Veel moeten afvallen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:14

Lekker weekend gaucho! Dat zijn wel stukjes rijden, maar lekker muziekje aan en gaan!

Balen van je enkel Sharani! Even rust dan voordat je naar noorwegen gaat!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:21

Oh Gaaf Sharani *\o/* alvast veel plezier. Ik wil volgend jaar naar Noorwegen met de camper.

Vind stukje rijden voor werk niet erg, inderdaad goed muziekje of podcast op, of even bellen met collega's. Zal wel blij zijn als mijn eigen lease auto in juni wordt geleverd, dat is een automaat. En bovendien een leuker kleurtje dan de grijze die ik nu heb.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:23

Een automaat is dan zeker wel heel fijn :) Nog eventjes aftellen... Het is al bijna juni.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:26

Zou ik ook mogen meepraten?

De stap om online mee te praten voelt nogal groot. Bang om herkent te worden.. Herkennen jullie dit? Of zijn jullie er vrij open over?

Zelf ben ik 20 en wil graag wat aan mijn gewicht doen. Al jaren gaat het getal omhoog en ik ben nu op een punt gekomen dat ik er wat aan wil gaan doen en niet lekker in mijn vel zit.

Ik vroeg mij af hoe jullie van start zijn gegaan. Hebben jullie meteen alles omgegooid? Of zijn jullie langzaam aan nieuwe gewoontes gaan maken? Stap voor stap.

Omdat het getal bij mij nog nooit omlaag is gegaan en alleen omhoog, voelt afvallen als iets wat onmogelijk is. Dat het iets is wat mijn lichaam niet kan. Klinkt misschien gek.
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon iets wat je moet doen en vol moet houden.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:31

Kleine stappen. Alles in één keer gaat nooit lukken op lange termijn. Kies er bijvoorbeeld voor om deze week elke dag 15-30 minuten te wandelen, bovenop wat je normaal doet. Volgende week kies je ervoor om elke dag gezond te ontbijten en zo bouw je dat elke keer een beetje verder uit :)

Slow but steady, daar ga je echt het meeste mee bereiken :j en stel voor jezelf kleine/haalbare doelen. Een doel behalen is namelijk super motiverend. Dus als je denk aan afvallen, denk dan eerst aan 2,5kg afvallen bijvoorbeeld en koppel daaraan een klein presentje om het te vieren...

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:33

Welkom volte. Hoewel zeker geen makkelijke stap, heeft het mij erg geholpen om er open over te zijn. Dan erken je ook echt dat er een probleem is waar je mee aan de slag gaat.

Het is voor iedereen anders, maar het meeste onderzoek wijst er op dat om duurzaam andere gewoontes aan te leren het beter is om kleine stapjes te nemen. Interessante podcast over de psychologie van afvallen is een aflevering van de podcast psycholoog. https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... zQ1E?ep=14
Kijken of het linkje zo werkt.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:37

Bewegen zit er hier iig al goed in :D

Gezonde maar vooral ook heel lekkere lunch op. 1 eitje is ook prima, gebakken in heel weinig olie, 90gram kiembrood, erwtenspread en als kers op de taart 1 mini broodje met citroen vruchtenspread. En overal rauwkost bij eten zit er bij mij ook echt wel als gewoonte in.

Afbeelding

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:01

Bedankt voor de link! Ik heb hem geluisterd, erg interessant. Vooral de manier hoe je tegen jezelf moet praten. "Een vriendelijke schop onder de kont".

Mijn eerste doel word elke dag 20 minuten buiten bewegen. Vandaag even heerlijk gefietst en genoten van het weer! :)

Ziet er lekker uit gaucho! Ik vind het nog lastig om lekker, snel en goedkoop ontbijt/lunch te vinden.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:16

Wat vind je lekker?
Makkelijk en goedkoop:
Havermout, basic variant kost rond de 60 cent voor een pak, maak er warme havermout of overnight oats van met houdbare (plantaardige) melk en (diepvries) fruit erbij. Overnight oats kun je voor een paar dagen vooruit maken.

Skyr van de Lidl, griekse yoghurt met 2% vet of huismerk magere kwark, huismerk muesli, ook weer met fruit.

Fjord crackers zijn goedkoop en veel vezels, 20+ smeerkaas er op.

Ik ga zo om 18.00 sporten, half uurtje fietsen er naar toe en weer terug dus pas laat eten. Nu net nog maar even wat yoghurt met een banaantje gegeten, kan ik er weer even tegenaan.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 20:50

Volte schreef:
Zou ik ook mogen meepraten?

De stap om online mee te praten voelt nogal groot. Bang om herkent te worden.. Herkennen jullie dit? Of zijn jullie er vrij open over?

Zelf ben ik 20 en wil graag wat aan mijn gewicht doen. Al jaren gaat het getal omhoog en ik ben nu op een punt gekomen dat ik er wat aan wil gaan doen en niet lekker in mijn vel zit.

Ik vroeg mij af hoe jullie van start zijn gegaan. Hebben jullie meteen alles omgegooid? Of zijn jullie langzaam aan nieuwe gewoontes gaan maken? Stap voor stap.

Omdat het getal bij mij nog nooit omlaag is gegaan en alleen omhoog, voelt afvallen als iets wat onmogelijk is. Dat het iets is wat mijn lichaam niet kan. Klinkt misschien gek.
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon iets wat je moet doen en vol moet houden.

Ik kom even onder de meeleessteen vandaan, ik ben pas geleden ook weer begonnen namelijk. Ik herken het zeker. De afgelopen paar jaar ging het alleen nog maar omhoog bij mij. Het is eens omlaag gegaan, maar dat was van korte duur.
Ik belande in een neerwaarste spiraal met mijn gezondheid/gewicht daardoor. Door het gewicht deed lopen pijn aan mijn voeten. Ik zorgde ervoor dat mijn hond niks tekort kwam door hersenwerk, fietsen, etc. Hij blij (want beweging), ik blij (want geen pijnlijke voeten). Maar daardoor is het alleen maar erger geworden. Ik zag een evenement waar ik aan mee wil gaan doen, wat mijn knop om was. Sindsdien loop ik weer :D

Kleine stapjes maken het grote verschil :j ik ben begonnen met een rondje om het blok, die ik steeds een stukje verder uitbreid wanneer ik zonder kramp in mijn voeten de ronde heb voldaan. Goed voor mijn zelfvertrouwen, en daarmee goed voor het volhouden :D Dat alles heeft voor mij ook weer z'n uitwerking op mijn eet en drinkgewoontes. Meer lopen -> meer drinken. Ondanks dat ik er een hekel aan heb, komt na een wandeling een glas water er wel in. Dat went vervolgens weer, waardoor ik mijn sapjes makkelijker laat staan en in plaats daarvan water neem. Qua eten heb ik net mijn balkon weer lente/zomerklaar gemaakt, en daarbij gekozen voor een deel eetbare planten. Sla, tomaten en basilicum zijn mijn favorieten, zeker met warmer weer, die straks binnen handbereik zijn. Dat nodigt weer uit tot gezonder eten, etc. Op die manier maak ik met kleine stapjes een verandering in mijn leefstyle, wat zijn uitwerking weer gaat hebben op mijn gezondheid :j

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 08:51

Ochtend: havermout ( is zo'n pak van xl quaker. In een voorraadblik gooien en klaar). 2x in de week zalm met bladspinazie en volkoren woknoedels. Smiddags waldkorn volkoren. Eet savonds wat later, drink véél water en helder ( cristal clear) appel peer).

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:20

Gefeliciteerd @Miekje23 Y)(^)

Gemakkelijk en goedkoop is vaak inderdaad in de richting van kwark/yoghurt/skyr met vers (of diepvries) fruit en havermout, of gepofte spelt of zoiets :) banaan-ei pannenkoeken zijn ook lekker voor de lunch :j of als je van ei houdt een omelet met groenten...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:54

Sportoutfit gekocht.
1 mei beginnen ~~}>
Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:37

Hoi allemaal, ik kom ook weer meelezen! Ik heb een paar rottige maanden achter de rug waardoor ik m’n gezonde eetpatroon en wandelingen allemaal op een lager pitje heb gezet. Ik kreeg ook COVID, waarvan ik best last had, met name erg vermoeid was en bleef. Maar ben nu lekker op vakantie geweest en dat heeft me mentaal en lichamelijk enorm geholpen. Ik heb ook m’n kop uit t zand gehaald om te kijken wat de schade was: ik wil het liefst weer 3 kg eraf zien te krijgen, dus kom weer meelezen! Ik ben dus na Pasen weer gestart met wat kleine stapjes: ik drink wederom geen calorieën meer voorlopig, dat mis ik niet zo snel, ben een theeleut en drink bij zoet behoefte weer tesseire. Tweede doel is per dag minimaal 6000 stappen lopen, elke dag, ook als ik op de fiets heb gezeten of heb paard gereden. Elke paar dagen wil ik er een stapje bij doen, qua eten of beweging…kijken of we dan langzamerhand de conditie weer op kunnen bouwen en die kilo’s eraf kunnen krijgen!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:45

Tipje: ik kocht vandaag Lindahls kvarg Peer Vanille (was in de 35% aanbieding bij AH) <3 echt lekker!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:53

Dat is echt mijn favoriete kwark :j vanaf morgen alle Lindahls in de bonus

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:31

Ik heb eigenlijk altijd Vanille Skyr van Lidl. Is veruit mijn favoriet. Maar deze is een mooie tweede of derde. Want die Isey aardbei/witte chocolade :~

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:24

Bedankt voor alle tips! Het bewegen gaat tot zo ver goed. Niet intensief, maar in elk geval in beweging!
Mijn vriend staat er ook voor open om gezonder te eten, dus nu staan we samen pakken te vergelijken in de Lidl.. :') Wel leuk om erachter te komen wat er nou eigenlijk echt in zit, al die producten.

Om voor een groot deel van de frisdrank af te komen zijn mijn vriend en ik vandaag een koffie, thee & water maand begonnen. Scheelt ook weer wat in de kosten :)

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:49

Trouwens, iemand ervaring met een stappenteller?
Het lijkt me leuk om eens te zien hoeveel ik in beweging ben.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:11

Ziet er goed uit Claudia!

Pallatin welkom terug weer!

Ik heb eigenlijk altijd optimel met kers die vind ik heel lekker, maar nu ook Almhof licht en luchtig. Die is wel 20kcal meer per 100 gram dan de optimel, maar neem ik vooral als ik een veel langere dag op kantoor heb. Kan ik er langer op teren. Smaak gewoon bijna naar de roomyoghurt variant :D
Hier vanmorgen op de weegschaal en stond gewoon hetzelfde als vrijdag *\o/*
Dus hopelijk deze week een goede week en dan eindelijk weer wat er af (wel maandelijks feestje maar moet gewoon).

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 15:27

Ik deed al een tijdje een struisvogel na. Kop in het zand. Maar ben er weer!

Vandaag een rondje van 15km gefietst en netjes mijn eten bijgehouden. Ik ben begonnen met Weightwatchers. Jaren terug al eens gedaan, maar het is helemaal veranderd. Gaat veel meer over de mindset en leefstijl verandering. Vind ik wel fijn tot nu toe. Mijn eerste doel is een week bijhouden wat ik elke dag eet en beweeg.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:37

Zin jullie goed bezig met kleine stappen zeg. Hier gaat het als ik in mijn eigen ritme zit heel goed, nu nog het hoofd bieden aan uitdagingen buiten de deur. Bewust genieten is het doel.
Voorlopig iig gezonde boodschappen in huis en een dagje kantoor achter de rug met alleen meegebracht eten. Mooi. Mijn boodschappen mandje net:

Afbeelding

Nu nog ff een bakje skyr eten na een pittige hardlooptraining van anderhalf uur net.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:56

Ik zal wel heel blond zijn maar is skyr en kvarg hetzelfde? :o? Ik heb het allebei nog nooit gegeten, wat eet je er door? Fruit en havermout oid?
Ik heb met de buitenrit erbij ruim 10.000 stappen gezet, dus eigenlijk een beetje vals gespeeld maar ach… daarentegen wel netjes gegeten vind ik.
@ Volte; ik gebruik gewoon de stappen teller op m’n telefoon, die is vrij nauwkeurig.
@ Dustinl, wat ben je goed bezig zeg! Las ik het nou goed dat je al ruim 10 kg kwijt bent? Wauw zeg!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:57

gaucho schreef:
Zin jullie goed bezig met kleine stappen zeg. Hier gaat het als ik in mijn eigen ritme zit heel goed, nu nog het hoofd bieden aan uitdagingen buiten de deur. Bewust genieten is het doel.
Voorlopig iig gezonde boodschappen in huis en een dagje kantoor achter de rug met alleen meegebracht eten. Mooi. Mijn boodschappen mandje net:

[ [url=m/Kk09zd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu nog ff een bakje skyr eten na een pittige hardlooptraining van anderhalf uur net.

Ooh die straciatella is zo lekker!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:01

Skyr en Kvarg zijn om en nabij hetzelfde @Pallatin. Skyr is vaak wat romiger van smaak en bevat iets meer eiwitten dan kwark (Lindahls daarentegen is zeer eiwitrijk en overtreft de meeste Skyrs weer)..