Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:30

Ik heb voor de schema's betaald ja!
@Piekosjj: Het zijn echt alleen de eerste paar stappen, dus tot het einde van de straat. Dan heb ik er nauwelijks last meer van. Ga het zelf wel goed in de gaten houden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:38

:wave: Kom ook weer even om de hoek kijken, leuk dat het topic weer helemaal tot leven komt!

Forumster leuk dat je begonnen bent +:)+ Misschien kunnen we een keertje samen lopen?

Ook voor alle andere lopers natuurlijk +:)+

KM_Ris: Klopt dat het qua minuten vrij snel omhoog gaat ineens, was ook mijn ervaring met start to run. Qua conditie ga je snel vooruit maar pas heel erg op met pezen en gewrichten die zijn minder snel gewend aan inspanning!

Ik heb in februari schoenen gekocht na een loop analyse. Wel van begin af aan een gevoelige linker scheen, via de sportschool een paar keer laten tapen en oneindig koelen, kon ik weer een paar keer lopen en dan begon de ellende van voor af aan. 2 weken geleden 6 km gedaan waarbij ik de laatste kilometers last had van een "slapende" voet. Bij de (sport) fysio terecht gekomen omdat ik nu alweer 2 weken niet heb kunnen lopen. Hij heeft gister ook een loopanalyse gedaan omdat hij toch dacht dat het (mede) aan de schoenen lag. Dit was ook op de film te zien dat ik met mijn linkerenkel door zak naar binnen toe, Met het gevolg dat de belasting op de binnenkant van het scheenbeen een stuk groter wordt daardoor. Zijn conclusie dat er aan de techniek zeker nog wel wat te sleutelen valt maar dat mijn schoenen niet genoeg steun bieden (het doorzakken van de enkel in ieder geval niet voorkomen) Vanmiddag ben ik in de winkel geweest. Stond iemand anders in de zaak, summier het verhaal wat uitgelegd, vraagt hij of ik bij de fysio geweest ben waarmee zij korte lijntjes hebben. Nou niet dus, die man zegt we hebben nog een klant die precies hetzelfde heeft en daarbij lag het niet aan de schoenen. Ik vind dat wel erg kort door de bocht eigenlijk en bovendien trekt hij erg snel een conclusie terwijl hij niet eens het volledige verhaal kent. Nu moet ik donderdag bellen of diegene (en ook de eigenaar van het hele gebeuren) er is zodat ik met hem een afspraak kan maken.

Heeft iemand hier ervaring met schoenen die uiteindelijk toch niet helemaal passend blijken en hoe is dat uiteindelijk met de betreffende winkel geregeld?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:15

Net heerlijk gelopen. Even een korte run van 5.11 km gedaan en mijn snelste tijd gezet, 27 minuten. Bijna een minuut sneller dan mijn oude record. Streven is om de 5 km in 25 minuten te doen. Dat komt vanzelf wel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:23

MISTRAL94 schreef:
Forumster leuk dat je begonnen bent +:)+ Misschien kunnen we een keertje samen lopen?

Ohja! Ik herinner me nog een whatsapp gesprek dat ik je zei dat ik mopperde hardlopen niet leuk te vinden :D Ik heb je sowieso alweer even in gedachten om langs te gaan ;)

Wat betreft de schoenen, misschien kun je nog een inlegzooltje proberen? Heb je holle voeten?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 00:10

Suprice_Iris schreef:
Mag ik mij even melden?

Ik zit er al weken aan te denken om te gaan hardlopen. Nu net de Evy app gedownload maar klopt het dat je de schema's moet kopen? Dacht hier te lezen dat het gratis was? :)

Als je even googled zijn de podcasts wel gratis te vinden. :) scheelt weer! Dan gaat het alleen niet icm met de app.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 03:08

@Mistral :

Het proneren (naar binnen kantelen van de voet ) is normaal , maar je kunt natuurlijk ook
teveel naar binnen kantelen .
Nou weet ik niet of jij met het naar binnen kantelen van je enkel het proneren bedoeld .

Hebben ze jou een neutrale , of anti pronatie schoen verkocht ?

Onderstaand filmpje maakt e.e.a duidelijk .

https://www.youtube.com/watch?v=JJW2aCI ... e=youtu.be

Ikzelf heb 2 paar hardloopschoenen , in twee verschillende winkels gekocht .
Heb hier verder geen negatieve ervaring mee gehad .

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:23

Zelf ben ik het ook een keertje gehad, winkel had het opgelost met zooltjes. Ben niet tevreden geweest en heb dit ook op Facebook gezet. Kreeg toen een mail van de eigenaar met de vraag waarom ik ontevreden was enz maar nooit excuses of compensatie gehad. Hierdoor zijn ze niet alleen mij als klant kwijt maar ook adviseer ik publiekelijk daar niet heen te gaan.

Hoe lang is het geleden dat je daar de schoenen hebt gekocht? Mijn advies, bij ieder pijntje directe terug en net zo lang terug gaan tot ze het oplossen!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:35

Heb ik ook gehad Manon! Eerste echte paar hardloopschoenen bij een hardloopwinkel gekocht. Asics Kayano dus rond de €180. Kreeg klachten van de schoenen moest ik er zooltjes bij kopen van €25. Na een jaar blaren lopen en klachten bleek dat dit helemaal niet zo'n geschikte schoen voor me was :=. Zweer nu bij het Loopcentrum. Pokkeneind rijden, maar hebben er verstand van en goede service.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:46

Ik geloof ook dat de ene gevoeliger is dan de ander, wellicht meet het dan ook nauwer? Dus wat bij mij niet werkt wilt niet zeggen dat het voor een ander niet oké is.. Mij ging het meer om de manier van afhandelen dan het feit dat na 1.5 jaar die schoenen niet meer goed waren !

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:37

Geloof ook best dat ik vrij blessuregevoelig ben hoor, maar die schoen was niet een beetje niet geschikt, maar er was gewoon te makkelijk uit gegaan van extreme overpronatie terwijl ik juist doorzak bij afzet dus heb juist een stevigere voorvoet nodig en niet zozeer een extreem harde binnenkant + extra ophogend zooltje. Vind het ook jammer dat het toen maar werd afgedaan met een zooltje. Misschien zijn andere mensen daar prima geholpen, maar ik ga er niet meer terug :n

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:57

Als het dan toch over schoenen gaat: ik heb mezelf een nieuw paar schoenen beloofd na mijn eerste 5km run :)
Nog 3 weekjes dus. Ik wil daarbij graag een loopanalyse laten doen, omdat ik daar toch wel het nut van inzie. Mag ik vragen over welke winkel(s) jullie niet tevreden zijn, en over welke winkels wel? Mocht je iets weten in het zuiden van het land, dan heel graag! Ik woon in Eindhoven en kom ook veel in Zeeland. Alles daartussen is natuurlijk ook een optie :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:02

Zelf vind ik het Loopcentrum in Horst een absolute aanrader :j Daar nemen ze de tijd voor je, kijken ook naar je stand van de voeten zonder dat je rent, daarna op een test schoen (neutraal), daarna op diverse schoenen. De keuze blijft aan jou en ook een budget aangeven kan gewoon.

Misschien dat andere mensen ook nog aanraders hebben?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:08

Ik heb die van mij van de Run2Day.
Vond ik erg prettig. Heb een aantal analyses laten doen en ik zag en voelde duidelijk op welke schoenen ik beter liep.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:12

Maanlicht schreef:
Vond ik erg prettig. Heb een aantal analyses laten doen en ik zag en voelde duidelijk op welke schoenen ik beter liep.
Die in Eindhoven? De ene is natuurlijk de andere niet, maar die in Eindhoven beweerden toen dat ze geen schoenen hadden voor iemand die zo liep als ik := Ben er later nog wel eens geweest en leek toen wel beter personeel te zijn. In ieder geval vriendelijker dan toen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:14

Kiwipitje schreef:
Maanlicht schreef:
Die in Eindhoven? De ene is natuurlijk de andere niet, maar die in Eindhoven beweerden toen dat ze geen schoenen hadden voor iemand die zo liep als ik := Ben er later nog wel eens geweest en leek toen wel beter personeel te zijn. In ieder geval vriendelijker dan toen.

Dat is apart.
Ik ben in Hilversum geweest. Was op een doordeweekse dag dus er was verder niemand. Personeel was erg vriendelijk en ik heb wel 5 verschillende analyses gehad.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:54

Halo allemaal!!
Ik heb vanmorgen weer gelopen! Voor het eerste de 7,5 kilometer!! Heb het in precies 50 min gelopen! Is dit een goede tijd ?
Ik loop op nikes van 35 euro. Heb deze schoenen gekocht toen ik net begon met lopen omdat ik natuurlijk niet wist voor hoelang het zou zijn . Ik loop er lekker mee maar heb nog nooit op hele dure hardloop schoenen gelopen dus wil er wel is naar gaan kijken!
Weten jullie een goede winkel in de buurt van Deventer?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:45

Haha forumster ja dat kan ik mij nog heugen :D Maar super dat je het lopen nu wel leuk vindt!
Ik heb een doorgezakte voet (kortom een ordinaire platvoet :Y) :') )

ditano schreef:
@Mistral :

Het proneren (naar binnen kantelen van de voet ) is normaal , maar je kunt natuurlijk ook
teveel naar binnen kantelen .
Nou weet ik niet of jij met het naar binnen kantelen van je enkel het proneren bedoeld .

Hebben ze jou een neutrale , of anti pronatie schoen verkocht ?

Onderstaand filmpje maakt e.e.a duidelijk .

https://www.youtube.com/watch?v=JJW2aCI ... e=youtu.be

Ikzelf heb 2 paar hardloopschoenen , in twee verschillende winkels gekocht .
Heb hier verder geen negatieve ervaring mee gehad .

Ik heb wel een anti pronatieschoen gekregen, maar deze schoen is voor mij duidelijk niet genoeg, gezien de klachten en de pauzes van 1.5 tot 2 weken, die ik in moet lassen ondanks dat ik maar 2 keer per week loop. Ik heb een hak landing maar mijn enkel zakt te ver naar binnen toe, dat zie je inderdaad alleen tijdens de loopanalyse. Ik ga nu nog geen naam noemen omdat ik af wil wachten hoe het morgen opgelost gaat worden, mits hij er is. Maar ik vond diegene die er gister stond gewoon erg kort door de bocht reageren, ze hadden nog een klant die precies hetzelfde had als ik maar die met looptechniek van zijn problemen af is (terwijl hij niet het hele verhaal kent) Daarnaast heb ik hartritmestoornissen en heb vaak tijdens het lopen dat ik tijdens het lopen een hele onregelmatige hartslag heb. Ik heb genoeg aan mijn hoofd daarmee, om dan ook nog met techniek bezig te moeten zijn, is nu te veel van het goede. Ik weet dat dit los staat van loopschoenen, maar ik ben ook van mening dat de basis goed moet zijn en dat je vervolgens aan techniek meer zou kunnen verbeteren.

Romyv: Ik heb ze eind februari gekocht, las ook wat over dure zooltjes. Maar dat zie ik ook eigenlijk niet zitten.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:00

Mistral: Ik heb dure steunzooltjes (grapje kostte 200 euries, kon achteraf bij een ander voor minder dan de helft) Van die professionele. Die van mij zijn 2 jaar terug gemaakt voor in mijn gewone schoenen, omdat ik toen toch alleen maar paard reed, en ze dus voor sport niet ging gebruiken. Nu dus een beetje jammer, t zou misschien wel goed zijn om ze ook in mijn hardloopschoenen te leggen, maar ze zijn daar niet zo geschikt voor.

Ik merkte met gewoon lopen dat ik meer steun aan mijn voet heb. Heb een hoge wreef, en daardoor land ik echt op mijn hak en op de bal van mijn voet (dat zijn de enige steunpunten die ik over heb). Hak gaat, behalve dat het dreunt, de bal van mijn voet zakt langzaam door en doet daardoor zeer. Als ik een paar dagen zonder zooltjes heb gelopen, voel ik echt dat ik weer met moet.

Misschien kunnen zooltjes je wel echt helpen. Maar dan zou ik je wel aanraden even naar een podoloog/podotherapeut te gaan. Daar kunnen ze je voeten opmeten (terwijl je stil staat) en adviseren waar in je voet je steun nodig hebt en op welke manier. Daarmee kunnen ze je mss ook wel adviseren welk gewone 25-euro zooltje goed bij jouw voet past.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:43

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik heb tijdens mijn dagelijkse dingen nergens last van. Dus ik wil niet voor problemen met hardlopen zooltjes aan laten meten. Mijn schoenen waren duur genoeg ik vind dat je daar ook goede kwaliteit voor mag verwachten. En als hij van te voren had gezegd dat ik in combinatie met deze schoenen looptechnieken aan moet gaan passen dan had ik bedankt voor deze schoenen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:58

Ik begrijp dat het teleurstellend is. Zeker als je in je dagelijks leven nergens last van hebt (heb ik dus wel), dan verwacht je meer...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:05

Als je idd in het dagelijkse leven ook last van hebt dan kun je er zeker veel aan hebben! Ik hoop morgen meer te weten. Volgende week is de TT run maar ik sta nu al dik 2 weken stil. Vind ik toch niet fijn.

Forumster 8 augustus is de colorrun. Zullen we samen lopen?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:15

Ik weet niet of ik zoiets durf, en heb er nog maar 5 lessen op zitten.
Hoeveel km is dat, is dat met of zonder obstakels en waar is het?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:21

21 juni is er een color run in Doetinchem, hier ga ik heen :)

Er zijn geen obstakels in een color run en het gaat ook meer om het plezier dan om een goede tijd neerzetten. Als je nu goed traint, kun je in augustus makkelijk 5km volhouden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:26

Idd 5 km. Het is ook niet echt een hardloopevenement je mag de route op verschillende manieren volbrengen. Zelfs kruipend. Zonder obstakels is het

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:30

Okee, dan durf ik het aan :j Als ik zo doorga als nu zit ik 28 juli op les 30 van evy en dus indd 5km. En aangezien ik tot nu toe steeds krachttraining vooraf doe komt dat vast wel goed ook als ik dan nog niet bij les 30 ben. Meestal ben ik zo'n controlefreak dat ik eerst zoiets wil kunnen voordat ik me opgeef ;)

Moet jij wel goeie schoenen hebben :D Waar is het? Edit: ik heb het al gevonden.