Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Venthe

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:23

Greetje heb je het nu tegen mij?
Want ik loop inderdaad op wedstrijden voluit om mijn tijd te verbeteren. Maar met trainen doe ik dat niet. Wissel ik af met rustige loopjes en intervaltrainingen.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:25

En mijn rustige tempo is 5.10-5.20 min/km

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:58

Greetje had het denk ik tegen mij. Ik doe een 'wedstrijd' zodat ik iets leuks heb om naartoe te trainen. Ik heb twee jaar terug met het hardlopen mijn rug zo bezeerd dat ik twee maanden bijna alleen maar kon liggen. Sindsdien durf ik niet meer voluit. Bij een wedstrijd ga ik voor mijn gevoel nét iets verder dan bij een training maar niet heel veel verder.
Ik probeer trouwens 3x in de week te rennen: 1x 5 á 6 km rustig aan, 1x 5 á 6 km en dan probeer ik één snelheid vast te houden en 1x probeer ik 10 á 11 km te rennen en dan ga ik ook heel rustig. Echt intervallen doe ik even niet, omdat het me vaak niet lukt om me aan die drie keer te houden. Als het wel weer lukt dan is één van de korte rondjes een intevaltraining om mijn snelheid te verbeteren.
Ik weet dat min per km niet trouwens.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:58

Ah oke, jeetje wat een nare blessure heb je dan gehad zeg! Hoe kwam het?
Kan me voorstellen dat je dan inderdaad wat voorzichtiger bent, dat wil je niet nog eens mee maken :(:)

Ik train nu vaak 1 keer een rustige loop van ongeveer 5-7 km, dan loop ik constant op 5.10-5.20
een keer een intervaltraining (en ik moet zeggen, dan modder ik dus wat aan op gevoel) --> iemand tips voor een goede intervaltraining?
En een keer een langere loop van rond de 10 km (dit probeer ik af en toe wat verder uit te bereiden)
En als ik een 4e keer ga dan kijk ik gewoon waar ik zin en behoefte aan heb op dat moment :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:00

Een absolute beginner meldt zich! Ga straks voor de tweede maal zweten en mijn conditie is schandalig... als ik me hier meld voel ik me mss verplicht om er echt mee door te gaan :D. Ik volg jullie dus en huppel er wat achteraan.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:04

SinneJ schreef:
Een absolute beginner meldt zich! Ga straks voor de tweede maal zweten en mijn conditie is schandalig... als ik me hier meld voel ik me mss verplicht om er echt mee door te gaan :D. Ik volg jullie dus en huppel er wat achteraan.

Je bent niet de enige beginner hoor!
Ik ben nu een paar weekjes bezig dus huppel er ook nog achteraan, haha!
Zijn er hier meer mensen die na het trainen veel last krijgen van de zijkant van je knieën?
Ik heb dat nu steeds, en ik weet niet of dat wel goed is. Heb er vooral heel veel last van met trap af lopen, maar ook trap oplopen en gewoon wandelen doen zeer.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:06

Maanlicht schreef:
SinneJ schreef:

Je bent niet de enige beginner hoor!
Ik ben nu een paar weekjes bezig dus huppel er ook nog achteraan, haha!
Zijn er hier meer mensen die na het trainen veel last krijgen van de zijkant van je knieën?
Ik heb dat nu steeds, en ik weet niet of dat wel goed is. Heb er vooral heel veel last van met trap af lopen, maar ook trap oplopen en gewoon wandelen doen zeer.

Oh heerlijk :D

Ik heb vooral pijn net onder mijn knie (begin kuitspier)? En erger aan 1 kant (verdorie ik griezel van scheefheid als dressuurruiter hehe). Heb je zwakke knieën? Ik moet zelf wel erg opletten met mijn opwarming, want ik weet dat mijn gewrichten niet veel kunnen hebben, zak bv gauw door mn enkels als ik een sprintje trek om bv de bus te halen. Hoe warm jij op?

edit: ik lees terug dat jij met exact hetzelfde probleem zit als mij! Nu ben ik heel benieuwd. Ik loop trouwens ook met Evy.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:13

Ik ga inderdaad ook vaak door mijn enkels heen. Toen ik net weer begon met hardlopen viel het mee, maar ik merk dat ik nu toch elke keer als ik weer hardloop 1 a 2 keer door mijn enkels ga.
Ik warm eigenlijk niet echt op (is dat erg?) Loop nog echt korte stukjes, nu 4,5 kilometer ongeveer. Maar daar doe ik dan ook 29 minuten over. Ik loop met die Evy app, dus ook stukken wandelen tussendoor om op adem te komen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:14

Ik ben geen kenner en heb enkel les 1 gelopen, maar ik ben van plan altijd eerst 5min goed door te stappen voor ik met de les begin.. ik heb geen pijn gehad de eerste keer. Misschien het proberen waard? Zijn er hier kenners die dat kunnen bevestigen?

Heb de MP3 bestanden, maar de app staat al op mijn Iphone. Is die app een meerwaarde tov de lessen in MP3? Ik wil ze gerust kopen voor enkele euri's als dat wat bijdraagt aan de moeilijke training :p
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 15-06-15 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:15

Venthe schreef:
Ah oke, jeetje wat een nare blessure heb je dan gehad zeg! Hoe kwam het?
Kan me voorstellen dat je dan inderdaad wat voorzichtiger bent, dat wil je niet nog eens mee maken :(:)

Ik train nu vaak 1 keer een rustige loop van ongeveer 5-7 km, dan loop ik constant op 5.10-5.20
een keer een intervaltraining (en ik moet zeggen, dan modder ik dus wat aan op gevoel) --> iemand tips voor een goede intervaltraining?
En een keer een langere loop van rond de 10 km (dit probeer ik af en toe wat verder uit te bereiden)
En als ik een 4e keer ga dan kijk ik gewoon waar ik zin en behoefte aan heb op dat moment :)

Uitbreiden denk ik? Of kook je tegelijk :')

Zo doe ik het ook ongeveer. Twee keer per week wat korter, een keer langer.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 15-06-15 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:16

De eerste paar keer had ik ook geen pijn, dat is het rare. Heb dat nu sinds 1,5 week.
Misschien is het omdat de training steeds ietsje zwaarder wordt?
Ik loop zelf 's ochtends vroeg, trek meteen uit mijn bed mijn hardloop kleding aan en begin dan meteen met de training.

Ik heb zelf de Evy app wel, heb de trainingen ook gekocht. Wat is het verschil met de mp3's dan?
Neem aan dat je dan niet hoort hoe ver je al hebt gelopen en hoe snel je loopt?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:19

Dat doe ik zelf ook wel eens maar vind ik te zwaar op een lege maag.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:20

Maanlicht schreef:
De eerste paar keer had ik ook geen pijn, dat is het rare. Heb dat nu sinds 1,5 week.
Misschien is het omdat de training steeds ietsje zwaarder wordt?
Ik loop zelf 's ochtends vroeg, trek meteen uit mijn bed mijn hardloop kleding aan en begin dan meteen met de training.

Ik heb zelf de Evy app wel, heb de trainingen ook gekocht. Wat is het verschil met de mp3's dan?
Neem aan dat je dan niet hoort hoe ver je al hebt gelopen en hoe snel je loopt?

Ja dat is inderdaad wel leuk.. ik ga hem maar eens kopen dan. Verder kan ik je niet echt helpen, maar volg wel graag hoe jij ermee omgaat. Inwandelen kan zowizo geen kwaad lijkt me. Ik neem me voor gewoon een muziekje op te zetten en als er 1 of 2 nummers gepasseerd zijn, te beginnen :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:44

Af en toe loop ik ook 's avonds, na het eten. Maar het liefste 's ochtends!
Ik vind het heel motiverend als Evy me verteld hoe snel ik loop en hoeveel calorieën ik heb verbrand haha!
Ik loop alleen niet 3 keer per week, maar 2.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:47

Oh ja ook belangrijk: ik wil bijkomen, ben wat te mager en worstel al heel mijn leven met mijn gewicht. Tips zijn welkom. Ik hoop dmv sport gezonder te worden en vooral meer eetlust te krijgen :) lijkt mij een gezonde manier om op een voor mij goed gewicht te komen, we zullen zien wat het geeft. Ik heb gewoon een energieboost nodig en wat motivatie en ik denk dat sport me daarmee kan helpen. Ik ben een moeilijke slaper, dus daarvoor kan beweging ook zeker geen kwaad..

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:52

Ik heb het precies andersom. Ik vind mezelf net ietsje te zwaar, dus ik wil wat meer energie krijgen door hard te lopen, juist wat minder eetlust (ik eet meer als ik me verveel of weinig beweeg), ook hoop ik hierdoor inderdaad wat beter te slapen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:55

Ja weet je ik denk dat sporten, als je het allemaal goed aanpakt, gewoon een manier is om op een gezond gewicht te komen? :) Hoedanook kan het nooit kwaad wat te bewegen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:57

Precies! Ik merk dat ik me er ook veel vrolijker door voel. :D

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:59

Haha ik hou je op de hoogte over mijn humeur :D ik ben blij te horen dat jij er goed mee weg bent!

Merkt er iemand hier eigenlijk een verbetering in hun rijden sinds ze hardlopen (of evt andere sporten ook)? Pure interesse, is mooi meegenomen natuurlijk.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:07

Ik heb sinds ik hardloop een nieuw verzorgpaard, dus daar kan ik nog niet veel over zeggen. Merk wel dat mijn conditie beter is en dat ik meer gevoel heb welke spieren ik heb in mijn benen, en daar beter mee kan omgaan. Dus dat ik makkelijker op commando bepaalde spieren kan aanspannen.

Fietsen gaat ook al makkelijker, evenals snelwandelend de trein halen, haha! :')

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:55

Supervixen, die verrekte Nederlandse taal :') Fijn om te horen dat jij het ook zo doet, heb ik in ieder geval het idee niet helemaal gek bezig te zijn :+
SinneJ, ik merk totaal geen verschil met paardrijden :') Rij er zo'n 2-3 per dag maar heb nou niet het idee dat het hardlopen er iets aan verbeterd haha Een goede conditie heb ik altijd gehad en qua houding zou ik niet weten wat het hardlopen daar aan bij kan dragen.

Nou ik heb me op de valreep nog ingeschreven voor de ladiesrun in utrecht aankomende zondag. Besloten voor de 5 km te gaan en niet voor de 10 aangezien ik denk ik nog niet helemaal hersteld ben van de 10 van gisteren.
Wil mijn tijd van de Marikenloop verbeteren (23:23 was dat)
En ik heb net een mailtje de deur uitgedaan naar de ateletiekvereniging hier in de buurt. Zij bieden een lidmaatschap aan voor wegateletiek en dan 1x per week een training en een persoonlijktrainingsschema. Ben benieuwd!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:56

Jammer :D zal daarvoor toch echt moeten gaan fitnessen en actief stretchen vrees ik haha

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:46

Ik merk eigenlijk geen verschil met rijden. Ik heb ook altijd al een goede basisconditie gehad.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:40

Ik niet :D dus ik zal mezelf even als proefkonijn gebruiken voor mijn stelling. Ik ben wel ook van plan na het lopen te stretchen in de hoop wat leniger te worden, dat zal ongetwijfeld wel een meerwaarde zijn voor het rijden..

Ben net terug trouwens! Ging precies al wat beter (of dat maak ik mezelf wijs). Overmorgen derde keer. Ik kreeg bij het lopen de geniale ingeving vanaf nu om de dag mezelf en dan mijn paard te trainen.. Misschien vanzelfsprekend voor velen, maar ik had absoluut nog niet nagedacht over mijn weekindeling en dit zou wel eens kunnen gaan werken.
*Word helemaal enthousiast en hyper*
*\%/*

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 06:02

Venthe schreef:
En ik heb net een mailtje de deur uitgedaan naar de ateletiekvereniging hier in de buurt. Zij bieden een lidmaatschap aan voor wegatletiek en dan 1x per week een training en een persoonlijktrainingsschema. Ben benieuwd!

Leuk joh , ben benieuwd hoe het bevalt :j ...

Welkom en succes SinneJ :D