Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:15

Cynthia, hou vol meis. Het wordt echt beter en achteraf gezien ben je blij dat je het gedaan. Trust me! Been there, done that en meer dan 1 keer.

Wat betreft je afvallen een tip:

's Ochtends kun je brinta nemen, daar zit alles in wat je nodig hebt.

's Middags verse soep, yogurt, brinta, of zelfs warm eten.

Doe gekookte aardappelen, groente en veel vocht/jus in een blender. Je krijgt een erg vloeibare maar heerlijke gezonde maaltijd die je zo kunt opdrinken. Mijn moeder maakte altijd een hele voorraad maaltijden in 1 keer en vroor dat in zodat ik altijd iets binnen bereik had. Met name rode kool, bloemkool, wortelen met uien (stampot dus) was echt heel lekker. Ik ben uiteindelijk ook niets meer afgevallen.

Sterkte ermee en de moed niet opgeven hoor. :(:)

Groetjes Izep

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:42

Jammer dat je zoveel last hebt :s
Enkele lekkere eettips die wel door jou te eten zijn:
-Zelfgemaakte chocomousse
-Milkshakes
-Verse smoothies (eventueel wat havermout erdoor zodat je het als lunch kunt gebruiken)
-Purree, met groenten (spinazie, andijvi, wortel,...) erdoor eventueel met gemaalde stukjes vlees.
-Havermout als ontbijt met suiker
-Véeel soep.
-Vla, joghurt,... als dessert
-Vis is meestal zachter als vlees dus als je al iets verder bent kan je vis proberen. Als je vis in hele kleine stukjes is gesneden hoef je nog niet eens te kauwen.

Succes! Is de zwelling al iets minder?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:41

Dank jullie wel voor de tips. Ik had het gisteren gewoon even helemaal gehad. De pijn was ook niet uit te houden en zat even in een dipje. Ik heb nu zwaardere pijnstillers meegekregen en die helpen gelukkig. Moet morgen terug voor controle bij de kaakchirurg.

Foto's: 7 dagen na de operatie dus vandaag gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NoaSky

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:57

Hey Cynthia, op de tweede foto lijkt er echt wel verbetering in te komen hoor!

Ach Relaxed bedoelde het ook goed, ze verwoorde het alleen een beetje moeilijk. Probeer vooral je voordeel te nemen aan de tips van het eten.

* die van de chocolademousse zal ik zeker gaan onthouden haha*

Probeer toch door te zetten meid, het is niet voor niets geweest straks!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:27

M_VE schreef:
Jammer dat je zoveel last hebt :s
Enkele lekkere eettips die wel door jou te eten zijn:
-Zelfgemaakte chocomousse
-Milkshakes
-Verse smoothies (eventueel wat havermout erdoor zodat je het als lunch kunt gebruiken)
-Purree, met groenten (spinazie, andijvi, wortel,...) erdoor eventueel met gemaalde stukjes vlees.
-Havermout als ontbijt met suiker
-Véeel soep.
-Vla, joghurt,... als dessert
-Vis is meestal zachter als vlees dus als je al iets verder bent kan je vis proberen. Als je vis in hele kleine stukjes is gesneden hoef je nog niet eens te kauwen.

Succes! Is de zwelling al iets minder?

Nog een tip:
Door de soep kan je ook stukjes brood roeren. Dan krijg je een beetje een dikke soep.

NoaSky: Is inderdaad enorm lekker (en zacht). En in zware tijden zonder chocolade, kan je echt wel chocolademousse gebruiken!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:35

Ik moest vandaag voor controle naar de kaakchirurg. Wat een aparte man is het zeg haha.
Alleen hij zei tegen me dat hij erg blij met me was. Dus dat zegt in iedergeval dat de operatie goed geslaagd is.
Ik heb vandaag voor de eerste keer aardappelpuree. Ik had ook vis geprobeerd, maar daar stikte ik bijna in dus dat heb ik maar laten staan.
Het is niet veel, maar het begin is er.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:39

_Cynthia_ schreef:
Ik moest vandaag voor controle naar de kaakchirurg. Wat een aparte man is het zeg haha.
Alleen hij zei tegen me dat hij erg blij met me was. Dus dat zegt in iedergeval dat de operatie goed geslaagd is.
Ik heb vandaag voor de eerste keer aardappelpuree. Ik had ook vis geprobeerd, maar daar stikte ik bijna in dus dat heb ik maar laten staan.
Het is niet veel, maar het begin is er.

Ben erg blij voor je dat het al iets beter gaat! En als de kaakchirurg al zegt dat alles oké is, dan zal het ook wel goed zijn...
Bij mij is het pas in december...
Welke vis heb je geprobeerd? Zalm is bijvoorbeeld erg zacht.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:40

Ben even de naam kwijt. Het is wit en zacht :+. Alleen het was erg droog.
Ik moet wel zeggen dat ik last ben met eten hoor. Dus dat maakt het wel lastig, maar moet gewoon even mijn verstand op 0 zetten en niet zeuren.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:45

_Cynthia_ schreef:
Ben even de naam kwijt. Het is wit en zacht :+. Alleen het was erg droog.
Ik moet wel zeggen dat ik last ben met eten hoor. Dus dat maakt het wel lastig, maar moet gewoon even mijn verstand op 0 zetten en niet zeuren.

Kan best geloven dat het nog moeilijk gaat, ook al is het dan plat of zacht.
Ik ken niet zoveel van vis, maar ik weet dat kabeljauw wit is :+
Probeer zoveel mogelijk te 'drinketen'. In de winkel vind je ook 'Fruitontbijt'. Dat al geprobeerd?
Een dikke fruitmulsie dat je op kunt drinken. Kan je ook geen drinkmaaltijden bij de apotheek kopen?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:48

Ik neem nu dit 2 of 3 keer per dag http://www.drogisterij.net/Weight_care_ ... ercode=259
en daarnaast 2 keer smoethie met daarin aardbeien, banaan en sinaasappelen.
Een kop thee en ik doop daar sinds gisteren koekjes in en dan vis ik ze eruit en doe ik ze in een bakje en zo met een lepeltje krijg ik mijn koekjes binnen ;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:09

_Cynthia_ schreef:
Ik neem nu dit 2 of 3 keer per dag http://www.drogisterij.net/Weight_care_ ... ercode=259
en daarnaast 2 keer smoethie met daarin aardbeien, banaan en sinaasappelen.
Een kop thee en ik doop daar sinds gisteren koekjes in en dan vis ik ze eruit en doe ik ze in een bakje en zo met een lepeltje krijg ik mijn koekjes binnen ;)

Zitten in die drinkmaaltijd geen 'bepaalde stoffen' die je helpen om juist af te vallen?
Of vult dat gewoon heel erg en zit daar gewoon de vermelde 200 caloriëen in?
Anders kan ik dat ook gebruiken in december... Ik heb ze gezien in de Kruidvat.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:06

Ze zeggen dat het helpt om af te vallen, maar ik gebruik het 's ochtends en in de middag en ik heb tussen door helemaal geen honger dus ik vind het ideaal en het is nog lekker ook.

Ik heb trouwens nog steeds erge oorpijn en hoofdpijn. Hadden jullie die na 1.5 week ook?

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:16

_Cynthia_ schreef:
Ik heb trouwens nog steeds erge oorpijn en hoofdpijn. Hadden jullie die na 1.5 week ook?

Nee niet gehad, sowieso geen oorpijn, hoofdpijn wel. Ik denk een week lang.
Maar jij hebt natuurlijk de bovenkaak correctie erbij he.. Ik had 'alleen' kincorrectie en verplaatsing onderkaak.

Hoe gaat het nu met je!?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:36

Ja en mijn verstandskiezen zijn er gelijk uit gehaald.

Ik heb helaas nog steeds erge hoofdpijn en oorpijn en het nu 2 weken geleden. Ik dacht dat het wel minder zou worden, maar helaas.
Donderdag moet ik terug komen voor controle. Helaas niet bij mijn eigen kaakchirurg, want die is een maand op vakantie.

Hoe hielden jullie trouwens alles schoon? Ik moet dus 3 keer per dag spoelen en proberen te tanden poetsen, maar dat is nog erg gevoelig. Alleen aan de binnenkant van mijn tanden ga ik nu dus tandplak krijgen, maar ik kan die naar bij komen ivm elastieken die er pas over 1.5 week als alles goed gaat eruit gaan. Hoe deden jullie dat?

Ik lijk nog steeds op een hamster. Ook dat word niet meer minder :(

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:29

_Cynthia_ schreef:
Ja en mijn verstandskiezen zijn er gelijk uit gehaald.

Ik heb helaas nog steeds erge hoofdpijn en oorpijn en het nu 2 weken geleden. Ik dacht dat het wel minder zou worden, maar helaas.
Donderdag moet ik terug komen voor controle. Helaas niet bij mijn eigen kaakchirurg, want die is een maand op vakantie.

Hoe hielden jullie trouwens alles schoon? Ik moet dus 3 keer per dag spoelen en proberen te tanden poetsen, maar dat is nog erg gevoelig. Alleen aan de binnenkant van mijn tanden ga ik nu dus tandplak krijgen, maar ik kan die naar bij komen ivm elastieken die er pas over 1.5 week als alles goed gaat eruit gaan. Hoe deden jullie dat?

Ik lijk nog steeds op een hamster. Ook dat word niet meer minder :(

Die mondspoeling doodt alle bacteriën dus tandplaque is niet mogelijk. (perio-ad) Die mag je maar een maand gebruiken (staat op de bijsluiter) omdat er chlorexidine in zit. Dus don't worry als tandenpoetsen niet goed lukt. ;)

Verstandskiezen en de kaakoperatie zelf is wel érg veel tesamen. Bij mij wordt dat apart gedaan.
Werden ze bij jou getrokken of eruit gesneden? (of heb je dat al ergens getypt waar ik over heen heb gelezen).

Even aan andere bokkers:
Mijn verstandskiezen zijn er nu al uit sinds 8 Juli en als ik heel hard geeuw heb ik zo'n spannend gevoel rechtsonder (waar de tand normaal ongeveer zat). Gaat dat weg?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:18

Ik weet nog geen eens of ze getrokken of gesneden zijn. Ik ga donderdag naar de kaakchirurg toe. Kijken of hij het weet aangezien het niet diegene is die de operatie heeft uitgevoerd.
Ik weet wel dat ze nog niet door gekomen waren de verstandskiezen.

Ik heb ze trouwens mee naar huis gekregen, maar wat zijn die dingen groot zeg.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:53

_Cynthia_ schreef:
Ik weet nog geen eens of ze getrokken of gesneden zijn. Ik ga donderdag naar de kaakchirurg toe. Kijken of hij het weet aangezien het niet diegene is die de operatie heeft uitgevoerd.
Ik weet wel dat ze nog niet door gekomen waren de verstandskiezen.

Ik heb ze trouwens mee naar huis gekregen, maar wat zijn die dingen groot zeg.

dan kun je ervan uitgaan dat ze uitgesneden zijn. ;)
echter vind ik dat wel erg raar... mijn verstandkiezen zijn gesneden,
en pas een maand of 6 later mocht dé operatie zijn om de onderkaak te verplaatsen+kincorrectie.
dat moest echt goed de tijd hebben om te helen. maarja, de kaakchirurg zal er vast een reden voor hebben gehad.

M_VE schreef:
Even aan andere bokkers:
Mijn verstandskiezen zijn er nu al uit sinds 8 Juli en als ik heel hard geeuw heb ik zo'n spannend gevoel rechtsonder (waar de tand normaal ongeveer zat). Gaat dat weg?

Ik denk dat dat nog wel weer goed komt hoor. Ze zijn er nog maar heel even uit natuurlijk.
Ik heb nog steeds een trekkend gevoel op mijn kin, hij het praten en eten (bewegen van de kaak dus)
Daar heb ik ook vrijwel geen gevoel in. Ik denk dat de zenuwen een aardige klap hebben gehad,
en verwacht dat dat bij ons beide wel goed zal komen hoor!
(al wacht ik er nu al bijna een jaar op, 20/8 is het een jaar geleden)

Tevens heb ik dus nu erge last (alweer...) van het uit de kom schieten van mijn rechter kaakkopje.
Erg vervelend!!! Vooral bij het eten heb ik er erg veel last van. Of geeuwen...
Ach komt vast wel weer goed! :)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:23

Ik ga morgen weer een foto plaatsen. Ik lijk nog net een hamster. Ik ga bij de AH solliciteren als AH hamster. :+

Ja hij zei tegen mij dan heb je het maar in 1x keer gehad.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:42

_Cynthia_ schreef:
Ik ga morgen weer een foto plaatsen. Ik lijk nog net een hamster. Ik ga bij de AH solliciteren als AH hamster. :+

Ja hij zei tegen mij dan heb je het maar in 1x keer gehad.

Bij mij zeiden ze ook dat ik 6 maand moet wachten.
Vandaar dat ik pas in december wordt geopereerd aan mijn kaak.

Misschien dat je daarom zoveel last hebt, omdat het echt alles in 1 keer is.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:43

Ze waren erg tevreden over hoe alles eruit zag. Ook dat ik het super goed schoon hou. Ik had gelijk even gevraagd van de oorpijn en daar hoor je normaal geen last van te hebben. Dus hij heeft even gekeken en nu blijkt dat er aan beide kanten een bloedprop in zit. Dus ik moet nu 3 dagen lang met zonnebloemolie 2x per dag druppelen en moet dinsdag naar de dokter dan gaan ze mijn oren uitspuiten. Verheug me er nu al op... niet dus.
Wel slecht trouwens van mijn eigen kaakchirurg. Ik zei het vorige week ook van mijn oorpijn en toen zei die het hoort erbij.
Nu had ik dus een andere kaakchirurg en die zei dat dat er helemaal niet bij hoort. Gelukkig heeft hij even gekeken.

Woensdag mogen mijn hechtingen en elastieken eruit :D

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:48

owhja en moet nu ook met zout en water spoelen, want door dat spul perio-ad verkleuren mijn tanden zeggen ze.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:24

_Cynthia_ schreef:
owhja en moet nu ook met zout en water spoelen, want door dat spul perio-ad verkleuren mijn tanden zeggen ze.

Daarom mag je er maar 1 maand mee spoelen. ;)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:35

Ja. Ben blij als ik bij de dokter geweest ben dinsdag. Pff wat een oorpijn heb ik zeg.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:36

_Cynthia_ schreef:
Ja. Ben blij als ik bij de dokter geweest ben dinsdag. Pff wat een oorpijn heb ik zeg.

Veel beterschap!!
Stuur je nog eens foto's. Ik wil weten hoe de zwelling is tegenover de vorige keer ;)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:26

Dank je wel.

Ik ga morgen foto's maken. Ik vergeet het elke keer, maar zal ze morgen echt plaatsen ;).