[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:06

Hier ook geen drama verhalen, toch niet in verhouding met de troep aan pillen. Je weet op voorhand niet of het wel of niet pijnlijk zal zijn. Maar pijn medicatie kun je op voorhand nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:14

Heeft er iemand hier ervaring met een implanon t.o.v de pil?

Ik merk dat ik het steeds meer beu begin te raken om de pil te slikken, voel me er niet prettig over. Ik heb het idee dat er een heel ander persoon in mij zit die niet zo moe is en die niet zo veel last heeft van moodswings maar dat die persoon al sinds mijn 14e weggestopt zit. Ik heb al sinds mijn eerste menstruatie ongelofelijk veel gedonder, ben altijd heeel onregelmatig ongesteld geweest en de pil heeft dat tot op zekere hoogte verholpen, ik kan namelijk zelf bepalen wanneer ik ongesteld word zodat ik het in kan plannen.

Toch ben ik steeds meer aan het kijken naar andere, meer permanente vormen van anticonceptie. Een koperspiraal valt voor mij absoluut direct af omdat ik de bijwerkingen te heftig vind klinken. Een mirena spiraal zou een logische optie zijn, maar ik heb ergens gigantische angst voor het hebben van zo'n ding, ook omdat hij bij mijn moeder in haar baarmoeder is gaan vergroeien. Een implanon lijkt me dus ergens logisch, maar tegelijkertijd lees ik heel veel negatieve ervaringen met bijwerkingen, waarvan het gros is dat vrouwen zeggen dat ze een lange periode achter elkaar ongesteld zijn en ook erg heftig.

Uiteraard ga ik dit voorleggen aan mijn huisarts, maar zolang de Jaydess spiraal niet beschikbaar is in NL twijfel ik zo erg. Ik heb er in principe geen haast mee en wil goed mijn research doen, maar omdat ik tegenwoordig ook zelf de pil moet betalen wil ik dit wel aan het begin van volgend jaar ergens gaan ondernemen.

Goed, ervaringen met implanon dus?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:16

Emma, een koperspiraal heeft niet meteen heftige bijwerkingen. Ik heb er een, en bloed zelfs minder dan toen ik nog een pleister had.
Vroeger waren ze veel groter en daardoor erg veel effect. Maar nu maken ze kleinere die even veilig zijn maar minder bijwerkingen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:18

Hmm, dan zal ik dat ook op mijn lijstje schrijven met dingen die ik even aan de HA moet vragen. Door mijn vorige HA heb ik me toen laten vertellen dat de koperspiraal eigenlijk niet geplaatst werd bij vrouwen die nog geen kinderen hadden gehad omdat het veel pijnlijker zou zijn dan bijvoorbeeld een mirena en dat de menstruatie in z'n natuurlijke beloop bleef waardoor de bloedingen ook heftiger waren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:29

Ik ga voor de koperspiraal morgen. :) Ik ben helaas één van die ongelukkigen die door een hormoonspiraal (Jaydess) heen zwanger is geworden. Dat is inmiddels opgelost.
Als dit op wat voor wijze dan ook weer misgaat laat ik me direct sterilliseren, mijn huidige gyn doet verre van moeilijk daarover.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:30

Kan wel :j
Ik heb een gynefix, dat is een staafje ipv een vormpje. Ik was 21 zonder kinderen, gaat prima.

Huisartsen zijn niet altijd op de hoogte van alle mogelijkheden.

Bloeding is gewoon natuurlijk, dus niet heftiger. Maar, heftiger dan vrouwen die een mirena hebben, of toch wanneer de menstruatie stopt, maar dat is gewoon erg anders.

Palmera, succes! Hopelijk geen problemen meer.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:39

Stamper schreef:
appiesjappie schreef:
HoIk allemaal, na de bevalling van mn zoontje 1.5 jaar geleden heb ik 3 maand de minipil geslikt. Daarna ben ik weer met de microgynon begonnen maar sindsdien niet echt zin meer in je weet wel.... Nu vertelde de huisarts dat als ik een andere pil zou nemen dat waarschijnlijk weer hetzelfde zou gebeuren. Dat ik beter eens op Internet rond kon gaan kijken wat voor andere opties er zijn. Nu zit ik zelf aan de prik pil te denken heeft iemand er ervaring mee?

Ik gebruik deze pil, en daar ondervind ik ook "problemen" aan. Al weet ik niet zo goed of het nu specifiek door de pil komt, of aan mij ligt. :+

[ [url=m/AsTWZx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze heb ik ook geslikt 12 jaar lang en nu bijna 2 maanden gestopt
Voel me bevrijd ik me eigen lichaam veel meer zin niet meer zo kortaf niet meer sago helemaal top

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:41

Emmaa_ schreef:
Hmm, dan zal ik dat ook op mijn lijstje schrijven met dingen die ik even aan de HA moet vragen. Door mijn vorige HA heb ik me toen laten vertellen dat de koperspiraal eigenlijk niet geplaatst werd bij vrouwen die nog geen kinderen hadden gehad omdat het veel pijnlijker zou zijn dan bijvoorbeeld een mirena en dat de menstruatie in z'n natuurlijke beloop bleef waardoor de bloedingen ook heftiger waren.

Hier ook koperspiraal sinds 6 oktober geen kinderen en het is even geen pretje maar geen hel en nu zoveel fijner

Eerste ongesteld was heftiger en nu net weer geworden en al bijna geen krampen meer gehad dus verwacht dat de heftigheid ook afneemt ze zeggen ook dat eerste 2 maanden wat erger is daarna neemt het af

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:56

Ik heb ook een koperspiraal (Flexi T 300). Zetten was zo gedaan en inmiddels mijn eerste menstruatie gehad, duurde maar 4 dagen en geen kramp gehad. Positief dus!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:03

Emma, vind je dan niet erg dat je dan niet meer kan plannen wanneer je ongesteld wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:13

Gianti schreef:
[naam], vind je dan niet erg dat je dan niet meer kan plannen wanneer je ongesteld wordt?

Zo lang mijn menstruaties niet meer zo hevig zijn als nu vind ik dat niet erg. Het gaat me meer om het elke dag slikken van een hoge dosis hormonen in combinatie met de onzekerheid. Ik kan slecht bepalen wanneer ik veilig ben of niet, bijvoorbeeld als ik heb overgegeven of als ik last heb van darmproblemen om het zo maar even te stellen. Ik heb geen actieve kinderwens dus een optie over de langere termijn lijkt me prettig. Nou reageer ik dusdanig slecht op hormonen dat het me geen goed idee lijkt om aan de prikpil te gaan, dingen als pleisters of de nuvaring vind ik ook te onzeker. De grote twijfel is dus tussen een implanon en een mirena maar ik vind die keuze erg moeilijk te maken omdat ze beide voordelen maar ook zeker nadelen hebben

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:56

Ik denk dat de implanon niet veel beter is... en ook die bevat een hormoon.
De prikpil heeft ook maar 1 hormoon waardoor bijwerkingen minder zouden zijn.
Maar alsnog: elk persoon ervaart het anders. Als de een bijwerkingen heeft, hoeft bij de ander niet zo te zijn.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:03

Ik zat zelf ook aan de prikpil te denken of misschien weer de minipil. Maar weet niet of dat kan of mag. Met de minipil voelde ik me echt top. Maar na de borstvoeding ben ik toen overgegaan naar mn ouders pil. Stond stom. Een spiraaltje zie ik toch niet echt zitten..... Ik weet dat er ook genoeg positieve dingen zijn maar ik ken 1 iemand die zwanger raakten met een spiraaltje, 1 waar die niet goed zat, 1 die er ontsteking bij kreeg. En door mn handicap zal hij misschien ook moeilijker te plaatsen zijn.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:06

Macs schreef:
Ik denk dat de implanon niet veel beter is... en ook die bevat een hormoon.
De prikpil heeft ook maar 1 hormoon waardoor bijwerkingen minder zouden zijn.
Maar alsnog: elk persoon ervaart het anders. Als de een bijwerkingen heeft, hoeft bij de ander niet zo te zijn.

Implanon bevat ook maar 1 hormoon.. beide bevatte geen oestrogeen, die dus wel in gewone pil erbij zit.

Emma zou het voor jou niet helpen om eens met iemand die echt de werking ervan begrijpt in fesprek ermee te gaan om je zorgen erover weg te nemen? Want dan kan je opties als pleister of nuvaring wel nemen en zit er tenminste niets met hormonen vast in je lijf

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:41

Ja dat klopt, dat zei ik ook :)
Beiden bevatten dus één hormoon, maar wel 2 verschillende. Dus ook bij die is het niet te zeggen hoe jij erop reageert.
Ik raad ook aan om er inderdaad met een arts over te praten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:19

Ik ga volgende week in gesprek met m'n huisarts, maar wat me tegenstaat aan een pleister of een nuvaring is vooral de onzekerheid denk ik. Ik ben vrij consequent met m'n pil maar lang niet altijd, maar dat wil ik juist voorkomen met iets dat wat meer permanent is.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 07:44

Op thuisarts.nl staat alles heel mooi uitgelegd vind ik.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:55

Ik heb in verleden verschillende pillen gebruikt en nuvaring en sinds 1,5 jaar mirena en echt driekwart jaar klachten en langere menstruatie en buikpijn.. vorige week bleek hij te zijn uitgezakt. Nu optie van koperspiraal aan bekijken :roll:

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:56

Ik ben 2a3 weken terug gestopt met de pil (voor het eerst pilloos sinds mijn 15e, ik ben nu 22) en gisteren ben ik voor het eerst weer 'echt' ongesteld geworden. Heel apart! maar ook heel fijn dat ik nog helemaal werk enzo :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:19

bloedinkje is hier gelukkig weer gestopt, dus geen beletsel om mijn eerste driemaanden shot te laten zetten.. over een half jaartje weer een afspraak met de gyno.

gisteren wel voor het eerst dat ik even in de winkel moest zijn en mijn vriend bij de kassa liet staan, want ik moessssssssst naar buiten.. jas uitgetrokken en in een redelijk dun truitje op een koud bankje gaan zitten om af te koelen, zweet stond efkes op mijn voorhoofd en gutste letterlijk langs mijn zij van onder mijn oksels. verder dan dat alleen s avonds af en toe een potje trui aan trui uit spelen om de temperatuur te controleren en bekvechten met mijn vriend.. want die wil met een shirtje in huis lopen. Maar hij is er inmiddels wel achter, dat het voor hem makkelijker is om een trui aan te trekken dan voor mij om af te koelen terwijl ik niets meer heb om uit te trekken en de verwarming warmte uitstraalt.. Dreigen om het raam open te gooien en in eve's costume het langsrijdende verkeer iets te zien te geven was voldoende om de verwarming uit te krijgen (is gemiddeld hier nog steeds tussen de 20 en 21.5 zonder stoken, dus nergens voor nodig om mij beroerd te maken met die nephitte)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:38

Hoop dat iemand mij even wil helpen.

Ik ben een maand geleden weer begonnen met de pil. Één keer vergeten, gelijk ongesteld na een week pil gebruik. Ik heb ondertussen gewoon netjes doorgeslikt.

Nu ben ik bezig met de tweede strip, ik heb geen stopweek gedaan omdat ik dus al ongesteld was geweest twee weken terug.
Ik zit nu een week op mn tweede strip en ben nu weer ongesteld.

Moet ik nu stoppen met de strip of gewoon doorslikken?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:55

Duurt even voordat je cyclus eraan gewend is. Ik zou ongeacht je ongesteldheid gewoon doorgaan zoals moet. Dan komt het vanzelf wel in orde.
Als je doorslikt ben je waarschijnlijk ook binnen 2-3 dagen er vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:33

Oké, dank je wel!

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:48

*edit

bedankt!
Laatst bijgewerkt door yvanna op 04-12-16 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:49

yvanna schreef:
hallo,
ik ben 11 dagen geleden begonnen met de pil. voor het eerst! kan ik iemand even iets vragen via een pb? gaat over doorgaan menstruatie...

Ja hoor:)