Vraagje. Toen jullie na de operatie begonnen met rijden, deden jullie dit met of zonder brace? Met de brace die ik nu heb verknallen ik mn laarzen en zonder kan ik nog niet lang rijden en ben ik nog onzeker. Niet handig met mijn paard die een grote go heeft.
Ik ben gevallen met skiën. Heel banketstaaf. Ben ervaren skiër en het ging zo flauw zachtjes. Maar helaas viel ik over mijn knie en lag die omgedraaid onder mijn andere been.
Wel nog een stukje geskied, wat instabiel voelde.
Toen in een restaurantje wat gezeten. Met naar toilet gaan ga ik voorzichtig de trap af en schiet er totaal doorheen. Nog een klein stukje geskied en toen met liften naar beneden.
Daar nog stukje berg af gelopen en later weer op. Toen werd het wel heel dik (12:30 gebeurt, 16:00 bij dokter)
Been iets gebogen was geen probleem. Gestrekt wel. Vriendje wilde helpen broek uit doen en trok wat te hard. Ging net niet van stokje.
Arts foto's gemaakt. Gelukkig niets gebroken. Hij heeft mijn been/knie links/rechts bewogen en dat gaat ok.Verder kon hij er niet veel van zeggen ivm vocht.
Kan hier mri en evt operatie maar dat wil ik niet.
Heb nu een brace die afgesteld staat op 20°. Hier kan ik prima mee lopen.
Heb je een verzekering die de kosten van de MRI dekt? Daar zou ik vooraf even naar informeren als je het niet zeker weet. Zo ja, dan zou ik die wel laten doen. Dan heb je een idee wat er aan de hand is en hoef je in NL niet vooraf aan te beginnen. Wel vragen of je de röntgenbeelden/MRI beelden mee kunt krijgen. Kan me voorstellen dat je liever in NL onder het mes gaat, als dat al moet. Als je kruisband gescheurd is zullen ze niet meteen gaan opereren, maar wachten tot je knie wat hersteld en beweeglijk is. Anders duurt je herstel te lang. Echt niet doen nu.
Waarschijnlijk moet je thuis eerst een verwijzing halen en je huisarts moet dat dus goedvinden. Dan krijg je te maken met wachttijd in het ziekenhuis (of anders naar medinova gaan), eerste afspraak en dan misschien een MRI en dan ben je zo een hele tijd verder. Het is thuis dus niet per definitie makkelijker. Vandaar mijn overweging. Maar dat is verder natuurlijk helemaal aan jou en hoeveel haast je hebt.
Wat ontzettend balen dat je knie je knie hebt verdraaid. Het klinkt mij helaas bekend in de oren hoe de klachten zich hebben ontwikkeld. Het afscheuren van je voorste kruisband geeft geen pijn, echter voelt het daarna wel instabiel. Er zit in de voorste kruisband wel een bloedvat. Deze laat je knie langzaam vol lopen. Als de knie binnen een paar uur erg dik word dan is de kans aanwezig dat je kruisband gescheurd is.
Bloed in de knie betekent in 75% van de gevallen een gescheurde (voorste) kruisband. In ongeveer 20% wordt de bloeding door een scheur van de meniscus veroorzaakt en de overige 5% wordt veroorzaakt door een slijmvliesbloeding (o.a. bij gebruik van middelen tegen bloedstolling) of fracturen in het bot.
Wat ik je aanraad is goed onderzoek te doen naar de arts aan wie je het onderzoek en de behandeling van je knie toevertrouwd. Hoe vaak doet de arts deze operatie per jaar? Het zou kunnen dat bij navraag bij je verzekeraar hier meer duidelijkheid is.
Zelf heb ik mijn kruisband helaas ook gescheurd, inmiddels 3,5 jaar geleden. Ik kan helaas niet meer sporten. Dit is echter een grote uitzondering. Doordat ik nog verder letsel had in mijn knie is het voor mij helaas afgelopen.
Wees kritisch! Weet zeker dat er een goede arts en een goede fysiotherapeut je helpt met het behandeltraject.
goldenarrow
Geplaatst: 18-02-15 23:37
*meldt zich in het topic*
Je kan best een tijdje met een gescheurde kruisband doen hoor Het hoeft in ieder geval niet per direct geopereerd te worden en in sommige gevallen willen ze kijken of je het op kan vangen met spieren. Als de instabiliteit blijft kan je altijd nog geopereerd worden.
Ik ben een paar maanden geleden gevallen met paardrijden (echt een heel stom ongeluk, kon niemand wat aan doen, zelfs het paard niet haha). Had daarbij mijn meniscus een stukje gescheurd en mijn kruisband afgescheurd. De meniscus is een tijdje terug geopereerd, daar hebben ze wat van weggehaald. Ze wilden ook eerst kijken of ik dus met spierkracht de instabiliteit kon verhelpen, maar dat heeft bij mij helaas niet voldoende geholpen. Ik moet 4 maart dus onder het mes en dan krijg ik ook een kruisbandreconstructie.
Anoniem
Geplaatst: 18-02-15 23:38
Groeit het niet weer vanzelf aan Zeurkous?
Een scheur in meniscus hadden ze op de foto gezien denk ik?
Ik kan nu 20° buigen en belasten. Is dat verstandig?
ik heb zelfs trombosespuitjes gehad...
Bullebeest
Geplaatst: 18-02-15 23:44
Vonneke, dan zou ik gewoon wachten tot je weer in Nederland bent. Die paar dagen kan er wel voor zorgen dat het vocht in je knie minder is. Regelmatig koelen en wat je evt ook kan doen is groene leem op je knie smeren. Werkt bij paarden en ook bij mensen
Ik ga hier nog kijken voor een flesje traumeel op kosten van de verzekering hihi.
Vooral heel erg dat ik niet kan rijden. Hoe lang zal dat duren?
goldenarrow
Geplaatst: 18-02-15 23:47
Nee, op de foto is alleen bot te zien. Bij mij hadden ze na mijn val ook foto's gemaakt, maar omdat daar niks op te zien was dachten ze dat ik het alleen verrekt had. Toen ik na een paar weken op controle kwam en mijn knie nog steeds niet normaal kon strekken hebben ze een MRI laten doen. Daar kwam uit dat ik een scheurtje in mijn meniscus had en een gedeeltelijke scheur in mijn kruisband. Tijdens de operatie zagen ze echter dat hij helemaal afgescheurd was (dat moet in de tussentijd gebeurt zijn geweest).
zeurkous
Geplaatst: 18-02-15 23:47
Een kruisband groeit helaas niet vanzelf meer aan doordat het bloedvat dat door de voorste kruisband loopt ook scheurt.
Een meniscus scheur kan in sommige gevallen gehecht worden, als deze in het meer naar buiten (beter doorbloedde) gelegen gedeelte ligt. Als dit zo is behoud je een betere functie van de meniscus (schok dempend en stabiliserend). Als de scheur meer naar het midden van de knie ligt dan moet er een stukje van de meniscus afgehaald worden.
Als je je knie net hebt verdraaid en de rontgen foto's waren goed dan mag je op geleide van de pijn belasten. Echter probeer je altijd een 2e verdraaiing te voorkomen. Buigen mag tot ongeveer 90 graden (tot uitsluitsel van een scheur van de binnenste band is). Strekken (recht maken van het been) is echter het aller belangrijkste. Probeer dit te doen. Leg alsjeblieft geen kussen onder je knie als je je been hoog legt. Als je dit wel doet dan word het strekken steeds moeilijker en dan heeft de fysiotherapeut straks een hele klus om je been weer recht te krijgen.
Wat slim is om te doen is je enkel goed blijven bewegen (alsof je steeds het gaspedaal indrukt), dit is goed voor de doorbloeding van je onderbeen en verkleind de kans op trombose.
Bullebeest
Geplaatst: 18-02-15 23:48
Uuuh als je geopereerd moet worden aan je voorste kruisband heb je een revalidatie van 6 tot 9 maanden. Ik wil je niet ontmoedigen.
Anoniem
Geplaatst: 18-02-15 23:51
Oeps ik heb dus al 2 dagen een kussen onder mijn knie...
Ik slaap op mijn buik dus hij strekt dan wel. de brace staat nu op 20° sinds maandag. Als ik hem even af heb kan ik best wat verder buigen merkte ik als ik zit.
Met de brace aan is verdraaien bijna niet mogelijk denk ik?
Stiekem loop ik in huis best veel zonder krukken
goldenarrow
Geplaatst: 18-02-15 23:51
Wat zeurkous zegt. Als je toch je been iets omhoog wil doen, leg dan iets onder je voet/enkel en laat de zwaartekracht zijn werk doen om je knie recht te maken. Je kan ook rechtop zitten en je knie door het bed/bank 'duwen' voor je gevoel. Buigen komt wel weer goed als het vocht uit de knie is.
Revalidatie is minstens 9 maanden volgens mijn arts. Na 6 weken kan je weer zittend werk doen en je moet vrij intensief fysio hebben.
Een ding is zeker. Dit was mijn laatste keer skiën! Dat doen we dus nooit meer!
Bullebeest
Geplaatst: 18-02-15 23:58
Ik hoop het ook. Ik ben nu een ruime 3 maanden geleden geopereerd en zit nu met verandering van oefeningen bij de fysio weer regelmatig te koelen en zie dat mijn knie weer meer vocht heeft. Fysio weet dit en houdt er zeker rekening mee. We zijn de juiste balans aan het opzoeken. Vandaar ook mijn vraag over rijden met brace of zonder.
PS na een operatie zou je daarna na volledig herstel weer gewoon mogen skiën.