De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:38

Hier zit ik dus ook met 2 caafjes thuis die groente nodig zijn. Ik zit zo te twijfelen of inslaan nodig is voor hun. Ik heb 2 weken terug wel voer in gehamsterd voor ze dacht hebben ze dat in [/quote]
Sperziebonen en paprika kun je gewoon rauw invriezen. Vonden mijn cavia's heerlijk! Misschien een optie voor week 2 en nu kiezen voor verse andijvie of witlof? Blijft niet fantastisch mooi, maar werkt wel. Zeker voor nood.[/quote]

Goed idee! Verse andijvie en witlof krijgen ze idd al. Ach ja als het echt nood wordt dan maar iets van gras ofzo maar hopelijk komt het niet zo ver dat dat moet. Mensen kiezen nou toch meer voor eten in blik en wat lang houdbaar is

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:39

PSvanLot schreef:

Veel horeca IS al gesloten. Hier op het dorp, enkele zaken die al praten over ontslagen en zelfs sluiten voor de zomer. Hotels en campings hebben roodgloeiende telefoons van afzeggingen.
Voor de toeristische sector gaat dit echt een enorme strop zijn. Niet alleen deze maand, maar het hele jaar gaat het doorwerken.

Kana

Ik vind het maar heel gemakkelijk om te zeggen dat je op de eerste werkdag van je nieuwe baan maar gewoon niet moet gaan omdat je wat snottert
Dat is makkelijk praten, daar komt heel wat sociale druk en onzekerheid meteen bij kijken.

Bel, overleg en breng het vooral vanuit goede bedoelingen.

Veronica2

Roodvos schreef:
Pipodipo schreef:
Dat laatste stukje is bij ons niet aan de orde, het is echt zinloos om de situatie in Nederland te vergelijken met die in Italie. De ziekenhuizen zijn hier niet overbezet en oudere mensen worden niet aan hun lot overgelaten. Niemand heeft iets aan dit soort negatieve stemmingmakerijk.

Akkoord. Het is hier nog niet aan de orde. En laten we hopen dat het zo blijft.
Maar als mensen blijven zeggen "het is maar een griepje" en zich daarnaar gedragen krijgen we hier ook Italiaanse toestanden. Dat schijnt nog niet door te dringen.

Het gaat hier ook niet gebeuren, onze samenleving zit echt anders in elkaar dan de Italiaanse. Ik ben wel met je eens dat we allemaal voorzichtig moeten zijn, maar ik denk dat overdrijven van het probleem ook niet leidt tot een oplossing.

Wordt het niet tijd voor een apart topic over supermarkten en boodschappen voor mens en dier?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:40

Dimphyl schreef:
Muurp schreef:

En als ik de situatie omdraai: wat nu als jij werkt en een compleet vreemd persoon hoort/ziet dat jij niet fit bent. Kun je dat maken tegenover je klanten?

Ik zou netjes je werkgever bellen om dit te melden, hou hem op de hoogte (heb maandagochtend weer contact) en blijf thuis tot je geen klachten meer hebt.

Ik zal even bellen om overleg. Gaat mij er meer om dat het een nieuwe baan is, en dat ze bij sollicitatie behoorlijk hamerden op laag ziekte verzuim.

Ik snap dat het misschien lastig is, maar ik kan me ook echt wel voorstellen dat dit een uitzondering is.

En je kunt ook overleggen, benoem je klachten en je twijfel en bespreek wat vervolgens handig is. :)

Granoek

petra8 schreef:
Granoek schreef:
facebookbericht van onze burgemeester:
- getroffen ondernemers krijgen eenmalige premie van 4000€
- als ze na 21 dagen niet open kunnen krijgen ze een vergoeding van 160€ per dag
- als je enkel WE dicht moet is dat respectievelijk 2000€ en 160€ per dag

even in een notendop, geldig voor Vlaanderen

Is dat voor alle Vlamingen en bedrijven of alleen voor jouw gemeente en horeca?

Wij hebben een schoonheidssalon met een bijna lege agenda.
We zijn maar vast begonnen met de grote schoonmaak en klussen die we in de zomervakantie wilden doen.

Het enige wat ik kan lezen is ‘de Vlaamse regering voorziet volgende compenserende maatregelen voor getroffen ondernemingen’

Dus ik dénk heel Vlaanderen

Sadira

Dimphyl schreef:
Mag ik hier een klein vraagje stellen met betrekking tot corona?

Ik begin maandag bij een nieuwe baan, in een winkel in een flink toeristisch dorp.
Ben de afgelopen weken 3x op een plek geweest waar nu medewerkers corona blijken te hebben en heb zelf sinds een paar dagen griepachtige klachten. (Niezen, hoesten, algeheel slap gevoel, geen koorts)

Nu ben ik zelf heel nuchter en heb zoiets van dit is gewoon griep, en zoniet ga ik er heus niet aan dood.
Maar wat zouden jullie doen, aankomende werkgever bellen om dit te melden of gewoon gaan werken maandag?

Sowieso niet gaan werken. Ik bedoel, tuurlijk ga jij er hopelijk niet aan dood. Maar je kunt ook mensen besmetten. Wie weet of zij sterk genoeg zijn om er gezond doorheen te komen. Tref je iemand met een longziekte, kanker of diabetes, kan het zomaar zijn dat deze persoon opgenomen zou moeten worden in het ziekenhuis, of misschien zelfs overlijdt.

Of het gewoon griep is of corona, dat kan jij niet bepalen, dat weet je niet tenzij je getest word. Ik zou het risico ten opzichte van anderen nooit willen nemen. Als je je verantwoordelijkheid naar jezelf niet wil nemen, doe het dan tenminste naar anderen die misschien minder geluk hebben dan jij.

Als astmapatiënt zou ik je daar heel dankbaar voor zijn geweest namelijk.

Maar uiteraard snap ik dat je dat in overleg wil doen met je baas. Ik zou hem opbellen en de situatie uitleggen en bespreken wat nu te doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:42

Wij moeten ook gecompenseerd worden, een week geleden schreef Rutte nog dat we minder uit zouden geven aan Gas en licht. En nu werkt iedereen thuis en stijgen die kosten. Dat hoort al gecompenseerd te worden. Ook voor gemiste sporttrainingen. En dan natuurlijk de ergere gevallen nog. Dat zijn dan goede maatregelen.
Maar dit zo door laten gaan betekent echt heel veel doden die niet door het virus doodgaan.

juval

mocht je misgrijpen in de supermarkten: http://www.findfarm.nl
heel veel boerderijen doen aan huis verkoop.

als iemand in de buurt van Culemborg behoeft heeft aan verse melk, dan ben je welkom! :)

moonsparkle

Ik zou gewoon bellen en overleggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:43

Mijn zusje woont net over de grens in Duitsland en zij heeft nu bericht dat ze t/m de week na Pasen geen school hebben.. Mijn neefje zit in de peuterklas :+

tandlozemum

Op dit moment zit ik in Australië, en hier is nog weinig te merken van het corona virus. (Alleen dat het wc papier 2 weken geleden al op was in de supermarkten :)) )

Ik kan me weinig voorstellen bij de situatie in NL, dus lees regelmatig mee in dit topic voor de updates.
Volgende Week zal ik terug moeten vliegen. Ik hoop wel dat dat nog mogelijk is.

Janinevv

Als we nood hebben aan voedsel misschien onze TUINDERS, AKKERBOUWERS, VEE teelt eens Supporten ! Boeren protesteren niet voor niks...

Onze producten gaan normaal altijd naar buitenland laten we eens zien dat we zelf voorzienend zijn als land !!!

Ik hoop dat alles mee valt en supermarkten blijven aangevuld worden. Maar laten we niet gek worden met z’n allen...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:44

Nou, ik sta echt te kijken van de hysterie bij mensen.. -O-

Ik ging net even naar de AH voor groente en vlees en de bakker voor brood. Ik zie een mevrouw de AH uit komen met een hele kar vol met gehakt en WC papier. Echt dikke kop erop!

Alle houdbare melk is op, alle WC papier, alle handzeep, afbakbrood en eieren. En potnondeju de lange vingers ook! daar was ik wel ontstemd over. ( geintje natuurlijk ;) )

Bij de bakker was al het brood op voor 11 uur, hebben ze nog nooit meegemaakt. Ik heb maar een zakje witte puntjes meegenomen, mijn brood was op! :))

Maar ook echt de hele sfeer. Je voelt gewoon een verstoring in de sfeer. Paniek, je voelt het gewoon.

Ik vind het rot dat mensen zo vreselijk bang zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:45

juval schreef:
mocht je misgrijpen in de supermarkten: http://www.findfarm.nl
heel veel boerderijen doen aan huis verkoop.

als iemand in de buurt van Culemborg behoeft heeft aan verse melk, dan ben je welkom! :)

Supergaaf!
Gelijk opgeslagen omdat ik beter biologisch wil gaan eten/ shoppen.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:45

Dimphyl schreef:
Ik zal even bellen om overleg. Gaat mij er meer om dat het een nieuwe baan is, en dat ze bij sollicitatie behoorlijk hamerden op laag ziekte verzuim.

Oef, dit is altijd wel een grote rode vlag, als bedrijven daarover beginnen tijdens de sollicitatie procedure.
Hopelijk reageren ze netjes.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:46

Mijn moeder appt net dat ze koorts heeft en valt in de risico groep....
Ik vind dit echt zo niet leuk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:46

germie schreef:
Wij moeten ook gecompenseerd worden, een week geleden schreef Rutte nog dat we minder uit zouden geven aan Gas en licht. En nu werkt iedereen thuis en stijgen die kosten. Dat hoort al gecompenseerd te worden. Ook voor gemiste sporttrainingen. En dan natuurlijk de ergere gevallen nog. Dat zijn dan goede maatregelen.
Maar dit zo door laten gaan betekent echt heel veel doden die niet door het virus doodgaan.

En dan vind jij dat het virus de economie kapot maakt?....

Ik ik ik ik.... hopelijk krijg je je 3.5 euro voor je gwl terug van de staat...
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 13-03-20 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:47

Janinevv schreef:
Als we nood hebben aan voedsel misschien onze TUINDERS, AKKERBOUWERS, VEE teelt eens Supporten ! Boeren protesteren niet voor niks...

Onze producten gaan normaal altijd naar buitenland laten we eens zien dat we zelf voorzienend zijn als land !!!

Ik hoop dat alles mee valt en supermarkten blijven aangevuld worden. Maar laten we niet gek worden met z’n allen...

Precies!

Bij ons thuis word altijd gezegd er moet eens oorlog uitbreken om te waarderen wat boer en tuinders voor ons betekenen.
Ah ja oorlog kan dus ook Corona zijn.

Laat mij de bitch zijn, van mij mogen alle boeren bashers niets krijgen bij de boer, zou ze leren.
Helaas is dat niet te zien als ze daar staan.

Maar ik denk dat het wel mee valt, er is nog genoeg op voorraad. Alleen mensen moeten even normaal doen zodat het ook bijgevuld kan worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:47

Citaat:
Sowieso niet gaan werken. Ik bedoel, tuurlijk ga jij er hopelijk niet aan dood. Maar je kunt ook mensen besmetten. Wie weet of zij sterk genoeg zijn om er gezond doorheen te komen. Tref je iemand met een longziekte, kanker of diabetes, kan het zomaar zijn dat deze persoon opgenomen zou moeten worden in het ziekenhuis, of misschien zelfs overlijdt. .

Ik ga er wel een klein beetje vanuit dat deze risicogroepen niet in een toeristenwinkel komen momenteel.. of begrijp ik het verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:48

Er is helemaal geen nood aan voedsel. Dat komt er ook niet. Er is meer dan genoeg. Mensen doen alleen vreselijk debiel door nu massaal in te gaan slaan. Kwam net mensen tegen die elk een stuk of 25 verpakkingen vlees meenemen. Daar kun je niet tegen op met op voorraad hebben liggen natuurlijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:48

Cer schreef:
wat ik eigenlijk bedoel is dat ik het idee heb dat mensen die niet tot de risicogroep behoren en daar niet mee in aanraking komen het allemaal wel heel erg op zichzelf betrekken.. maar dat kan ik verkeerd opvatten hoor :j

Nou ja, dat er her en der mensen zijn die, althans hier, weinig empathisch overkomen ben ik met je eens :j .

Ik kan mij trouwens bijna niet voorstellen dat niemand in zijn omgeving niet minstens 1 persoon heeft die tot een risicogroep behoort. Ouders, schoonouders, grootouders, oom of tante, neef of nicht, buren, een collega.

En soms weet je ook niet of iemand een risicogroep is. Mijn vader bijvoorbeeld. Die is 77, loopt nog 3x per dag met de hond. Een duitse herder, dus ook geen klein hondje. Als dat jouw buurman zou zijn, dan denk jij “die man is nog hardstikke fit” (is hij ook). Maar hij is wel hartpatiënt (heeft 10 jaar geleden een nieuwe hartklep gekregen) en heeft longemfyseem. Risicogroep dus. Hij zegt zelf ook "als ik dit krijg ga ik dood".
En ja, daarom ben ik misschien soms ook wel wat fel bij de "het is maar een griepje" reacties. Ik hoop dat mijn vader nog heel lang met de hond kan lopen :j .

Zo, en nu ga ik eerst iemand onder de foei-knop zetten. Jammer dat je die reacties nog wel ziet in quotes of als je in de meelees-modus bent -O- .

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 13:48

Zelfs hier in de lokale buurtsuper was de waanzin. Ik voelde me haast ook een hamsteraar toen ik afbakbroodjes mee nam. Maar ik neem élk weekend afbakbroodjes mee, lekker uitgebreid ontbijten op zaterdag en zondag :9

Maar. Eén voordeel: nu de supermarkten zulke enorme omzetten draaien trekt de economie ook nog wel even door := Vooralsnog ga ik ook gewoon nog naar Terschelling en ik ga vanavond ook nog gewoon uit eten. Er is geen reden om dat niet te doen, overheid raadt het ook niet af en zo steun je toch nog een beetje de lokale horeca.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:49

_Penotti schreef:
Janinevv schreef:

Precies!

Bij ons thuis word altijd gezegd er moet eens oorlog uitbreken om te waarderen wat boer en tuinders voor ons betekenen.
Ah ja oorlog kan dus ook Corona zijn.

Laat mij de bitch zijn, van mij mogen alle boeren bashers niets krijgen bij de boer, zou ze leren.
Helaas is dat niet te zien als ze daar staan.

Maar ik denk dat het wel mee valt, er is nog genoeg op voorraad. Alleen mensen moeten even normaal doen zodat het ook bijgevuld kan worden.

Fijn dat jij het snapt !! Hopelijk volgen er meer :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:49

AnnexUdith schreef:
Hier zit ik dus ook met 2 caafjes thuis die groente nodig zijn. Ik zit zo te twijfelen of inslaan nodig is voor hun. Ik heb 2 weken terug wel voer in gehamsterd voor ze dacht hebben ze dat in

Sperziebonen en paprika kun je gewoon rauw invriezen. Vonden mijn cavia's heerlijk! Misschien een optie voor week 2 en nu kiezen voor verse andijvie of witlof? Blijft niet fantastisch mooi, maar werkt wel. Zeker voor nood.[/quote]

Goed idee! Verse andijvie en witlof krijgen ze idd al. Ach ja als het echt nood wordt dan maar iets van gras ofzo maar hopelijk komt het niet zo ver dat dat moet. Mensen kiezen nou toch meer voor eten in blik en wat lang houdbaar is[/quote]
Paprika kan je inderdaad rauw invriezen. Voor bonen is het wel aan te raden om te blancheren. ;)

Ga zo maar even een koolraap meenemen van de moestuin. :')