Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:14

Jessix schreef:
Het voorkomt niet dat je Covid krijgt. Het zorg ervoor dat je minder klachten krijgt als je besmet bent.

Effectiviteit van de COVID-19-vaccins
Vaccins van Pfizer/BioNTech (Comirnaty) en Moderna

Deze vaccins van zijn meer dan 90% effectief in het voorkomen van ziekte door het coronavirus. Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 90% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is. Uit de onderzoeken blijkt dat mensen die na een vaccinatie toch corona kregen, minder ernstig ziek werden.

Vaccin van AstraZeneca

Het vaccin is 60-80% effectief in het voorkomen van ziekte door coronavirus. Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 60-80% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is. Het vaccin beschermt vooral goed tegen ernstige ziekte. Onder gevaccineerde mensen zijn er 90% minder ziekenhuisopnames dan onder niet gevaccineerde mensen.

Na een advies van de Gezondheidsraad is besloten dat mensen vanaf 60 jaar, geboren in 1960 of eerder, veilig een prik met AstraZeneca kunnen krijgen. Mensen onder de 60 jaar ontvangen een ander vaccin.

Vaccin van Janssen

Het vaccin is 66% effectief in het voorkomen van ziekte door het coronavirus. Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 66% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is. Ook beschermt het vaccin 85% van de gevaccineerde mensen tegen ernstige ziekte door het coronavirus.

Het vaccin is goedgekeurd voor mensen vanaf 18 jaar.

bron: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/covid19-vaccins

Ik vind dat best verwarrend. Misschien heb ik het helemaal fout, maar als je lichaam het virus herkent en direct antistoffen gaat aanmaken, voorkom je toch juist een besmetting? Dan raakt 95% na een vaccinatie met pfizer toch niet meer besmet ipv wel besmet maar enkel niet meer (heel) ziek er van.

Als ik kijk op rijksoverheid.nl en klik op meer informatie over pfizer, dan word ik doorgelinkt naar: https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medi ... -comirnaty

Daar staat letterlijk:
U heeft 2 vaccinaties nodig om goed beschermd te zijn tegen het coronavirus. Vanaf 7 dagen na de tweede vaccinatie bent u beschermd tegen het coronavirus.

Uit de eerste onderzoeken blijkt dat dit vaccin de kans op COVID-19 met 95% verlaagt. Dit betekent dat van de 100 mensen die zonder vaccin COVID-19 zouden krijgen, er na vaccinatie nog maar 5 mensen COVID-19 krijgen.

Het voorkomt toch wel degelijk besmetting ipv enkel het ontwikkelen van klachten!?

tamary

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:19

Besmetting voorkomen zou betekenen dat het niet in/op je lichaam komt, dat is meer preventie in de vorm van mondkapjes en afstand houden. Vaccin leert het lichaam wat te doen zodra een ziekte zich gaat vermeerderen in jouw lichaam (dus als je al besmet bent), en in geval van covid ook dat het een ziekte is. Op die manier reageerd je immuunsysteem veel sneller en gerichter, waardoor het virus veel minder tijd heeft om zich te vestigen, schade te maken en genoeg van zichzelf in de omgeving van de gastheer te verspreiden om nieuwe gastheren te besmetten.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:22

Ik heb 2x Pfizer gehad. Mijn laatste prik in februari. :)

Ik heb alleen 0.0 klachten gehad, gelukkig. Morgen weer lekker naar buiten :):)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:24

Heerlijk Olympia.
Als ik mijn gehele vaccinatie heb gekregen en ik ben eind juni helemaal beschermd en mijn ouders ook ga ik ze als eerste een flinke knuffel geven

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:25

tamary schreef:
Besmetting voorkomen zou betekenen dat het niet in/op je lichaam komt, dat is meer preventie in de vorm van mondkapjes en afstand houden. Vaccin leert het lichaam wat te doen zodra een ziekte zich gaat vermeerderen in jouw lichaam (dus als je al besmet bent), en in geval van covid ook dat het een ziekte is. Op die manier reageerd je immuunsysteem veel sneller en gerichter, waardoor het virus veel minder tijd heeft om zich te vestigen, schade te maken en genoeg van zichzelf in de omgeving van de gastheer te verspreiden om nieuwe gastheren te besmetten.

Maar als je immuunsysteem zo reageert en er voor zorgt dat het virus zich niet vestigt in je lichaam en geen ziekte/schade veroorzaakt, praat je dan officieel wel van een besmetting?

Hier staat toch dat 95% gewoonweg niet meer besmet raakt? Of interpreteer ik de tekst verkeerd?
U heeft 2 vaccinaties nodig om goed beschermd te zijn tegen het coronavirus. Vanaf 7 dagen na de tweede vaccinatie bent u beschermd tegen het coronavirus.

Uit de eerste onderzoeken blijkt dat dit vaccin de kans op COVID-19 met 95% verlaagt. Dit betekent dat van de 100 mensen die zonder vaccin COVID-19 zouden krijgen, er na vaccinatie nog maar 5 mensen COVID-19 krijgen.

Fijn Olympia!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:36

Ik weet het niet Vayo. Ik heb het altijd zoals op de website van RIVM uitgelegd is begrepen. Van alle entingen trouwens. Ik vaccineer als mijn dieren jaarlijks en heb van de dierenarts ook altijd begrepen dat je dier dan nog wel het virus kan krijgen maar er niet meer zo ziek van zal worden omdat je immuunsysteem het virus al herkend. Dito met de jaarlijkse griepprik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:37

Die 95% berekening is niet gebaseerd op het wel niet kunnen krijgen van covid maar op het wel/niet ontwikkelen van symptomen.
De studie was destijds zo opgezet dat ze mensen enkel hebben getest als ze last kregen van verkoudheidsverschijnselen, ze hebben niet iedereen getest.
Het kan dus net zo goed zijn dat je helemaal niet beschermt bent tegen infectie, alleen 95% merkt het niet.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-05-21 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:37

Nee dan is het geen besmetting.
De hoop is ook dat mensen die wél ziek worden na vaccinatie, minder ziek en daarmee minder besmettelijk zijn. Ook dat is een manier om besmettingen te voorkomen. Daar is alleen nog geen zekerheid over. We over die beschermingspercentages ondanks vaccinaties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:38

Je kunt gewoon symptoomloos besmet zijn, dat is niets raars. Gebeurd ook bij mazelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:40

Zo had ik het ook begrepen. :j

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:41

Er zijn heel veel virussen en bacteriën die je bij je kunt dragen, zonder dat ze je ziek maken of zich in je vermenigvuldigen.
Pas als je ziek word is het een besmetting.
Dus stel: jij hebt covid op je handen, je wast ze, je bent niet ziek geworden en dus niet besmet.

Daarnaast bestaat er dragerschap.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:42

Dank je raket!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:44

raket schreef:
Er zijn heel veel virussen en bacteriën die je bij je kunt dragen, zonder dat ze je ziek maken of zich in je vermenigvuldigen.
Dus stel: jij hebt covid op je handen, je wast ze, je bent niet ziek geworden en dus niet besmet.

Maar wat zeg je nu dan raket? Het vaccin voorkomt dat mensen ziek worden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:46

raket schreef:

Volgens mij sla je nu het deel over waar het om gaat: het coronavirus komt in je lichaam, en vermenigvuldigt zich daar wel, alleen niet op zo'n schaal of zulke cruciale plekken dat je er klachten van krijgt. Maar het kan dan bv wellicht nog steeds wel uitgeademd worden en dan weer andere mensen besmetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:48

Je bent wel besmet maar niet perse besmettelijk toch?
Besmet zelf zegt toch niets over een ziektebeeld?

Hoe dan ook, transmissie heeft plaats gevonden en je kunt positief getest worden.
Of je dan zelf nog virus verder kunt geven is nog niet helemaal duidelijk.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:50

Ze zeggen wel dat hoe meer je hoest/niest/proest hoe besmettelijker je bent.

Het blijft lastig allemaal, ook omdat er nog te weinig over bekend is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:51

Behalve dan die asymptomatisch superspreaders.

Ik zou het hoe dan ook op dit moment nu de druk nog zo hoog is nog zeer misplaatst vinden als de gevaccineerde zorg zich niet meer hoeft te beschermen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:55

Ik vind het ook erg verwarrend allemaal en veel weten ze inderdaad ook niet. Maar het is ook wel bekent dat er inmiddels duidelijke aanwijzingen zijn dat de kans dat je besmettelijk bent als gevaccineerde erg laag is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:58

AZ wordt niet meer ingekocht door de EU lees ik net in het NOS-blog.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:04

Terecht, zo‘n onbetrouwbaar bedrijf moet je niet willen ondersteunen.

Overigens zou voor Moderna een studie lopen of in iedergeval in de planning zijn waarbij ze gevaccineerde studenten gaan volgen over meerdere maanden waarin ze regelmatig getest gaan worden. Zodra iemand positief test gaan ze ook de contacten testen. Zo hopen ze meer te weten te komen over de bescherming.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:08

purny schreef:
Heerlijk Olympia.
Als ik mijn gehele vaccinatie heb gekregen en ik ben eind juni helemaal beschermd en mijn ouders ook ga ik ze als eerste een flinke knuffel geven

Hier kijk ik ook naar uit, gewoon al ruim een jaar geleden..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:10

Wanneer je de vergelijking van de vaccins bekijkt werkt AZ dus nog beter dan Janssen. 60 tot 80 % tov 66 %.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:21

bigone schreef:
Wanneer je de vergelijking van de vaccins bekijkt werkt AZ dus nog beter dan Janssen. 60 tot 80 % tov 66 %.

Goed gevoel he :D
Denk daarom Janssen voor jongeren

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:39

purny schreef:
Heerlijk Olympia.

Kan me het voorstellen, alleen denk ik niet dat het zonder risico is! Jij kan het nog steeds doorgeven en zij ook. Minder kans op erg ziek zijn en waarschijnlijk geen opname nodig, maar jullie kunnen wel alledrie een andere (kwetsbare) persoon besmetten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:47

Dan doe ik een mondkapje op.

Buiten mijn ouders heb ik met vrijwel niemand anders contact en mijn moeder heeft wel contact met andere mensen maar die zijn vrijwel allemaal gevaccineerd.
Laatst bijgewerkt door purny op 09-05-21 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt