GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:52

Achterom schreef:
Ik las hier in het topic meer mensen over prednison. Weten jullie of er toevallig al richtlijnen zijn voor de mogelijke positieve effecten van GLP-1 bij prednison gebruik?
Vanwege haar ziektebeeld dat zeer ongebruikelijk is, zijn de artsen (terecht) heel erg kritisch op alles, maar ze wil eigenlijk ook wel het gesprek aangaan over eventuele mogelijkheden van GLP-1. En dan is het handig om ergens naar te kunnen verwijzen.

Positieve ervaringen in individuele patiënten (vergelijkbaar met wat je hier in het topic leest), maar nog geen grotere studies voor zover ik weet. En al helemaal geen richtlijnen, want de ontwikkeling daarvan loopt altijd nog weer achter op de publicatie van de studies.
Zolang ze geen suikerziekte heeft van de prednison i.c.m. een BMI >30 en onvoldoende effect van andere medicatie zal vergoeding ook wel een probleem worden. Want dit is geen geregistreerde indicatie en valt dus ook buiten de vergoedingscriteria die de arts in de artsenverklaring moet invullen.

opisop_shop

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:23

Ik heb mijn eerste dosis gezet! Ik ben benieuwd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:28

opisop_shop schreef:
Ik heb mijn eerste dosis gezet! Ik ben benieuwd!

Spannend! Welke heb je?
Ik heb sinds gisteren opgehoogd maar merk het wel hoor. Ben wat misselijk en de honger is dus nu echt helemaal weg. Dus niet de trek weg, maar gewoon alles weg. Moet even kijken of die misselijkheid wel wegtrekt over paar dagen want dit is niet wat ik altijd zou willen zeg maar. Het is niet dramatisch erg dus niet overgeven ofzo maar echt heel fijn is het niet.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:36

Ik heb vandaag bloed laten prikken en wacht nu af wat de arts gaat zeggen qua behandeling, morgen of maandag krijg ik antwoord.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:36

Misschien handig om te delen; ik had als bijwerking van zowel Wegovy als Ozempic dat ik een enorme afkeer kreeg voor bepaalde voeding die ik voorheen echt heerlijk vond.
De geur van zelfgebakken koekjes kon (en kan) ik niet meer verdragen, bepaalde geur van vlees, alles waar een bepaalde hoeveelheid boter in zit, etc.
Ik werd daar ontzettend misselijk van en wat bij mij hielp/helpt is dan, als ik weer honger heb, iets te eten wat erg droog is.
Een cracker, een biscuitje, of iets als komkommer, zolang er niet teveel vet in zit.

Ik weet niet of het jullie helpt, maar wie weet hebben jullie hier iets aan.
Laatst bijgewerkt door Polar op 27-03-25 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:02

Ik heb de Mounjaro.
Vanmorgen bloed geprikt vanuit jaarlijkse checkup, maar dat vond ik ook een mooi meetpunt voor het starten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 01:17

Ik merk wel echt dat ik moet verhogen met mijn dosis want ik begin weer die “food noise” te krijgen. Zit wel snel vol nog steeds maar wel die constante behoefte aan willen eten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 08:30

Maar zit er wat dat betreft dan ooit een einde aan het ophogen?
Of blijft dat een ding? Gewend aan de dosering en de altijd honger is er weer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 08:32

DuoPenotti schreef:

Ik heb zelf medicatie die honger onderdrukt. (Niet bedoeld om af te vallen!!!) Daarnaast heb je een heel naar gevoel als je toch eet. Je krijgt het dan bijna niet door je keel.

Dit ging ook heel erg wennen. En als ik het ophoog dan heb ik het weer heel erg.

Alleen werkt deze medicatie maar 3-5 uur. Dus je kan eromheen wel eten als je het iets later inneemt. :j

Maar mijn ervaring is dus dat het inderdaad met veel medicatie wel went op lange termijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:11

Ik heb ook wel trek als ik verderop in de week zit echter zit ik ook heel snel vol. Het niet perse erg als je ondanks het gevoel van trek nog steeds maar de helft eet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:15

DuoPenotti schreef:
Ik zit sinds een half jaar op de hoogste dosering van Ozempic (niet om af te vallen), maar de werking op je hongergevoel neemt wel af.
Bij mij is het sowieso heel wisselend, de ene keer merk ik qua hongergevoel amper dat ik de injectie heb gezet en de keer erop is de food noise voor enkele dagen volledig weg.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:18

Ik was echt altijd misselijk.
Maar nu heb ik een normale eetlust.
Ik heb nu ook echt zin in mijn bakje yoghurt zo. Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik zonder tegenzin heb ontbeten.
Het is een normale eetlust. Trek in wat eten en dan na een normale portie weer klaar.

Op zich is het natuurlijk ook gewoon gezond om trek te hebben rond etenstijd.
Dus ik zie het niet als probleem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:20

Nee op die manier is het zeker fijn.
Maar dacht misschien als je dan elke keer weer die hele dag honger hebt dan gaat het alsnog moeilijk worden af te vallen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:55

Snap ik.
Ik zie de allesoverheersende honger ook bij mijn mede-prednisongebruikers. Ik heb dat zelf nooit zo gehad. Maar ik zie hoe vervelend dat is.
Gewoon even afwachten hoe het gaat denk ik.

Misschien is het ook gewoon normale trek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:14

DuoPenotti schreef:

Er is een einde aan het ophogen. Bij Ozempic is dat in principe de 1 mg die je in de 3e maand krijgt. Maar die ga ik niet doen. Ik voel nu wat 0.5 doet en dat is echt voldoende. Dit zal vast ook wel weer iets normaliseren, maar ik vermoed dat het dan nog steeds oké is. Er is namelijk nu echt 0 honger. Maar ook geen dorst en eigenlijk dus niks. Dat is een rare gewaarwording en zeker niet altijd ‘goed’.
Ik heb al moeite met drinken en moet mezelf dus nu echt nog meer forceren om te drinken. Eten is helemaal een opgave. Als ik mijn streefgewicht heb bereikt ga ik weer terug naar 0.25 en dan kijken hoe het gaat. Misschien kan ik dan naar 1 x per 14 dagen 0.25. Geen idee. Eerst even aankijken. Het gaat heel langzaam bij mij. Mijn metabolisme zal wel echt minimaal zijn. Als je ziet wat ik eet zou een ander persoon allang broodmager zijn. Ik weet niet of ik dat kan opkrikken zonder te gaan sporten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:27

Gisteravond de eerste prik gezet en ik voelde eigenlijk al vrij snel daarna aan de prikkant van mijn buik een ander gevoel dan de rest van de buik. Je gaat natuurlijk ook wel overal op letten.
Ik dacht ook wel even hhmmm... Je stopt natuurlijk wel iets in je lijf voor een week lang zonder je reactie te weten. Maar daarna zakte die gedachte gelukkig wel weer weg.
Vanmorgen toen we de hond uitlieten zei ik tegen mijn man, doet me denken aan zwangerschap. Mijn buik voelde groter en ook aan de prikkant anders dan aan de andere kant. Merkwaardig.
Ik heb geen honger. Alleen een handje druiven gegeten, even aanvoelen hoe en wat.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 12:46

opisop_shop schreef:
Gisteravond de eerste prik gezet en ik voelde eigenlijk al vrij snel daarna aan de prikkant van mijn buik een ander gevoel dan de rest van de buik. Je gaat natuurlijk ook wel overal op letten.
Ik dacht ook wel even hhmmm... Je stopt natuurlijk wel iets in je lijf voor een week lang zonder je reactie te weten. Maar daarna zakte die gedachte gelukkig wel weer weg.
Vanmorgen toen we de hond uitlieten zei ik tegen mijn man, doet me denken aan zwangerschap. Mijn buik voelde groter en ook aan de prikkant anders dan aan de andere kant. Merkwaardig.
Ik heb geen honger. Alleen een handje druiven gegeten, even aanvoelen hoe en wat.

Als je slim bent probeert je in ieder geval 3 maaltijden te eten verdeeld over de dag, en bij elke maaltijd eiwitten te eten om spierafbraak tegen te gaan. Dus bijvoorbeeld magere kwark bij je druiven of een salade met ei/kip/vis op een broodje of in een salade als lunch. Hier nu 4.4 kg eraf totaal, merk het nu echt aan mijn bh en riem.

Ik heb nu een YouTube kanaal gevonden om wat meer in beweging te komen, is ook een belangrijk om spierafbraak te voorkomen. fabulous50s heet het en het is een soort hiit maar dan makkelijker qua bewegingen en met geschikt voor stijve harken zonder conditie zoals ik :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:00

Is wel mijn bedoeling inderdaad om 3x daags te eten. Ik heb over 2 week een afspraak met een voedingsdeskundige om daar advies te halen voor een evenwichtige, vegetarische gezonde levensstijl. Bewegen doe ik in principe genoeg, het hele winterseizoen 2x per week skiën en de andere helft van het jaar 2x per week een paar uur bergwandelen.
Maar misschien kan ik me ook motiveren om thuis een beetje te fitnessen, we zullen zien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:05

Deertje schreef:
Rennie89 schreef:
Wat ontzettend fijn al die positieve updates! *\o/* die paar kilo kunnen al zo erg helpen!

Ik heb wel echt last van obstipatie sinds 2 dagen, heb dit nooit en het is wel aardig vervelend, vooral omdat het op werk het ergste is (nu nachtdiensten). Ik kon na 02:00 niks meer eten door het opgeblazen gevoel, ga nu opstaan en wat eten. Maar ben dit niet gewend met mijn PDS :')

ja, dat is inderdaad wel een nadeel. Ducolax to the rescue :):)

Na hoeveel dagen had jij resultaat?
Ik zit er ook aan te denken om dit te halen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:07

Ik heb de behandeling gisteren voorgeschreven gekregen en vandaag ga ik de mounjaro bestellen. Wel wat duurder maar effectiever

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:55

Spannend! Hopelijk kun je vlot beginnen

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:35

Nou, ik ben weer gezond verklaard door de cardioloog. Toen ik aan hem vroeg of GLP-1 iets voor mij zou kunnen zijn, kreeg ik een hele verhandeling over alleen geregistreerdb voor diabetes want tekorten aan het medicijn etc. Ik kon er niet tussen komen. Ik moest gewoon met mijn leefstijl aan de slag (ja dat snap ik, daar ben ik juist al lang mee bezig - lang leve een andere cardioloog als anders) Is ook niet zijn vakgebied natuurlijk. Ik weet bijna zeker dat mijn huisarts ook niet mee wil werken.

Overigens zie ik dat ook nog steeds zo op de NHG; schrijf het niet offlabel voor met indicatie obesitas en een heel verhaal dat er tekorten zijn door voorschrijven bij obesitas.

Ik ga dus nu maar kijken naar bijv getwellis, treated etc.

Bij Treated zie ik trouwens dat Saxenda de goedkopere optie is. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik ga me er ook in verdiepen hoor, maar mss kan iemand hier vertellen wat het verschil is tussen Saxenda en Ozempic?

*laat maar ik zie dagt Saxenda dagelijks geprikt wordt *
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 28-03-25 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:55

purny schreef:
Na hoeveel dagen had jij resultaat?
Ik zit er ook aan te denken om dit te halen.

na twee dagen. Wel 40ml op de nuchtere maag genomen, zoals in bijsluiter stond, beter in de ochtend en de volledige hoeveelheid in 1 keer
Ik neem wel de siroop. Van de laxeerpillen zakt mijn bloeddruk te snel en ik lig zonder ik het besef ineens van mezelf gedraaid op de grond :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:57

Saxenda is volgens mijn internist het duurste. De pen is goedkoper, naar je spuit dagelijks.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:01

Koekie73 schreef:
Nou, ik ben weer gezond verklaard door de cardioloog. Toen ik aan hem vroeg of GLP-1 iets voor mij zou kunnen zijn, kreeg ik een hele verhandeling over alleen geregistreerdb voor diabetes want tekorten aan het medicijn etc. Ik kon er niet tussen komen. Ik moest gewoon met mijn leefstijl aan de slag (ja dat snap ik, daar ben ik juist al lang mee bezig - lang leve een andere cardioloog als anders) Is ook niet zijn vakgebied natuurlijk. Ik weet bijna zeker dat mijn huisarts ook niet mee wil werken.

Overigens zie ik dat ook nog steeds zo op de NHG; schrijf het niet offlabel voor met indicatie obesitas en een heel verhaal dat er tekorten zijn door voorschrijven bij obesitas.

Ik ga dus nu maar kijken naar bijv getwellis, treated etc.

Bij Treated zie ik trouwens dat Saxenda de goedkopere optie is. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik ga me er ook in verdiepen hoor, maar mss kan iemand hier vertellen wat het verschil is tussen Saxenda en Ozempic?

eigenlijk is dat wel jammer. Het hangt echt af van dokter tot dokter of je het krijgt of niet.. De ene schrijft het zonder problemen voor, ( die van mij stelde het zelfs zelf voor) en een andere doet er dan heel wat moeilijker over..