Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:12

Koolhydraatarm dieet
Koffie plus paracetamol
Excedrin
Bètablokkers diverse soorten
Epilepsie medicijnen
Niks helpt.
Diverse soorten triptanen
Sumatriptan werkt het beste.
Het zakt naar de achtergrond dat ik wel beneden kan zijn.
Maar daar is ongeveer alles mee gezegd.

Maar ben blij met dat resultaat. :j

Heet moet ik juist niet aandenken. Heb juist al een koortsig gevoel. Met mijn hoofd als heetste.
Dus juist koud is fijn.

Was er maar 1 soort medicijn voor iedereen. Hoe fijn dat zou zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 19:14

Ik heb dus trouwens regelmatig dat ik heel erg zweet, maar ik ben er nu achter dat als ik paracetamol neem dan stopt dat. Dus nja dan maar pc slikken he :')
Iemand vroeg of ik al in de overgang zat, maar behalve zweten, wat overigens niet perse als opvliegers voelt maar gewoon constant warm en zweterig zijn, heb ik geen klachten. Oh wacht even, nu ik het google, zie ik toch wel een paar dingen die me bekend voorkomen. Dus misschien toch even laten testen :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 19:14

DuoPenotti schreef:
Koolhydraatarm dieet
Koffie plus paracetamol
Excedrin
Bètablokkers diverse soorten
Epilepsie medicijnen
Niks helpt.
Diverse soorten triptanen
Sumatriptan werkt het beste.
Het zakt naar de achtergrond dat ik wel beneden kan zijn.
Maar daar is ongeveer alles mee gezegd.

Maar ben blij met dat resultaat. :j

Heet moet ik juist niet aandenken. Heb juist al een koortsig gevoel. Met mijn hoofd als heetste.
Dus juist koud is fijn.

Was er maar 1 soort medicijn voor iedereen. Hoe fijn dat zou zijn.

Suma werkt bij mij ook het beste, alleen stopt het de aanval niet, het pauzeert alleen de aanval. Dus dat is wel jammer.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:27

Dat pauzeren ken ik...
Sumatriptan werkte bij mij de eerste paar keren... Daarna protesteerde mijn maag à la minute... Zodra het erin komt, moet het eruit... En migraine is al één en al overgeven bij mij, het helpt dus niet dat de sumatriptan dat dan nog meer stimuleert...

Wij zijn nu als preventieve medicatie bezig met:

Relert tabletten
Candesartan tabletten

Imitrex inspuiting (bij lichte aanval)

Ajovy inspuiting maandelijks of 3 in één keer en dan 3 maanden werkzaam normaal gezien...

Infusen dagziekenhuis maandelijks

En eventueel komt daar nog botox bovenop...

En dat is dan enkel voor de migraine en andere hoofdpijnen...
Er is helaas nog wel wat meer mis dan dat...

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:32

Tieneke schreef:
DP, naast Sumatriptan heb ik sinds kort een migrainemuts. Misschien heb je er ook iets aan. Het verkoelt je hoofd en je zit zo wat in een coconnetje.

Ik weet nog niet goed waar ik sta ten opzichte van Sumatriptan, maar het helpt al beter dan andere middelen. Heb wel een letseltje rechts blijkbaar (pas MRI gehad), daarvoor zou ik eens naar de neuroloog moeten.

Ik breek even in, hier kwam ik toevallig op terecht na wederom een migraine aanval. Maar wat is een migraine muts? Google geeft niet veel informatie. :o
En hoe werkt het dan?
Laatst bijgewerkt door CupCakes_ op 27-07-24 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:34

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:39

Little_Gift schreef:

Ik heb wel eentje die helemaal dicht is. Vond dat idee fijner of zo, het geeft allicht wat minder spanning op de randjes die er dan niet zijn. Dat is alleszins mijn redenering :+

Cupcakes, ik heb geen idee of er wetenschappelijk bewijs is qua werking, maar voor mij geeft het een prettiger gevoel op het moment dat ik hondsellendig ben. Het neemt de pijn niet weg, maar je sluit veel prikkels uit en het geeft een koel gevoel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:41

CupCakes_ schreef:
Tieneke schreef:
DP, naast Sumatriptan heb ik sinds kort een migrainemuts. Misschien heb je er ook iets aan. Het verkoelt je hoofd en je zit zo wat in een coconnetje.

Ik weet nog niet goed waar ik sta ten opzichte van Sumatriptan, maar het helpt al beter dan andere middelen. Heb wel een letseltje rechts blijkbaar (pas MRI gehad), daarvoor zou ik eens naar de neuroloog moeten.

Ik breek even in, hier kwam ik toevallig op terecht na wederom een migraine aanval. Maar wat is een migraine muts? Google geeft niet veel informatie. :o
En hoe werkt het dan?

https://a.aliexpress.com/_Ex1ebJN

Die kun je zowel warm als koud maken.
Heb er altijd een paar in de koelkast deur liggen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:44

rien10 schreef:
Dus terug on topic?
Wat helpt wel en wat niet bij migraine?
(Ok. Deel topic) :D
Zijn hier nog meer mensen waarbij koel of koud helpt? Ik had dus altijd in gedachte dat dat killing zou zijn. Gek hè? Ik weet dus ook niet waarom ik dat zo denk/dacht.

Hier helpen verschillende dingen, al dan niet in combinatie met elkaar:
In het donker liggen en proberen te slapen, evt met mijn hoofdbandkoptelefoon op als slaapmasker
Wat eten
Overgeven en daarna wat lichts eten
Paracetamol+ibuprofen+exedrin in mijn nik gooien

Bij mij uit het zich vaak met een gevoel van enorme druk op mijn slaap, oogkas en/of bovengebit, een koppijn van hier tot Tokio (zowel drukkend als stekend), stilliggen vd spijsvertering, geen geuren, geluiden en/of licht meer kunnen verdragen en vaak ook wel duizeligheid en letterlijk zwalken/door de benen zakken.
Meestal heb ik zo'n aanval na flinke stress en/of overprikkeling, door mijn dagelijkse routine aan te houden heb ik het aantal aanvallen flink terug kunnen dringen.

De laatste weken wel weer een beetje tegen een aanval aan het hikken.
Wat stress gehad (getegel em gedoe ivm renovatie in huis), vrij benauwd weer, niet lekker slapen en daardoor niet genoeg rust krijgen.
Maar de meeste stress is nu achter de rug, alles wat geregeld moest worden is geregeld en het enige wat ik nog moet doen heb ik ruim een maand de tijd voor.
Ik heb gelijk bij de aankondiging vd werkzaamheden besloten een paar weken naar mijn moeder te vertrekken wanneer ze hier gaan beginnen in september.
Daar ben ik overdag vrijwel alleen, geen werkzaamheden om me heen, koken en de dan benodigde boodschappen halen voor mijn moeder en zorgen dat de dieren verzorgd zijn en verder zo veel mogelijk relaxen.

Maar de aanloop hierheen gaf me ff flink wat stress en ik merkte ook dat mijn hoofd daardoor met me aan de haal ging, dus wanneer ik dan eindelijk sliep schrok ik steeds wakker in de volle overtuiging dat er iemand naast mijn bed stond bijvoorbeeld. 8)7
Natuurlijk stond er niemand, maar als je nog half slaapt is het wel heel realistisch. :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:08

Earth schreef:
Ik heb dus trouwens regelmatig dat ik heel erg zweet, maar ik ben er nu achter dat als ik paracetamol neem dan stopt dat. Dus nja dan maar pc slikken he :')
Iemand vroeg of ik al in de overgang zat, maar behalve zweten, wat overigens niet perse als opvliegers voelt maar gewoon constant warm en zweterig zijn, heb ik geen klachten. Oh wacht even, nu ik het google, zie ik toch wel een paar dingen die me bekend voorkomen. Dus misschien toch even laten testen :')

Overmatig zweet kan ook hyperhidrosis zijn. Continu paracetamol slikken is heel erg slecht.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:28

Petpa schreef:
Earth schreef:
Ja, dat zou wat mij betreft dus iets genuanceerder mogen. Je gooit er op een harde manier een groot vooroordeel uit, maar er zijn genoeg mensen die zwart wat bijbeunen maar niet kunnen werken. Natuurlijk zijn er nuances, maar ik ken er genoeg die echt een goede reden hebben om niet te werken.

Voorbeeld. Een vriend van mijn ouders is volledig afgekeurd, op rugpijn. Die beunt wel bij, als hij een goede dag heeft. En hij heeft helaas te weinig goede dagen om in dienst te blijven, want dan zou hij de helft van de tijd ziek zijn, daar heeft een werkgever niks aan. Soms kan hij ook weken niks.
Dat zijn de verhalen die je niet ziet of hoort. Dus wat mij betreft ligt ook dat een stuk genuanceerder.

En die werkzaamheden zou hij keurig aan het UWV door kunnen geven zodat zijn betaalde werkzaamheden in mindering op zijn uitkering worden gebracht.

Klopt, officieel moet dat. Maar dat doet natuurlijk geen kip.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:32

Zat die dat wel gewoon doen, hoor. En niet allemaal worden ze meteen gekort of geherkeurd. Ligt maar net aan wat je binnenkrijgt, hoe je uitkering in elkaar zit en noem alles maar op.
En je kan het maar beter wel doen, want anders kan je wel ineens van fraude beschuldigd worden en mag je terug gaan betalen terwijl er anders misschien helemaal niks aan de hand was geweest.

Ik heb door mijn omgeving echt iets tegen mensen die het werk waar ze voor afgekeurd zijn nog steeds uitvoeren maar dan zwart naast de uitkering. En het maar gek vinden dat het strenger wordt...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:00

Ik ben maar wat blij dat ik geen hoofdpijn klachten heb.. dat lijkt me zo heftig en ik denk dat mensen er ook echt onzeker van kunnen worden als je echt stevige migraine hebt op regelmatige basis..

LG er is al veel over gezegd, maar ik vind het bijzonder dat je dit topic zomaar binnen komt vallen op het moment dat het over earth gaat wat betreft uwv gedoe (waarvan mij nou nog steeds niet duidelijk is of er daadwerkelijk al door het uwv wat is aangegeven of niet)
Ben je chronisch ziek door de migraine?
En ik lees eigenlijk alleen maar, mijn neuroloog zegt dit of dat, alsof jouw neuroloog heilig is en mensen met migraine klachten die buiten de uitspraken van jouw neuroloog vallen, dan maar geen migraine hebben?

Ik heb een paar klote dagen achter de rug.... ik moet afkicken van oxycodon en mijn pijnarts stelde voor om dit vrij abrupt te doen, en schreef medicatie voor om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Clonidine, van oorsprong een bloeddruk verlager maar off label wordt het dus ook bij afkicken ingezet.
In verleden had mijn HA dit ook al voorgeschreven in lagere dosering en toen had ik dus een te lage bloeddruk gekregen en was ik er echt beroerd van.
En nu schreef mn pijnarts een hogere dosering voor, voor 3 dagen.
Was donderdag begonnen en gisteren werd ik wakker, hondsberoerd. Ik kon de trap amper op of af, als ik opstond leek het alsof mn lichtje ieder moment uit ging en mn hartslag was vrij laag. (Ik heb normaal een hartslag van 90-100 en zat nu op 60 normaal voor de meeste mensen, voor mij echt laag)
En deed niets anders dan slapen. Als ik wakker was, had ik ook echt een suis in mn oren, en een vreselijk droge mond.
Dus heb het 24 uur volgehouden, en toen was ik er klaar mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:04

Wat heftig Ivy_Power! Kwam dat door de Clonidine?
En slik je nu niets meer?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:13

Dat is heftig. Sterkte.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 22:22

Ik snap dan ook niet van zo'n arts waarom het allemaal zo snel moet. Of heb je nare bijwerkingen van de oxy? Kijk het is natuurlijk wel troep, maar het kan vast ook anders.

Ik heb net heerlijk even paard gereden. Merk wel dat wanneer paard wat fanatiek wordt, ik niet de energie heb om hem er goed bij te houden, dan hups ik alle kanten op :') Maar de stukjes waarbij ik hem goed op kan pakken zijn echt heerlijk. Ik stap voornamelijk en pak 'm max 15 min op in draf, dat is voor mij meer dan zat. Al zou ik veel meer willen. Het is zo'n fijn dier. Ik ben blij dat ik van het paardrijden weer wat energie krijg en dat het me überhaupt lukt! Ik vind het ook heerlijk om na het rijden lekker even toe te kijken hoe de paarden elkaar lekker groomen en met elkaar aan het ouwehoeren zijn. Ik ben dan vooral aan het bijkomen, de eerste keer rijden ging ik bijna van mn stokkie := maar toen was het ook best warm. Dus ik heb de afspraak met mezelf gemaakt dat ik alleen ga rijden als het niet te warm is, want dan kan ik het nog enigszins aan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:28

ivy_power89 schreef:
Ik ben maar wat blij dat ik geen hoofdpijn klachten heb.. dat lijkt me zo heftig en ik denk dat mensen er ook echt onzeker van kunnen worden als je echt stevige migraine hebt op regelmatige basis..

LG er is al veel over gezegd, maar ik vind het bijzonder dat je dit topic zomaar binnen komt vallen op het moment dat het over earth gaat wat betreft uwv gedoe (waarvan mij nou nog steeds niet duidelijk is of er daadwerkelijk al door het uwv wat is aangegeven of niet)
Ben je chronisch ziek door de migraine?
En ik lees eigenlijk alleen maar, mijn neuroloog zegt dit of dat, alsof jouw neuroloog heilig is en mensen met migraine klachten die buiten de uitspraken van jouw neuroloog vallen, dan maar geen migraine hebben?

Ik heb een paar klote dagen achter de rug.... ik moet afkicken van oxycodon en mijn pijnarts stelde voor om dit vrij abrupt te doen, en schreef medicatie voor om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Clonidine, van oorsprong een bloeddruk verlager maar off label wordt het dus ook bij afkicken ingezet.
In verleden had mijn HA dit ook al voorgeschreven in lagere dosering en toen had ik dus een te lage bloeddruk gekregen en was ik er echt beroerd van.
En nu schreef mn pijnarts een hogere dosering voor, voor 3 dagen.
Was donderdag begonnen en gisteren werd ik wakker, hondsberoerd. Ik kon de trap amper op of af, als ik opstond leek het alsof mn lichtje ieder moment uit ging en mn hartslag was vrij laag. (Ik heb normaal een hartslag van 90-100 en zat nu op 60 normaal voor de meeste mensen, voor mij echt laag)
En deed niets anders dan slapen. Als ik wakker was, had ik ook echt een suis in mn oren, en een vreselijk droge mond.
Dus heb het 24 uur volgehouden, en toen was ik er klaar mee.

Ik ga hier niet meer verder op in. Er is al genoeg over besproken ondertussen. Mijn antwoorden staan hier al meermaals.
Ook wat de migraine betreft en de andere soorten hoofdpijnen helaas is dat ook niet zo het enige wat mij chronisch maakt...

Je verdoken beschuldigingen zijn me echter niet ontgaan. Helaas slaan ze kant noch wal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:34

@ivy wat naar dat het zo snel moest.
Slik je die Clonidine nu niet meer of lagere dosis?

Earth fijn dat je hebt kunnen rijden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:37

Fijn Earth dat je even heerlijk hebt kunnen rijden. Ik hoop zo dat ik ooit ook weer op een paard zal zitten. Ik doe wel stoer en zeg altijd dat ik dat hoofdstuk afgesloten heb, maar ik mis het steeds meer.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 22:41

Misschien komt het weer DB, ik heb ook 9 maanden niet gereden en nu lukt het eindelijk weer. Hopelijk houd ik dit ook vol maar we kijken niet te ver vooruit :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 23:13

Ohhh IvyPower, dat wil ik allemaal niet horen... Het idee dat ik er ooit mee moet stoppen. %)

Inderdaad ook wel benieuwd waarom het zo snel zou moeten. Er zijn volgens mij nog zoveel andere methodes.

Fijn dat je paardgereden hebt Earth! :) Goed om dingen te vinden die je energie op leveren. Dat is soms echt een zoektocht.

Helaas is paardrijden voor mij vooral iets wat energie kost. Ik kom niet veel verder dan stappen. Ik val gewoon om van alles wat me inspanning kost. Het is niet alleen het feitelijke paardrijden zelf maar ook het plannen wanneer, het uit de wei halen, het opzadelen en dan moet het weer ook nog eens niet te warm of te koud zijn. En ik moet echt beperken in dingen die teveel energie kosten. Anders moet ik dadelijk weer schema's gaan maken met de ergo en daar ben ik een beetje klaar mee. :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 23:18

Voor mij is paardrijden ook over helaas.

Nek trekt dat niet, evenwicht niet, en om andere redenen is vallen voor mij een veel groter risico dan anderen.

Plus te zwaar geworden ook.

Suffe dingen als hoeven uitkrabben kunnen ook niet meer, die houding gaat niet (net als fietsen, of bijvoorbeeld een zadel optillen)

Dus toen Tweet afgelopen jaar overleed was het 100% duidelijk dat daarmee ook vrij definitief een hoofdstuk afgesloten was.

Ik vind het oprecht héél fijn om te horen dat het bij sommigen van jullie wel gaat.

Wisselend, maar wèl.
Is gegund!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 23:52

Zes jaar geleden heb ik mijn rijbroeken weggeven. Voor mij was het einde van een tijdperk en ik mis het nog steeds zo hard.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 07:40

Jammer dat het voor jullie niet meer gaat. :knuffel:

Mijn kost het fysieke inspanning maar krijg er wel geestelijke energie voor terug.

Ik ben ook super blij dat ik dat ook nog kan.
Mijn geluk is dat ze aan huis staan.
Want kan ook dan alles opdelen. Spullen klaar leggen op het gemak. Later paard eens pakken.
Ook spullen opruimen komt vaak uren later. Zoiets hoef je op pension niet te doen.

Maar zit er vaak maar 1 keer in de 2 weken op. Maar dat blijft een geniet moment

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 08:20

Ik rijd geen paard meer. Nadat mijn eigen paard overleden was, heb ik het bewust vaarwel gezegd.
De stress en de kosten van het paarden houden wogen niet meer op tegen het plezier helaas.