Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:19

Je ziet het er nu onder, de kaart is nu duidelijker maar je hebt niet meer die rondjes erboven.

Afbeelding

Ipv zo dus dit was eerst

Afbeelding

Maar je kunt het hier ook aan afzien

Afbeelding

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:53

Ohh die rondjes bedoel je.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:34

Ja ik was een beetje cryptisch...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:45

Haha het viel mij ook al op.
Vond de oude instelling wel prettig maar t zal vast gewoon even wennen zijn :')

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:57

Be funny, mooi dat je nu wel fijn gelopen hebt! Gaat vast goed komen nu het weer wat koeler word.
Ja ik zag het ook in Garmin, wel even wennen inderdaad.

Ninus, jammer dat je vakantie alweer voorbij is, jee wat vliegt de tijd hé.
Wat goed dat je 28km gelopen hebt! Ging het goed? Geen spierpijn de dag erna?
Vind het wel knap dat je zo makkelijk die lange afstanden loopt!

Puera, hoe gaat het nu met je voet/ been?
Loop je er alweer wat beter op, of nog pijn?

Imay, bedankt voor je uitleg, ja klinkt logisch dat je dan even rustig aan gaat opbouwen voor je weg marathon.
Wel gaaf dat je Amsterdam gaat doen, heb ik ook nog naar gekeken, maar was al uitverkocht zag ik.
Veel succes daar als het zo ver is!

SV, wow wat een prachtige foto's weer, echt mooi de heide nu op het moment!
Wat knap dat je toch nog de 30km volgemaakt hebt, ondanks die slapeloze nachten.

Musli, hebben wij bijna hetzelfde schema!
Ik had vrijdag 45 minuten met daarna 5x 100 snel, en 100 dribbel tussendoor.
Mijn grafieken zijn niet zo netjes als die van jou.
Je gaat goed zeg!

RS Levi, leuk dat je de 15e oktober een 10km wedstrijd hebt!
Gaat vast goedkomen onder de 50 minuten.
Ik heb wel gelezen over de Verheul en Klaas Lok trainings methode, maar ik vind het voor mijzelf niet zo fijn klinken.
Veel interval werk, vaak wedstrijden op tempo, en geen duurlopen.
Zelf geniet ik juist wel veel van duurlopen, en ik geloof niet dat die niks opleveren wat volgens Verheul zo is.
Ik denk dat het best een goede training kan zijn, als je steeds een nieuw p.r wilt op de baan, of bij wedstrijden.
Maar niet echt iets als je gewoon heerlijk wilt genieten op een trailrun en oneindig veel kilometers wil maken.
Zelf volg ik nu een schema van de methode van het gepolariseerd lopen.
Dat gaat uit van lang en rustig, gecombineerd met minder kort en snel.
Het is zoals de oermens vroeger liep, en dat spreekt me wel erg aan, het zit als het ware al in onze genen om op deze manier te trainen.

Gister na het werk nog een klein loopje gedaan, voelde me net een uit elkaar zakkende pudding, liep zo beroerd.
Zelfs de 5x 100 meter snel kreeg ik nauwlijks tempo er in.
Vandaag weer gelopen, en voelde gelukkig stukken beter!
Mooie nieuwe route gevonden, was lekker rustig met een paar buitjes.
Weer 21km gemaakt en heerlijk genoten!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:03

@ieris, ik had eigenlijk ook 45min met 5x100. Maar ik had geen tijd voor de volledige training. Dus ik had er 35 + 5x100 van gemaakt ;)

Morgen staat er ook nog een duurloop op het programma èn ik heb woensdag ook al een tempoloop gedaan. Dus vond het wel mooi zat. Morgen ga ik echt voor een rustige, rustige duurloop O:)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 11:21

Nou vanochtend ging het hier helemaal niet. Heb een deload week en was fit (zowel volgens Garmin als volgens mezelf), maar de 7 km heb ik niet eens gehaald. Direct hoge hartslag ondanks lage snelheid. Lukt ook niet om erdoorheen te lopen.

Het is nog steeds behoorlijk benauwd hier, ondanks dat het 15 graden koeler is. Dat helpt waarschijnlijk niet echt mee. Nou ja, rest van de dag maar lekker chillen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:44

Ik had dat gisteren ook. Ach ja volgende keer beter toch?

Ik heb me ingeschreven voor de 10km van een loopje hier in het dorp.
Volgende week zondag. Het is een saai parcours, maar het is lekker dichtbij en dan kan ik weer een keer voluit gaan.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:56

Jammer @Befunny! Volgende keer beter...

Mijn laatste loopje van deze week zit er ook op. 1:15u duurloop met aan het einde weer 5x100m snel/100m herstel. Ging lekker. Wel tot op de draad nat, want ik kreeg echt 3x een flinke bui en tussendoor bleef het ook gewoon spetteren :') ach, we hebben het wel weer gedaan!

Afbeelding
Afbeelding

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 20:43

Wat een heerlijke rondjes! Lekker gedaan door de regen ook :)

Hier bleef het droog. Inmiddels op de 25min achter elkaar hardlopen. Wel even stilgestaan omdat er een roofvogel heel dichtbij was en vlak daarna een prachtige regenboog. Al met al wel een fijne 25 min. Bijna het half uur!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:25

Goed gedaan!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:55

Fijn Fenn!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 06:08

Tnx :)

Volgende jullie het wk atletiek nog een beetje? Bizar jaar zeg. Wel mooi dat de dames de estafette nog weten te winnen!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 06:49

Lekker bezig Fenn!

Leuk SV, ben benieuwd wat je tijd gaat zijn :j

Balen dat het zo zwaar was Tiggs. Volgende keer beter :(:)

Mooie ronde MuSLi! Lekker wat afkoelen tussendoor :D

Ik ben weer onderweg, was slecht voorbereid := en had de werkzaamheden op mijn traject gemist. Dus plan omgegooid en een stuk met de auto gegaan zodat ik de bus kan skippen. Vandaag en morgen lopen wordt 'm helaas niet.....

Heb gisteren nog een leuk rondje 10km gedaan, was erg warm, maar goede training. Woensdagochtend weer.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:16

@Fenn, goed bezig!

@Musli, wauw wat kan jij mooi constant lopen!

Ik heb net weer gelopen. De training was 15min easy tempo, 10min intensief, 3min wandelen, 10min intensief en 10min easy.
Bij iemand die niet constant kan lopen ziet dat er dan zo uit :')

Afbeelding

Afbeelding

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:27

@Fenn, lekker bezig!
@MuSLi, lekkere duurloop zeg! En super strak gelopen qua tempo, knap gedaan!
@SV, lekker, even voluit. Veel plezier volgend weekend!
Wat Garmin, ik moet ook even wennen. Zal wel wennen maar ben er nu niet echt blij mee.

ieris schreef:
RS Levi, leuk dat je de 15e oktober een 10km wedstrijd hebt!
Gaat vast goedkomen onder de 50 minuten.
Ik heb wel gelezen over de Verheul en Klaas Lok trainings methode, maar ik vind het voor mijzelf niet zo fijn klinken.
Veel interval werk, vaak wedstrijden op tempo, en geen duurlopen.
Zelf geniet ik juist wel veel van duurlopen, en ik geloof niet dat die niks opleveren wat volgens Verheul zo is.
Ik denk dat het best een goede training kan zijn, als je steeds een nieuw p.r wilt op de baan, of bij wedstrijden.
Maar niet echt iets als je gewoon heerlijk wilt genieten op een trailrun en oneindig veel kilometers wil maken.
Zelf volg ik nu een schema van de methode van het gepolariseerd lopen.
Dat gaat uit van lang en rustig, gecombineerd met minder kort en snel.
Het is zoals de oermens vroeger liep, en dat spreekt me wel erg aan, het zit als het ware al in onze genen om op deze manier te trainen.

Dank voor je antwoord ieris! Die indruk heb ik ook. Enige is dat Verheul helemaal geen duurlopen deed (maar tot 10km op flink tempo en vaak op de baan liep) maar Lok voegt ze wel toe als je meer gaat lopen dan 10km (hij heeft schema's tot de marathon). Dat maakte het voor mij interessanter. Ik ga aan den lijve ondervinden wat het met me doet. Heb nu natuurlijk een snelheidsdoel. Maar trailen blijft kriebelen, dus zou me ook niks verbazen als ik weer terug ga naar gepolariseerd (maar dan moet ik echt meet intensief gaan trainen, ik ben iets te dol op lage intensiteit lopen) en lekker ga genieten van mooie gebieden. Overweeg 17 september de smokkelaarstrail te gaan doen (12km), als mooie duurloop.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:39

Ik geloof ook in duurtrainingen. Het uithoudingsvermogen dat je daarmee traint, betaalt zich in het laatste deel van een wedstrijd uit.

De onderbouwing daarvan weet ik niet meer uit m’n hoofd, maar ik zou het kunnen opzoeken. Dat is overigens voor roeien, wat iets explosiever is (een race is 2 km, wat tussen de 6-9 minuten duurt), maar ik denk dat voor hardlopen ook opgaat.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:48

Wat hebben jullie allemaal lekker en goed gelopen.

Fenn goed gedaan +:)+

Karin dat klinkt als een pittige training, constant of niet je doet dat toch maar mooi daar. Dat was ook wel een pittig stuk om een x te gaan trailen de koers heb ik dan iig.

Tiggs wat jammer. Ik weet hoe je dan thuis komt en dat is gewoon niet fijn. Volgende keer kan alleen maar beter gaan moet je dan maar denken.

Ik ben gister met mijn hondjes wezen lopen tussen Velp en Rheden zo mooi.
Morgen hardlopen met de loopgroep. Vandaag ben ik aan het werk dus een duurloopje komt er niet van. De picnick kwam ook vanmorgen dus kon ook geen kort loopje down. Dus heb mijn x core buis tevoorschijn gehaald en heb dat gedaan. Hoop nu 6 september dat weer in de sportschool te doen maar mijn bovenkant was best wel stijf dus wel goed even thuis oefenen nog _O- ik voel me nu wel een stuk fitter dan afgelopen week en denk dat dat Iig de goede kant op gaat en hoop nu woensdag een duurloopje te doen en misschien ben ik er zaterdag toch in Ermelo en loop hem dan in slakkengangetje uit. Toch voor de ervaring.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:01

Hier gisteravond nog een rondje gelopen. Weer terug gestart met Garmins suggesties. Deze keer 10 min warmup op 8:00 min/km, 16:00 min threshold op 6:20 min/km, 10 min cooldown op 8:00 min/km. Voelde echt heel goed bij warmup en cooldown en liep steeds net in/net buiten het window met gemiddeld 7:21 & 7:22 min/km uiteindelijk. Midden blok viel wat zwaarder, daarbij dat avondeten duidelijk wat in de weg. Wel uiteindelijk met 1 pauze voor oversteken niet mee gerekend gemiddeld 6:18 min/km gehaald. Niet helemaal tevreden met hoe verschillend de verschillende blokjes voelden maar ach, volgende keer weer beter.

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:33

Karin, je wordt vanzelf steeds handiger in hetzelfde tempo houden.

Ik geloof in afwisselend trainen. Duur/tempo/interval/kort/lang/langzaam/heuvels/bos/weg, enz.

Voor lange afstanden vind ik het ook belangrijk om mezelf tussen mijn oren te trainen. Oftewel juist gaan lopen in de regen als je dat niet fijn vindt. Of juist gaan lopen als je heel erg moe bent. Of juist nóg een keer dat ene rondje die je eigenlijk niet zo leuk vindt. En die dan twee keer lopen. Of dat ene zware zandpad toch meepakken. Dat maakt je sterker tussen je oren en daar heb je veel profijt van als het even tegenzit als je een verre afstand loopt.

Ik heb meteen na mijn werk een loopje gedaan. Drie kilometer relaxed en toen vijf kilometer lekker wat gas erop. De benen voelden goed, fijn gelopen.
Gemiddelde hartslag 143.

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:39

Goed bezig @SV!

Helemaal mee eens dat soms juist die mentale trainingen heel goed zijn. Achteraf ben je eigenlijk altijd blij dat je gegaan bent :j

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:45

Inderdaad even wennen in de Garmin app, benieuwd wat de verbetering moet zijn.

@ieris; haha uit elkaar vallende pudding. Wel lekker dat je 21 kilometer loop beter ging!
@Tiggs; hopelijk gaan je loopjes nu weer beter, vind het vandaag wel echt wat koeler en zeker minder luchtvochtig.
@SV; ben benieuwd wat voor tempo je gaat behalen op die 10 kilometer, als je voluit gaat. Vind je rondetijden van vandaag al indrukwekkend bij die hartslag!
@Fenn; fijn van je loopje! En ja ik volg het wel een beetje, echt indrukwekkend waartoe mensen in staat zijn.
@BeFunny; respect voor elke vorm van krachttraining dan ook... neem het me ook al lang voor om 1x per week krachttraining te gaan doen maar kan mezelf er niet voor motiveren. Misschien nu met de winter voor de deur weer een nieuwe poging, want zal niet zoveel door kunnen blijven lopen.
@IMAY: wat interessant dat je ook zo'n suggestie kan lopen. Welke Garmin heb je?

Afgelopen week heb ik ook gewoon doorgetraind, maar mijn kat is vermist en ik ben ontzettend gehecht aan dat beest en merk dat dat ook wel z'n weerslag heeft op m'n lopen.

Gaat er iemand hier meedoen aan de Boeschoten trail?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:51

Dat zijn snelle tijden Supervixen echt knap.

IMAY jij hebt ook lekker gelopen zo te zien.

@Helderder, natuurlijk ben je gehecht aan je kat en dan is het ook logisch dat je die nu mist en die knop niet even om kan. Ik hoop dat hij snel terecht is.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:52

Klinkt als een mooie tocht BeFunny! Leuke buurt. Ik ben bijna toe aan een keer samen trailen met mensen in de buurt, wie weet een keer meeten op de Utrechtse Heuvelrug?

Lekker gewerkt Imay. Knap dat je Garmin volgt. Welk horloge heb je?

Leuke training SV! En eens met je trainingen. Dat mentale trainen in de praktijk brengen is soms wel lastig! Maar het werkt wel om te trainen.

Sterkte met je kat helderder!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:00

Fenn dat is altijd leuk :j

Ik ga als ze bij TRCU weer om 10:00 gaan lopen ook daar weer lopen in het weekend. Niet elke week maar wel 2 x in de maand ofzo.

De trainster van het hardloopgroepje waar ik op dinsdag bij loop, die stopt ermee dus ze zijn aan het zoeken naar een ander. Als de groep verder het zelfde blijft dan blijf ik er wel trainen. Anders ga ik weer opzoek naar iets anders.