3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:51

Zou iemand even met mij mee kunnen denken? Ik ben al een tijdje bezig met afvallen en gaat eigenlijk enorm goed, nergens problemen mee.

Ik gebruik MFP die aangeeft dat ik 1500klcal per dag mag eten. Meestal zit ik rond de 1300klcal. Ik voel me daar prima bij en heb nooit honger. Ook geen neiging om meer te eten. Maar nu dus mijn vraag. Bij ELKE website die ik gebruik om mijn BMR te berekenen kom ik uit op 1600-1700klcal per dag. Dan eet ik daar dus al ruim een maand onder. Dat lijkt me niet goed?

Kan het zijn dat MFP het fout heeft? Of ligt mijn BMR gewoon zoveel lager dan al die websites aangeven. Ik heb MFP op 'niet erg actief gezet '. Liever iets te weinig eten dan teveel. Ik loop welke elke dag een uur met de honden, fiets naar mn werk en doe boodschappen op de fiets.

Wie kan mij helpen dit even uit te vogelen?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:09

Volgens de diëtiste geeft mfp een telaag aantal calorieën aan. Bij mij gaf hij 1500 aan en volgens haar berekening mag ik 2000 kcal om af te vallen. Ik doe er wel heel matig wat fitness bij natuurlijk.

Het gaat volgens haar ook om wát voor kcal dus eiwitten, schijf van vijf etcetera en niet om het zuivere calorieën tellen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:34

MFP geeft idd wat laag aan qua kcal.

Maar om af te vallen is het puur en alleen minder kcal erin dan je verbruikt :)
Maakt in principe niet zoveel uit wat je aan macros eet. Als je erbij traint en ook spiermassa wilt opbouwen of behouden, dan is het idd verstandig om 1 tot 1,5 gram eiwit per kg lichaamsgewicht te eten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 22:40

Kaus schreef:
Zou iemand even met mij mee kunnen denken? Ik ben al een tijdje bezig met afvallen en gaat eigenlijk enorm goed, nergens problemen mee.

Ik gebruik MFP die aangeeft dat ik 1500klcal per dag mag eten. Meestal zit ik rond de 1300klcal. Ik voel me daar prima bij en heb nooit honger. Ook geen neiging om meer te eten. Maar nu dus mijn vraag. Bij ELKE website die ik gebruik om mijn BMR te berekenen kom ik uit op 1600-1700klcal per dag. Dan eet ik daar dus al ruim een maand onder. Dat lijkt me niet goed?

Kan het zijn dat MFP het fout heeft? Of ligt mijn BMR gewoon zoveel lager dan al die websites aangeven. Ik heb MFP op 'niet erg actief gezet '. Liever iets te weinig eten dan teveel. Ik loop welke elke dag een uur met de honden, fiets naar mn werk en doe boodschappen op de fiets.

Wie kan mij helpen dit even uit te vogelen?

Lees de OP eens door, daar staat veel handige informatie in! Onder je BMR eten wordt wel flink afgeraden (kan nare gevolgen hebben, zie OP). Als ik jou was zou ik je PAL waarde berekenen (zie link OP, ik val in herhaling haha) en daar zo’n 500 onder gaan zitten, zo lang dit boven je BMR is.

MFP geeft geregeld te laag aan inderdaad, en op hongergevoel kan je helaas niet afgaan :)).

Succes iig!

@raket: kcal zijn kcal, voor afvallen maakt het niet uit wat je eet. Dat gezegd hebbende kan een goede verdeling wel helpen je langer vol te laten zitten, en een gevarieerd eetpatroon is sowieso gezonder natuurlijk.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:43

Nou ik denk dat een gevarieerde voeding wel meerwaarde heeft. Als je al je calorieën elke dag aan 1 product neemt ontstaan er toch her en der wat tekorten.
Mij lukt het ook niet altijd hoor. Als ik niet fit ben eet ik alleen salades zonder dressing en fruit.
Ik zou ook wat snoep als winegums wegkrijgen, maar dat vind ik dan weer zonde van de calorieën.

Als je afvallen combineert met meer beweging begrijp ik van diezelfde diëtiste dat eiwitten echt een meerwaarde hebben.

Maar feit blijft dat minder calorieën een heel belangrijk punt blijft. Ik vind trouwens die hele voedingsleer ingewikkeld.

Wat trouwens wel boeiend is dat we voor en na een dexascan krijgen waarbij naast botdichtheid ook vetmassa en spieren worden bekeken.
Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik was echt wel slap geworden en ben nu sterker aan het worden.

Overigens zien ze hier paardrijden als intensief.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:44

Ik geloof trouwens dat een eetpatroon waarbij je geen echte tekorten oploopt en wat je vol kunt houden het beste werkt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:46

raket schreef:
Ik geloof trouwens dat een eetpatroon waarbij je geen echte tekorten oploopt en wat je vol kunt houden het beste werkt.

Natuurlijk kun je het beste zo gezond mogelijk eten. Is behoud van je lichaam

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:46

Ik heb de hele OP gelezen hoor. Volg via Reddit ook al een hele tijd subs waar dezelfde info wordt gegeven. Ik was er alleen vanuit gegaan dat MFP wel prima zat qua calorieen, was nog nergens tegen gekomen dat MFP vaak te laag zit.

De website in de OP raadt 1880 klcal aan maar dat vind ik dan weer erg veel. Ik voel me namelijk ook hartstikke prima met 1300klcal. Dus vandaar mijn twijfel of ik dan daadwerkelijk onder mijn BMR eet of niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 22:53

raket schreef:
Nou ik denk dat een gevarieerde voeding wel meerwaarde heeft. Als je al je calorieën elke dag aan 1 product neemt ontstaan er toch her en der wat tekorten.
Mij lukt het ook niet altijd hoor. Als ik niet fit ben eet ik alleen salades zonder dressing en fruit.
Ik zou ook wat snoep als winegums wegkrijgen, maar dat vind ik dan weer zonde van de calorieën.

Als je afvallen combineert met meer beweging begrijp ik van diezelfde diëtiste dat eiwitten echt een meerwaarde hebben.

Maar feit blijft dat minder calorieën een heel belangrijk punt blijft. Ik vind trouwens die hele voedingsleer ingewikkeld.

Wat trouwens wel boeiend is dat we voor en na een dexascan krijgen waarbij naast botdichtheid ook vetmassa en spieren worden bekeken.
Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik was echt wel slap geworden en ben nu sterker aan het worden.

Overigens zien ze hier paardrijden als intensief.

Dat zeg ik toch ook? Voor puur afvallen tellen alleen kcal, maar voor gezond afvallen is een gevarieerd eetpatroon belangrijk. Door genoeg eiwitten te eten en te sporten voorkom je zo veel mogelijk afbraak van je spieren (en hoe meer spieren hoe meer je verbrandt). Bovendien zit je sneller vol van eiwitten en vetten waardoor je wellicht minder gaat snaaien :-)

@Kaus: wat is je BMR en wat is je PAL (onderhoud)? Beide waarden worden gegeven via die link! Onder je BMR eten is absoluut niet aan te raden namelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:58

De reden dat MFP laag zit is omdat zij geen ondergrens aanhouden. Dus als je een bepaald BMR hebt met een lage PAL en dan relatief veel per week wil afvallen trekt hij het benodigde energietekort er gewoon vanaf.
Het zou mooier zijn als MFP onder een bepaalde waarde zou blokkeren en waarschuwen en zou adviseren je PAlwaarde/energiebehoefte te verhogen ipv je kcalinname te verlagen. Maar MFP is gewoon een rekenmachine, zonder persoonlijk advies.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:02

"Jouw huidige BMR bedraagt 1657. Wanneer je beweegt zoals je daarjuist hebt opgegeven heb je 2278 kilocalorieën nodig om op dit gewicht te blijven.

Wanneer je je beweegt zoals daarnet opgegeven en je kilocalorieën beperkt tot 1884 kilocalorieën doe je er 500 dagen over om je streefgewicht te behalen."

Ik neem aan dat je deze informatie bedoelt? Daar wordt dus ook weer een BMR aangegeven van +-1600 klcal. Mijn verwarring zit m dus in het puntje dat ik mij hartstikke prima voel me 1300klcal per dag. Geen honger, geen rare effecten.

Maar advies zou dan dus zijn om rond de 1800klcal te eten? Lijkt mij gewoon enorm veel := aangezien ik niet lang ben en niet veel overgewicht heb.

Secricible, MFP geeft wel aan dat ze je logboek niet afsluiten als je minder dan 1100klcal hebt gegeten. Maar verder inderdaad niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 23:05

Kaus schreef:
"Jouw huidige BMR bedraagt 1657. Wanneer je beweegt zoals je daarjuist hebt opgegeven heb je 2278 kilocalorieën nodig om op dit gewicht te blijven.

Wanneer je je beweegt zoals daarnet opgegeven en je kilocalorieën beperkt tot 1884 kilocalorieën doe je er 500 dagen over om je streefgewicht te behalen."

Ik neem aan dat je deze informatie bedoelt? Daar wordt dus ook weer een BMR aangegeven van +-1600 klcal. Mijn verwarring zit m dus in het puntje dat ik mij hartstikke prima voel me 1300klcal per dag. Geen honger, geen rare effecten.

Maar advies zou dan dus zijn om rond de 1800klcal te eten? Lijkt mij gewoon enorm veel :=

Ja dat klopt. Begin met 1800 en kijk of je dan zo'n 500 gram per week afvalt (als je net begint kan het zijn dat je wat meer afvalt, maar je bent al een tijdje bezig dus verwacht het niet?). 1800 is echt niet veel: er zitten meer mensen hier in het topic die 1800 of meer kunnen eten en alsnog afvallen. Het is ook gewoon erg afhankelijk van jezelf! Dat je je prima voelt wil helaas niet zeggen dat je gezond bezig bent (het kan even duren voordat klachten komen) dus beter voorkomen dan genezen toch?

Mocht 1800 voor jou niet werken dan kan je altijd nog gaan verlagen: de BMR en PAL zijn ook 'maar schattingen' en het kan zijn dat het in jou geval iets anders zit.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:07

Oké thanks! Up ik m eerst even naar +-1750 klcal. Hoe pas ik dat aan in MFP? Krijg het alleen voor elkaar door mn activiteitniveau aan te passen maar lijkt me dat er wel een andere manier is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:08

Ergens bij je doelen kun je handmatig de boel veranderen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:10

Mfp heeft als je minder dan 1000 kcal invoert wel aan dat het te weinig is en dan geen berekingen doet qua gewichtsverloop.

Imandra ik had inderdaad een stukje tekst anders geïnterpreteerd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:14

Ja maar dat is voor je eetdagboek toch? Qua doelen hebben ze dat niet volgens mij.

Het is iig een hulpmiddel wat m.i. nog wel rammelt in zijn berekening. Ik zou minder moeite hebben met iemand die eenmalig een keer 800kcal eet op een dag, dan structureel maar 1200ofzo...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 23:20

raket schreef:
Mfp heeft als je minder dan 1000 kcal invoert wel aan dat het te weinig is en dan geen berekingen doet qua gewichtsverloop.

Imandra ik had inderdaad een stukje tekst anders geïnterpreteerd.

Geen probleem! Kan gebeuren ^^

@Koen: klik op meer, dan doelen, en dan 'doelen voor calorieën, koolhydraten, eiwitten en vetten'
Hier kan je je kcal aanpassen én een verdeling invoeren qua macro's!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:29

Kaus, ik ga mee met wat de rest heeft gezegd.
Ik ben het volledig met je eens raket!

Gisteren ging het een beetje mis. Wel nog normaal ontbijt gegeten en daarna ging het vanaf de lunch mis. Ik heb gelukkig niet superveel gesnoept, maar wel een cup a soupje en een beker warme melk met een hotchocspoon op. Die tussendoortjes hadden ook beter gekund. Sowieso ging het deze week niet echt lekker. Ik wilde gister ook op tijd naar bed gaan, zodat ik vandaag weer vroeg kon opstaan en veel aan mijn dag zou hebben. Ik was alleen even vergeten dat het wie is de mol was := Vanaf vandaag maar weer wat beter mijn best doen :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:20

Kimmie, jammer dat niet zo lekker gaat. Vandaag weer een nieuwe dag! Maar WIDM is zelfs met moltalk erna al om 22.00 afgelopen. Dus dan kon je toch alsnog wel op tijd naar bed toe?

Ik heb net even bijna twaalf uur lang geslapen. Niet helemaal de bedoeling, maar het was wel heerlijk :') vandaag verder weinig doen. M’n vriend komt straks en dan gaan we denk ik beetje bankhangen enzo.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:29

Lekker, zo af en toe uitslapen! Hier ging de wekker om half 8, het plan was om foto's te maken van paard. Maar het weer is zo bagger dat we het toch maar hebben uitgesteld. Uiteindelijk was ik toch wakker en zat ik om half 9 al in de sportschool :+. Ik was door drukte de hele week niet geweest, dus mocht ook wel weer.

Lijstje van vandaag:
O: twee maiswafels met Slankie smeerkaas
L: 8 kleine gerechtjes (geen idee wat we krijgen) en twee glazen wijn.
A: ciabattina gerookte zalm met roomkaas en misschien wat soep
B: 5 km hardgelopen op de band (30 minuten), krachttraining en buikspieroefeningen (1,5 uur totaal)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:05

Lekker weer Jip!

Hier: L: of wraps met kidneybonen etc of geroosterd brood met soep
T: fruit
A: pasta (50 gram) met veeeel groente en nepgehaktballen

B: legday

Ben afgelopen week 5x wezen sporten en heb dit weekend ongezond gegeten. Toch nog 1,3 kilo afgevallen.

Heb de sportbroek die ik al 2x heb in maat L ook maar in M gekocht. Want hij begint al af te zakken. Dan kan ik die met een maandje ofzo aan. Heb echt al geen maat M broeken aangehad sinds mijn 19e ofzo. :+
Terwijl ik toen veel lichter was.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:43

Goed bezig met afvallen dus :j

Hier een heel ongezond weekend gehad.
Zaterdag vegan kapsalon en taart.
Zondag high tea met vriendinnen en in de avond een vegan pizza van de jumbo. Die zal wel minder vet geweest zijn dan new york pizza, maar toch :')

Achja, wel genoten. :) en beide dagen paardgereden en zaterdag ook nog hiit training gedaan.

Voor vandaag gaat het lijstje worden:
O: havermout, eiwitpoeder, amandeldrink, lijnzaad, halve banaan en frambozen
T: alpro go on met kersen
L: vier waldkorn boterhammen met quorn slices
T: time out speculaas biscuits en een appel
A: spruitjesstamppot met vegan rookworst
T: ?

Zit net boven de 1700 kcal nu, dus nog even wat verzinnen voor vanavond.

Balansdagen doe ik niet aan. Dat lokt bij mij juist vreetaanvallen uit.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:57

Maanlicht, je eten zag er heerlijk uit!

Marlinde, netjes hoor met sporten.

Dilan, ik zag volgens mij een verregende foto voorbij komen in een ander topic :')

Gisteren heb ik helemaal niks gedaan behalve lui bankhangen.
L: skyr met muesli en whey crispy
T: 12 stuks Melba toast met salades (Surinaamse ei en kip-kerrie)
A: aardappel-courgettesoep met platbroodpizza
Totaal 1.743 kcal

Vandaag
L: Skyr met muesli en whey crispy
T: stukje gevuld speculaas, appel
A: aardappel-courgettesoep met platbroodpizza
T: 4 stuks Melba toast met salade
Totaal 1.525 kcal

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:12

HIer is het even restjes eten. Ga een paar dagen naar mijn moeder, en dan een paar dagen op reis. Gezond probeer ik het wel te houden in die tijd.
Maat thuis zijn en op reis gaan maakt het altijd best lastig. We zullen zien.
Maar nu eerst een paar dagen restjes eten.

Vandaag:
O: notenmix, lijnzaad, pompoen en pijnboompitten, Griekse yoghurt.
L: gekookte eitjes, sla, ricotta, gebakken champignon, cracker met boter.
A: ik haal even iets uit de Ah, want eten is dan op, en wil niets nieuws halen. Maar waarschijnlijk een boerenslatje.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:40

Lekker bezig allemaal zeg :j

MarlindeRooz: Wat goed!

Ik heb vrijdag pizza besteld en zaterdag gaan hightea-en, maar ik heb de rest van mijn dag daar wel op afgestemd en netjes binnen mijn kcal gebleven :)
Vanmorgen weer gewogen en 78,3! :oo Nu -4,2.. Ik kan het bijna niet geloven, dat het me nu echt aan het lukken is.

Lijstje van vandaag
O: 2 eierkoeken
T: 2 kleine stukjes taart, 1 chocola toffee en 1 appelkruimel
L: 4 maisboterhammen met light kaas
T: 2 mandarijnen en een banaan
A: uit eten bij de italiaan. Ik denk een lekkere pasta

B: 30 min fietsen retour werk en vanavond 30 min yoga.