Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:11

Haha ja een klein puntje die nog even geregeld moet worden. Morgenochtend eerst maar even bellen of hij er is.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:08

Ik ga toch nogmaals de vraag stellen aan de ervaren lopers onder ons.
Vandaag weer hardgelopen (dit maal intervallen) met flink tempo. Gezien de intervallen, hoger tempo dan gewend. Net als vorige keer dat ik sneller dan normaal liep, krijg ik vrij snel (binnen 2 km) last van mijn enkels/kuiten/schenen. Het is een stekende pijn (wel constant, maar niet zeurend zoals spieren die moe zijn). Omdat het zo voelt, durf ik er niet goed op door te lopen, ik ben bang dat ik iets kapot loop. Vermoeide spieren of spierpijn van een eerdere loop, loop ik meestal wel doorheen, daarmee kweek je toch alleen maar spier, dit voelt anders en ik wil geen langdurige blessure.

Dan de omschrijving waar de pijn zit: zo rond de knobbel van mijn enkel (die aan de buitenkant van je voet). Vooral net boven die knobbel doet het zeer, met uitstralingen naar de zijkant van mijn kuit en later soms ook de zijkant van mijn scheenbeen. Als ik na uitlopen (waarbij de pijn minder wordt of verdwijnt) mijn voet naar binnen toe kantel, doet dat geen zeer, naar buiten toe kantelen wel.

Eerst dacht ik met mijn google skills dat het mss de soleus-spier zou zijn, maar dat lijkt een beetje gek, want dan kan het niet uitstralen naar mijn scheenbeen. Vandaag vroeg ik me af of het misschien iets met pezen of enkelbanden te maken heeft. Maar ik ben echt niet goed in biologie, dus ik heb echt geen idee of ik dan de juiste richting op denk.

Heeft een van jullie ervaring met dit soort pijn, welke spier/pees/band is het en kan ik oefeningetjes doen om het te versterken?

Ik hoor het heel graag als iemand iets weet! Wil er graag vanaf, vooral als ik daar oefeningetjes voor kan doen.

Ohja: als toevoeging, ik heb zaterdag 5km op normaal tempo gelopen, en totaal nergens last van gehad.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:08

Ik zou het echt niet weten mirriezz :o ...sorry .

Kun je niet eens bij een sportfysiotherapeut vragen ?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:34

Mirriezz ik heb die pijn op dezelfde plek. Dan met uitstraling naar mijn scheen dsn naar mijn kuit. Als ik ga lopen trekt de "pijn" weg maar komt net zo hard weer terug. Met uiteindelijke de pauzes wat betreft lopen en het koelen tot gevolg.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:52

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:06

Karin: dankjewel voor het delen van het hk-topic. ik wist helemaal niet dat dat bestond! Ga t daar ook eens vragen.
Mistral stuur ik even een pb'tje met vragen, anders wordt het hier wel erg chaotisch ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:01

Ik heb vandaag voor de 2e keer meer dan 10 km gelopen. 10.4 km in 1 uur en 1 minuut. Ik merk wel dat ik de laatste tijd last van mijn hamstrings krijg. Kan ik daar een bepaalde rekoefening voor doen??

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:35

Oefeningen zat om te rekken :https://www.google.de/search?q=hamstring+rekken&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=1B99VfyeJuOz7AbYjIDgAQ :j

Kan het zijn dat je je afstand te snel nu opbouwt , en je daardoor een overbelasting van je
hamstring krijgt ?
Of voelt het als een verzuring van de spieren ?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:58

Ik heb het zeker niet te snel opgebouwd, ben bijna een jaar bezig. Wel heb ik de laatste weken vaker gelopen, om de dag. Ook probeer ik het tempo wat op te voeren.
Misschien is het inderdaad verzuring en kan ik beter twee rustdagen tussen het lopen nemen.
Meestal loop ik twee keer in de week 5-7km met een snelheid van ongeveer 5.30 per km en dan een keer 8-10 km met een snelheid van 5.50 per km.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:11

Wat is je snelste tijd op de 5k en 10k? Training hoort namelijk niet een poging te zijn om je PR te breken. Door een te hoog tempo te lopen in training kun je ook overbelasten.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:34

Vandaag de 7,5 gelopen in 48.13! Ongeveer 6.30 per kilometer. Het is 30 seconden sneller als eergisteren! :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:54

Een rustig tempo is voor mij 6 minuten per km. Mijn toptijd is iets minder dan 27 min op de 5 km en de tien km heb ik voor de tweede keer gelopen gisteren. Dan loop ik dus 6 min per km ongeveer. Ik wandel dan ook nog een keer of 5 tussendoor, ongeveer 50 meter per keer. Bij de 5 km wandel ik soms 1 keer na een kwartier een stukje of helemaal niet. Ligt eraan hoe ik me voel.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:09

Aan de hand van je tijd op de 5k (27 min precies?) kom ik op dit uit:

Je rustige trainingstempo
6:47/km

Berekend via Runner's Web.

Ik loop de 5k in 24:17, maar train in mijn duurlopen op een tempo van ong. 6:10 voor korte duurlopen. Lange nog langzamer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:41

Nee het was 27.09, maar dit was 5110 meter en ik moest eerst de band van mijn arm af doen om de tijd van runkeeper stop te zetten. Dus zal iets sneller zijn.
Ik vind het zelf niet zo fijn om langzamer dan 6.10 per km te lopen. Dat is me eigenlijk te langzaam, maar misschien beter als ik straks vaker meer dan 10 km ga lopen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:55

Ik ook niet, maar dat kan wel de reden zijn dat je gaat overbelasten. Te zware training dus.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:03

Ik zag iets voorbij komen over de colorrun van 8 augustus. Als je die in assen bedoeld is die 4mile.. Dus 6.5km.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:49

Kiwipitje Hoe en waar bereken je dat? Ik ben ook wel benieuwd naar mijn trainingssnelheid. Volgens de meneer van de run 2 Day trainde Ik namelijk veel te hard. Op training ga ik bijna net zo hard als Op wedstrijd, maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik me vaak net niet helemaal durf te geven op wedstrijd.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:03

ingedebruijn schreef:
Ik zag iets voorbij komen over de colorrun van 8 augustus. Als je die in assen bedoeld is die 4mile.. Dus 6.5km.

Wat raar ik weet zeker dat ik 5 km heb zien staan. Op fb zag ik ook staan 5 mile dus ze maken het steeds gekker. Je zou denken dat het een 5 km is dit omdat het ook geen officiële hardloopwedstrijd is, geen tijdsregistratie en je mag het bij wijze van kruipend doen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:05

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:24

MISTRAL94 schreef:
ingedebruijn schreef:

Wat raar ik weet zeker dat ik 5 km heb zien staan. Op fb zag ik ook staan 5 mile dus ze maken het steeds gekker. Je zou denken dat het een 5 km is dit omdat het ook geen officiële hardloopwedstrijd is, geen tijdsregistratie en je mag het bij wijze van kruipend doen.

Ik had het op fb gevraagd en toen zeiden ze 4/5 km. Waarop ik zei dat op de site 4mile stond. Dus toen zeiden ze oh je hebt t gevonden. Ja we willen je niet gelijk bang maken.

Echt een te wazig antwoord dus ik weet het ook niet maar op de site staat 4mile.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:47

Nou wat vaag idd. Op fb zag ik 5 mile. Ze maken het wel steeds gekker :=

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 06:23

Hoi meiden mag ik me hier ook melden?

Ik zal me even voorstellen
Ik ben Emma en loop nu sinds maart fanatiek hard. Train zo'n 3-4 keer per week en dat gaat best lekker. Moet toe geven dat ik qua trainingen er nog niet zoveel kaas van heb gegeten dus modder voor mijn gevoel maar wat aan. Ik zit eraan te denken om me eens te gaan melden bij een loopvereniging/atletiekvereniging aangezien ik graag wat meer inzicht wil in de mogelijkheden van training en mijn looptechniek wil verbeteren.
Mijn PR's tot nu toe
5 km in 23:23 (tijdens de marikenloop
En gisteren mijn eerste 10km in 46:55 (tijdens de run for KiKa, en €540 euro opgehaald voor KiKa!)
Op de planning staan nog
13 september de bridge to bridge run (16 km)
11 oktober de halve marathon van Eindhoven
En de Zevenheuvelenloop in november

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 06:40

Venthe schreef:
Moet toe geven dat ik qua trainingen er nog niet zoveel kaas van heb gegeten dus modder voor mijn gevoel maar wat aan. Ik zit eraan te denken om me eens te gaan melden bij een loopvereniging/atletiekvereniging aangezien ik graag wat meer inzicht wil in de mogelijkheden van training en mijn looptechniek wil verbeteren.

Dat kan ik alleen maar aanraden :j
Ik loop zelf ook pas sinds februari hard , heb me op een gegeven moment ook bij een
loopgroep aangemeld .
Moet zeggen dat ik er al heel veel aan heb gehad . Het is leuk/gezellig en we trainen
heel afwisselend .

Vind wel dat je erg "hard" gaat voor die korte tijd dat je loopt .
Niet dat je straks overtraind raakt en met langdurige
blessures komt te kampen .

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 06:52

Denk inderdaad ook dat het een goede investering is!
Ik liep daarvoor ook al wel hard hoor maar toen nog absoluut niet structureel en hield mijn afstanden en tijden niet bij en was ook echt niet wedstrijd gericht. Nu train ik met een doel ergens naar toe en wissel mijn trainingen ook vaak af met rustige en/of korte loopjes. Dus wat betreft blesures zal het (hoop ik) wel mee vallen, heb gelukkig ook nog nooit ergens last van gehad :)
Maar misschien wel iets om op te letten ja, bedankt!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 07:50

Wedstrijden loop je toch om juist voluit te lopen, met af ten toe wedstrijden voluit te lopen raak e echt niet overtraind , alleen door de juiste manier van trainen kun je je wedstrijden op behoorlijke tempo's lopen (hetgeen als je overtraind bent dus niet meer lukt).
Nog even voor de vergelijk van tempo's ik liep 10km pr in 4min10/km, halve marathon tempo is 4min28/km, marathon tempo is 4min38/km en mijn rustige duurloop tempo is 5.00-5.10min/km.

De meeste lopers trainen veel te grijs, gaan bijna altijd bijna voluit waardoor het lichaam zo vermoeid is dat ze op een wedstrijd vaak niet veel sneller zijn dan tijdens trainingen en naast de 'rustige 'duurlopen ook niet de energie hebben om echt gericht op snelheid te trainen.