Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:04

BeFunny schreef:
Oh trouwens vanmorgen liep ik hier tegen aan letterlijk . Ik heb hem met mijn voet opzij geschoven want kroop midden over het fietspad maar wat een vies beest zo'n kreeft.

[ [url=m/KWNYiW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een prachtige Amerikaanse rivierkreeft. Helaas wel een invasieve exoot. Maar ik vind ze mooi. Onder water kom ik ze geregeld tegen.

Hier was de salamander zoektocht geslaagd, al twijfel ik over de foto's.
Maar omdat ik niet diep gedoken had, max 8.2m en erg fit thuis kwam en het ietsjes afgekoeld was heb ik besloten om de Garmin-geadviseerde-training te volgen. Dat was 10 minuten inlopen, 15 minuten wat sneller en 10 minuten uitlopen. Nu heb ik nog nooit 35 minuten achter elkaar gelopen sinds die achillespeesproblemen, dus dat leek me meteen een goede uitdaging om te proberen. Vorige week maandag heb ik 23 minuten aan 1 stuk gelopen, dat was zeg maar het record. En het is me gelukt. *\o/* De 10 minuten inlopen en uitlopen eigenlijk iets te snel, de 15 minuten net niet op het gewenste tempo. Maar ik ben toch wel erg tevreden en blij dat ik nog even gegaan ben.

Helaas worden de oefeningen van de fysio een probleem met de linkervoet. Dat op de tenen staan op de rand van de trap en dan vasthouden en laten zakken heeft een bobbel onder de bal van de voet veroorzaakt bij de middelste middenvoetsbeentjes. En dat voel je ook elke stap die je zet. Blootvoets meer dan met zachte zolen, maar het is heel irritant. En daar is eigenlijk niets aan te doen lees ik op internet. Dus ik zal morgen de fysio maar eens appen. Die bobbel onder de voet zit er nu zo'n 2 weken. Het is geen eelt. PIjnlijk met hardlopen is het gelukkig niet, ook niet met wandelen, maar je voelt wel dat er wat zit, net of een sok dubbel zit en dat kan soms niet omdat ik blootvoets in de schoenen loop.

Maar ik ben voor vandaag dus tevreden met de training. Nog steeds traag, maar de looptijd gaat steeds beter. En ik was vandaag met wandelen bijna pijnvrij. Elke stap voelde ik nog, maar hoefde niet na te denken hoe de voet neer te zetten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:00

@Naniro. Ik vond dat in met name Noorwegen ook best wel spannend vooraf maar het is echt heerlijk om te doen. Dus veel plezier.

@Goof, ja dat is even wennen hè. Maar je kan altijd een x speciaal naar het bos gaan. Ik ga dat ook weer doen. Misschien dit weekend al een x want dat is toch het lekkerst.

Ik heb ook die gelly gums van Decathlon en vind die wel erg zoet. Maar wel lekker en makkelijk. Ik gebruik ook gel in zakjes van Decathlon die zijn ook makkelijk alleen vaak kleven mijn handen na gebruik.

Verder maak ik als ik langer op pad ga. Van appelsap, water, zout en suiker zelf een drankje. Ik had ook isotone poeder van Decathlon en vond dat heel vies. Ik heb dan de zak met water op mijn rug en een flesje met dat sap voor en na 10 km neem ik daarvan de eerste slokken en dan daarna nog gewoon water. En bij 8 km neem ik mijn eerste gel of Gelly of een stuk van een reep. Dat is als ik Iig 15km loop. En daarna neem ik bij elke 5km ongeveer iets. Dit werkt voor mij als ik langer weg blijf.

O ja ik heb ook knijpfruit mee. Die haal ik gewoon bij de supermarkt. Ik heb het liefst banaan of appel/banaan
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 22-08-23 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:09

Namiro, veel plezier met je bergloop, maak je ook foto's?
RS levi, knap gedaan hoor en een hele mooie tijd!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:22

Lieke schreef:
Namiro, veel plezier met je bergloop, maak je ook foto's?
RS levi, knap gedaan hoor en een hele mooie tijd!

Ik heb vanochtend mijn rondje meer gelopen, maar zal jullie even trakteren op wat foto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is hier echt prachtig <3

Mijn vriend is vanmorgen om 6 uur opgestaan om de trail te rennen die ik ook wil doen. Hij vond het ‘wel te doen’.. ik denk dat ik even wacht totdat de temperaturen iets minder zijn..

germie

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:30

Waar zit je precies in Oostenrijk Namiro, het ziet er erg mooi uit. Ik ga morgen ook nog richting Oostenrijk binnenkort. Maar zo te zien wel een andere regio. Niet om hard te lopen overigens, maar gewoon wandelen en misschien zwemmen.

Maar mijn peesjes voelen vandaag aan alsof er al weer gelopen kan worden, het gaat dus steeds een beetje beter.

En net nat ik het bericht dat ik blij was dat ik lekker gelopen had getypt had kreeg ik een vervelend telefoontje, een vriend van mij is overleden door een tragisch ongeval. Dus dat was even flink schrikken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:31

8km is goed te doen toch Namiro. Je kan altijd stukken die te zwaar zijn gaan lopen. Hele mooie foto's <3

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:42

Namiro, wat een prachtige foto's zeg!
Daar zou ik ook wel rond willen trailen!
Fijn dat het al wat beter gaat met je rug, geniet nog maar van je vakantie!

Be funny, jee dat lijkt me inderdaad eng om die voor je voeten te krijgen, nog nooit gezien hier.

Sv, prachtige foto's, mooi loopje op het landgoed!

Karin de b, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Heb je een leuke dag gehad?

RS levi, knappe prestatie hoor! Zeker met dit warme weer, ik doe het je niet na.

Imay, welke weg halve marathon ben je voor aan het trainen?
Zijn lange trails van te voren niet aan te raden? Ik heb namelijk een trail van 30, en 35 km voor mijn halve weg marathon gepland.

Ninus, gaaf dat je zo mooi gelopen hebt in Brabant!
Ik denk dat de Veluwe trail ook erg mooi is, heb er zin in!

Puera, wat fijn dat je behandeling aan lijkt te slaan! Wat was het nu precies waar je last van had?

Hier afgelopen week veel kilometers gemaakt, en deze week nog meer.
Hoop echt dat het eens wat gaat afkoelen zeg.
Gister een klein rondje gedaan, en vanmiddag weer een wat grotere.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:53

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:21

Puera schreef:
Prachtig, Namiro!

Sterkte Germie.

Ieris, ik dacht dat ik last van een spier bij mijn heup maar dat blijkt uitstraling te zijn. Maar het is een spier in mijn onderrug/bil te zijn.
Deze: https://www.pijn.nl/locatie-van-pijnsym ... droom.html

Je kunt rekken als je op je rug ligt. Ik neem aan dat je dat ook doet? Ik heb last van die spier als ik te lang zit en niet even tussendoor opsta.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:34

Wij zitten bij de Pressegersee Germie.
Karinthië. Echt vlakbij de Italiaanse en Sloveense grens

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:58

Prachtige foto's Namiro!

Ieris ik ben ook echt klaar met de warmte. Doe mij maar 15 graden en voor het hardlopen nog wat koeler graag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:08

-Namiro- schreef:
Wij zitten bij de Pressegersee Germie.
Karinthië. Echt vlakbij de Italiaanse en Sloveense grens

Mooie omgeving. Maar Oostenrijk is ook mooi.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:19

germie schreef:
Je kunt rekken als je op je rug ligt. Ik neem aan dat je dat ook doet? Ik heb last van die spier als ik te lang zit en niet even tussendoor opsta.
Dat is me niet aangeraden door de fysio.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:03

Puera schreef:
germie schreef:
Dat is me niet aangeraden door de fysio.

Dat is apart, want dat moest ik juist doen toen ineens in 2018 die periformis vast zat. Is bij mij overgegaan door minder te zitten zeg maar.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:05

Ik zou je aan het advies van de fysio houden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:08

Supervixen schreef:
Ik zou je aan het advies van de fysio houden.

Volgens mij wordt dat ook gedaan. Ik moest wel rekken en als je google gebruikt kom je de oefeningen tegen. Maar ik weet natuurlijk niet wat een andere fysio zegt of dat het net wat anders is. Het hielp bij mij niet echt dat rekken, ik zat te veel thuis te werken op een slechte bank. Betere stoel, meer lopen tussendoor en voila het verdween.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:39

@Supervixen Grappig hoe voorkeuren kunnen verschillen. Ik kan bijvoorbeeld de intense smaak van de gels die ik gebruik goed handellen maar ga op wedstrijddag niet zo goed op chews. (bijna) alle solids kort voor het zwemonderdeel of tijdens de rest van de race liggen me heel zwaar op de maag, ga ik van boeren en dat soort ongein. Ik zou eventueel wel interesse hebben in het uitproberen van tailwind, die heb ik nog nooit geprobeerd. Knijpfruit gebruik ik ook wel eens, is een fijne natuurlijkere voeding dan gels...

En wat een heerlijke foto's weer van je trail

@BeFunny Oh, ik vind die krab wel schattig eigenlijk. Maar ik kan niet precies zien hoe groot het dier nu eigenlijk is...

@Goof Kan me goed voorstellen dat een woonwijk saai is na 6 weken bos.

@-Namiro- Fijn dat het beter gaat met je enkel en je rug. En wat een gave foto's van Oostenrijk. Geniet van je vakantie

@germie Fijn dat de voorgestelde training gelukt is. Wel balen dat je oefeningen oncomfortabel zijn geworden

@ieris Ik loop de HM in Amsterdam 15 oktober. Een lange trail kan zeker een goed idee zijn. Maar ik ben nog aan het opbouwen naar 21.1 uberhaupt. Een 12 á 15 heb ik wel in me en met wat moeite een 18 ook wel schat ik in maar ik ben in training nog niet over de 15 heen geweest dus dan is 27 wel heel veel meer. Ik loop wat achter in mijn voorbereiding...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:01

Ik vond hem heel groot.
Ik had hem opzij geschoven. Toen lag hij op zijn rug en kon niet meer overeind. Toen heb ik hem naar het gras geschoven en daar was hij uit zichzelf gedraaid maar zat wat gek. Ik durfde hem echt niet op te pakken voor een betere foto. Maar ik vond hem groot. En vies. Op internet kun je zoeken op Amerikaanse rivierkreeft. Dan zie je betere foto's en krijg je een beter beeld.

Ik zou me ook aan het advies van fysio houden :j

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:57

germie schreef:
Dat is apart, want dat moest ik juist doen toen ineens in 2018 die periformis vast zat. Is bij mij overgegaan door minder te zitten zeg maar.
Misschien vergis ik me ook wel qua spier. Ik weet niet precies meer wat de fysio zei, en de ene fysio verschilt qua advies ook wel van de ander.

Gels vind ik ook wel fijn om te gebruiken. Die van de Decathlon voldoen me niet. Sis wel eens geprobeerd, die zijn fijn. Meestal gebruik ik mueslirepen en die snoepjes.
Knijpfruit wil ik ook nog eens proberen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:57

Ik heb ook al jaren last van mijn piriformis, het is echt naar, soms slaap ik 's nachtsa gewoon nauwelijks van de pijn. Ik laat het af en toe masseren/losmaken en moet net als Germie rekken en rollen.
Het beperkt mij helaas soms wel in het lopen.

Prachtig gelopen in Oostenrijk zeg, mooi.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:25

Namiro, prachtige plaatjes zeg.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog wel te doen vind met de warmte. Het is niet bloedheet, maar ik geniet nog wel van de zon. Maar niet ideaal voor hardlopen natuurlijk.

Ik zit vanavond op de bank met beentje omhoog. Mijn lichaam heeft vaker de neiging om heftig te reageren op insectenbeten en deze wespensteek is helaas niet anders. 2 nachten slecht geslapen en een onderbeen formaat olifant. Vandaag maar rustig aan en hopelijk beter slapen zo.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:46

Heerlijke foto's van Oostenrijk!

Sterkte met het verlies Germie.

Lieke, balen van je insectenbeet. Hopelijk snel over.

Goof, jammer dat je weer in de wijk loopt, fijn dat het verder goed gaat.

Ik ben vanavond begonnen met het loopgroepje. Lange trainen eindigend met een coopertest. En ik ben blij! Eindelijk weet een beetje gepusht. 12 minuten, 2km *\o/* En in hartslagzone vijf. Conditie dus ook weer getest. Zo fijn! Ik blijf lekker opbouwen :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:54

Lieke ik had over die wespensteek heen gelezen maar dat is echt niet fijn en kan je echt last van hebben.

Fenn goedzo :j

Ik ben met de loopgroep geweest weer voor het eerst na de vakantie. Bijna 5km. Maar ook veel oefeningen tussendoor balans en rek en strek enz. Ben nog steeds verkouden maar krijg wel weer lucht door mijn neus en ik vond het lopen wel lekker. En vind het ook mee vallen met de hitte. Ik hoop nu gewoon weer donderdag ook te gaan en die verkoudheid zal hopelijk dan alweer minder zijn en dan hopelijk ook weer wat langere afstanden. En misschien kan ik dan toch die 15 km lopen op 2 september.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:09

Goed bezig, Fenn!

Auwie, Lieke. Wat balen dat je zo op die steek reageert.

BeFunny ook weer lekker met de loopgroep op pad. Die 15 km volgende week gaat helemaal goedkomen! :j

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:49

Ik gebruik tijdens het hardlopen wel eens Clif Bloks. Maar dan alleen met lange trails, lees: meer dan 20km. Voor die tijd heb ik niks extra's of bijzonders nodig (voor mijn gevoel)...

Vandaag een tempotraining op de planning gehad, op mijn nieuwe schoentjes. 10min warming up, 2x1km 10km tempo met 2min herstel en 10min cooling down. Totaal bijna 6km op een lekker tempo. Ging lekker :) ik vond het wel weer warm hoor. Pfoe.

Afbeelding
Afbeelding