Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:37

Ik heb groep 5/6.
Als ik eraan denk dat ik dit aan de groep moet vertellen.. pff dat gaat niet meevallen.

Ik ben jaloers op iedereen die een pauzerondje kan maken. Dat gaat hem niet worden als je voor de klas staat, zoals ik.

Een felgeel jasje, leuk toch! Kijkt niemand hier in de buurt van op, er lopen zoveel hardlopers hier door het dorp.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:39

Faringo schreef:
Nou ik heb mezelf om 17 uur na het werk nog even naar buiten gestuurd. Kon ik gelijk m'n lichtjes testen.

Lndanks dat ik flink spierpijn had van wat krachttraining gisteren ging het best lekker (3km in 27 minuten). Was alleen te warm gekleed. Merk dat ik dat best lastig vind omdat ik tussendoor nog best wat wandel.

Een goede tip: tel met hardlopen nog 10 graden bij het aantal graden op. Dus is het 10 graden buiten, dan kleed je je alsof het 20 graden is. Maar ik val ook wel vaak in die valkuil. Dan ben je een beetje kouwelijk :brr: en dan kleed je je snel te warm aan.

@Dilan: klinkt voorzichtig positief wat betreft de knie. Maar geduld en geef het rust!

@Lien: toch lekker zo paar keer 8,5 km in de pocket! Succes met de laatste loodjes aangaande je proefschrift!

@SV: jij hebt dus ook eerder vakantie. Kun je inderdaad lekker naar buiten! Maar ik lees nu verder en je hoort tijdens je bosloopje dat je binnenkort afscheid moet nemen van een leerling... Jeetje... wat heftig... ;( Sterkte Y;( Oh, en je moet toch werken... dus je kunt helemaal niet extra naar buiten... nou...

@Musli: snelle 5 en gelijk aan je PR! Voelt lekker!

@Poes: als het niet veilig voelt, dan niet gaan. Buiten het feit of het wel of niet veilig is, gaat je adrenaline ook omhoog als je je niet op je gemak voelt en dat loopt ook niet lekker (weet ik uit ervaring).

@Troi: Lekker! Je mag ook trots zijn! Heb je toch maar weer mooi gedaan!

Ik zag zojuist nog twee ruiters met donkere paarden in de late schemer, bijna donker, hier op de polderweg waar geen verlichting is. Ik was in staat naar buiten te lopen en er wat van te zeggen. Volgens mijn ouders doen zij dat bijna dagelijks... gek zijn die lui 8)7 Ik kom zoveel onverlichte lopers en fietsers, en nu ook ruiters, tegen hier in de polder. Ik snap die mensen niet. Zijn ze levensmoe? :n
Ik loop altijd met lichtjes en blijf binnen de bebouwde kom met straatverlichting.

Ik luister heel diverse podcasts: podcasts over hardlopen, ik ken iemand die (voor ouders), man man man, moordcast, the shrink next door, de brand in het landhuis, kukuru, van alles dus... net waar ik zin in heb. Tijdens mijn lange duurloop vrijdag naar de podcast kukuru-aflevering met Wim Hof geluisterd. Beetje voorbereiden op de volgende dag. Ik draag trouwens een aftershokz (hadden we het daar al over gehad toch?) zodat ik wel goed de omgevingsgeluiden kan blijven horen. Wil wel het verkeer etc horen.

Gisteravond met de meegekregen training van de hardlooptrainer met twee andere dames braaf het programmaatje afgewerkt: warming-up, 10 x 300 meter vlot en 300 uitlopen, cooling down. Ruim 7,5 km in totaal, en uurtje buiten geweest. Ik vind het heerlijk om 's avonds te lopen. Mits goed verlicht en veilig. Wil me niet onveilig voelen, die plekken vermijd ik. Of zorg ik dat we met meerdere lopen.

Vanochtend weer wezen dippen in de plas. Heerlijk! Even 3 minuten zen in het water. Dit wordt wel mijn nieuwe verslaving.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:45

@Duke: ik ken iemand die, ken ik niet maar is wel iets wat me aantrekt. Ga ik binnenkort eens opstarten. Dankjewel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:47

De kinderen hebben eerder vakantie, maar wij werken gewoon op school en thuis hoorde ik vanmiddag van onze directie. Maar ik heb echt geen werk om een week vol te maken, dus er zal vast wel ergens wat tijd zijn voor een extra loopje.

Drie minuten in het koude water, held!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:15

@SV heel veel sterkte, het is altijd lastig om iemand te verliezen, ongeacht hoe lang ze al ziek zijn, en dat het zo'n jong iemand is maakt het alleen maar naarder. Ook heel veel sterkte met dit verwerken samen met de rest van de kinderen in je klas. Ik vroeg me af of je eventueel iets als slachtofferhulp zou kunnen contacten. Ik weet dat dit geen ongeluk is geweest, maar zij hebben natuurlijk wel veel ervaring met ondersteunen bij het rouwproces. Wellicht een optie voor de klas.

@troi Super goed gedaan, helemaal vol gehouden. En gaaf gevoel is dat he, jezelf overstijgen en het volhouden terwijl je vooraf dacht dat het niet zou lukken.

@MuSLi Hoe bevalt de Stryd? Ik twijfel zelf nog steeds of ik er nu het geld aan uit wil geven of dat ik het voor waar ik sta qua fitheid en trainingen nog even te veel vind.

Wat betreft in het donker lopen, ik ben heel blij dat mijn verlichtingsharnasje binnen is. Heb er net ook mee gelopen. En dan is mijn rondje er een waar ik 0% kans heb om auto's tegen te komen. Of ja, op de parkeerplaats van het zwembad maar thats it. Verder is alles voetpad of breed fietspad.

Ik ben vandaag aan week 5 van mijn opbouwschema begonnen en het bevalt me nog steeds wel goed. Vorige week was een "rustweek" in het schema, toen heb ik door een optelsom van allemaal kleine dingetjes niet alle trainingen gelopen maar ik heb wel meer op de fiets gezeten op dagen dat ik oorspronkelijk van plan was om te gaan lopen en aangezien alle trainingen die ik niet gelopen heb "rustig" tempo trainingen waren keur ik het goed :+ Maar vandaag dus W5D1 gedaan: 10 min rustig - 25 min vlot - 10 min rustig met 5 minuten pauze steeds. Ik ben wat aan het rommelen met hartslag vs. ademhaling bij het inschatten wat rustig is en wat vlot. Het komt redelijk overeen maar bij zo'n laatste stukje rustig na een stuk vlot gaat de hartslag snel toch hoger dan de bandbreedte die ik wil aanhouden terwijl de ademhaling wel blijft horen bij wat ik rustig zou noemen

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 07:27

Heftig SV, ik vind het altijd extra moeilijk als het om kinderen gaat.

Ik wil morgen of vrijdag nog een rondje hardlopen, vanaf vrijdagmiddag ben ik een weekend weg. Maar moet plannings technisch ff kijken of dat lukt. Ga vanmiddag ook mijn paard naar zijn nieuwe baas brengen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:24

Ook veel sterkte gaucho!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 10:07

Sterkte gaucho.

Nou, mijn testrondje lopen ging küt.
Was maar 3 km op langzaam tempo, maar toch weer een zere knie na 2 km...
Ik ben er echt even klaar mee ;(

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:12

Bedankt voor de tip Duke!

Sterkte vandaag gaucho.

Wat balen Dilan dat je knie nog zo slecht is.

Mijn plan is om morgen weer een rondje te doen. Vanmorgen vroeg al wel even in de sportschool geweest.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:15

Sterkte Gaucho!

Klote Dilan :\ . Moet je nog langer rusten?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 11:17

Geen idee of langer rust nemen helpt.
Heb er namelijk geen last van met wandelen/fietsen/paardrijden/krachttraining.

Standaard marathonschema ga ik dus ook sowieso niet doen, want ik haal de opbouw naar 18 km in januari niet.

Heb het wel met de fysio gehad over het 100 dagen schema van sportrusten.
Back up plan is om dat te starten in januari, als het lukt. En dan te kijken hoe ik me bij dat schema voel en of die belasting wel kan.

En dan tegen april te kijken of ik me wel of niet goed genoeg voel om de marathon te lopen.
Heb mn startbewijs al, dus wil het niet zomaar opgeven.
En als ik een week ervoor nog twijfels heb, is er altijd nog de optie om mn startbewijs aan iemand anders door te geven.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:36

Niet doorvertellen, maar ik heb een kortingscode voor 15% korting op Fusion bij All4running. Iemand interesse? :D geldig t/m 20/12 - 23:59

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:56

MuSLi schreef:
Niet doorvertellen, maar ik heb een kortingscode voor 15% korting op Fusion bij All4running. Iemand interesse? :D geldig t/m 20/12 - 23:59

Zeker, ik zou er graag een willen uitproberen ter vervanging van mijn joggingbroek...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:34

Dilan93 schreef:
Geen idee of langer rust nemen helpt.
Heb er namelijk geen last van met wandelen/fietsen/paardrijden/krachttraining.

Standaard marathonschema ga ik dus ook sowieso niet doen, want ik haal de opbouw naar 18 km in januari niet.

Heb het wel met de fysio gehad over het 100 dagen schema van sportrusten.
Back up plan is om dat te starten in januari, als het lukt. En dan te kijken hoe ik me bij dat schema voel en of die belasting wel kan.

En dan tegen april te kijken of ik me wel of niet goed genoeg voel om de marathon te lopen.
Heb mn startbewijs al, dus wil het niet zomaar opgeven.
En als ik een week ervoor nog twijfels heb, is er altijd nog de optie om mn startbewijs aan iemand anders door te geven.

Klinkt verstandig, snap heel goed dat je dat,startbewijs niet zomaar wilt opgeven!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 14:38

MuSLi schreef:

Zou graag willen, maar mijn bankrekening zegt even 'ho' :')

Heb volgende week een afspraak bij Runnersworld om even te kijken of ik op de juiste schoenen loop. Als ik nieuwe schoenen nodig heb, dan is dat ook wel weer een hap uit mn budget. Maargoed, wel nodig als ik daadwerkelijk verkeerde schoenen heb.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:38

Sterkte vandaag Gaucho!

En wat naar zeg dat de knie nog steeds lastig doet Dilan. Wel verstandig om je schoenen te laten checken, wie weet levert dat nog iets op.

Ik heb gisteren eind van de middag nog even gelopen. Nu ons team voor de Batavierenrace wat concreter wordt zorgt dat ook weer voor meer hardloopmaatjes, dus gisteren een heerlijk relaxte 5 km gelopen met een van de meiden. Merk dat 5K's weer een stuk korter voelen dan dat ze een maand geleden voelden dus dat lijkt me een goed teken :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:19

Goed bezig, Thirza!

Ben benieuwd wat het wordt qua schoenen, Dilan. Waar loop je nu op?
Balen dat je weer last van je knie kreeg.

Imay, daar ga je geen spijt van krijgen. Doen!

Sterkte gaucho. Hoop dat je maatje een goede plek gekregen heeft.

Ook sterkte voor SV, wat heftig. Veel te jong!

Troi, wat voor verlichting heb je? Er zijn ook van die harnasjes met wit voor en rood achter. O.a. bij de Decathlon te krijgen. Die geven goed licht. Een groot aantal van de loopgroep heeft ze, je ziet mooi waar je loopt.

Vanavond met de collega’s rondje 10 km met een beetje interval gedaan 8 á 9 graden en bijna geen wind. Heerlijk gelopen! :):)

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 08:10

Dat klinkt als een lekker rondje Puera.

Die hesjes van lichtjes hebben ze ook bij de Action. Doen het vooralsnog prima voor dat geld.

Ik ga na het werk weer een rondje is het plan.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:09

Bij mij gisteren niet gelukt, en nu werken en dan na de lunch richting Eifel. Heb wel hardloop spullen mee.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 09:55

gaucho schreef:
Bij mij gisteren niet gelukt, en nu werken en dan na de lunch richting Eifel. Heb wel hardloop spullen mee.

Daar kun je hele mooie heuveltraining doen denk ik :j

En anders wandelen, ook een uitdaging daar denk ik :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:09

sowieso 2 dagen wandelen :D

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:13

Heerlijk! Wil ook wel weer wandelen in de Eifel :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:19

Veel plezier, gaucho! Even lekker de zinnen verzetten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 11:18

Geniet ervan!

Hoor net dat Egmond geannuleerd is.
Vind het ontzettend zuur voor de andere lopers.
Kon zelf toch al niet meedoen, dus dan maar in 2023 :=

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:37

Veel plezier in de Eifel @Gaucho. Heel mooi daar, zowel wandelen als hardlopen :j

Balen zeg @Dilan. Serieus van de week nog over nagedacht om toch nog mee te doen in Egmond, fijn dat ik niet ingeschreven heb...

Ik heb morgen een sociale Santa Run met een groepje. Ik heb daar wel zin in! Gisteren een kersthaarbandje, kerstsokken en een ketting gekocht :')