De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:07

Janinevv schreef:
Nederland moet de rust bewaren.
Hoeveel dagelijks in Afrika daar mensen overlijden van de honger te triest... zien we dat in het nieuws ? Nee...

Hopelijk gaan niet alle grenzen dicht ben bang dat dit niks oplost zoals Italië als dus doet..

Dit is net zo’n dooddoener als vroeger, wanneer ik iets niet op wilde eten zei mijn moeder : Weet je hoeveel kindjes in biafra niets te eten hebben?

Laurievc

Zo, ik ben 4 winkels moeten langsgaan voor ik ergens durfde binnengaan :+ Pasta, rijst, wc papier op. Gelukkig eet niemand couscous en bulgur, want dat schap stond nog vol :')

Ik ben benieuwd wat ze bij ons in de winkel gaan beslissen. Zoiezo zullen we wel minder uren werken/minder personeel inzetten want minder klanten...

Pareltjes

Arabesk schreef:
Als we stoppen met export hebben we aan 1/3 van het huidige landbouw oppervlak nodig om de eigen bevolking te voeden. En dan kunnen we nog overschakelen op biologisch ook. Scheelt ook weer fossiele brandstoffen er hoeft niet gesleept te worden. We komen niet om van de honger.
Als we stoppen met vlees eten kunnen we met 1/6 vh landbouw oppervlak toe.

Je hoeft niet eens de gehele export stil te leggen. Maar maak een acceptabele verdeling. Ik roep maar wat, 100% binnenland en 15% export. Zowel voor landbouw als veeteelt. Scheelt idd op milleu vlak, en naar ik mag hopen heel veel op dierenwelzijn. Hebben ze weer de ruimte. Én zie overal wordt opgeroepen tot het houden van afstand om besmettingen te minimaliseren. Maar in de veeteelt stapelen we de dieren gewoon op!
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 13-03-20 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:08

Marcella schreef:
Mensen groentes uit de supermarkt zijn niet vers. :')

Als ze van Nederlandse bodem zijn geloof ik zeker dat ze verser zijn dan Buitenlandse.

Anoniem

Hier in Nepal zijn ze heel blij dat er op 1 geval, paar weken terug na, geen corona heerst. Everest gaat dicht en Nepali melden op dit moment dat morgen geen toeristen meer het land in mogen. Ben benieuwd.

Zelf vandaag aangekomen. Istanboel langs warmtecamera's + formulier met al je gevevens inleveren om evt iedereen te kunnen traceren. Zelfde soort formulier in Kathmandu ingeleverd. En bij aankomst onder een spray verdelger door. Wil gewoon niet weten wat voor alles dodend mengsel dat was, maar je kreeg er spontaan een flinke hoestbui van :')

Janinevv

bigone schreef:
Janinevv schreef:
Nederland moet de rust bewaren.
Hoeveel dagelijks in Afrika daar mensen overlijden van de honger te triest... zien we dat in het nieuws ? Nee...

Hopelijk gaan niet alle grenzen dicht ben bang dat dit niks oplost zoals Italië als dus doet..

Dit is net zo’n dooddoener als vroeger, wanneer ik iets niet op wilde eten zei mijn moeder : Weet je hoeveel kindjes in biafra niets te eten hebben?

Nou is toch gewoon zo? Wij hamsteren er nu op los en als allemaal wel mee valt kunnen we alles weg gooien omdat het over datum raakt..

Kana

Dimphyl schreef:
Ik heb net gebeld, werkgever was blij dat ik het doorgaf, ik zei zelf direct dat ik hier normaal gewoon voor zou gaan werken, maar met het hele corona gebeuren wilde ik toch even overleggen.
Nu afgesproken dat ik thuis blijf, vooral ivm met evt aansteken klanten / medewerkers (klein bedrijf dus als er iemand uitvalt is dat wel een probleem) en als ik helemaal beter ben contact opneem, begin datum nu verschoven naar 1 april.

Hij zei ook direct dat ze het al merken, weinig mensen in de winkel tot nu toe én de nieuwe collecties lopen vertraging op doordat distributie centra gesloten zijn

Overigens is het geen 'toeristen winkel' (wat is dat überhaupt?) Maar een kleding winkel in een toeristisch dorp.

Bedankt voor het meedenken!

Fijn!

Hier op het werk(hartje Utrecht) nog niks geen Corona maatregelen. Ben benieuwd hoe volgende week eruit gaan zien in NL.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:09

Oproep om (Brabantse) horeca te sluiten
Citaat:
Bestuurder Tilburgs ziekenhuis aan veiligheidsregio’s in Brabant: sluit alle horeca
TILBURG - Sluit alle restaurants en cafés in Brabant. Dat advies gaf Bart Berden, bestuursvoorzitter van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg aan de drie Veiligheidsregio's in Brabant. Dat zei Berden vrijdag op NPO Radio 1.

Jasper Harthoorn 13-03-20, 12:20 Laatste update: 13:03 Bron: BD
5
1
In een gesprek ‘1 op 1' met Sven Kockelmann geeft voorzitter Berden aan dat het Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ),waarin elf ziekenhuizen zijn aangesloten, het sluiten van restaurants en cafés als advies aan de veiligheidsregio’s heeft meegegeven.

'Regels gaan niet ver genoeg’
De regel bijeenkomsten met meer dan honderd mensen niet door te laten gaan, zoals die nu landelijk geldt, gaat Berden niet ver genoeg. ,,Wij kijken toch met enige verbazing naar die grens van honderd.” Hij geeft aan dat dit ‘fors omlaag’ kan worden gebracht. ,,Dan moet je eerder denken aan hele kleine aantallen. Dan denk je eerder aan tien dan aan honderd.” Daarnaast adviseert Berden strengere en dwingendere regels te stellen aan het bezoek aan ouderen en kwetsbaren.

Maatregelen na het weekend?
De Veiligheidsregio's in Brabant beraden zich nog op extra maatregelen bovenop de landelijke regels die donderdag zijn aangekondigd. Volgens Berden zou het kunnen dat die maatregelen al eerder bekend worden gemaakt dan na het weekend. ,,Ik weet niet of ze tot maandag gaan wachten. De urgentie maakt dat er sneller geschakeld wordt en ik denk dat mensen op dit moment ontvankelijk zijn voor extra maatregelen.”

Oproep Smolders
De open brief van LST-raadslid Hans Smolders aan burgemeester Theo Weterings van Tilburg om niet tot na het weekend te wachten met maatregelen vanwege de verwachte vermenigvuldiging van het virus, komt Berden ‘dramatisch over’. Hij wijst erop dat het aantal nieuwe besmettingen in de elf ziekenhuizen aangesloten bij de ROAZ lager is dan een dag eerder (15 om 25).

https://www.bd.nl/dossier-coronavirus/b ... ~a20b1fad/

germie

Dinopino schreef:
Heb voor degene die interesse hebben een link van een longenarts uit Duitsland. Hij legt onder andere ook uit hoe de test zijn ontstaan en waarom er daarom ook gevallen zijn waarbij van besmetting geen sprake kan zijn. Voor de geinteresseerde plaats ik graag de link. Ook legt hij uit dat de corona virus bij elke griep aanwezig is en zal zijn en niet gevaarlijk is. Het zijn de andere dingen die erbij komen die het gevaarlijk maken. Zoals roken en een slechte autoimmuun systeem zoals copd en mensen met reuma bijvoorbeeld

Hij sluit af met een dringend beroep op de regering om een peer review onderzoek te doen en op te houden met die onzinnige paniekmakerij.

Graag de link.

little_birdy

Robijntjah schreef:
Ik wil niks vragen behalve de kosten die wij zelf kwijt zijn aan eten en drinken.

Gewoon de ouders zelf lunchpakket mee laten geven zoals op school !
Dan is het helemaal makkelijk

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:10

Janinevv schreef:
germie schreef:
Dit was een reactie op een post over compensatie. En ja, dat mag heel ruim gezien worden.

Ik zou niet graag mijn importgroenten en fruit missen, schorseneren, bah. Dan liever nog een durian. En ben dol op bananen.

Nederlandse groenten zijn stukken beter dan import groenten. Gaat dan zeker om het stukje goedkoper missen...

Ik heb het woord goedkoper niet genoemd. Maar bananen zijn gewoon yummie en schorseneren bah, evenals spruiten. Dus ik ben echt niet tegen import hoor.
Maar jullie zien mij zeker graag als export? :Y)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:11

Veronica2

Dinopino schreef:
Heb voor degene die interesse hebben een link van een longenarts uit Duitsland. Hij legt onder andere ook uit hoe de test zijn ontstaan en waarom er daarom ook gevallen zijn waarbij van besmetting geen sprake kan zijn. Voor de geinteresseerde plaats ik graag de link. Ook legt hij uit dat de corona virus bij elke griep aanwezig is en zal zijn en niet gevaarlijk is. Het zijn de andere dingen die erbij komen die het gevaarlijk maken. Zoals roken en een slechte autoimmuun systeem zoals copd en mensen met reuma bijvoorbeeld

Hij sluit af met een dringend beroep op de regering om een peer review onderzoek te doen en op te houden met die onzinnige paniekmakerij.

Dat klinkt als een heel verstandig verhaal.

Kana

Mensen moeten echt stoppen met Facebook als (betrouwbare) bron te zien.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:12

germie schreef:
Janinevv schreef:

Dit was een reactie op een post over compensatie. En ja, dat mag heel ruim gezien worden.

Ik zou niet graag mijn importgroenten en fruit missen, schorseneren, bah. Dan liever nog een durian. En ben dol op bananen.

Nederlandse groenten zijn stukken beter dan import groenten. Gaat dan zeker om het stukje goedkoper missen...

Ik heb het woord goedkoper niet genoemd. Maar bananen zijn gewoon yummie en schorseneren bah, evenals spruiten. Dus ik ben echt niet tegen import hoor.
Maar jullie zien mij zeker graag als export? :Y)[/quote]

Ik snap dat je exotische fruit wel kunt missen maar qua groentes tomaten, paprika bonen etc kan ook prima van Nederlandse bodem. Zou stukje duurder zijn omdat het niet geïmporteerd is.

Marcella

Dat zeker ook wegens kortere route die ze afleggen. Maar dan is vers nog steeds iets wat niet helemaal klopt. Als je echt vers wel eten is zelf zaaien/oogsten/eten pas echt vers.

Spruiten eet ik ook niet....ieuw, maar om die reden verbouw ik dat ook niet. :+

Whale

Kana schreef:

Als het een bericht is die gewoon door een random persoon wordt geplaatst, dan ja. Maar er zitten ook gewoon deskundige mensen op Facebook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:13

Bananenbomen in de kassen waar we nu bloemen kweken :)*

Het is even om aan te geven dat we niet doodgaan van de honger als alles krakend tot stilstand komt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:13

Pipodipo schreef:
Dinopino schreef:

Dat klinkt als een heel verstandig verhaal.

Goed stuk van die Duitser.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:14

Relaxed schreef:
Klopt, je schrijft in de wij vorm, maar je bent de enige die nu over zoiets idioots begint als compensatie voor gas en elektra :n

Volgens mij wordt ook bedoelt dat er nu regelmatig gezegd wordt "de regering compenseert wel" terwijl de regering dat niet altijd perse heel vlot doet....

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:14

Ik vind het een interessant topic, laat ik het zo zeggen.

Maar mensen, paniek om wc papier... Wordt nu per rol verkocht hier in de winkel. Ooit gehoord van washandjes? Wasbare doekjes? Douchen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:16

Cer schreef:
Relaxed schreef:
Klopt, je schrijft in de wij vorm, maar je bent de enige die nu over zoiets idioots begint als compensatie voor gas en elektra :n

Volgens mij wordt ook bedoelt dat er nu regelmatig gezegd wordt "de regering compenseert wel" terwijl de regering dat niet altijd perse heel vlot doet....

Of gewoon NIET. Kijk maar naar de aardgaswinning. Op die zgn. betrouwbare sites leest men dan dat het geregeld is, maar in de praktijk niet. Daarom had je zelfs ook een hongerstaker, maar die haalt het landelijke nieuws niet.
En zo is het met al die compensaties. Je zult er echt niet gelijk mee blijven, en beter van worden al helemaal niet. Nu zegt met we compenseren wel, maar dan is daar volgend jaar geen geld voor, maar wacht er wel weer een leuke belastingverhoging.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:17

swartbeessie schreef:
Ik vind het een interessant topic, laat ik het zo zeggen.

Maar mensen, paniek om wc papier... Wordt nu per rol verkocht hier in de winkel. Ooit gehoord van washandjes? Wasbare doekjes? Douchen?

Nou dat zei ik ook al.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:18

Kana schreef:

Quote van de dag!! *\o/* *\o/* *\o/*

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:19

germie schreef:
Zelfs het rivm schrijft dat het virus niet ernstiger lijkt dan de griep:
Citaat:
Is het nieuwe coronavirus ernstiger dan een gebruikelijke griep?
Dat weten we nog niet goed. De officiële cijfers van dit moment lijken niet heel verontrustend. Maar we weten niet precies hoeveel vertraging er in de gegevens zit en of er sprake is van een onderrapportage en hoe groot die is.

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... antwoorden

En dan zijn er al meer dan 5000 bedrijven die arbeidstijdverkorting hebben aangevraagd. De gevolgen voor de economie zullen veel erger zijn dan het virus. En dat lijkt maar niet door te dringen bij de mensen.
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/m ... ~a79b10d7/

Ik gooi dit artikel er nog een keer in, meer doden door de economie dan door het virus:
https://www.independent.co.uk/voices/co ... 4M5H8apZ7w

In dit topic praten ze over het corona virus en de invloed op de economie:
[NM] Hoe beinvloedt het corona virus de economie?