem echt te zoet, en ook te korrelig. De meeste smaken moet ik ook nog testen, vond de manderijn ook echt naar manderijn smaken, geen chemisch nep smaakje.
Fijn dat je nog een mooie rustige duurloop hebt gelopen, mooi gedaan!

Karin de b, ook een mooi rondje erop zitten!

Ninus mooie uitdaging de ISU!
50km is ook een beste afstand zeg.
Daar zou ik ook niet te veel aan willen denken!

Musli, haha zie het al voor me!
Heel veel succes alvast zondag!

Ik heb besloten om niet mee te doen met de ISU, omdat de dag erna een erg leuke loop is in het dorp waar ik ben opgegroeid, Molenhoek's makkie.
De kids willen dan ook mee lopen.

Maar als alternatief ben ik wel op zoek gegaan naar een andere 50km wedstrijd.
Precies 50 kon ik niet zo gauw vinden op korte termijn, ik heb me nu ingeschreven voor de 42km van de zevenheuvelen trail!
Met bijna 900 hoogte meters!
De afstand erna was meteen 56, dat leek me iets te gortig.
Ik ga rustig aan doen, en genieten!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:46

Ahh jammer ieris dat je niet meedoet met de ISU.
Ik heb die 42km vorig jaar gelopen, we hadden toen 1100 hoogtemeters op de teller. Dus reken maar op iets meer.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:58

SV, Toen mijn conditie nog niet zo goed was en ik wilde graag naar het bos hardlopen maar geen zin om met de auto/fiets te gaan (dan was het bos voor mij simpelweg te ver om te hardlopen :+ ) liep ik ook op die manier, maar dan wat minder systematisch, ik noemde het ook runwalkruns. Vrij voor de hand liggende naam natuurlijk maar leuk dat het een daadwerkelijk toegepaste methode is. Kan me voorstellen dat het fijn kan werken op lange afstanden.

@BeFunny: Fijn dat je van je rondje hebt kunnen genieten, en toch maar weer 16km!

Gisteren weer wat km's bij op m'n duurloop en 13 km gedaan waarvan 6km op wedstrijdtempo (is me niet constant gelukt). Uiteindelijk 13 km gelopen met een gemiddeld tempo van 6:05 :D M'n benen voel ik wel nu.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:09

Hallo dames! Mag ik mij melden? Ik lees een poosje een beetje stil mee, omdat ik ook wat ambities heb binnen het hardlopen. De marathon van Rotterdam staat namelijk op mijn bucketlist!

Mijn man en ik lopen samen, we hebben hetzelfde tempo, dus dat is echt super fijn! We trainen nu al een poosje voor een halve marathon, maar hebben ons gisteren ook ervoor ingeschreven. De halve marathon in Barendrecht op 15 oktober. We zullen er dus toch aan moeten geloven.

We kunnen met gemak 14km aan één stuk onder de 1,5u. De 10km lopen we in 55 minuten :)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:05

Resultaat van hartslagband gebruik was 6 slagen gemiddelde hartslag lager. Het is wat, maar alsnog 45 minuten in rood gelopen van het uur gisteren. Ga een voorbeeld aan je proberen te nemen BeFunny, tempo omlaag volgende loopjes en toch meer kijken naar de zones tijdens de training.

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:41

iirrssjjee schreef:
De halve marathon in Barendrecht op 15 oktober.

Nice! Daar ga ik mijn 10km-PR-verbeteren lopen dit najaar. Leuk hoor, en mooi doel heb je! Welkom!

Hier maandag een spontane trail van 12 km in de duinen bij Wassenaar gelopen en een stuk over het strand. Wat was dat heerlijk zeg! Dinsdag eerste dag van m'n nieuwe schema, echt enorm wennen om te lopen op tempo. Net m'n tweede training afgewerkt, ging al wat makkelijker.

ik liep vandaag 3x1000m 6-5:30 en 4x100m progressief (27sec, 24sec, 23sec, 21sec).

Ook nog spontaan een trail in de planning gestopt, mijn eerste georganiseerde dus! 17 september, de Smokkelaarstrail in Goirle. Zin in!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:49

De smokkelaarstrail heb ik ook wel eens gelopen @RSLevi. Was een leuk loopje.
Toen alleen wel verschrikkelijk warm en ik kwam echt last minute aan de start.
Dus ik ging er niet echt heel ontspannen in :')

Even teruggezocht. Het was in 2016/ 25 september en 21 graden :Y)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:42

Welkom Irisje!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:07

iirrssjjee schreef:
Hallo dames! Mag ik mij melden? Ik lees een poosje een beetje stil mee, omdat ik ook wat ambities heb binnen het hardlopen. De marathon van Rotterdam staat namelijk op mijn bucketlist!

Mijn man en ik lopen samen, we hebben hetzelfde tempo, dus dat is echt super fijn! We trainen nu al een poosje voor een halve marathon, maar hebben ons gisteren ook ervoor ingeschreven. De halve marathon in Barendrecht op 15 oktober. We zullen er dus toch aan moeten geloven.

We kunnen met gemak 14km aan één stuk onder de 1,5u. De 10km lopen we in 55 minuten :)

Welkom! Jullie lopen al mooi op tempo. Mooi doel om een marathon te lopen.

Mijn zusje stuurde me gisteren een bericht of ik met haar volgende week de freedomtrail wil lopen.
Zat niet in mijn planning, maar ik loop niet vaak met haar samen, dus leek me heel gezellig.
We lopen samen de 31km.

Komende drie weken in de weekenden dus evenementen gepland :D