Ik wil juist aankomen!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Re: Ik wil juist aankomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:48

Na een week lang ships, snoep en minstens 10 boterhammen per dag ben ik eindelijk aangekomen! Go jij! Go jij!
Het is niet veel, een halve kg. Maar het is toch wel een begin. Lachen

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:11

goed zo!!!!! OK dan!

keep going!!! Go jij! Go jij!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:24

Lotgenoot!

21 jaar, 1.88 en 65 kg nog maar (en langzaamaan wordt het minder).
Mijn eet patroon: ergens in de ochtend een ontbijtje in de vorm van een boterham. Meestal pasta, pindakaas, hagelslag of kaas.

Dan vlak voor de middag nog wat koekjes met chocola, dan in de middag een grote berg noodles (met een boterham), dan als ik terug ben op mijn werk een soepje hier, een snackje daar, en weer koekjes. Mijn koffie of thee zijn meer suiker en melk dan wat anders Knipoog

Dan 's avonds soep, een aardig bord hoofdgerecht (bergje, meestal twee soorten groenten en vlees), daarna een toetje. In de avond nog chips, meestal een zak per keer, anders een stuk taart, of koekjes, chocola... Maar niet elke avond.

Te veel vet ineens kan mijn buikje niet aan, krijg ik mega maagzuur van, ik ben naar de dietiste geweest, en die snapte helemaal niet waarom ik niet aankwam.

Goed te horen dat andere mensen al wat bij zijn gekomen!

Wat mij ook zo ergert, is dat mensen eerst zeggen 'jee, jij ben vel over been!' (Zo erg is het nou ook weer niet, maar begin er nu wel echt ongezond uit te zien), dan zeg je 'ben ik ook niet blij mee, ik zou willen dat ik bij kon komen' Dan kijken ze je meteen aan of je gek bent. Van daaruit kunnen drie reacties komen:

1) ja, zeker... moet je gewoon meer eten (nóg meer? Dan kan ik wel constant zitten bunkeren!)
2) Geloof ik niks van. Anorexia patientje!
3) ik wou dat ik jou was!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:27

heb je je schildklier al eens laten testen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:45

Jup, niets mis mee kennelijk. Met mijn darmen is niets mis (behalve een beetje gevoellig zo nu en dan), met mijn eten schijnt niets mis te zijn, metabolisme is prima, bloed is prima, hart is prima... terwijl ik vaak toch haast van mijn stokje ga en prikken bij mijn hart heb (kennelijk was dat mijn maag, maar ik bedoel toch echt naast / onder mijn oksel).

miltonlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:48

Ik hoor dat er weer allemaal nieuwe mensen (lodgenootjes) zijn hier Knipoog welkom..

Wel wou ik even commentaar geven op het "bunkeren" en veel eten van de meeste onder ons.
natuurlijk eten we veel, maar geloof me, om aan te komen moet je gewoon heeeeel veel eten.
Als je naar www.voedingscentrum.nl gaat, dan kun je daar via de links naar een calorienchecker, je kunt hier invoeren hoeveel je per dag eet, en dan krijg je het aantal kcal te zien.
Wil je aankomen, en zit je niet heel de dag op je kont, dan moet je boven de 3000 kcal eten.
Dat is echt gewoon heel erg veel, 6 maaltijden per dag met grote hoeveelheden.
Het is niet fijn natuurlijk, je zit constant vol, maar het is toch echt nodig wil je aankomen.., geloof me
sterkte iedereen Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:09

Nu wil ik je niet tegenspreken hoor, helemaal niet! Maar als ik dan naar mezelf kijk, en ik heb de test net naar waarheid ingevuld, eet ik op een normale dag:

ontbijt:
plakje cake
glas halfvolle melk
koffie met suiker en koffiemelk (2X)
2 sneetjes bruinbrood met kaas ertussen

Lunch:
noodles (4 opscheplepels, omdat een maatbeker van 1l. voor de helft vol zit met enkel noodles)
een boterham daarbij
koffie met koffiemelk en suiker

Tussendoor vijf stroopwafels, een suikerwafel, 's avond 250 gram chips en halfvolle chocolademelk.

Avondeten:
brocoli, aardappelen (gebakken), dan het vet en de jus erbij, varkenshaas, soep vooraf natuurlijk (gebonden champignon), en een slagroomsoes na.

In totaal krijg ik dan 4285 kcal binnen!
Toch maar weer eens terug naar de dokter gaan dan.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:37

Heb ook eens die test gedaan.. erg handig!

Kom zelf op 3746 kcal uit.. Op een dag waarbij ik ook niet veel ongezonde dingen eet, zoals chips.

Nog best netjes dus, maar ik beweeg ook best veel.. Nog meer eten gaat gewoon niet .. Voel me de laatste tijd ook 'slechter' in mijn vel, denk dat ik weer wat ben afgevallen.. Maar doordat ik mij slechter voel, heb ik ook minder honger.. En dan eet ik dus minder, waardoor ik wéér afval Scheve mond. Pfff.. Durf niet eens op de weegschaal te gaan staan..

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:53

Ik heb vanochtend
2 boterhammen met hagelslag gehad
uurtje later 2 warme bolletjes.
Tussen door nog drop
vanmiddag : 3 broodjes een appel , ijsje , gevulde koek, Tong uitsteken

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 15:12

Is een sneetje meergranenbrood rijk aan calorieen?

Ik heb het laatst namelijk eens bijgehouden, en ik eet, zonder de ongeveer 8 sneetjes brood per dag meegerekend, ongeveer 1100 calorieen. Dat is te weinig, ook met dat brood erbij (denk ik), maar het is moeilijk om veel calorieen binnen te krijgen als je niet vet kan eten. Dan moet je dat dus vervangen door suiker.

miltonlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:33

Sorry mensen, ik heb veel te snel geoordeeld, het spijt me!!
IK wist niet dat jullie zo veel aten.
Maar echt, om aan te komen moet je zoveel eten!

@Kirshanta: het klinkt misschien raar, maar ik denk dat ik weet waar jou probleem een beetje ligt.
Je eet vrij veel suikers, zoals stroopwafels, en vetten, zoals chips.
Dat lijkt natuurlijk logisch als je aan wil komen, maar je lichaam heeft veel energie nodig om al die suikers en vetten af te breken.
Misschien kun je wat meer bouwstoffen nemen, die je lichaam niet eerst af hoeft te breken.
Ik at vroeger ook heel veel koeken en heel veel chips, en ik kwam niks aan!
Pas toen ik alle "troep" weg ben gaan laten, en gezonde voedzame voeding ben gaan eten, waarbij mij lichaam de stoffen meteen op kon nemen en niet eerst af moest breken, ben ik aangekomen.
Je zou bijvoorbeeld in plaats van de cake ontbijtkoek kunnen nemen, in plaats van de chips (casew)noten, en in plaats van de stroopwafels notenrepen, kwark met mueslie, brood met pindakaas of kaas, en rijstpap of griesmeelpudding.
Je zult waarschijnlijk eerst wat afvallen, maar als je lichaam gewend is aan gezondere voeding zal je (llangsaam) aankomen
Hopelijk heb je hier wat aan, sucses!

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:44

ben al eerder wezen binnenvallen met een tip, nu ook weer eentje..

als je wilt aankomen moet je er op letten dat je niet van sugarrush naar sugarrush leeft
en dat doe je dus wel het moment dat je als je honger hebt stroopwafels, marsrepen, gevulde koeken en andere zoetigheden gaat eten..
je wordt wat moe/slapjes, je pakt iets zoets = suiker = energie, dus voel je je weer even goed, maar na een uurtje ongeveer begint het weer opnieuw, omdat je lichaam alleen maar aan het verbruiken is en niet echt kan opslaan..kan je dus ook niet echt aankomen

je kunt beter gezonde lekkere dingen eten, aangezien dat voor iedereen verschillend is wat ze lekker vinden is het moeilijk om daar voorbeelden van te geven..
voor mij helpt het om brood of crackers met dingen als kipfilet en kaas enzo te eten.. als ik echt zin heb in zoet dan chocopasta of boter met veel vlokken.. of kommetje cruesli met vanille-yoghurt

en nog even wat meer info over mij, Anouk, ben 1m71 lang, weeg momenteel bijna 55 kg (dus ik zit gelukkig goed op het moment) is dus wel eens anders geweest: eerder rond de 52 kg = veel koud en snel moe, snel ziek gevoel, lang in een houding zitten/liggen pijnlijk..

voor mij is het zaak op te letten dat ik niet zomaar weer een paar kilo kwijt ben.. dus ik zoek nog nieuwe tips/eetideeën voor tussendoor.. aangezien broodjes en crackers ook niet altijd alles zijn en met warm weer ook niet echt lekker zijn.. wie weet er dus lekkere frisse gezonde dingen, die bij voorkeur ook niet gelijk heel zwaar op de maag vallen?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:51

ik vind het heerlijk om een salade te maken met tonijn.
een berg dressing erop en het is heel voedzaam en gezond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:03

Ik hoop dat jullie allemaal aan mogen komen snel Ach gut.

Ik zelf heb juist last van het tegenovergestelde; Ik kìjk alleen al naar een mars en kom aan.. Bloos
Had net dat ding van voedingscentrum ingevuld, en kwam uit op 1283 kcal.. Moet ik wél zeggen, dat ik geen ontbijt heb gehad, wat normaal gesproken nog 2 broodjes met pindakaas extra zijn Clown.

Maar iig, ik hoop dat jullie snel aan mogen komen Ach gut!
En als ze opmerkingen maken over hoe dun jullie wel niet zien, gewoon terugbitsen als die persoon wat dikker is =)!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:07

Rebeccaa schreef:
Ik hoop dat jullie allemaal aan mogen komen snel Ach gut.

Ik zelf heb juist last van het tegenovergestelde; Ik kìjk alleen al naar een mars en kom aan.. Bloos
Had net dat ding van voedingscentrum ingevuld, en kwam uit op 1283 kcal.. Moet ik wél zeggen, dat ik geen ontbijt heb gehad, wat normaal gesproken nog 2 broodjes met pindakaas extra zijn Clown.

Maar iig, ik hoop dat jullie snel aan mogen komen Ach gut!
En als ze opmerkingen maken over hoe dun jullie wel niet zien, gewoon terugbitsen als die persoon wat dikker is =)!

oh dan heb je ruzie en ben je een harteloos persoon die alleen maar mensen wil krenken Bloos

conclusie: dik tegen dun mag wel, maar dun tegen dik is not done want ze kunnen er immers niks aan doen ja dat een maatje meer hebben Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:29

Gewoon doen Lips are sealed.
Zo'n onzin dat je wel met te dun mag schelden maar niet met te dik? Huilen van het lachen
Ik bedoel, te dunne mensen vinden het net zo min niet leuk als te dikke mensen.. Nagelbijten / Gniffelen.
Als ìk tegen een dun iemand zoiets zou zeggen, zou ik het niet meer dan normaal vinden dat hij terug bitst met dat ík weer wat dikker ben =).

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:42

Het hoort inderdaad niet maar onbewust maak je toch wel gebruik van , van de slechte eigenschap van de tegen partij om toch wel zo je mondje klaar te hebben ..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 10:45

Ik zeg gewoon dat ik het geen leuk eopmerking vind. Ik ben gisteren nog een paar uur (!!!) wezen ruziemaken met een EXvriendin over dat zij zich zo beledigd voelde en mij nooit meer wilde zien omdat ik eens een keer had gezegd dat ik knokigere vingers had dan zij (zooooo, wat een afkraking voor haar Clown)
Nouja, het probleem was dus dat zij zichzelf te dik vond ofzo (denk ik dan) en dat ze alle opmerkingen van mij over dat ik veel te dun was als beledigingen voor haar zag Clown

En nu wil ze me nooit nooit nooit meer zien. Kom op zeg, we waren negen! Huilen van het lachen

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:47

oh ja hoe sommige mensen kunnen reageren!! echt niet meer normaal

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:43

Even uitgetypt Lachen

Citaat:
Ook voor magere mensen is een voeding met veel vet ongezond. Een zgn. ‘slagroomkuur’ is dus af te raden. Bij ondergewicht is het van belang heel regelmatig te eten, ook tussen de maaltijden door. Drie hoofdmaaltijden, een paar eetmomenten tussendoor en bijvoorbeeld nog een extraatje voor het slapen gaan, is prima.

Suggesties voor tussendoortjes

Bij mensen met ondergewicht kan snoepen tussen de maaltijden door geen kwaad. Wat suggesties voor tussendoortjes die naast calorieën ook vitamines en mineralen leveren:

* een beschuit, cracker, toost of knäckebröd, besmeerd en belegd met plakjes banaan, appel of aardbeien, brie of (smeer)kaas met tomaat en/of tuinkers, een lepel tonijnsalade, plakjes gebraden rosbief of fricandeau met wat mosterd of chutney, cervelaat- of gekookte worst met plakjes augurk.
* een tosti met kaas, ham en plakjes ananas of appel
* een mueslibol met kaas
* een plak ontbijtkoek, tussendoorbiscuit
* een glas melk, karnemelk, yoghurtdrank, chocolademelk of milkshake
* een schaaltje vla met yoghurt, yoghurt met vruchten, een ijsje
* een kop soep met stukjes kip of soepballetjes, groente en vermicelli, met een stukje stokbrood

Tips om de eetlust te bevorderen:

* Maak het eten en de tussendoortjes niet te zwaar en te vet. Te vet eten remt de eetlust, terwijl het juist de bedoeling is elke paar uur iets te eten.
* Friszure gerechten stimuleren vaak de eetlust, zoals een glas vruchtensap of tomatensap of een paar partjes fruit. Ook een kop bouillon of eventueel een glaasje alcohol een half uur voor de warme maaltijd, kunnen de trek op gang brengen.
* Zorg voor variatie in smaak (zoet-hartig), in temperatuur (warm-koud), kleur en keuze van ingrediënten en bereidingsmethoden.
* Zorg voor voldoende rust, ontspanning en lichaamsbeweging.
* Zorg voor een goede basisvoorraad boodschappen in huis. Zo is er altijd iets te eten, ook voor tussendoor.

miltonlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:06

dan heb ik ook nog iets Knipoog

Aankomen met krachttraining
Zo kom je van je ondergewicht af

Slechts een klein deel van de bevolking heeft ondergewicht. Dat neemt niet weg, dat het voor de betrokkenen een net zo vervelend en moeilijk op te lossen probleem is als voor mensen met overgewicht. Vandaar hier een speciaal onderdeel voor dunne mensen die op een gezonde manier blijvend willen aankomen. Deze informatie is overigens even goed te gebruiken door mannen en vrouwen met een normaal gewicht, die graag meer spiermassa willen opbouwen.

In > uit

Het hoofdprincipe van aankomen is simpel: meer calorieën binnenkrijgen met de voeding dan je verbruikt met onderhoud en herstel van je lichaam en met beweging. Veel dunne mensen denken dat ze genoeg, of zelfs heel veel eten. Het zou aan hun snelle stofwisseling te wijten zijn, dat ze te licht zijn. In de meeste gevallen blijkt dit niet te kloppen, maar dat zie je pas als je opschrijft wat je eet. "OK, ik eet dus misschien wel te weinig", zul je zeggen, "Maar hoe kom ik dan van ondergewicht af? Meer eten lukt me echt niet!". Je vindt ontzettend veel over afslanken op internet en in andere media, maar over aankomen is er nauwelijks iets. Als je dan toch iets vindt, is het meestal de tip om toch vooral lekker veel vet en zoet junkfood te gaan eten. Bijvoorbeeld door overal een klodder slagroom of mayonaise op te gooien en door veel frisdrank met suiker te gaan drinken. Dat is een manier die zeer ongezond is, en bovendien werkt het niet eens. Vaak zijn het juist de gezonde voedingsmiddelen die ontbreken! Gelukkig is het mogelijk om mét gezond eten toch voldoende calorieën binnen te krijgen, als je het maar goed opbouwt.

Spieren opbouwen

Iets dat hout snijdt voor dunne mensen, is bodybuilding! Misschien denk je bij dat woord wel aan "kleerkasten" die breder zijn dan dat ze lang zijn, maar dat is niet het enige aspect van bodybuilding. Het betekent net zo goed, dat mensen zoals jij en ik er met krachttraining en goed eten wat spiermassa bijkrijgen en zo op een gezond gewicht komen en blijven. Als vrouw kun je overigens toch niet heel breed worden, al zou je willen.

Door op een gezonde manier meer te gaan eten en met gewichten aan de slag te gaan, kun je aankomen. Je krijgt meer calorieën binnen dan je verbruikt, en met de training geef je je spieren een seintje om sterker te worden en om te groeien. Het gevolg is gewichtstoename, waarbij de extra kilo's vooral uit spieren en niet uit vet bestaan.

Mannen hebben meer aanleg voor toename van spiermassa dan vrouwen. Veel mannen kunnen zover doorgaan met spieren opbouwen, dat ze volgens de BMI-schaal "overgewicht" of zelfs "ernstig overgewicht" hebben, terwijl ze in werkelijkheid een heel gezond vetpercentage hebben (zie ook de plaatjes op de hierboven gelinkte BMI-pagina). Dit vergt wel zeer veel gezonde voeding, zware training en vaak jaren geduld. Vrouwen komen ook aan, maar ze zullen niet van de BMI-schaal "afschieten" door hun spiermassa, tenzij ze hun toevlucht nemen tot gebruik van anabolen. Door hun hormoonspiegels, die heel anders zijn dan die van mannen (minder testosteron en meer oestrogeen) groeien hun spieren minder en slaan vrouwen makkelijker vet op. Maar heb je ondergewicht - en ben je verder gezond - dan kun je in ieder geval met bodybuilding op een gezond gewicht komen. Het maakt daarbij niet uit of je man of vrouw bent. Is er een oorzaak waardoor je niet voldoende kunt eten (bijv. een spijsverteringsziekte of eetstoornis), neem dan contact met je arts op om te kijken of daar iets aan te doen is.

Aankomen lijkt in veel opzichten op afslanken!

De principes van afslanken en aankomen lijken heel veel op elkaar. Je kunt daarom de rest van deze site gebruiken voor het bereiken van je doel, met enkele aanpassingen.

Dit zijn de overeenkomsten met afslanken:

Eet gezond. Junkfood is ook voor dunne mensen ongezond (bijv. door toegenomen kans op problemen met hart- en bloedvaten door veel verzadigd vet en transvetzuren, en kans op suikerziekte door het veelvuldig eten van suiker). Het zorgt bovendien niet voor blijvende, gezonde gewichtstoename.
Eet vaak. 6 maaltijden op een dag zullen je stofwisseling iets versnellen, maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door het feit dat het véél gemakkelijker is om in 6 maaltijden genoeg calorieën binnen te krijgen om aan te komen, dan in 3 maaltijden.
Doe aan zware krachttraining. Bij afslanken zorgt het voor spierbehoud, bij aankomen voor spieropbouw. Het trainingsschema voor afslanken en aankomen is in principe gelijk, met evenveel herhalingen, en relatief gezien even zware gewichten (al zul je, doordat je zoveel eet, merken dat je sneller sterk wordt). Doe je niet aan krachttraining, dan kun je met veel eten ook wel aankomen, maar tenzij je sterk ondergewicht hebt, is de kans groot, dat je vooral vet opslaat. Dit is niet gezond en het is ook niet zo mooi als toename van spiermassa.
Dit zijn de verschillen tussen afslanken en aankomen:

Om aan te komen moet je meer eten dan je verbruikt. Bij afslanken is dat vanzelfsprekend minder dan je verbruikt.
Voor afslanken is het goed om een gematigde hoeveelheid cardio te doen. Als je wil aankomen kun je beter weinig cardio doen. Het is toch al zo moeilijk om veel te eten, moet je dan ook nog eens extra voor de cardio eten, dan is het misschien niet meer te doen. Door de krachttraining verbruik je ook al veel extra energie, vandaar. Het is wel belangrijk om een goede conditie te houden. Dat is gezond en bovendien helpt het je om zware krachtoefeningen, zoals de squat en de deadlift efficiënt en met zware gewichten uit te voeren. Als je in het dagelijks leven voldoende beweging krijgt (bijv. doordat je veel fietst, of vooral staand en lopend werk verricht), dan hoef je geen extra cardio te doen. Heb je vooral zittende werkzaamheden en verplaats je je m.n. met de auto of het OV, doe dan 1 of 2x week een intensieve (HIIT) cardiotraining van ong. 20 à 30 minuten. Door de hoge hartslag tijdens deze trainingen kun je snel een goede basisconditie opbouwen. Neem direct na de training druivensuiker en neem dan een stevige maaltijd om de tekorten aan te vullen. Doe geen 'vetverbrandingscardio', want daarmee bouw je minder snel conditie op dan met HIIT en het kost toch calorieën (die je nou net niet kwijtwilde).
Neem druivensuiker na de training. Dit vult direct een deel van de reserves in de spieren aan en het is een makkelijke manier om snel calorieën binnen te krijgen. Los ongeveer 0,8x je lichaamsgewicht in grammen op in water en drink dit direct na de training op (lekker zoet! Knipoog Druivensuiker (ook wel glucose of dextrose geheten) is te koop in de supermarkt en reformwinkel. Afslankers kunnen ook druivensuiker nemen om van het vermoeide gevoel in hun spieren af te komen, maar zij nemen wel minder (bijv. 10 of 20 gram). Let op: het is niet gezond om druivensuiker te nemen als je je niet zojuist intensief hebt ingespannen.
Stappenplan

Zo, nu aan de slag!

Hou bij wat je eet gedurende een paar weken, dan zie je vanzelf hoeveel calorieën je binnenkrijgt en met wat voor soort levensmiddelen. Dit kan bijv. met deze online calorieënteller of met de Eetmeter van het Voedingscentrum. Daarna kun je dit vergelijken met de hoeveelheid calorieën die je zou verbruiken, als je een gezond gewicht (BMI 20) zou hebben, door dit gewicht in te vullen in de volgende formule. Waarschijnlijk eet je nu (een stuk) minder. Om aan te komen, moet je minstens zoveel gaan eten als uit de berekening komt, en liefst een tijdje nog 10 of 20% meer. Bedenk daarbij, dat je meer energie gaat verbruiken doordat je met krachttraining gaat beginnen (tenzij je al aan sport doet, en deze al dan niet gedeeltelijk vervangt door krachttraining). Dat moet je er dan ook nog bij meerekenen.
Lees het algemene voedingsgedeelte van deze site. Volg hetzelfde advies op, dus maak je voeding gezonder en verdeel het over 5 of 6 maaltijden per dag.
Waarschijnlijk valt het je met zoveel maaltijden al makkelijker om wat meer te eten. Bouw het steeds verder op m.b.v. deze handleiding, die ook voor afslankers met het jojo-effect geldt. Probeer elke week minstens 200 kcal/dag (= ongeveer 2 boterhammen met mager beleg) meer te gaan eten. Gaat het opbouwen sneller, des te beter! Ik ben zelf in één klap begonnen met een dieet van 3000 kcal/dag. Dat is niet iedereen gegeven, maar het werkt misschien wel bij jou. Het ligt er maar net aan wat het beste bij je past. Gaat het langzamer, ook geen probleem. Als je maar steeds iets erbij doet, dan komt het uiteindelijk ook goed.
Ga zware krachttraining doen, informatie daarover vind je op deze pagina. Na een gewenningsperiode met wat lichtere gewichten en meer herhalingen, is het goed om 6 à 10 herhalingen per setje te doen met een gewicht, waarmee dat net lukt. Heel veel informatie incl. beginnersschema's vind je ook op de discussiediscussiefora die genoemd worden in de linkssectie van deze site.
Inmiddels ben je nog bezig met stapsgewijs meer gaan eten. Stop niet met opbouwen, als je aan begint te komen (afslankers doen dat vanzelfsprekend wel). Kies vooral voor voedingsmiddelen die veel energie bevatten en makkelijk "wegeten", zoals noten. Zorg ook voor voldoende eiwit voor spieropbouw. Ga stapsgewijs omhoog in de hoeveelheid voeding, zolang dat goed aanvoelt en je niet te snel vet aan gaat zetten. Controleer je voortgang door regelmatige metingen en wegingen. Het is leuk en nuttig om ook je spieren op te meten (bijv. aangespannen bovenarm op het dikste deel) om te zien hoe die groeien. Ook kun je met foto's (in badkleding) voor het nageslacht vastleggen hoe je gegroeid bent Knipoog Als het goed is, kom je vooral in spiermassa aan en weinig aan je taille (vet). Kom je ongeveer 0,25 tot 0,5 kg/week (vrouw), resp. 0,5 tot 1,0 kg/week (man) aan, dan zit je op een goed calorieënniveau.
Als je op je gewenste gewicht bent, ga dan iets minder eten, totdat je gewicht zich stabiliseert. Inmiddels ben je waarschijnlijk zo gewend geraakt aan je nieuwe, gezonde manier van eten, dat het je niet moeilijk valt dat te blijven doen. Blijf gewoon 5 of 6 keer per dag eten, maar eet per maaltijd iets minder. Controleer regelmatig of je niet weer afgevallen bent (of misschien juist te veel aangekomen bent). Het beste is ook om krachttraining te blijven doen, indien gewenst iets minder vaak en intensief (onderhoudsschema).
Misschien heb je wel zo de smaak te pakken van krachttrainen en spieropbouw, dat je verder wilt gaan. Zit je eenmaal op een gezond gewicht, dan zul je (zeker als vrouw) steeds makkelijker ook vet aanzetten. Daarom is het goed om het voedingsschema om aan te komen ("bulkschema" geheten in bodybuildersjargon) af en toe te vervangen door een schema waarmee je afvalt ("cuttingschema", zoals beschreven op de rest van deze site). Ben je dan weer voldoende vet kwijt, dan kun je doorgaan met spieropbouw. Het werkt niet goed om te proberen tegelijkertijd spiermassa op te bouwen en vet te verliezen door precies zoveel te eten als je verbruikt. Een bulk- en cuttingcyclus werkt het beste voor dat doel.

Heel veel succes met (vr)eten, trainen en aankomen! Lachen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 16:48

Wauw, Miltonlover Haha!

Ik kan alleen die calorieenteller niet vinden...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:05

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:20

Aah, dank je! Vandaag is het wel heeeeel erg bij mij: 736 kCal en 14 gram vet

miltonlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:23

Oei, Sheran, dat is wel heeeeeeeeeeel weinig..
Heb je alles wel goed ingevuld?
Maar het is wel logisch dat je afvalt als je zo weinig eet... kun je echt niet wat meer eten?
Laatst bijgewerkt door miltonlover op 25-07-08 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt