[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_love12_

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:20

Ik had al een topic erover geopend, maar heeft iemand ervaring met de anticonceptie pleister Evra?
De vrouw van de apotheek kon mijn vragen niet beantwoorden omdat het voor haar een onbekend product was en m'n huisarts is pas dinsdag weer bereikbaar...

Ik heb woensdag de eerste geplakt, en voel me sinds woensdagavond echt een stuk ellende! Heb mega last van m'n benen (heb hormoonknieën dus dat komt niet als verrassing). Maar voel me ook heel licht en misselijk, kan dat door die pleister komen?

En mag je met die pleister onder de zonnebank?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:53

_love12_ schreef:
Ik had al een topic erover geopend, maar heeft iemand ervaring met de anticonceptie pleister Evra?
De vrouw van de apotheek kon mijn vragen niet beantwoorden omdat het voor haar een onbekend product was en m'n huisarts is pas dinsdag weer bereikbaar...

Ik heb woensdag de eerste geplakt, en voel me sinds woensdagavond echt een stuk ellende! Heb mega last van m'n benen (heb hormoonknieën dus dat komt niet als verrassing). Maar voel me ook heel licht en misselijk, kan dat door die pleister komen?

Licht en misselijk zijn normale bijwerkingen van de pleister, het kan tot 3 maanden duren voordat je daar vanaf bent.
Voor zover ik weet mag je er gewoon mee onder de zonnebank, dit zal ik morgen nog even checken voor je!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:03

_love12_ schreef:

Ik heb ze 3jaar gehad, mijn ervaringen staan hier ook in het topic (kun je bekijken door op geplaatst bij mijn naam te klikken).
Ik was er tevreden mee, bloeding was niet teveel, maar 1x een pleister bijna kwijt geweest en deed er alles mee. Maar het grote risico op hart problemen en gewoon hormonen in het algemeen hebben mij uiteindelijk toch doen veranderen.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:21

Voor de mensen die twijfelen over een mirena spiraal, ik ben er tevreden over!

1e spiraal heeft er 5 Jr ingezeten, nieuwe is vorige week gezet.

Eruit halen en nieuwe plaatsen deed pijn, maar was binnen 5 minuten gebeurd (gelukkig).

Afgelopen 5 Jr af en toe heel licht ongesteld geweest, maar verder geen bijwerkingen gehad!

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 06:03

Aria_zz schreef:
_love12_ schreef:

Ik heb ze 3jaar gehad, mijn ervaringen staan hier ook in het topic (kun je bekijken door op geplaatst bij mijn naam te klikken).
Ik was er tevreden mee, bloeding was niet teveel, maar 1x een pleister bijna kwijt geweest en deed er alles mee. Maar het grote risico op hart problemen en gewoon hormonen in het algemeen hebben mij uiteindelijk toch doen veranderen.

Hart problemen??
Volgensmij heeft m'n huisarts me maar de helft verteld over wat de bijwerkingen kunnen zijn... Heb de bijsluiter wel gelezen maar heb alleen een geprinte bijsluiter gekregen van de apotheek, geen 'origineel.... (Mag dat uberhaupt wel?)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:28

Bijsluiter van de apo is gewoon een goede bijsluiter. Vaak duidelijker dan de briefjes die in een doosje gepropt zitten ;)
Laat je niet bang maken door bijwerkingen. Je krijgt ze vanzelf als je ze leest ;)
Hartproblemen zou iets kunnen zijn bij mensen die risico lopen. Als je huisarts daar niets over gezegd heeft zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:27

De evra patch is samen met enkele andere anticonceptie diegene die het grootste risico geven. En nee dat wordt meestal niet duidelijk vermeld. Dit kan helemaal prima gaan, maar ik heb hartruis dus toen ik ontdekte dat de pleister een hoger risico heeft dan een gemiddelde pil, ben ik veranderd.
De pleisters kunnen zonder probleem gebruikt worden en een gemiddelde vrouw heeft er geen last van. Maar aangezien ik sowieso moet oppassen, ben ik nu volledig hormoon vrij.

Vandaar dat ik het zeg ;)

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:54

Ahh oke, ik val niet onder de risicogroep dus denk dat ik me daar niet heel veel zorgen om hoef te maken.
Moet alleen nog even de juiste plek vinden om te plakken, krijg elke keer van die 'vouwlijntjes'.

Het zieke gevoel kwam gelukkig niet door de pleister! Had een buikgriepje te pakken :(

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:10

Omdat ik inmiddels al 3 jaar zulke nare pijnen heb met mijn menstruatie ben ik gisteren bij de gynaecoloog geweest om te kijken hoe of wat. Lichamelijk onderzoek was oke.
Spiraal is besproken, maar omdat ik met menstruatie al zoveel pijn heb en onderzoek nou ook niet echt een pretje was, durf ik gewoonweg niet.
Volgens arts niet een gekke gedachte want mn baarmoedermond zit heel diep dus het zou zowieso niet een makkelijk iets worden.
Optie was om het onder narcose te doen, heeft niet hun voorkeur maar wilde er wel aan meewerken.

Zijn er andere hier die het op deze manier hebben laten doen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:20

De Implanon is vandaag gezet. Keurig volgens de beschrijving van zetten die ik al op internet had gevonden. Huisarts had er al ervaring mee, dus dat was ook prettig. Het rotste was eigenlijk de verdovingsvloeistof. Geen fijn spul :n
En ader geraakt, dus ik heb een blauw plek en voor 24 uur een drukverband. En nu een beetje een dood gevoel in mijn arm. Maar goed, het is maar een dag en dan is het weg als het goed is.
Al met al viel het me mee, was het precies zoals verwacht :j

Ik moet nu nog een week de pil slikken, omdat dat ding op gang moet komen en beter geen risico nemen. En na een week stoppen met de pil en kijken hoe het gaat. Afgesproken een half jaar in de gaten houden en dan besluiten of hij mag blijven zitten of niet. Afhankelijk van de klachten die ik wel of niet krijg.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:21

ivy_power89 schreef:
Omdat ik inmiddels al 3 jaar zulke nare pijnen heb met mijn menstruatie ben ik gisteren bij de gynaecoloog geweest om te kijken hoe of wat. Lichamelijk onderzoek was oke.
Spiraal is besproken, maar omdat ik met menstruatie al zoveel pijn heb en onderzoek nou ook niet echt een pretje was, durf ik gewoonweg niet.
Volgens arts niet een gekke gedachte want mn baarmoedermond zit heel diep dus het zou zowieso niet een makkelijk iets worden.
Optie was om het onder narcose te doen, heeft niet hun voorkeur maar wilde er wel aan meewerken.

Zijn er andere hier die het op deze manier hebben laten doen?

Ik slikte al 11 jaar de pil ivm heftige menstruatie..nu spriaaltje ( gewoon normaal laten zetten) bloeding is nog net zo heftig maar pijn is foetsie. Ik voel wat druk op mijn buik maar meer ook niet.
Ik wil het je adsoluut aanraden! En als het plaatsen met een roesje kan, 2 uur na het zetten huppelde ik weer bij de paardjes.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:49

bloedingen terwijl ik op lucrin sta nemen helaas langzaam toe..
2 dagen spotting (oud bloed) drie dagen schoon
4 dagen zeer licht bloed verlies met ook wat oud.. drie dagen schoon
Nu al ruim 5 dagen bloedverlies, hoeveelheid van een licht richting gemiddelde menstruatie met inmiddels ook wat stolsels...

natuurlijk weer contact gehad met de afdeling gynocologie, de mensen daar konden zo niet even antwoorden en hebben mij ingepland met het telefonische spreekuur van mijn, inmiddels met pensioen zijnde gynocoloog voor morgen..

wordt vervolgd dus.. het heeft er voor nu de schijn van alsof mijn lichaam bezig is om de werking van lucrin te overrulen en zijn eigen gang te gaan.. en dat is toch echt niet de bedoeling.. wil ook weten hoe het mogelijk is om ineens te gaan bloeden 2.5 maand na de start... bloeden is niet ongebruikelijk, maar dat is de eerste weken om het slijmvlies af te breken (en dat is gebeurd)...

ik dacht het wondermiddel te hebben, maar t gaat toch bergafwaards.. gelukkig behalve bloeden en wat lichte opvliegers nergens last van... al is het 'weeige' gevoel van een op handenzijnde periode de afgelopen dagen wel weer opgetreden na afwezigheid van 3 mnd

wordt vervolgd

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:26

Al een tijdje loop ik met het idee rond om te stoppen met de pil, na ik hem 4 jaar heb geslikt. O.a. doordat ik geen kunstmatige hormonen meer in mijn lijf wil en mijn libido onder het vriespunt ligt. Daarom wat vragen aan jullie:

- Zijn er meer mensen om die redenen gestopt met de pil en hoe beviel dit?
- Hoe reageerde je lichaam op het stoppen met de pil?

Ik overweeg momenteel om in het nieuwe jaar te stoppen en dit enkele maanden aan te kijken (in de tussentijd condooms gebruiken), eventueel wil ik erna wellicht een koperspiraaltje. Nu lees ik daar alleen wel veel nadelen over. Niet alleen het pijnlijke plaatsen waarbij je daar in volle glorie ligt, maar ook een langere en pijnlijkere menstruatie. Ik heb hier geen ervaring mee, heb ook nooit een uitstrijkje oid laten maken dus weet ook niet hoe mijn lichaam op zoiets zal reageren, al weet je dat natuurlijk nooit 100% zeker.

- Wat zijn jullie ervaringen met het plaatsen zelf van een spiraaltje?
- Hoe lang moest jullie lijf eraan wennen?
- Hoe bevalt het koperspiraaltje op de langere termijn?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:29

Oedi schreef:
Al een tijdje loop ik met het idee rond om te stoppen met de pil, na ik hem 4 jaar heb geslikt. O.a. doordat ik geen kunstmatige hormonen meer in mijn lijf wil en mijn libido onder het vriespunt ligt. Daarom wat vragen aan jullie:

Op de 2e helft van je vragen kan ik geen antwoord geven. Op bovenstaande wel. Ik heb tot vorig jaar voor ongeveer een jaar de pil niet geslikt. Ik heb zo'n drie weken moeten ontwennen. Ik kreeg van alles aan zwangerschapsverschijnselen. Misselijkheid, opgeblazen gevoel, krampjes en vooral gevoelige borsten. Zo erg dat ik een week geen BH aan kon :=
Daarna nam het af en werd ik heel heftig ongesteld.

Daarna voelde ik me vooral mentaal een stuk frisser. Ik was mezelf weer. De klachten verdwenen, alleen mijn menstruatie werd heftig. Maar dat was voor het gebruik van de pil ook al. Eisprong was een halve dag messteken in mijn buik en menstruatie een week kramp en hoofdpijn.

Daarom ben ik uiteindelijk weer aan de pil gegaan, maar op zoek gegaan naar iets anders. En dat is dus de Implanon geworden. Ik hoop dat dat wel het gewenste effect gaat geven.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:34

Amanda schreef:
Oedi schreef:

Op de 2e helft van je vragen kan ik geen antwoord geven. Op bovenstaande wel. Ik heb tot vorig jaar voor ongeveer een jaar de pil niet geslikt. Ik heb zo'n drie weken moeten ontwennen. Ik kreeg van alles aan zwangerschapsverschijnselen. Misselijkheid, opgeblazen gevoel, krampjes en vooral gevoelige borsten. Zo erg dat ik een week geen BH aan kon :=
Daarna nam het af en werd ik heel heftig ongesteld.

Daarna voelde ik me vooral mentaal een stuk frisser. Ik was mezelf weer. De klachten verdwenen, alleen mijn menstruatie werd heftig. Maar dat was voor het gebruik van de pil ook al. Eisprong was een halve dag messteken in mijn buik en menstruatie een week kramp en hoofdpijn.

Daarom ben ik uiteindelijk weer aan de pil gegaan, maar op zoek gegaan naar iets anders. En dat is dus de Implanon geworden. Ik hoop dat dat wel het gewenste effect gaat geven.

Bedankt voor je snelle antwoord! Als ik het goed begrijp ging je lichaam weer over op de routine zoals die was voor de pil? Je klachten klinken namelijk niet mis, maar voordat ik de pil ging slikken had ik nooit een erg pijnlijke of hevige menstruatie, dus ik hoop dat het voor mij dan positiever gaat uitpakken :Y)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:36

Ja klopt :j
Het was weer zoals voorheen (en ik wist ook meteen weer waarom ik de pil was gaan gebruiken :+ ).

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:37

Na het stoppen met de pil heb ik vooral een tijdje last gehad van hoofdpijn en gevoelige tepels, verder lichamelijk geen veranderingen gemerkt. Nu ben ik ongeveer 2 a 3 maanden gestopt en ik heb wel het idee dat de wereld iets 'lichter' is geworden. Ik voel me net wat vrolijker. Qua libido durf ik het niet zo te zeggen want er kwam een break up tussendoor. :+ Maar ik had al een vrij normaal libido volgens mij... Ik heb nu een koperspiraal (Flexi T 300), zetten (bij de huisarts) voelde ik wel maar het viel me echt 100℅ mee! Ik stond zo weer buiten. Alleen een paar dagen bloedverlies gehad daarna, maar verder geen pijn gehad behalve wat buikpijn op de dag van het zetten. Ik ben inmiddels ook 1x ongesteld geworden, duurde 4 dagen, geen pijn en ook niet veel meer dan normaal, maar ik heb nooit een heftige menstruatie gehad. Oja, ik had wel wat meer afscheiding de eerste weken na het zetten, maar dat is nu weer verdwenen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:44

Oedi schreef:

Ik overweeg momenteel om in het nieuwe jaar te stoppen en dit enkele maanden aan te kijken (in de tussentijd condooms gebruiken), eventueel wil ik erna wellicht een koperspiraaltje. Nu lees ik daar alleen wel veel nadelen over. Niet alleen het pijnlijke plaatsen waarbij je daar in volle glorie ligt, maar ook een langere en pijnlijkere menstruatie. Ik heb hier geen ervaring mee, heb ook nooit een uitstrijkje oid laten maken dus weet ook niet hoe mijn lichaam op zoiets zal reageren, al weet je dat natuurlijk nooit 100% zeker.

- Wat zijn jullie ervaringen met het plaatsen zelf van een spiraaltje?
- Hoe lang moest jullie lijf eraan wennen?
- Hoe bevalt het koperspiraaltje op de langere termijn?

Ik heb nu sinds 4 jaar een koperspiraal. Het plaatsen zelf was niet fijn, maar minder erg dan bijvoorbeeld mijn tattoos, en die zet ik voor m'n plezier :)) Na het zetten heb ik vrij lang nog gebloed, een maand of 4 on and off, maar ik was daarin meer uitzondering dan regel. Mijn ongesteldheid was altijd al vrij heftig en is niet per se heftiger geworden. Wel heb ik wat spotting en kramp tijdens mijn ovulatie, maar daar valt mee te leven. Overall ben ik er erg blij mee, en het feit dat hij 10 jaar mag blijven zitten is voor mij geweldig, ding er in, 10 jaar niet aan denken, geen hormonen en een zeer kleine kans dat je onverwacht zwanger wordt :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:00

@ Oedi: 4j terug heb ik een pauze ingelast na +/- 10jaar pilgebruik. Reden: realtie verbroken en omdat ik idd wilde verifiëren of mijn "laag libido" te wijten was aan het jarenlange pilgebruik. Grootste bemerkingen: ik was niet meer regelmatig (was ook de reden om met de pil te starten), mijn borsten waren terug gespannen net voor/tijdens mijn regels en ik had terug meer mood-swings.
Uiteindelijk na 4-5 maanden maar weer aan de pil (nieuwe realtie) en nee mijn laag libidop lag niet aan de pîl. Inmiddels weer meer dan 3j aan de pil en heb denk ik een normaal llibido...

ivm koperspiraal: vriendin van mij heeft er 1 laten plaatsen en zij is van weinig/geen last en weinig bloedverlies naar heftig bloedverlies en enorm gespannen borsten. Sinds ze een spiraal heeft wil ze de dagen net voor en de 1ste tijdens haar menstruatie niet meer paardrijden waarentegen ze vroeger gewoon 5-6 paarden/dag bleef trainen. Ze overweegt de volgende keer toch over te stappen anar een hormoonspiraal.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:23

Qua stoppen met de pil heb ik niets last gehad. Integendeel, véél minder pijn bij menstruatie. Een verademing. Als ik mijn pil pak is mijn stopweek echt een hel, janken of dubbelgevouwen liggen is normaal. Zonder de pil heb ik wel een hevigere bloeding maar een pak minder pijnlijk.

Hoe kijken ze hier in NL eigenlijk tegen sterilisatie aan? Ik heb een genetische bindweefselafwijking met 50% kans op doorgeven. Een zwangerschap is voor mij risicovol en als de kleine mijn ziek gen overneemt dan is er een redelijke kans dat die nooit zal kunnen lopen. Direct de rolstoel in dus. Wil ik een onschuldig kind niet aandoen. Daarnaast heb ik ook gewoon een hekel aan kids, mijn energie is beperkt en de hele tijd een kleine rond mij zou ik gewoon gek van worden. Dus ik zou het liefst gewoon heel die handel laten doorknippen of weghalen, geen risico voor ongelukjes meer, maar in BE doen ze daar errug lastig over... (maar ge moest u eens bedenken mevrouwke, zucht. NEE ik bedenk me niet. Ik wil geen ziek kind op de wereld zetten...)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:25

oh, mijn HA had er 2 in haar praktijk die het hebben laten doen. Eigenlijk stelde zijhet mij zelfs voor, toen ik zei dat ik de pil een beetje beu was, maar er intussen wel stilaan zeker over was dat ik geen kinderen meer wilde...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:04

xLes schreef:
Qua stoppen met de pil heb ik niets last gehad. Integendeel, véél minder pijn bij menstruatie. Een verademing. Als ik mijn pil pak is mijn stopweek echt een hel, janken of dubbelgevouwen liggen is normaal. Zonder de pil heb ik wel een hevigere bloeding maar een pak minder pijnlijk.

Hoe kijken ze hier in NL eigenlijk tegen sterilisatie aan? Ik heb een genetische bindweefselafwijking met 50% kans op doorgeven. Een zwangerschap is voor mij risicovol en als de kleine mijn ziek gen overneemt dan is er een redelijke kans dat die nooit zal kunnen lopen. Direct de rolstoel in dus. Wil ik een onschuldig kind niet aandoen. Daarnaast heb ik ook gewoon een hekel aan kids, mijn energie is beperkt en de hele tijd een kleine rond mij zou ik gewoon gek van worden. Dus ik zou het liefst gewoon heel die handel laten doorknippen of weghalen, geen risico voor ongelukjes meer, maar in BE doen ze daar errug lastig over... (maar ge moest u eens bedenken mevrouwke, zucht. NEE ik bedenk me niet. Ik wil geen ziek kind op de wereld zetten...)

hoe jonger je bent, hoe lastiger men er over kan doen..
ook in Nederland.

beste wat je kunt doen is een doorverwijzing vragen naar de gynocoloog en vragen om een consult voor een meer of minder permanentere oplossing.. Je hebt een goede reden waarom je absoluut geen kinderen wilt krijgen.. en je bent erg jong om jezelf nu al in de troebels van een overgang te gaan storten (met alle bijbehorende lange termijn issues die het kan opleveren), maar sterilisatie lijkt mij toch geen groot probleem als het overduidelijk is dat je om medische redenen geen kinderen op de wereld wilt zetten..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:59

tegenwoordig leggen ze ook gewoon een "knoopje" dus je komt niet in je overgang. Of dat is wat mijn HA me zei toen ik aangaf dat hoewel ik mijn mentruaties liever dag gaan dan komen, geen zin had in de overgang en de lange termijn gevolgen van "hormoonloos" te zijn.
Dus denk ook dat je een arts moet treffen die met je wil meedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:07

Ik denk dat het inderdaad heeeeel erg aan je arts ligt. Voor zover ik heb gelezen is het in Nederland de norm om vrouwen onder de 40 niet te steriliseren, ook niet als je echt geen kinderwens hebt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:36

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat het inderdaad heeeeel erg aan je arts ligt. Voor zover ik heb gelezen is het in Nederland de norm om vrouwen onder de 40 niet te steriliseren, ook niet als je echt geen kinderwens hebt.

dat valt op zich reuze mee..
in het eerste gesprek met de gynocoloog viel hier het woord leeghalen al van zijn zijde :')
gelukkig wel in dezelfde zin als: als dat of dat niet werkt dan..

maar goed inmiddels zijn we de eerste dat al gepasseerd en de tweede dat staan inmiddels grote vraagtekens bij de werkzaamheid in mijn lijf.. Dus ik hoop dat ze nog iets uit hun grote hoed kunnen timmeren, of ik neem in 2017 hoogstwaarschijnlijk al afscheid van mijn baarmoeder (is eigenlijk nog een stapje ingrijpender dan steriliseren).. Ok, dat is dus binnen het jaar dat ik 40 wordt.. maar ik denk niet dat mijn leeftijd er enige invloed op heeft in dit geval.

bij genetische afwijkingen waarbij er een grote kans is op overerven gaat denk ik de wens om kinderloos te blijven al veel jonger zwaar wegen bij de gyno's, of andere medische zwaarwegende redenen.