Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 23:07

Door te zorgen dat er wel antistoffen zijn , vaccineren dus. Zo doen we het bij de honden ook.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 23:28

Daphara schreef:
IMANDRA schreef:
Maar hoe los je die lage antistoffen op na zo’n test dan?

Ik snap de vraag niet helemaal.

Puur alleen testen doet niks om de zorg te ontzorgen. Dus wat doe je nav zo’n rest? Puur alleen de QR in de huidige vorm of?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 00:48

IMANDRA schreef:
Puur alleen testen doet niks om de zorg te ontzorgen. Dus wat doe je nav zo’n rest? Puur alleen de QR in de huidige vorm of?

Nee, dat zei ik ook al, alleen testen op antistoffen lost direct niets op. Wel vind ik het waardevoller dan een QR op basis van vaccinatie of genezen, want dat zegt imo niet met zekerheid iets over antistoffen of de mate van bescherming.

Maar goed, ondanks dat ik dus best mee wil gaan in het testen op antistoffen, is het geen antwoord op de vraag hoe het NU opgelost moet worden.

Als Maaike_Indy enige oplossing als Corona minister is om op antistoffen te testen elk half jaar, dan ben ik bang dat we echt in de oliebol gaan komen, want met (vrijwillig?) testen op antistoffen los je direct niets op.

Dus nogmaals @Maaike_Indy, wat is het plan?
Testen op antistoffen en dan?
Hoe snel moet iedereen(?) getest zijn en wat ga je doen met die uitslagen? Wat als iemand geen of onvoldoende antistoffen heeft, wat dan?
Het R getal loopt ondertussen steeds verder op, wat ga jij, als Corona minister, nu doen?
Wil je überhaupt het R getal wel naar beneden hebben?

Wat ga je ondertussen doen met de overwerkte zorg medewerkers? Wat ga je doen met de reguliere zorg?
Welke maatregelen zijn nog acceptabel en welke niet?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 01:00

Oh haha overheen gelezen sorry :D.

En idk, het kan misschien accurater zijn maar is het verschil dusdanig dat je de hogere kosten ermee compenseert? Kan je dan niet beter elk jaar of elke twee jaar een booster nemen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:04

Zolang 'voldoende antistoffen' geen garantie is voor zowel niet ziek worden áls niet besmettelijk zijn (hét argument voor niet vaccineren, toch?) heeft testen op antistoffen en bij 'voldoende' (weten we uberhaupt hoeveel 'voldoende' is?) iemand 'vrij' laten om te doen en laten wat-ie wil, lost dat het probleem van een rondwarend virus dat mensen zónder antistoffen ernstig ziek kan maken niet op hè.

Dat je bij katten kunt titeren en op basis van titer naar een show mag komt misschien omdat díe vaccins wél 100% bescherming geven? Of omdat die virussen uiteindelijk tóch niet zo fiets snel rondwaren?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:25

Maaike_Indy schreef:
Wat kunnen we er nu dan aan doen?
Uiteindelijk willen we dat het grootste deel van de bevolking voldoende antistoffen heeft tegen het Covid virus. Zelfs meneer Gommers zegt dat natuurlijke verkregen antistoffen beter zijn dan de kunstmatig verkregen. Om er direct aan toe te voegen dat de vaccins wel heel erg goed zijn. https://www.bnr.nl/podcast/vraag-het-gommers/10454111/zijn-antistoffen-na-een-besmetting-beter-dan-die-na-een-vaccinatie
Wat ik me dan afvraag, waarom mag iemand, die middels een bloedonderzoek aan kan tonen dat hij voldoende afweerstoffen heeft, nog steeds niet naar een restaurant?

Laat iedereen, ook de gevaccineerden, ieder half jaar bloed trekken om de afweerstoffen te controleren. Zijn die te laag, kan je kiezen voor een booster of zorg je dat je in contact komt met iemand die Covid heeft.
Bij klachten, thuis blijven en zeker niet op bezoek gaan bij opa en oma of een net bevallen buurvrouw (iets wat ik vroeger al van mijn moeder geleerd heb).

Dan pak je het probleem aan waar het probleem zit, namelijk of je beschermd bent, of dit nu natuurlijk of kunstmatig is. Niet met (onbetrouwbare) testen die eigenlijk niet bedoeld zijn om zonder klachten te gebruiken en mondkapjes die feitelijk schijnveiligheid zijn.

En dan kan iedereen er nog zelf voor kiezen om afstand te houden, vaak handen te wassen en geen handen te schudden.

Ik zal mezelf maar quoten :')

Wanneer je test op antistoffen kan je direct nagaan hoe goed het vaccin werkelijk werkt en hoe lang het in echt beschermt.
Het is echt bizar dat mensen die kunnen aantonen voldoende antistoffen in hun bloed te hebben, alsnog voor bepaalde zaken uitgesloten mogen worden in de EU. Gaat het dan nog om het inperken van Covid of toch om iets anders?

Zo maar iedereen half jaarlijks een booster geven lijkt me heel onverstandig. Zelfs minister de Jonge geeft toe dat de kans op bijwerkingen toeneemt als je je twee keer laat vaccineren na een al doorgemaakte Covid infectie. Laat staan wat er gebeurt wanneer je preventief ieder half jaar een vaccinatie gaat halen. https://www.youtube.com/watch?v=U2lLbeTXjL0Sorry voor de kwaliteit, ik kon zo snel dit debat niet terugvinden.

Wat betreft de kosten, de testlokaties kostten de staat 500.000 euro per dag.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:27

Maar nogmaals, ook al ga je antistoffen testen, wat lost dat nu op?
Hoe ga je zorgen dat NU de zorg niet overbelast wordt en wat doe je als mensen geen antistoffen hebben?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:31

Dat testen op de hoeveelheid antistoffen en niet alleen op de aanwezigheid van antistoffen zijn twee verschillende zaken. De eerste is veel duurder. En ik zou het goed vinden mits er ook een vervolg achteraan komt van vaccineren wanneer je geen of onvoldoende antistoffen hebt. Anders krijg je zo meteen de situatie dat mensen na elke snotterige periode weer een test a 100 euro aanvragen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:31

Wat heeft het voor nut mensen te vaccineren die al voldoende antistoffen hebben? Je weet nu toch eigenlijk niet eens wat je aan het "verbeteren" bent wanneer je de uitgangsituatie niet eens weet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:33

Maaike_Indy schreef:
Wat heeft het voor nut mensen te vaccineren die al voldoende antistoffen hebben? Je weet nu toch eigenlijk niet eens wat je aan het "verbeteren" bent wanneer je de uitgangsituatie niet eens weet?

Een doorgemaakte besmetting geeft geen antwoord op de hoeveelheid antistoffen, dus vandaar de reden om 1 vaccinatie na besmetting te halen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:33

Maaike_Indy schreef:

Net als met titeren weet je wel dat er anti stoffen zijn maar niet voor hoe lang nog. Met een vaccinatie weet je wel hoe lang de bescherming nog duurt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:34

En vooral: waarom de aanname dat met voldoende antistoffen je geen Covid kunt krijgen of verspreiden?
De immuungecompromiteerden daargelaten heeft iedere gevaccineerde nl voldoende antistoffen (anders waren de vaccins niet op de markt gekomen!) en HET argument van de anti-vaxxers is: een gevaccineerd persoon kan nog steeds Covid krijgen en verspreiden. Oftewel: iemand die voldoende antistoffen heeft kan nog steeds Covid krijgen en verspreiden.

Bottomline: enige manier om de boel onder controle te krijgen is dat zo goed als iedereen voldoende antistoffen heeft.

Laat de QR-code nou óók groen zijn bij mensen die recent (tot 6 maanden geleden) een besmetting hebben gehad, dus die natuurlijk verkregen voldoende antistoffen mogen óók gewoon dat restaurant in.

Je zou idd bij alle niet-gevaccineerden die naar beste weten ook geen besmetting hebben doorgemaakt antistoffen kunnen bepalen, maar... het is wel bekend dat hoe milder de infectie is geweest, hoe minder antistoffen. In hoeverre mensen die niet weten dat ze besmet zijn geweest dus 'voldoende' afweer hebben is maar de vraag. Maw, hoeveel extra 'groene' QRs gaan we hiermee verkrijgen? En wegen die kosten op tegen een prik zetten?

Komt verder bij, wat ik al eerder aangaf: hoeveel antistoffen is 'voldoende'?
Hoe accuraat ís testen op antistoffen eigenlijk? Ook daar zit een (grote) foutmarge op. Bij dieren kun je ook lang nog niet op alles titeren.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-10-21 10:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:35

Arabesk schreef:
Maaike_Indy schreef:

Net als met titeren weet je wel dat er anti stoffen zijn maar niet voor hoe lang nog. Met een vaccinatie weet je wel hoe lang de bescherming nog duurt.

En dat weten ze dus eigenlijk ook niet. Want er zijn toch ook gevaccineerde mensen die Covid krijgen en door kunnen geven. Het zou interessant zijn om te weten hoe het zit met de antistoffen van deze mensen.

En dan hebben we natuurlijk nog de groep mensen die ivm leeftijd of gezondheid minder goed op de vaccinatie reageren en alsnog in het ziekenhuis belanden.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:50

Ik ben niet gevaccineerd omdat het vaccin bij mij waarschijnlijk voor problemen gaat zorgen. Hoe sta ik hier nu in? Eerlijk gezegd denk ik dat het op dit moment verstandig is om niet gevaccineerden te beschermen dmv beperkingen. Als ik het mocht bepalen vanaf 40 jaar (ben zelf 41). De jongeren maken nauwelijks kans om in het ziekenhuis te komen dus laat die ongemoeid. Ik zou het heel naar vinden om buitengesloten te worden maar welke keus hebben we? De zorg is zo uitgehold dat het anders niet goed komt deze winter. Wel hoop ik dat de regering tot inzicht komt aangaande deze zorg, wat als de griep heftig wordt dit jaar, je moet er niet aan denken...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:52

Anna79 schreef:
Ik ben niet gevaccineerd omdat het vaccin bij mij waarschijnlijk voor problemen gaat zorgen. Hoe sta ik hier nu in? Eerlijk gezegd denk ik dat het op dit moment verstandig is om niet gevaccineerden te beschermen dmv beperkingen. Als ik het mocht bepalen vanaf 40 jaar (ben zelf 41). De jongeren maken nauwelijks kans om in het ziekenhuis te komen dus laat die ongemoeid. Ik zou het heel naar vinden om buitengesloten te worden maar welke keus hebben we? De zorg is zo uitgehold dat het anders niet goed komt deze winter. Wel hoop ik dat de regering tot inzicht komt aangaande deze zorg, wat als de griep heftig wordt dit jaar, je moet er niet aan denken...

Ik ben het helaas met je eens. Ik was eerst van mening dat je geen tweedeling mag veroorzaken om maar mensen verplicht te vaccineren. Maar helaas is het nodig. Wel zou ik inderdaad vanaf 40 instellen om de jeugd niet nog meer in te perken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:03

Het dreigt een beetje off topic te gaan....
Maaike_Indy schreef:

?
Er wad een rivm richtlijn om wie covid-19 had doorgemaakt slechts één keer te prikken met Pfizer, AZ of Moderna.

En natuurlijk weten we dus eigenlijk ook niet precies hoe en wat.
Covid-19 is verwant aan Sars en Mers ("de officiële naam van het virus bevat de letters sars") maar verschilt er ook van en is gloedje nieuw.
Citaat:
Want er zijn toch ook gevaccineerde mensen die Covid krijgen en door kunnen geven. Het zou interessant zijn om te weten hoe het zit met de antistoffen van deze mensen.

Ja, vind ik ook.
Ik ben ook erg benieuwd naar de bevindingen rond langdurige covid-19.
Dat geeft waarschijnlijk nuttige wetenschappelijke inzichten, maar covid-19 krijg je er de wereld niet mee uit.
Citaat:
En dan hebben we natuurlijk nog de groep mensen die ivm leeftijd of gezondheid minder goed op de vaccinatie reageren en alsnog in het ziekenhuis belanden.
|(
Ja, doe je je best, gaat het nog fout. Heel naar!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:22

Je kunt de groep boven de 40 wel willen beschermen, echter dan zal je contact met de groep onder de 40 ook moeten voorkomen , kinderen? Kleinkinderen? Werk?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:24

bigone schreef:
Je kunt de groep boven de 40 wel willen beschermen, echter dan zal je contact met de groep onder de 40 ook moeten voorkomen , kinderen? Kleinkinderen? Werk?

Tja je kan die mensen niet opsluiten in hun huis. Ook voor de vaccins gingen veel ouderen gewoon op bezoek. Dat houd je toch niet tegen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:41

Avalanche81 schreef:
Sunnda schreef:
Het aantal staat daar hoger, maar er zit ook heel wat tussen dat na enting is overleden en niet door. Dat blijkt pas later omdat ze er eerst onderzoek naar moeten doen.

Goh, er zijn ook mensen overleden nadat ze uit bed zijn gestapt. Dat ook niet meer doen dan?

Fun fact: de kans dat je overlijdt door uit je bed te vallen is 1 op 2 miljoen.
(heb ik gelezen in een boek tegen vliegangst; de kans om bij een vliegtuigongeluk om het leven te komen is 1 op 25 miljoen)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:47

Wacht, wat?!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:40

Elisa2 schreef:
Sizzle schreef:
Het zijn inderdaad haast 2 kampen geworden, totdat het ineens een naaste betreft.
Ik ben toch best nog wel bezig met vragen als:
- hoe zit het met bejaarde familie van de jongeren die besmet zijn geraakt op de 2G superspreader events?
- er liggen in CH van de 70+ leeftijd nu meer gevaccineerde mensen in het ziekenhuis dan ongevaccineerden, uiteraard moet je dat nog omrekenen per groepsgrote, maar voor die individuele mensen is dat irrelevant. Ze hoopten veilig te zijn en waren dat niet. In hoeverre moet dan wellicht toch nog PPE gebruikt worden door gevaccineerde medewerkers en familie (die wellicht bij zo‘n superspreader event waren?
- er raken toch best nog wel wat mensen geinfecteerd na vaccin. Lang covid zou 50% verminderd worden. Dat is echter niet perse heel goed als inderdaad 30% te maken heeft met lange termijn klachten. 15% is nog steeds verschrikkelijk veel.
- Als je na je vaccin niet merkt dat je symptoomloos besmet geraakt bent maar wel ineens langdurige klachten hebt, kom je dan op de grote hoop die chronisch vermoeid heet die niet erkend wordt?

Ik geloof nog niet echt dat we er bijna klaar mee zijn. Wel dat men er klaar mee is, maar dat is wat anders.

Ondanks mijn gedachten ben ik er losjes mee en ben voor mezelf weinig voorzichtig (wel voor anderen). In hoeverre is dat hypocriet van mij?

Hele goede vragen! Hier zouden meer mensen eens over na moeten denken. En dat kan zonder zwart/ wit te denken en in een van de kampen te moeten zitten.

Het is een post van een paar dagen geleden, maar ik wil er toch nog op reageren. Sizzle heeft zeker goede vragen! Maar ook daar staan weer vragen tegenover. Want wat zijn de gevolgen van lockdowns -die we al gehad hebben en die we misschien nog gaan krijgen- voor mensen? Als jouw familielid net een onderneming gestart was, nu helemaal in het rood staat, daar ernstige psychische problemen door krijgt en niet geholpen wordt omdat de wachtlijsten in de ggz eindeloos zijn, zodat het familielid maar voor zelfdoding 'kiest'? Gezinnen die er financieel niet meer bovenop komen, waardoor hun huis geveild moet worden - waar gaan die wonen?
Of iemand die al psychische problemen had en die nu vele male ernstiger zijn geworden?

Er zijn zo ontzettend veel vragen en kanten, dat ik heel blij ben dat ik de keuze niet hoef te maken..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:40

MyWishMax schreef:
Wacht, wat?!

Ik zal het boek eens opzoeken!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 18:10

Toch blijf ik het zo idioot dat mensen zeggen: een principe is prima, maar dan wel de consequenties accepteren..hoe ver wil je dat trekken? Tot de laatste conseqentie de doodstraf is ofzo? En dat is dan maar ok?
Ieder mens met gezond verstand zou moeten opkomen voor de basisrechten die je als mens hebt. Het recht om inkomen te genereren om jezelf te kunnen onderhouden en je huis te kunnen betalen.(in Amerika zit men met onbetaald verlof thuis bij niet vaccineren). Dan ontneem je mensen de kans zichzelf te onderhouden, je brengt ze in armoede omdat dat dan de consequentie is van een prik die men nog vrijwillig durft te noemen??
In andere landen mag je het ziekenhuis niet in. Dan ontneem je mensen recht op gezondheid. Is het nog steeds een normale consequentie??

Ik maak mij het meest zorgen om de mentale gezondheid van mensen in deze crisis en dan bedoel ik niet de mensen die het er moeilijk mee hebben, maar de mensen die dit soort dingen normaal zijn gaan vinden. Het is echt ziekelijk.

Het is zoiets als een werkgever het recht geven jouw hele ziekteverleden op te vragen bij een verzekering en als je dat niet wil is de consequentie ontslag. Dat is dan maar je eigen schuld.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 18:16

Ieder mens met gezond verstand laat zich bij een pandemie van deze grootte vaccineren om er zo snel mogelijk uit te komen.

En verder: zie mijn onderschrift :))

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 18:28

Fitzroy schreef:
Ieder mens met gezond verstand laat zich bij een pandemie van deze grootte vaccineren om er zo snel mogelijk uit te komen.

En verder: zie mijn onderschrift :))

Met een vaccin met een hele nieuwe techniek? Die niet op de gewone manier goedgekeurd is, maar onder noodgoedkeuring omdat anders dit hele vaccin de komende tien jaar niet gebruikt kon worden? Het was in de EU zelfs nog verboden voor dieren..met testresultaten die (staats)geheim zijn en de pharmaceuten die geen enkele aansprakelijkheid accepteren? Waarvan voor heel veel groepen geen of nauwelijks onderzoek is gedaan en toch wordt gezegd dat het veilig is op basis van het minimale onderzoek dat bekend is (zwangeren, bepaalde medicijngebruikers etc)

Ja raar hoor dat je op z'n minst er sceptisch naar kijkt. :j

Edit: dus jij vind het heel normaal dat dit in een land gevolgen zijn voor iets wat een vrije keuze wordt genoemd. Je eigen onderschrift snap ik dan heel goed