Afvallen voor een auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Afvallen voor een auto

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:03

Appels vind ik vreselijk, niet omdat ik ze niet lust, maar omdat ze me totaal niet vullen. Dan eet ik een appel en heb ik nog trek daarna en dan heb ik risico op snaaien. Ik pak zelf het liefste iets van banaan want dat vult wel enorm. Of een simpele reep die laag in calorieën is.

De linzen wafels die hier aangeraden werden vind ik helaas echt niet lekker. Heb meerdere smaken geprobeerd, maar de smaak van linzen stond me echt niet aan. Werd er misselijk van. Back to the drawing board!

Vanmorgen in ieder geval weer goed begonnen met een half uur intensief bewegen. Mijn smartwatch helpt me daar zo bij aangezien ik dan precies weet hoe lang ik bezig ben, in welke hartslagzone ik zit en hoeveel calorieën ik al heb verbrand. En die worden automatisch opgeteld in mijn calorie app. Meer bewegen = meer kunnen eten en dat is een leuke motivator haha. Als ik dat niet zou doen dan val ik natuurlijk sneller af maar goed met veel bewegen moet je de motor natuurlijk ook iets meer voeden. Heb in ieder geval goede moed dat het afvallen dit jaar goed gaat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:14

Ja je moet jezelf af en toe een beetje voor de gek houden toch? :P

Ik heb onverwachts weer een oppashondje van gisteren tot zondag. Deze kan ver wandelen dus dat is top.

Vandaag sportschool + kleine wandelingen
Morgen had ik al een grote wandeling gepland (11km)
Zondag sportschool en kleine wandelingen

Dat was al het plan zonder hond maar met hond erbij is leuker haha.

Eten doe ik op gevoel want kcal tellen houd ik toch niet vol.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:23

Oh lekker!

Ja dat dacht ik ook. Vond het heel heftig klinken, maar ben wel blij dat ik het ben gaan doen want er zit in sommige producten toch echt bizar veel meer calorieën dan ik had verwacht. Kost ook niet heel veel extra werk met een app. Ik zet mijn bord/kom gewoon op de weegschaal en begin dan met vullen. Ik at bijvoorbeeld 's ochtends een heel gezond ontbijtje met fruit, melk en diverse flakes/gepofte rijst maar de hoeveelheid heb ik naar beneden geschroefd en dat scheelt zo veel calorieën. Hetzelfde met de chocolade snippers die ik erin gooide. Vervangen door vlokken en ook maar maximaal een gram of 4/5. Mijn avondeten heb ik ook aangepast door bijvoorbeeld een extra pita broodje te laten liggen en gewoon alleen het vlees en de salade extra op te scheppen. Het is voor mij een hele goede wake up call om te zien hoeveel calorieën iets bevat om het niet meer te eten.

De calorieën in een McDonalds menu vond ik ook schrikbarend, maar goed dat is niet gek. En als ik nu eens een colaatje drink probeer ik zero te halen ondanks dat ik die echt veel minder lekker vindt. Scheelt heel veel calorieën. :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

Ja als je niet al vaker kcal geteld heb dan schrik jij je dood! :j

Ik heb dat al vaker gedaan en weet waar ik op moet letten. Zoals vanmorgen bij de humus. Gewoon een lekkere laag voor de smaak maar niet meer dan dat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:40

Ik tel ze ook niet, begin er niet aan. :')
Gewoon alles minder en met mate.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:41

Voor mij is het inderdaad de eerste keer, dat zal inderdaad veel verschil maken.

En ik denk dat mijn liefde voor data als AuDHDer ook wel helpt hierbij. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:47

Ik heb dezelfde afwijking en de extra handelingen die het tellen met zich mee brengt vind ik vooral heel vermoeiend haha.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:56

Na alle feestdagen vandaag weer in t gareel!
Straks lekker even klimmen, en heb voor 2 dagen lekkere soep gemaakt, dus hoef t alleen maar even op te warmen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

Allemaal de beste wensen voor 2026...dat alle afval idealen maar uit mogen komen!

Mijn decembermaand was dramatisch...dus ik moet weer vol aan de bak...
Mag pas weer op mijn paard van mijzelf als ik eerst 5 kg ben afgevallen.

Wat betreft jus. Wat je het beste kan doen is een hele pan jus maken, Een goed stuk vlees braden (draadjesvlees is perfect, lekker lang sudderen) in de boter. Dan afblussen met flink water. Vlees eruit halen, jus af laten koelen. Het vet gaat dan stollen bovenop. Dit kun je eraf scheppen en wat eronder dan overblijft is hele magere en prima smakelijke jus. Zo deed mijn moeder dat altijd.
Jus uit pakjes zitten zoveel zouten in, dat is gewoon heel slecht voor je gezondheid en daarmee houd je ook weer meer vocht vast.

Ik ben niet zo'n groenteneter, en snackworteljtes, tomaatjes, komkommers etc daar gruwel ik al helemaal van. Maar vandaag een hele grote pan pompoensoep gemaakt, waar ik ook nog een hele bloemkool en een extra winterpeen door gooi (ha ha proef je toch niet terug als je de soep door de blender gooit) en bij het eten er een flinke hand tuinkers overheen gooi (of alfafa, dat zijn kiemen, supergroentes dus met een handje heb je al dezelfde hoeveelheid vitamines als met een bord vol gewone groentes), dus de komende 4-5 dagen zit ik geramd met de groentes :D Doe er kokosmelk door om er echt een maaltijdsoep van te maken en neem er een volkoren pistoletje bij om lekker te dopen. Prima vullende avondmaaltijd.

Verder boterhammen weer vervangen door volkoren cracottes (zitten veel minder kcal in als in brood) en de kaas weer door hütenkase en rosbief. Ontbijten met eiwitrijke kwark en granola en als tussendoortje en voor de chocola behoefte een melkunie eiwitpuddinkje of een blokje 85% pure chocola.
Ik probeer rond de 1400 kcal per dag te zitten. Ik ben op deze manier 4 jaar geleden moeiteloos 30 kg afgevallen, zonder honger en eigenlijk gewoon altijd smakelijk eten (vroeger wou ik nog wel eens crashen met shakes, maar dat doe ik dus niet meer). Dat was ook gewoon heel goed te doen en vast te houden, totdat de laatste 2 jaar er wel heel veel rampspoed op mijn pad kwam, en ik enorm ben gaan emo-eten, vreetbuien en snaaien. Van die 30 zitten er nu ruim 15 weer aan (en sinds afgelopen maand bijna 20 zelfs)....en die wil ik weer kwijt, dus ik weet wat me in 2026 te doen staat.

Weer een keukenweegschaal gekocht en we zetten alles maar weer braaf in de eetmeter app om idd die verborgen kcal te vermijden.
Verder doe ik mee aan Dry Januari...maar dat kost me geen moeite. Ik drink al ruim een half jaar op enkele hele feestelijke gelegenheden na, geen wijntjes meer omdat dat het ook niet goed doet bij mijn burn-out.

Verder wil ik elke dag 100 sqats doen en een beetje het joggen oppakken. Heel langzaam opbouwen en proberen de voor/middenvoet techniek aan te leren, want ik heb een kunstheup dus gewoon hardlopen (waar ik vroeger verslaafd aan was) vind de orthopeed geen goed idee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:06

Jus eet ik bijna niet dus dat probleem heb ik niet.

Ja hagelslag vind ik heerlijk op brood. Maar voornamelijk in de winter. In de zomer eet ik andere dingen en bijna geen chocola of boter.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:11

Ik ben ook geen jus eter hoor. Maar zo deed mijn moeder dat altijd vroeger (bij ons in het gezin vroeger hadden we allemaal wel behoorlijke aanleg en moesten oppassen) dus dacht ik gooi de tip er in. Ik ben helemaal geen aardappeleter, dus jus mis ik ook totaal niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:26

Ik ga zelf liever voor een kleiner kcal tekort dan dat ik snel afval. Daarbij zeggen kcal niks dat verschilt zo erg per persoon. Als ik 1400 kcal eet dan val ik om en dan word ik een hongerige gorilla. :P

Ik zou wel even goed narekenen wat je geschatte verbruik is want het is zonde om heel weinig te eten en dat je dan weer enorm aankomt. Ik verbrand elke dag tussen de 2500 en 3000 gemiddeld. Als ik straks werk dan wat minder. Maar alsnog gemiddeld 2500-2600 per week. Dus met 1400 kcal crash ik en breek ik mijn spieren heel hard af.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

1400 kcal is voor mij prima, maar dat verschilt inderdaad per persoon. Ik ben sowieso maar 1.65, heb van kinds af aan al een trage verbranding. Het is toen door een deskundige uitgerekend, wat mijn basisverbranding is, wat ik dus mag hebben bij weinig extra sporten. Dat is 1400 kcal voor mij, zonder veel extra sporten, juist een prima hoeveelheid is om gestaag en geleidelijk af te vallen. Als ik het joggen en sporten weer ga uitbouwen, zal ik navenant ook die extra verbrandde kcal meer moeten eten om inderdaad geen roofbouw te plegen en gewoon gestaag te blijven afvallen. Maar nu met mijn burn-out mag ik niet intensief sporten helaas.

Bij mij zat mijn basisverbranding maar rond de 1600, dus dan is 1400 niet crashen en 2000 kcal eten is voor mij gewoon structureel aankomen
Laatst bijgewerkt door oji op Vandaag, 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:48

Ja maar voor bijna niemand is 1400 kcal eten gezond. En mensen (misschien jonge meiden) lezen hier mee en lezen 30kg afvallen met 1400 kcal, dat moet ik ook.

Dus het is goed om context te geven. Ik zet gemiddeld 7500-8000 stappen per dag en ik ben 183. En ik ben ook begonnen met krachttraining als extra.

Want je wil niet dat mensen / jonge meiden 1400 kcal gaan eten. Dat is voor de meeste mensen een crashdieet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:13

Voor mij is 1400 calorieën heel normaal maar ik verbrand ook weinig. Als ik wil afvallen moet ik daar nog onder zitten. Maar goed, ik ben goed op gewicht nu dus het gaat mij nu om stabiel blijven.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:23

Ik houd eigenlijk nooit m'n calorieën bij, maar ben toch even de maaltijden van de afgelopen tijd gaan noteren en dan kom ik op sommige dagen niet eens boven de 1000 uit :o Meestal tussen de 1200-1400. Ik heb verder geen honger, maar ik ben gestopt met snacken. Maar nu eet ik dus eigenlijk weer te weinig hmm. Lastig.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:33

Ik ben persoonlijk van mening dat structureel 1400 kcal eten voor niemand gezond kan zijn. Je valt er vast van af, maar ik denk dat het ook heel belangrijk is om je lichaam te voeden en organen ed gezond te houden. Mi kan dat als volwassene niet met zo’n lage inname, wat je achtergrond ook is. Ik zou toch aanraden om je hoeveelheid wat omhoog te zetten. Misschien gaat dan alles wat langzamer, maar gezondheid moet denk ik bovenaan staan.

Dat gezegd hebbende, na de kerstvakantie ga ik de situatie vaststellen. Ik heb sinds oudejaarsdag griep, niet chill. Eigenlijk speelde het al vanaf maandagavond, dus mijn laatste sportmomentje (Zumba) voelde al niet top. We hebben nog megaveel zelfgemaakte oliebollen over, dus daar pak ik nog lekker wat van. Sowieso ben ik bijna alleen maar bezig met mijn neus snuiten en hoesten :+ dus niet echt motivatie voor dat voeden waar ik het net over had. Gelukkig is het niet structureel. Ik ga zo wel voor het eerst weer naar stal, sowieso verzorgen, misschien rijden of wandelen, in hoeverre mijn neus dat aan kan haha.

Selina, een tip kan zijn, als je geen honger hebt, producten met een wat hoger aantal kcal te pakken. Of even checken dat je niet per ongeluk je hongergevoel uitgeschakeld hebt, dat overkomt mij ook nog wel eens. Eet je wel drie maaltijden met twee of drie tussendoortjes?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:37

Ik heb nog snacks in huis van de jaarwisseling dus die ga ik wel opeten. Maar dan in kleine porties. Helemaal niks lekkers is niet haalbaar. Maar tussen een handje chocopindas en 8 handjes zit een verschil.

Ik heb er zelf veel aan om het te combineren. Dus bijvoorbeeld een schaaltje met fruit en wat chocola. Wat snackgroente en een handje chips etc. Zo zit je wel vol én heb je wat lekkers.

Nooit meer chips, chocola etc is vaak niet haalbaar en je verandert het probleem niet. Dat is vaak portiecontrole en discipline. :)

Want afvallen is gewoon discipline opbrengen. Net als stoppen met roken, gaan sporten, schoonmaken etc.

En vanzelf krijg je meer routine en kost het minder discipline. Maar dat traject vind ik zelf erg stom. :P

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:41

Absoluut met je eens MarlindeRooz!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:52

@ Kim: Nee, ik heb meestal 3-4 eetmomenten per dag. Ik at altijd custardcakejes of een broodje chocopasta als tussendoortje. En omdat ik gezonde tussendoortjes niet wegkrijg, heb ik ze maar helemaal geskipt. Maar nu toch maar bedenken of ik iets kan vinden om niet te weinig te eten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:55

MarlindeRooz schreef:
Ja maar voor bijna niemand is 1400 kcal eten gezond.

Says who???

Mijn BMR is rond de 1600. Om normaal af te vallen ga je daar zo'n 300 kcal onder zitten, dus dan ben ik met mijn 1400/-200 kcal alles behalve aan het crashen, dan zit ik gewoon aan de gematigde kant van het kcal beperkt eten.
Crashen is als je meer dan 500 kcal onder je BMR gaat zitten, zit ik dus heel ver vanaf.

En een BMR van 1600 is helemaal niet uitzonderlijk voor iemand van mijn lengte en leeftijd hoor, als ik op mijn streefgewicht zit, is mijn BMR zelfs rond de 1400. En dan is mijn streven nog niet eens maatje 36 oid, gewoon maat 38-40.

Maar het scheelt ook heel erg hoe je je BMR berekent. Er zijn meerdere formules gangbaar, en dat kan zomaar dik 300 kcal schelen. En als ik zou moeten aanhouden wat mijn smartwatch als rustverbranding aangeeft, nou dan zouden de rapen gaar zijn en ik niet meer door de voordeur heen passen als ik daarvanuit ging, dan zou mijn BMR ruim boven de 2000 liggen. Geen idee hoe die horloges het berekenen, maar die houden je in mijn ogen wel een beetje voor de gek.

Ik ga dus maar uit van de berekening zoals die door mijn cardioloog en personal trainer gehanteerd wordt, dat lijkt mij de meest betrouwbare bron. En dan kom ik op een BMR van 1600, dan is 1400 kcal om af te vallen dus gewoon heel netjes en totaal niet iets waarvoor mensen gewaarschuwd moeten worden.
En ja als je veel gaat sporten, moet je dus meer kcal tot je nemen om daarvoor te compenseren. Maar goed, primair doe je afvallen met je eetpatroon aanpassen, sporten gaat pas echt meetellen als je echt behoorlijk veel sport. Toen ik wekelijks nog zo'n 30 km per week hardliep, mocht ik zo'n 2000 kcal per week meer eten, dus tel uit je winst. Maar goed, dat kan en mag ik nu niet, dus die 200-300 kcal per dag kan ik ook beter maar niet extra nemen.

Zo'n 30 jaar geleden, was een crashdieet, als je op 500-600 kcal per dag ging zitten (been there, done that maar dat zou ik echt niemand adviseren). WeightWatchers werd als gezond en verantwoord afvallen beschouwd en ging in die tijd uit van 1000 kcal per dag. En ja, tijden zijn veranderd, inzichten zijn beter geworden. Maar je kunt ook doorslaan in wat je crashen en onverantwoord gaat noemen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:02

Says who: wetenschap. Als je een gezond metabolisme hebt (zoals de meerderheid van de mensen). En een gemiddelde lengte + overgewicht hebt. Is langdurig 1400 kcal eten ongezond.

BMR is wat je lichaam verbrandt als je de hele dag bewegingsloos op de bank ligt. Daar flink onder eten is sowieso onverstandig. Want je beweegt sowieso iets op een dag. :)

Wat jij eet op een dag moet je zelf weten. Maar ik wilde wel de disclaimer plaatsen voor meelezers en andere Bokkers. Dat 1400 niet standaard is, niet per direct gezond is en ook niet altijd nodig is om af te vallen. Net als dat niet iedereen met 1900 kcal flink afvalt (zoals ik).

Daarbij zijn er voor velen meer opties dan heel weinig eten, bijvoorbeeld je beweging opschroeven. Of een combinatie van beiden. :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:08

MarlindeRooz schreef:
Want afvallen is gewoon discipline opbrengen. Net als stoppen met roken, gaan sporten, schoonmaken etc.
:P

Dat is niet helemaal waar. Ja er zit een stuk discipline bij, maar in tegenstelling tot roken, sporten en schoonmaken etc wordt eten grotendeels bepaald door je brein. Je brein, met name de hypothalamus saboteert je discpline mbt afvallen, waar dat niet het geval is bij zaken als roken, sporten en schoonmaken.
Heeft er alles mee te maken dat eten een primaire levensbehoefte is en die hypothalamus er op geprogrammeerd is om ervoor te zorgen dat er daarin geen tekorten ontstaan.

Hersenonderzoek heeft hierin de laatste jaren wel nieuwe inzichten verschaft over waarom we jojo-en en wat maakt dat we steeds weer aankomen.
Leuk boek hierover is "de hamster in je brein" waarbij die hamster dus je hypothalamus is, die er vooral voor wil zorgen dat je energie gaat hamsteren. (ze hebben ook een hele interessante podcast)
Ikzelf ga altijd wel goed op een wetenschappelijke aanpak :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:10

Maar dan ook de andere kant: als je klein bent en niet al te zwaar en je sport niet en je hebt een zittend beroep…. dan is je BMR gewoon heel laag. En dus moet je inname gewoon heel laag zijn. Wat je dan binnenkrijgt moet gezond en voedzaam zijn.
Maar 1400 calorieën is echt niet voor iedereen ongezond laag. Sterker nog, veel mensen eten gewoon veel te veel. Zoveel heb je helemaal niet nodig. Voeden en niet vullen.

Edit: en ik heb nu zeker zelf ontdekt dat afvallen niet alleen maar discipline is. Eten in een calorietekort is niet standaard afvallen. Het is zeker hormoonafhankelijk. De ene valt in een calorietekort makkelijk en snel af (mijn moeder bijv.) Ik kan daarentegen een maand in een calorietekort eten en amper tot niks afvallen. Nu inmiddels wel omdat dat hormoongedoe gefikst is.
Maar het is zeker niet alleen discipline.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op Vandaag, 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:11

Ik weet dat het niet alleen discipline is. Maar het aanleren van nieuwe gewoontes vraagt veel discipline.

En sorry maar stoppen met roken is ook iets waarbij je brein enorm saboteert. Idem dito voor elke andere nieuwe gewoonte waar je geen zin in hebt. :+