Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:48

MuSLi schreef:
Goed bezig @SV!

Helemaal mee eens dat soms juist die mentale trainingen heel goed zijn. Achteraf ben je eigenlijk altijd blij dat je gegaan bent :j

Zeker als je daarna weer lui op de bank zit, haha.

Hier 3 dagen intensief gewandeld in Oostenrijk. Dat was best zwaar. Dus niet hardgelopen, maar dat vanavond weer opgepakt. De Garminsuggestie gedaan van 27 minuten met 9.10 minuut per km. Ondanks brandend maagzuur lukte heb om die 27 minuten vol te houden met 8.10 tot 8.20 per km. 2-3 weken terug had ik niet verwacht dat ik 27 minuten achter elkaar zou kunnen hardlopen. Het record staat nu op 35 uit een Garminsessie. Maar ik merk wel dat ik zonder echt wat te doen van 8.30 per minuut nu dus sneller word. Daarmee wordt dus het lopen gemakkelijker. Maar ik vind wel dat jullie erg snel lopen, ik heb nog maar 1 keer een interval gedaan met stukjes van 1 minuut op 6.10 per km. Als ik dan hier zie dat sommigen 5 minuten per km lopen en dat dan ook nog lang vol houden, dan zit ik nog lang niet op waar ik eigenlijk wil komen.

Ik heb overigens de 'ronde bolletjes' van de Garmin app nog wel. Kennelijk nog geen update uitgevoerd op de telefoon.

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 06:44

Helderder bij de Ijsselsteinloop liep ik 4.59 min/km op de 10km. En toen voelde ik me super en ging het super.
Als ik een voorspelling mag doen, dan gaat het deze keer ietsje langzamer, want er zitten meer bochten in. Dus meer remmen. Ook heb ik de afgelopen weken nauwelijks intervallen gelopen op snelheid.
Maar ja we zien wel.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:06

@Helderder, wat rot dat je kat vermist is. Snap dat je daarmee in je maag zit :(:)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:10

@SV Heerlijk gevoel is dat hè, als je je goed voelt en dan even het gas open draait.

@Helderder & Fenn Ik heb een Garmin Forerunner 955, heel fijn horloge vind ik tot nu toe. En die suggesties zijn voor mij echt een lifesaver wat betreft trainen en balans in trainen. Omdat de suggesties aanpassen op wat je de afgelopen tijd gedaan hebt en hoe goed je geslapen hebt enzo blijf ik beter in touch met wat handig is om te doen qua training voor zowel fietsen als hardlopen.

En @Helderder wat super naar dat je kat weg is. Hopelijk is die snel weer terecht.

@germie Fijn dat je merkt dat je sneller wordt en dat het steeds beter gaat. Ik vind iedereen ook steeds heel snel, maar dat hoort er ook een beetje bij. Voor mij werkt het het best als ik vooral kijk naar hoe ik zelf over tijd vooruit ga.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:35

Hopelijk is de poes snel terug Helderder!

Ik ga vanmiddag weer een stukje lopen. Kan alleen maar beter gaan dan zondag.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:44

Voor degenen die bij een loopgroep zitten: hoe heb je dit groepje gevonden?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:02

Tiggs googelen loopgroep plus woonplaats? Of atletiekverenigingen googelen in de buurt? Zou mijn eerste idee zijn, maar misschien heb je dat al lang gedaan.

IMAY dat is soms echt even heerlijk als je goede benen hebt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:50

Ik heb gewoon een hardloopgroep gezocht in Alphen aan den rijn. En vond dat vrouwen groepje van Stichting de sportvrouw ;) . Heb toen contact opgenomen. Mijn ervaring verteld en gevraagt of ze plek hadden want ik was geen absolute beginner maar ook geen gevorderde.
Wel ben ik wat fanatieker dan de vrouwen waar ik nu mee loop maar dat is niet erg. Ik vind het wel leuk en door de loopgroep doe ik meer dan enkel duurloop zeg maar. Dus het voegt voor mij echt wat toe.

En ik ben ook blij met de forerunner 955. En inmiddels ook gewend aan het koersen ideaaal. Het geld dubbel en dwars waard geweest voor mij.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:23

Wat vreselijk dat je kat vermist is, Helderder. ;( Hopelijk is ie snel terug.

Hier ook een FR 955, en heel blij mee!

Ik heb mijn loopgroep gevonden door inderdaad te zoeken op internet. Daarvoor liep ik met een groepje dat ik via via had gevonden.

Qua lopen gebeurt er nog weinig. :+ Zondag 2 km gedaan, en dat ging vrijwel pijnloos. Dus er zit vooruitgang in. Morgen kijken of ik een stukje verder kan.

Die update van Garmin is inderdaad niet zo… die bolletjes hadden van mij ook wel mogen blijven.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:36

Ik vond mijn groep doordat degene bij wie ik train een training startte. Vanavond de tweede keer.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:38

Fenn schreef:
Ik vond mijn groep doordat degene bij wie ik train een training startte. Vanavond de tweede keer.

Leuk! Have fun...

Ik heb mijn fietsgroepje gevonden via Facebook op een Fiets-facebook pagina.
Misschien is er ook wel zoiets te vinden op hardloopgebied.
Of op de lokale Facebook pagina even een berichtje plaatsen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:48

@Tiggs jij woonde toch niet zover uit mijn buurt?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:18

Imay, mooi rondje heb je gemaakt! Fijn dat het zo lekker ging.

RS Levi, ben ook benieuwd hoe het bij jou uitpakt! En hoe je je er onder voelt.
Leuk dat je ook trails wil gaan meepakken!

SV, mooie training! Ik vind het altijd knap dat jij zo veel variatie in je training hebt zonder schema!
Gaat vast goed komen zondag!

Helderder, gatsie dat zijn geen leuke dingen nee, hopelijk duikt hij weer ergens op.

Puera, goed dat je rustig op bouwt, en fijn dat je in ieder geval weer 2km pijnvrij kan lopen!
Ik was ook zo blij met mijn 1e pijnvrije kilometer na mijn blessure.

Tiggs succes vandaag met je loopje, baalen dat het zondag wat minder ging.

Hier ging het vorige week ook wel eens moeizaam, ik had namelijk een week met 6 dagen hardlopen, en totaal 91km.
Heb nog nooit eerder zoveel in een week gelopen, en voelde het wel echt aan mijn benen.
Nu spreekt het schema dat ik volg over functionele overreaching, nou uitgerekt en uitgeleefd voel ik me zeker, maar op dat functionele moet ik denk ik nog even wachten :D
Vandaag ging het trouwens best fijn, had een kort loopje van 11km om ons huis, en dat voelde wel echt goed.
Gelukkig zit ik nu in een rustige week, waar ik veel minder kilometers hoef te maken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:22

Kort loopje noem je dat _O-

Ik vind jou ook inspirerend Ieris. Je loopt veel en lang en je schrijft het ook altijd leuk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:38

Ieris pittig zijn zulke weken hè, fijn dat het nu wat rustiger is even.

Puera fijn dat je vooruitgang merkt! 2km is nog niet veel, maar beter dan niks natuurlijk. Hopelijk blijft het vooruit gaan.

Ik wil morgen eigenlijk eens volgens de run walk run methode trailen, ik denk eraan om mijn horloge in te stellen op 7 minuten hardlopen, 2 minuten wandelen. Gewoon om eens kijken hoe dat voelt op een lange afstand. Misschien is dat ook iets om langere afstanden dan 50km iets makkelijker te lopen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:43

Ik vind het zeker op trails wel eens lekker om stukjes te wandelen. Ik doe dan gewoon Hike en run. Zeker als je heuvels op moet is dat echt wel even prettig maar feit is dat het voor mij anders soms te zwaar is. Dus zo kan ik de trail dan uitlopen :j ik ben kennelijk geen "heuvel" loper. Maar ik geef niet op ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:46

Ik wandel ook stukjes hoor, maar ik zou dit dus eens structureel willen doen, dus echt op tijd.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:50

Ah, interessant SV. Zat loopleip te luisteren (of liep, hardlopen is een podcast moment). En ze interviewden de organisatie van Legends in België, 250km. Hij gaf als tip voor een snellere 250km om beter te trainen op snel wandelen. Dus het kan je vast helpen:)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:11

Supervixen schreef:
Ik wandel ook stukjes hoor, maar ik zou dit dus eens structureel willen doen, dus echt op tijd.

Interessant is het wel.
Ik ben heel benieuwd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:38

@BeFunny: klopt, alleen is Alphen me weer net iets te ver om 's avonds nog heen te rijden.
Ik kom tot nu toe op de plaatselijke atletiekvereniging, maar daar komt dan ook weer bijvoorbeeld bardienst bij kijken. Ben ik geen tegenstander van, want een vereniging is imo 'voor leden door leden', maar past gewoon even niet zo goed nu. Andere mogelijkheid is een loopgroep in Gouda, misschien dat ik die na mijn vakantie eens mail.

Lopen vandaag ging iets beter. Nog steeds zwaar en heb 2 keer gewandeld tussendoor (totaal 3 minuten), maar het ging in ieder geval beter dan eergisteren.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:03

Weer met de groep mee, rustig ingelopen en toen intervallen. 1 min heen, pauze en 1 min terug. Toen zelfde met 2 min, toen 3. Toen Weer terug waarbij ik de de tweede keer drie wandelde om niet te ver te gaan. En wat een verschil met de groep! Ik loop normaal rond de 6.30 tot 8min per km en nu zat ik op de 5.30 en een keer onder de 5... hoop dat ik morgen geen last heb, maar nu voelt het goed. De rest train ik weer rustig verder :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:08

Lekker Fenn!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:11

Lekker gevoel Fenn!

Pittig weekje ieris :=

@Befunny, ik dacht dat jij in Alphen , Noord-Brabant woonde.
Toch niet dicht bij mij haha :D

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:12

Thanks! ga nu ook helemaal lekker op de endorfine :D scheelt denk ik ook dat dit plat op de weg is en ik normaal over heuvels door het bos loop.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:23

Hier de Garmin instinct, op zich fijn, maar in het donker kan ik juist de tijd die nog moet bij een aanbevolen workout niet lezen. En juist als je iets zwaar vindt wil ik graag kunnen aftellen. ;)

Overdag werkt het dus prima, maar als het schemerig begint te worden is de afleesbaarheid slecht.

Endorfine? Merk je dat echt? Ik kan niet zeggen dat ik hardlopen fijn vind tot nu toe. Ik doe het omdat ik wat wil bereiken, maar ben altijd nog blij als ik klaar ben. VAnavond heb ik 6km gewandeld, het leek met niet goed om al weer een half uur te gaan lopen. Heb het wel even overwogen overigens, maar ik hou het eerst op 2 keer per week en niet te zwaar of te lang. Dat gaat redelijk goed met mijn pezen.