Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BiancUgo

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:38

Valeria@ Nee gelukkig blijven mijn suikers netjes als ik ziek ben ik heb nu al weer 2 mnd de griep dankzij de griepprik ppff, maar me suikers zijn eerder te laag dan te hoog.

Ik zit bij hermedico en dit bevalt me ook super perfecte service..

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:53

ik heb zonet al mijn suikers weer in kaart gebracht, veels te veel schommelingen!:O morgen maar eventjes met de internist bellen...

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:22

Hallo, even een update van hier!

Ik ben vrijdag middag naar de diabetesverpleegkundige geweest, omdat ik laatst dus smiddags een hypo had van 3,2 en savonds een hyper van 21,1 wat voor mij hele rare waardes zijn.

Zij kon er zelf niet uitkomen, ze wist niet wat ze moest doen. Toen advies aan haar collega's gevraagd (3 andere diabetesverpleegkundige) en na 3 kwartier puzzelen is er uit gekomen dat ik nog een keer erbij moet gaan spuiten om te proberen.
Ik spoot eerst: 8.00: 4 novorapid en 6 levemir en bij elke maaltijd 4 novorapid. nu moet ik smorgens en savonds 4 levemir en bij elke maaltijd 3 novorapid. Het is het proberen waard en anders moet ik binnenkort als dit niet verbeterd weer een paar dagen met zo'n sensor.. ik baalde wel een beetje. ik ging heen met het idee dat zij goed wisten wat ik kon doen om het te verbeteren maar dat was niet zo..

we zien het wel weer!

Groetjes

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:48

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:06

Mediq Direct ... niets blijft hetzelfde in 't leven, wist het niet eens!

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:06

vraagje hoe houden jullie je bloedsuiker uitslagen bij?
via het oude ouderwetse boekje of via de pc met een speciale tabel?
overigens gaat het wel weer stukken beter gelukkig met de opgelopen infectie, ik kan weer normaal lopen.
ik moet 23 januari weer naar de internist Vork

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:17

Om eerlijk te zijn houd ik het op dit moment helemaal niet bij. Slecht ik weet het maar ik leg op dit moment mijn prioriteiten qua gezondheid ergens anders.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:15

Ouderwets met pen en papier Haha! En ja, in de periode voor ik naar het ziekenhuis moet iets fanatieker dan de rest van het jaar Cool Duivel

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:46

haha waar herken ik dat van

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:36

Overigens controleer ik wel regelmatig (sowieso altijd voor paardrijden en voor 't slapen) maar ik schrijf het gewoon nooit op.......behalve dan dus vlak voor een ziekenhuisdate. Haha!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:20

doe ik idd ook zo! Hou het wel regelmatig bij, de ene dag meer als de andere dag en dan zet ik het in een eigen gemaakte tabel op de pc. Dan kan ik te hoge of te lage waarden een kleurtje geven, wordt het mooi overzichtelijk Knipoog

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:49

Valeria schreef:
vraagje hoe houden jullie je bloedsuiker uitslagen bij?
via het oude ouderwetse boekje of via de pc met een speciale tabel?
overigens gaat het wel weer stukken beter gelukkig met de opgelopen infectie, ik kan weer normaal lopen.
ik moet 23 januari weer naar de internist Vork

Ik doe het via allebei Vork

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:21

ik doe het haast nooit, heb er zo'n hekel aan XD Tong uitsteken
moet morgen naar het ziekenhuis Lachen

oja over rome..
ik mag waarschijnlijk niet mee Boos!
alleen als ik samen met me vader of moeder in rome gaan zitten en dan mag ik een paar opdrachten mee doen en dan moet daarna weer naar het hotel ofzo :S
maar goed als dat de enige uitkomst is dan ga ik liever niet mee. dan ga ik wel met me vader of moeder of allebei bijv naar borkum ofzo Lachen

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:24

Watbelachelijk dat je niet mee mag. Zo zorgt de school ervoor dat mensen er nit voor uit komen dat ze diabetes hebben. kun je de DVN vereniging er niet achteraan sturen want dit slaat nergens op

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:40

MI1990 schreef:
oja over rome..
ik mag waarschijnlijk niet mee Boos!
alleen als ik samen met me vader of moeder in rome gaan zitten en dan mag ik een paar opdrachten mee doen en dan moet daarna weer naar het hotel ofzo :S
maar goed als dat de enige uitkomst is dan ga ik liever niet mee. dan ga ik wel met me vader of moeder of allebei bijv naar borkum ofzo Lachen

Op grond van het recht op gelijke behandeling kun je hier nog wel wat mee denk ik. Wat een eikels zeg!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:12

Misschien gooi ik hier een afwijkende mening op tafel en wordt me dat niet in dank afgenomen, maar toch ...

Als oud-cursusleider en Diabetes Informatiepost heb ook namens de DVN regelmatig contact gehad met scholen wat betreft de manier van omgaan met leerlingen met diabetes. Het is op dit moment trouwens ook een item bij de DVN, dus ik zou niet schromen hierover een keer een mail naar het Centraal Bureau te doen (info@dvn.nl).

Als mens met diabetes, ouder van een paar bijna-volwassen kinderen en oud-leerkracht kijk er toch ook van een andere kant tegenaan. Jongeren met diabetes zouden zover moeten komen dat ze alle handelingen die verband houden met de dagelijkse omgang met diabetes, zelfstandig moeten kunnen doen. Het meenemen van een zus op schoolreis, omdat je niet zelf je infuus durft te zetten, vind ik heel ver gaan. Iemand die mee gaat, vormt een vreemde in de groep en kost ook geld.

Als je zelf je infuus durft en kan zetten, kan meten en goed weet wat je moet doen bij hypo's of hypers, moet je gewoon mee kunnen. Als je dat kan aantonen, eventueel met behulp van de DVN of je diabetesverpleegkundige, kan de school ook geen bezwaren maken. Je gaat toch ook gewoon elke dag zonder je ouders naar school?

Zaken als reservepomp mee e.d. moet je ook voor een gewone vakantie regelen. Ik ken echt kinderen in groep 8 die mee op schoolkamp gaan, zonder ouders. Er is dan wel vaak dagelijks even mail- of telefonisch contact over hoe het gaat.

Dus nee: ik vind niet dat er iemand mee moet mogen, maar ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor je diabetes en dat dán een school je niet mag weigeren.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:21

nou sluit me aan bij monique, het was laatst ook op tv dat diabeetn geweigerd worden om mee te doen aan verschillende dinegn en dat idd veel kids op school buiten de boot vallen, is denk ik meer onwetendheid maar zeker geen goed school beleid!!!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:21

MoniqueT schreef:
Misschien gooi ik hier een afwijkende mening op tafel en wordt me dat niet in dank afgenomen, maar toch ...

Als oud-cursusleider en Diabetes Informatiepost heb ook namens de DVN regelmatig contact gehad met scholen wat betreft de manier van omgaan met leerlingen met diabetes. Het is op dit moment trouwens ook een item bij de DVN, dus ik zou niet schromen hierover een keer een mail naar het Centraal Bureau te doen (info@dvn.nl).

Als mens met diabetes, ouder van een paar bijna-volwassen kinderen en oud-leerkracht kijk er toch ook van een andere kant tegenaan. Jongeren met diabetes zouden zover moeten komen dat ze alle handelingen die verband houden met de dagelijkse omgang met diabetes, zelfstandig moeten kunnen doen. Het meenemen van een zus op schoolreis, omdat je niet zelf je infuus durft te zetten, vind ik heel ver gaan. Iemand die mee gaat, vormt een vreemde in de groep en kost ook geld.
Als je zelf je infuus durft en kan zetten, kan meten en goed weet wat je moet doen bij hypo's of hypers, moet je gewoon mee kunnen. Als je dat kan aantonen, eventueel met behulp van de DVN of je diabetesverpleegkundige, kan de school ook geen bezwaren maken. Je gaat toch ook gewoon elke dag zonder je ouders naar school?

Zaken als reservepomp mee e.d. moet je ook voor een gewone vakantie regelen. Ik ken echt kinderen in groep 8 die mee op schoolkamp gaan, zonder ouders. Er is dan wel vaak dagelijks even mail- of telefonisch contact over hoe het gaat.

Dus nee: ik vind niet dat er iemand mee moet mogen, maar ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor je diabetes en dat dán een school je niet mag weigeren.

sorry maar ze gaat niet alleen mee voor een infuus zetten :S me ouders willen gewoon niet als ik alleen ga Lachen omdat het nog niet goed gaat met me bloedsuikers(denk tegen die tijd ook nog niet geweldig) en nu helemaal niet omdat school heeft gezegt dat ze me een lastpost vinden, omdat ik miss een opdracht niet mee zo kunnen doen omdat ik een hyper heb en dan hebben ze geen zin/tijd om een leraar bij me te laten want dat brengt hun schema in de war :S Scheve mond Rolleyes
en het is zo dat ik nog maar 3 jaar diabetes heb, en niet me hele leven al.. en ik vind het nog heel moeilijk om er mee om te gaan...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:32

Ik wist dat je me mijn verhaal niet in dank zou afnemen. Maar ik ken zo ontzettend veel mensen met diabetes en weet dat heel veel mensen met type 1 nooit echt goed geregeld kunnen worden. Hoe naar het ook is, je zal misschien ook over 10 jaar nog heel wisselende bloedsuikers hebben en ook dan ermee om moeten leren gaan.

Dat je ouders niet willen dat je alleen gaat, kan je de school dan niet verwijten. Het beste wat je kan doen is voor nu accepteren dat je diabetes een probleem is en proberen zo goed mogelijk te leren hoe je met je wisselende bloedsuikers kan omgaan, ook zelfstandig. Ik weet dat het moeilijk is, ik weet dat het soms heel moeilijk is om er mee om te gaan, maar de wereld past zich niet aan jou aan, het wordt andersom van je verwacht.

En ja, de DVN is bezig met dit thema en ik zou proberen om je probleem daar ook neer te leggen. Er zullen manieren gevonden moeten worden om jongeren met diabetes ook met schoolreizen en dergelijke mee te laten gaan, maar dan zal degene met diabetes en zijn begeleidingsteam moeten zorgen dat dat kan en dat je daarmee geen extra last wordt voor de school.

Dit hele probleem heeft in mijn ogen ook te maken met het niet los durven laten van ouders, wat je heel vaak ziet. Denken dat het beter gaat met je bloedsuikers of je diabetes als je het langer hebt of ouder wordt, is mooi, maar meestal geen realiteit. Vraag maar aan anderen hier, zoals bijvoorbeeld Caroline, makkelijk wordt het bij velen nooit. Hoe ga je het over een paar jaar doen als je zelfstandig wilt wonen? Hoe los je het op als je een keer op vakantie wilt? Het is aan jou én vooral ook aan je begeleiding (arts, diabetesverpleegkundige én ouders) om je zelfstandig me je diabetes te leren omgaan, zo zelfstandig dat je ook dit soort dingen aan kan.

En natuurlijk moet er altijd iemand in je groep (leerkracht o.i.d.) zijn die weet dat je diabetes hebt en dat je als je onwel wordt (om de hypo maar zo te noemen) dextro of sinasappelsap ofzo nodig hebt. En er moet iemand zijn die je op kan halen als het echt niet lukt.

De school zou je niet mogen weigeren puur op het feit dat je diabtes hebt, maar je hebt zélf aangegeven dat je diabetes een probleem is als je alleen mee gaat. Je geeft ze zelf de touwtjes in handen om je te weigeren op deze manier.

Vraag je diabetesverpleegkundige of er in het ziekenhuis ervaring is met dit soort dingen, wellicht hebben ze een goed protocol hiervoor. Kijk eens op www.diabetesforum.nl bijvoorbeeld of er mensen zijn die dit ook aan de hand gehad hebben of vraag de DVN. Maar zorg dat JIJ capabel bent om te gaan!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:59

joheoe ik zit nog in een na-wee, zat gister avond op 29.9, knallende koppijn en vreselijk brak, vanochtend op 16.4 en nu tussend e middag op 3.2, eeeeeh geef mijn portie van vandaag maar aan fikkie

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:18

ik had gister ook zo'n dag bestaande uit allemaal twintigers en als reactie hypo's van rodn 2,5 steeds bleeeh

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:14

heeyheey,

ik wil me hier ook even melden, na een hoop gedoe wordt ik morgen geprikt op suikerziekte (en hb trouwens ook), maar toen ik op internet ging kijken wat het precies was vond ik het zo vreselijk kloppen met hoe ik me voel, mijn lichaam op dingen reageert etc. Ik zou er nu raar van staan te kijken als het niet zo zou zijn zeg maar.

Ik kijk er aardig positief naar, aangezien ik hiermee - mocht ik het hebben - een oorzaak heb gevonden voor klachten die ik niet erg genoeg vond om mee naar de huisarts te gaan.

Ook wordt ik mijn hb gemeten, juist omdat ik me vaak moe voel, maar ik zag dat dat ook 1 van de symptomen was, zo zijn er wel meer waarvan ik dacht... dat komt me bekend voor...

Ik heb niet alles gelezen maar wat vinden jullie?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:11

hoi denise, mijn mening is dat je idd beetr kunt wteen wat je hebt en dan concreet dingen kunt gaan aanpakken, laat je weten wat de uitslag is?

en tsja wij mopperen hier ook wel veel, maar ik ben van mening; je kunt nog vele ergere dingen hebben dan suiker, het is niet het einde v/d wereld

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:16

Jah, ik ben vanmorgen geprikt, ze hebben uiteindelijk 4 buisjes van me getapt... (ik heb daar zo'n hekel aan Tong uitsteken) en maandag weten ze de uitslag al, ik ben erg benieuwd en inderdaad, het is (lang) niet het einde van de wereld, een extra ongemak maar daarmee heb je wel een oplossing voor kleinere ongemakjes, daar valt inderdaad ook wel wat voor te zeggen.

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:30

Denise ik heb daar ook nog steeds hekel aan!! Kijk ook altijd andere kant op als ze bloed tappen...