De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:28

Cer schreef:
dan is het denk handiger dat de risico groepen van de straat blijven? Of is dat te simpel?

Eens. Ik ga dus ook niet meer naar mijn ouders. Baal daar enorm van.. mijn dochtertje ook. Maar beter voor nu.

Ik hoop dat iedereen zo verstandig is.

Veronica2

Roodvos schreef:
Janinevv schreef:
Ik zelf vind het best wel extreem allemaal. Natuurlijk is het heftig maar de media zit er zo boven op, mensen die met gasmaskers door de supermarkten lopen..

En kijk eens hoeveel mensen er overlijden met een normale griep. Vind het erg voor onze economie en alle bedrijven ..

Hopelijk overlijden er niet teveel mensen aan, rot virus. Respect voor onze zorg !

Nou, nog maar eens dan:
Citaat:
Het coronavirus is misschien vergelijkbaar met een ander griepvirus en ja, ook daar gaan soms mensen aan dood. Maar heb jij weleens meegemaakt dat tijdens een griepepidemie hele ziekenhuizen afgeladen liggen met mensen die aan de beademing moeten of thuis sterven omdat er simpelweg geen plek meer voor ze in het ziekenhuis is? Dat zorgpersoneel zelf ook massaal besmet raakt en dat het niet besmette zorgpersoneel bijna niet meer op hun benen kan staan van vermoeidheid? Dat er oudere mensen gewoon opgegeven worden omdat er een keus gemaakt moet worden tussen al die mensen die levensreddende hulp nodig hebben?
Citaat uit: https://www.metronieuws.nl/lezerscolumn ... en-griepje

HET IS GEEN GRIEP!!!

Dat laatste stukje is bij ons niet aan de orde, het is echt zinloos om de situatie in Nederland te vergelijken met die in Italie. De ziekenhuizen zijn hier niet overbezet en oudere mensen worden niet aan hun lot overgelaten. Niemand heeft iets aan dit soort negatieve stemmingmakerijk.

Zebrastreep

Bo_Y schreef:
Ik ga wel naar mijn pony, die moet toch eten en bewegen ect. Gelukkig is het een kleine stal en nooit veel mensen tegelijkertijd.

Net hier naar de jumbo (assen) geweest. Gekkenhuis.. schappen leeg, karren vol en zoveel mensen die elkaar verdrukken bijna om de laatste producten. Stond ik daar met mijn appels......
En best veel mensen die hoesten, snotteren ect

Ohoh ik woon ook in assen ik moet straks ook nog naar de winkel... Ik hoop in ieder geval dat ik dingen zoals maandverband wel kan halen anders heb ik een groot probleem. Had het hier niet zo verwacht

Janinevv

Roodvos schreef:
Janinevv schreef:
Ik zelf vind het best wel extreem allemaal. Natuurlijk is het heftig maar de media zit er zo boven op, mensen die met gasmaskers door de supermarkten lopen..

En kijk eens hoeveel mensen er overlijden met een normale griep. Vind het erg voor onze economie en alle bedrijven ..

Hopelijk overlijden er niet teveel mensen aan, rot virus. Respect voor onze zorg !

Nou, nog maar eens dan:
Citaat:
Het coronavirus is misschien vergelijkbaar met een ander griepvirus en ja, ook daar gaan soms mensen aan dood. Maar heb jij weleens meegemaakt dat tijdens een griepepidemie hele ziekenhuizen afgeladen liggen met mensen die aan de beademing moeten of thuis sterven omdat er simpelweg geen plek meer voor ze in het ziekenhuis is? Dat zorgpersoneel zelf ook massaal besmet raakt en dat het niet besmette zorgpersoneel bijna niet meer op hun benen kan staan van vermoeidheid? Dat er oudere mensen gewoon opgegeven worden omdat er een keus gemaakt moet worden tussen al die mensen die levensreddende hulp nodig hebben?
Citaat uit: https://www.metronieuws.nl/lezerscolumn ... en-griepje

HET IS GEEN GRIEP!!!

Nee het is een nieuw virus waar niemand hier anti stoffen voor opgebouwd heeft ! dus niet zo gek dat iedereen die dit krijgt er ziek van word!

Oude mensen kunnen dit helaas vaak niet aan of zwakke mensen met een slechte weerstand .

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:29

moonsparkle schreef:
Pandora2 schreef:
Laatste stand van zaken hier:
153 nieuwe geregistreerde besmettingen. Totaal staat nu op 556.

Testen ze daar wel veel mensen? Ik heb het idee dat er nu helemaal geen cijfers zijn hoeveel besmettingen er zijn in Nederland omdat er zo weinig getest wordt.

Ik denk ook niet dat je daar vanuit moet gaan. RIVM zet 614 mensen, maar in werkelijkheid zal dit aantal zeker weten hoger liggen.

Maar heel eerlijk: Doet het aantal besmettingen ertoe? Moeten we niet gewoon allemaal alert zijn?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:29

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:30

moonsparkle schreef:
Pandora2 schreef:

Testen ze daar wel veel mensen? Ik heb het idee dat er nu helemaal geen cijfers zijn hoeveel besmettingen er zijn in Nederland omdat er zo weinig getest wordt.

Er zijn 614 besmettingen geconstateerd en vanmiddag om 2 uur komt er een update over de telling.

rayoow

Bij de albert heijn maastrichr mag je niet meer cash betalen.

Wel ruimen ze groentes nog op en vullen aan zonder handschoenen?

Janinevv

-O-
Muurp schreef:
[
Pandora2 schreef:

Ik denk ook niet dat je daar vanuit moet gaan. RIVM zet 614 mensen, maar in werkelijkheid zal dit aantal zeker weten hoger liggen.

Maar heel eerlijk: Doet het aantal besmettingen ertoe? Moeten we niet gewoon allemaal alert zijn?[/quote]

Nou precies dit dus..

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:31

Net in de supermarkt geweest. Maar viel mee hier. Wat meer mensen dan normaal rond dit tijdstip? Ja. Maar lege schappen? Nope. En iedereen vulde zijn of haar kar, mandje of tas gewoon met normale hoeveelheden.

Roodvos

Cer schreef:
dan is het denk handiger dat de risico groepen van de straat blijven? Of is dat te simpel?

Ja dat is te simpel.
1) Want onder de risicogroepen zitten ook mensen die nog opgeroepen worden wel aan het werk te gaan en pas met koorts thuis te blijven. Ook bij onderwijzers en zorgpersoneel zijn mensen met hartklachten, astma, enz.
2) Ook risicogroepen kunnen gewoon in huis wonen met mensen die geen risicogroep zijn. Via deze weg kunnen ze dan alsnog geïnfecteerd worden.
3) Dat je er niet dood aan gaat betekent nog niet dat je er niet ziek van wordt. Als 50% (of meer) van de NL beroepsbevolking ziek op bed ligt komt de hele maatschappij ook knarsend tot stilstand.
4) Veel zieken betekent een grote vraag naar ziekenhuiszorg. Als 10% van die bovenstaande 50% ziekenhuiszorg nodig heeft, dan hebben we een groot tekort aan middelen en personeel. Daarom is het beleid gericht op indammen om te voorkomen dat de ziekenhuizen overbelast raken.

Dimphyl

Mag ik hier een klein vraagje stellen met betrekking tot corona?

Ik begin maandag bij een nieuwe baan, in een winkel in een flink toeristisch dorp.
Ben de afgelopen weken 3x op een plek geweest waar nu medewerkers corona blijken te hebben en heb zelf sinds een paar dagen griepachtige klachten. (Niezen, hoesten, algeheel slap gevoel, geen koorts)

Nu ben ik zelf heel nuchter en heb zoiets van dit is gewoon griep, en zoniet ga ik er heus niet aan dood.
Maar wat zouden jullie doen, aankomende werkgever bellen om dit te melden of gewoon gaan werken maandag?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:32

AnnexUdith schreef:
Granoek schreef:
1 geluk is wel dat ik altijd de koelkast vol groenten heb zitten voor de cavia's :') Misschien moet ik die maar even op dieet zetten dan haha

Hier zit ik dus ook met 2 caafjes thuis die groente nodig zijn. Ik zit zo te twijfelen of inslaan nodig is voor hun. Ik heb 2 weken terug wel voer in gehamsterd voor ze dacht hebben ze dat in ieder geval.

Op dieet gaan mijn heren het niet mee eens zijn haha ze zijn een beetje verwend maar opzich mag het wel ze zijn zwaar en dik genoeg.

Sperziebonen en paprika kun je gewoon rauw invriezen. Vonden mijn cavia's heerlijk! Misschien een optie voor week 2 en nu kiezen voor verse andijvie of witlof? Blijft niet fantastisch mooi, maar werkt wel. Zeker voor nood.

Anoniem

Ik denk inderdaad dat het aantal officiële besmettingen er niet meer toe doet.
Tijd voor duidelijkheid denk ik, allerlei instanties doen rare dingen door gebrek aan helderheid.

Photograph

bigone schreef:
Photograph schreef:
Mijn ouders wilden gisteren niet dat ik me ging ziek melden voor vandaag, maar op het laatste moment hebben ze me toch vandaag ziek gemeld voor school.

En dan ook geen vakken meer vullen.

Gisteren heb ik nog wel gewerkt na school, maar als ik aankomende donderdag weer zo loop te snotteren etc ga ik me in de ochtend ziek melden op me werk.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:33

Dimphyl schreef:

Ik begin maandag bij een nieuwe baan, in een winkel in een flink toeristisch dorp.
Ben de afgelopen weken 3x op een plek geweest waar nu medewerkers corona blijken te hebben en heb zelf sinds een paar dagen griepachtige klachten. (Niezen, hoesten, algeheel slap gevoel, geen koorts)

Nu ben ik zelf heel nuchter en heb zoiets van dit is gewoon griep, en zoniet ga ik er heus niet aan dood.
Maar wat zouden jullie doen, aankomende werkgever bellen om dit te melden of gewoon gaan werken maandag?

Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:33

Pipodipo schreef:
Dat laatste stukje is bij ons niet aan de orde, het is echt zinloos om de situatie in Nederland te vergelijken met die in Italie. De ziekenhuizen zijn hier niet overbezet en oudere mensen worden niet aan hun lot overgelaten. Niemand heeft iets aan dit soort negatieve stemmingmakerijk.

Akkoord. Het is hier nog niet aan de orde. En laten we hopen dat het zo blijft.
Maar als mensen blijven zeggen "het is maar een griepje" en zich daarnaar gedragen krijgen we hier ook Italiaanse toestanden. Dat schijnt nog niet door te dringen.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:34

Hier net in de Lidl. Gekkenhuis, niet normaal. Inderdaad lege schappen, karren vol!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:34

Dimphyl schreef:

En als ik de situatie omdraai: wat nu als jij werkt en een compleet vreemd persoon hoort/ziet dat jij niet fit bent. Kun je dat maken tegenover je klanten?

Ik zou netjes je werkgever bellen om dit te melden, hou hem op de hoogte (heb maandagochtend weer contact) en blijf thuis tot je geen klachten meer hebt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:35

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:36

Roodvos schreef:
Cer schreef:

Ja dat is te simpel.
1) Want onder de risicogroepen zitten ook mensen die nog opgeroepen worden wel aan het werk te gaan en pas met koorts thuis te blijven. Ook bij onderwijzers en zorgpersoneel zijn mensen met hartklachten, astma, enz.
2) Ook risicogroepen kunnen gewoon in huis wonen met mensen die geen risicogroep zijn. Via deze weg kunnen ze dan alsnog geïnfecteerd worden.
3) Dat je er niet dood aan gaat betekent nog niet dat je er niet ziek van wordt. Als 50% (of meer) van de NL beroepsbevolking ziek op bed ligt komt de hele maatschappij ook knarsend tot stilstand.
4) Veel zieken betekent een grote vraag naar ziekenhuiszorg. Als 10% van die bovenstaande 50% ziekenhuiszorg nodig heeft, dan hebben we een groot tekort aan middelen en personeel. Daarom is het beleid gericht op indammen om te voorkomen dat de ziekenhuizen overbelast raken.

Dan heb ik het half goed...
Mensen met hartklachten etc zijn de risicogroep.. die zouden contact met anderen zoveel mogelijk moeten beperken indien nodig
Als je in een huis woont met een risicogroep, moet je daar extra waakzaam zijn..
Eens dat beroepsbevolking niet en masse ziek moet worden, dat is zeer onpraktisch. En het beleid lijkt mij prima, ondanks dat het veel weerstand oproept.

wat ik eigenlijk bedoel is dat ik het idee heb dat mensen die niet tot de risicogroep behoren en daar niet mee in aanraking komen het allemaal wel heel erg op zichzelf betrekken.. maar dat kan ik verkeerd opvatten hoor :j

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:36

rayoow schreef:
Bij de albert heijn maastrichr mag je niet meer cash betalen.

Wel ruimen ze groentes nog op en vullen aan zonder handschoenen?

Ze ruimen groentes niet op met hun mond, toch?
Handschoenen geven vooral schijnveiligheid, zeker wanneer ze gedragen worden door mensen die niet goed weten hoe ze daar mee om moeten gaan.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:37

Nederland moet de rust bewaren.
Hoeveel dagelijks in Afrika daar mensen overlijden van de honger te triest... zien we dat in het nieuws ? Nee...

Hopelijk gaan niet alle grenzen dicht ben bang dat dit niks oplost zoals Italië als dus doet..

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:37

Muurp schreef:
Dimphyl schreef:

En als ik de situatie omdraai: wat nu als jij werkt en een compleet vreemd persoon hoort/ziet dat jij niet fit bent. Kun je dat maken tegenover je klanten?

Ik zou netjes je werkgever bellen om dit te melden, hou hem op de hoogte (heb maandagochtend weer contact) en blijf thuis tot je geen klachten meer hebt.

Ik zal even bellen om overleg. Gaat mij er meer om dat het een nieuwe baan is, en dat ze bij sollicitatie behoorlijk hamerden op laag ziekte verzuim.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:38

Zelfs het rivm schrijft dat het virus niet ernstiger lijkt dan de griep:
Citaat:
Is het nieuwe coronavirus ernstiger dan een gebruikelijke griep?
Dat weten we nog niet goed. De officiële cijfers van dit moment lijken niet heel verontrustend. Maar we weten niet precies hoeveel vertraging er in de gegevens zit en of er sprake is van een onderrapportage en hoe groot die is.

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... antwoorden

En dan zijn er al meer dan 5000 bedrijven die arbeidstijdverkorting hebben aangevraagd. De gevolgen voor de economie zullen veel erger zijn dan het virus. En dat lijkt maar niet door te dringen bij de mensen.
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/m ... ~a79b10d7/

Ik gooi dit artikel er nog een keer in, meer doden door de economie dan door het virus:
https://www.independent.co.uk/voices/co ... 4M5H8apZ7w