Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:13

Maanlicht: ik zou toch wel even lekker inlopen, zeker als je "stijf" uit je bed komt. Ik vind mezelf dan toch altijd net iets minder soepel dan dat ik al een hele dag op kantoor heb rondgelopen. 4,5km in een halfuur en nog stukken tussendoor wandelen ook, dan loop je toch een behoorlijk tempo hoor. Ik loop mijn 5 km nu in zo'n 8km/h, wat betekent dat ik over die afstand 37,5 min doe.

Vente: ik ben ook heel benieuwd hoe je het gaat vinden! Misschien kun je me met jouw ervaringen wel overhalen ook eens ergens in een groepje te gaan lopen ;)

Ik heb zelf het weekend overgeslagen en ga vandaag weer een stukje. Gewoon rustig aan en kijken hoe ver ik kom.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:32

SinneJ schreef:
Ik niet :D dus ik zal mezelf even als proefkonijn gebruiken voor mijn stelling. Ik ben wel ook van plan na het lopen te stretchen in de hoop wat leniger te worden, dat zal ongetwijfeld wel een meerwaarde zijn voor het rijden..

Ben net terug trouwens! Ging precies al wat beter (of dat maak ik mezelf wijs). Overmorgen derde keer. Ik kreeg bij het lopen de geniale ingeving vanaf nu om de dag mezelf en dan mijn paard te trainen.. Misschien vanzelfsprekend voor velen, maar ik had absoluut nog niet nagedacht over mijn weekindeling en dit zou wel eens kunnen gaan werken.
*Word helemaal enthousiast en hyper*
*\%/*

Mijn schema momenteel is ongeveer (kan iets verschillen)

Maandag: sportvrij voor mezelf, mijn paard loopt een uur als voltigepaard.
Dinsdag: 40 minuutjes rustig mijn paard loswerken of met haar wandelen.
Woensdag: uur paardrijden, 5-7 km hardlopen.
Donderdag: uur paardrijden of longeren.
Vrijdag: paard heeft vrij, 5-7 km hardlopen.
Zaterdag: uur paardrijden.
Zondag: uur paardrijden, 7-10 km hardlopen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:13

Venthe schreef:
Ah oke, jeetje wat een nare blessure heb je dan gehad zeg! Hoe kwam het?
Kan me voorstellen dat je dan inderdaad wat voorzichtiger bent, dat wil je niet nog eens mee maken :(:)

Even proberen een snel antwoord hierop te formuleren:
Achteraf gezien had Ik al wat langer last van mijn rechterbil. Tijdens het rennen en tijdens het paardrijden had Ik ook vaak last van mijn lies of heup. Zo'n vaag 'niet aan te wijzen'- gevoel.
Ik had vanwege de gevoelige bil een paar dagen rust gehouden en nergens meer last van. Tijdens het rennen toch wat last, maar eigenwijs Door rennen natuurlijk :P Ik ren een heuvel af en het schiet echt ineens in mijn rug. Ik kon nog amper lopen en later thuis kon ik niet eens rechtop staan.
Ik heb eerst drie weken rust moeten houden van de huisarts. Toen was het niks verbeterd en ben ik naar de fysio gegaan. Die had echt geen idee wat het kon zijn en heeft gezorgd dat ik door de mri mocht. Niks Op te zien natuurlijk. Ook nog andere doktoren gezien en de conclusie was eigenlijk dat mijn rug hypermobiel Is, daarbij heb ik een lichte vorm van scoliose dus eenzijdige belasting. Mijn si-gewricht schijnt hierdoor indtabiel te zijn. Met heel veel oefeningen van de fysio Is het gelukkig beter geworden maar ik heb er nog steeds snel last van. Ik heb nu een dikke week niet gesport bijvoorbeeld omdat ik niet helemaal lekker ben en ik merk dat meteen weer in mijn rug en lies. Andersom Is het ook zo: sport ik te fanatiek of Let Ik niet genoeg op mijn houding, dan kan ik er echt heel erg last van hebben.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:20

Mooi schema Supervixen! Ik heb vrijdag eindelijk mijn laatste examen en ga dan wat experimenteren :) wat zoeken wat de beste weekindeling is voor mij en paardlief. Ik moet wel heel juli elke dag werken (studentenjob), en ga waarschijnlijk heeeel erg moe zijn (ik ben een watje). Hoop dat ik kan doorzetten. Ben bewust een aantal weken voor mijn werk beginnen lopen om al wat op gang te zijn tegen dan.

Is er misschien nog iemand die eerder snel onder gewicht zit met tips?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:46

Noten en avocado zitten veel calorieën in en zijn ook gezond. Roomboter op brood.
Heb je moeite met veel ineens eten dan veel kleine maaltijden op een dag. Tel je wel eens hoeveel calorieën je binnen krijgt en weet je hoeveel je moet binnen krijgen om op gewicht te blijven?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:54

Nee ik zou me er echt eens in moeten verdiepen. Echte boter is een goed idee; we gebruiken ook vaak volle melk hier thuis, maar mijn ouders diëten juist, dus dat wringt soms wat met wat ik nodig heb.

Ik neem al sinds ik kind was medicatie die als bijwerking de eetlust remt en voel dus niet goed aan wat mijn lichaam nodig heeft. Hoewel ik eigenlijk helemaal niet ongezond ben, zou ik er nog wat kilo's bijwillen, wat reserve ;). Ik nam ook een anticonceptiepil waarvan ik bijgekomen was, maar vanwege medische reden moest ik veranderen en nu is alles er weer af... Ik zal het zelf moeten doen.

Na mijn examen ga ik me er gewoon insmijten; notities nemen van maaltijden, calorieën tellen, sporten... ik zie het echt wel zitten voorlopig haha

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:33

Hou bij het berekenen dan wel in de gaten dat je meer nodig hebt als je veel sport. Die standaard 2000 kcal voor een vrouw is dan te weinig, zeker als je aan wilt komen.
Ik sport zo'n 7-8 keer per week. Dan zit je al gauw op 2400 kcal om je gewicht te behouden, dus als je wilt aankomen heb je nog meer nodig.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:12

Héél erg afhankelijk van gewicht, activiteiten gedurende de dag (heb je bijvoorbeeld een kantoorbaan) en wat voor soort sport. Ik sport 2 keer per week intensief en ga 3 keer per week hardlopen. Verder zit ik op kantoor. Gemiddeld heb ik 1.900 calorieën nodig om op gewicht te blijven.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:52

Van mij was ook maar een voorbeeld. Om duidelijk te maken dat je soms meer moet eten dan je denkt.
Ik sta voor de klas, dus beweeg meer dan bij een kantoorbaan.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:58

Vandaag toch het idee gekregen dat mijn kuit/scheen/enkelpijn toch wel een spierpijn is. Gisteren hardgelopen. Deed zeer, maar ging redelijk, rustig blijven lopen en gekeken wat er gebeurde. Niks geks, bleef gewoon hetzelfde dus ik heb de gok maar gewaagd.
Vanmorgen net als op andere plaatsen in mijn lijf wel pijn, maar met wat lopen en fietsen werd het al snel soepeler. Ik ga het er dus nog even op wagen :)

eten vind ik ook lastig, hangt er een beetje vanaf wat je doet. Misschien kun je bijv met avondeten gewoon mee-eten maar een wat grotere portie nemen? Roomboter en noten vind ik ook een goeie.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:01

Ik vind het gezond eten ook helemaal niet erg :), maar het beïnvloedt mijn mama bij het winkelen, ze koopt weinig tussendoortjes en bv magere yoghurt.. dus ik moet gewoon wat zelf meedenken (evt zelf naar de supermarkt of lijstjes meegeven). Hotel mama is te gemakkelijk he.

Als ik 's avonds licht eet en verder zelf veel tussendoor, zou het ideaal zijn. Maar die medicatie is pas 's avonds laat uitgewerkt en dan krijg ik honger.. gevolg: ik eet het meest voor ik moet gaan slapen, en dat is niet waar mijn lichaam baat bij heeft. (ontbijten doe ik ook nog vrij uitgebreid, dus het is alles samen geen ramp). Vooral smiddags heb ik problemen om mezelf aan te zetten iets deftig te eten.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:22

Mijn ervaring is dat ik vooral aankom van de (vr)eetbuien 's avonds ;)
Maar misschien is het makkelijker voor jou om vaker kleinere beetjes te eten? Stel je eet om 8.00 uur je ontbijt, doe je om 10.00 uur iets bij de koffie (maar dan uitgebreider dan 1 koekje), 12.00 lunch, 14.00 weer een hapje, 16.00 nog een keer en dan daarna avondeten.

Als de grootte van de maaltijd lastig is om je toe te zetten, kun je het op die manier in kleine beetjes doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:57

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik loop sinds een tijdje weer hard en het gaat er goed. 15 minuutjes kan ik al aardig volhouden. Maar dinsdag ging ik hardlopen in het bos, (zandpaden, gras, boomstronken. Geen vlakke asvalt weg dus) Ik had 15 minutjes gelopen en ik dacht dat ik al wat kmters te pakken had. Ik was 25 minuten verder en maar 1,3 km opgeschoten. Erg langzaam dus! Hoe trainen jullie dit? Of is het eerst belangrijk dat je bijvoorbeeld 5 km kunt hardlopen op een langzamer tempo en dan wat sneller gaat trainen?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:07

Welkom Amoor! Mijn eerste ingeving: weet je zeker dat het maar 1,3 km was? Ik ben ook een keer heel teleurgesteld geweest tijdens een loop, dat ik nog maar zo'n klein stukje had gehad. Bleek mijn registratie op mijn telefoon een heel stuk te hebben afgesneden... :( Ik had dus meer gelopen dan mijn telefoon dacht (25 min over 1,3 km is wel heel lang, wandelen gaat nog sneller).

Ik heb dinsdag voor het eerst in het bos gelopen en vond dat wel flink zwaar. Mijn tempo ging omlaag naar ongeveer 8-8,5 min per km. Gelukkig uiteindelijk wel lekker gelopen :)

Mijn strategie qua training is eerst een beetje afstand opbouwen, dan een beetje tempo en dan weer een beetje afstand. Het is goed om een fijn rustig tempo (meestal voor een beginner op 8-8,5 min per km) te zoeken, waarop je je afstand kunt uitbreiden. Als je af en toe een interval training doet, train je ook je snelheid en kun je naar verloop van tijd ook je tempo op je duurloop verhogen.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:34

SinneJ ik hoef zelf geen moeite te doen om ik gewicht te blijven maar ben wel een diëtist in opleiding (3e jaar). De tips die hier gegeven zijn kun je al heel ver mee komen! En inderdaad lastig als je nog thuis woont maar heb het er eens met je moeder over (neem aan dat zij meestal boodschappen doet en kookt). Misschien kun je inderdaad zelf een apart boodschappenlijstje maken en mee geven of zelf halen. Denk in ieder geval aan volle producten zoals volle melk en volle yoghurt/kwark, hier zitten ook meer eiwitten in (goed voor de spiertjes). En je maaltijden verdelen over de dag, ik nog maar wat om de 2 uur iets eten. En tijdens je maaltijd niet teveel drinken (geeft ook vol gevoel) maar natuurlijk wel zorgen dat je tussendoor voldoende drinkt. Handje noten, avocado en ook peulvruchten zijn wat hoger in kcal en bomvol voedingsstoffen. Kleine dingetjes kunnen al een groot verschil maken :)

Ik ben zo druk met school heb gewoon niet kunnen hardlopen. Heb me nog nooit zo gevoeld zo uitgeput en gesloopt door school. Vandaag mijn casestudy inleveren en dan heel even ademhalen, volgende week nog mijn resultaten presenteren. Denk dat ik morgen eindelijk even de beentjes kan strekken. Niet echt een top voorbereiding voor de ladiesrun van Utrecht aankomende zondag. En had nog zo gehoopt een PR neer te zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:35

Ik had emondo aan en hij gaf inderdaad een paar keer aan "signal low of lost..." Misschien dat er een deel niet geregistreerd is..
Ik heb dit er bij staan:

Duur:0:51:50.
Afstand: 4,47
Gem snelheid: 5.17 km/u.
Gem. tempo: 1.36
Max snelheid: 24,86
Max tempo: 2,25 min/km.
Calorieën: 317.
Min hoogte: 55.0
Max hoogte:81,0

Dit is echt erg, zo langzaam! Terwijl ik wel 15 minuten heb hardgelopen. Maar ook wel veel heb gewandeld. Daar maakt hij natuurlijk een gemiddelde van. :') Bijna beschamend

Is het bos hardlopen is echt heerlijk! Wel veel zwaarder dan gewoon op het asfalt. Maar wel veel leuker. Wij hebben heel veel smalle paadjes in het bos met bochten en boomstronken en bergjes op en af.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:41

je max tempo is 2,25 min/km. Als je dus kijkt hoeveel je in een uur loopt (60/2.25), dan loop je 26 km/h. Ik doe het je niet na hoor! Enneh, ik denk ook niet dat het realistisch is.

Je gemiddelde snelheid is wel iets aan de lage kant, maar ik denk dat je metingen niet helemaal kloppen. Ik loop zelf met Runkeeper. Die maakt achteraf een "splits" en een grafiekje met je snelheid. Die kijk ik altijd even na, voor een betere beoordeling. Ik heb zelf ook wel eens een piek van 25 km/h, of soms juist een dip waar de meting mis is gelopen. Ik vind het dan heel fijn dat ik kan zien dat ik de rest wel op mijn gewenste tempo heb gelopen, ookal is de gemiddelde snelheid een beetje off track.

Enneh, we moeten allemaal ergens beginnen he. Mijn eerste run was 1 km lang, en ik deed er toch zeker zo'n 10 minuten over (had dus net zo goed kunnen wandelen ;) )

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:57

Meet je afstand anders even na op afstandmeten.nl, dat geeft denk ik een realistischer beeld van je daadwerkelijke afstand + snelheid

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:30

Bedankt voor de tips allemaal! Ik ben nu myfitnesspal (app) aan het gebruiken om calorieën te tellen, dus ik ben goed bezig.

Nu heb ik weer lekker tegenslag; ik heb lyme.. we waren er op tijd bij, maar ik sta op antibiotica. Hoop dat ik me doorheen de kuur (10 dagen) even goed ga blijven voelen als nu en gewoon door kan gaan.

Ik zal ook eens een keer gaan hardlopen :p kom ik thuis met lyme haha

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:24

Doen er morgen nog meer mensen mee met de color run in Doetinchem??

Ik heb gisteren heerlijk hardgelopen. 6 km in 34 min. Een rustig tempo voor mij. Ik kon makkelijk verder, maar niet gedaan omdat ik geen zin heb om morgen de color run met spierpijn te lopen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:30

Ik heb mijn dochter en mijzelf opgegeven voor de color run in Assen!
Ben benieuwd hoe je je color run zal vinden!

Wij hebben vandaag de TT run gelopen, ondanks dat ik 3 weken stil sta heb ik het helemaal uit kunnen lopen *\o/*

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:32

Doetinchem is voor mij niet ver , maar ik start volgende week in Eindhoven .

Alvast succes .

Morgen ga ik voor een duurloopje
Wilde eerst vandaag , maar had wat zware benen van het sprintjes training van woensdag met de loopgroep .

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:43

MISTRAL94 schreef:

Wij hebben vandaag de TT run gelopen, ondanks dat ik 3 weken stil sta heb ik het helemaal uit kunnen lopen *\o/*

Heb jij ergens de afstand kunnen achterhalen van Assen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:44

ingedebruijn schreef:
MISTRAL94 schreef:

Heb jij ergens de afstand kunnen achterhalen van Assen?

Bedoel je van de color run of de TT run?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:05

Van de Colorrun :)