Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5449
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:33

34 pagina's voor nix... je mag je paard verzorgen en beweging geven, maar dient wel een eigen verklaring ingevuld bij je te hebben dat je bij aanhouding kan overleggen waarom je niet thuis bent.!!!!!

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:40

Er wordt nog steeds gesproken van dringend (medische) hulp... dus niet gewoon beweging geven of verzorgen

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:44

Dat artikel van de knhs zegt ook echt precies niks.
Enige waar je wat mee kan is dit

Citaat:
De Sectorraad Paarden roept iedereen in de paardensector op, van individuele eigenaren tot ondernemers, om hun verantwoordelijkheid te nemen en de avondklok te respecteren. Zorg voor een goede spreiding van lessen/training en overige activiteiten over de dag zodat alleen de noodzakelijke verzorging na 21.00 uur plaatsvindt. We zitten in een strenge lockdown en het vraagt de inzet van iedereen om het coronavirus er onder te krijgen. Vermijd contacten en blijf thuis bij klachten.

Alleen noodzakelijke verzorging dus. Maar wat "noodzakelijk" is wordt niet gespecificeerd.
Ik wed dat half paardenhoudend Nederland zijn dagelijkse trainingsrondje als noodzakelijk gaat zien en dus om 21.00 gewoon naar stal gaat als ze dat handig vinden.

rien10
Berichten: 14963
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:45

speurneusc schreef:
34 pagina's voor nix... je mag je paard verzorgen en beweging geven, maar dient wel een eigen verklaring ingevuld bij je te hebben dat je bij aanhouding kan overleggen waarom je niet thuis bent.!!!!!

Ha ha, 35 pagina's om een andere dagindeling te maken dan je gewend bent.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:47

secricible schreef:
Dat artikel van de knhs zegt ook echt precies niks.
Enige waar je wat mee kan is dit

Citaat:
De Sectorraad Paarden roept iedereen in de paardensector op, van individuele eigenaren tot ondernemers, om hun verantwoordelijkheid te nemen en de avondklok te respecteren. Zorg voor een goede spreiding van lessen/training en overige activiteiten over de dag zodat alleen de noodzakelijke verzorging na 21.00 uur plaatsvindt. We zitten in een strenge lockdown en het vraagt de inzet van iedereen om het coronavirus er onder te krijgen. Vermijd contacten en blijf thuis bij klachten.

Alleen noodzakelijke verzorging dus. Maar wat "noodzakelijk" is wordt niet gespecificeerd.
Ik wed dat half paardenhoudend Nederland zijn dagelijkse trainingsrondje als noodzakelijk gaat zien en dus om 21.00 gewoon naar stal gaat als ze dat handig vinden.


Maar dan kan je alsnog wel een boete krijgen als je aangehouden wordt. Je moet het wel kunnen uitleggen namelijk.

speurneusc

Berichten: 5449
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:47


rien10
Berichten: 14963
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:48

Nou, ik lees daar niet in "paard voeren, longeren, rijden"

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:49

Ga er maar vanuit dat ze rijden, poetsen en zelfs over het algemeen voeren niet als noodzakelijke verzorging zien :n en eigenlijk vind ik dat ook wel even prima. Zo min mogelijk uitzonderingen!

Onder noodzakelijke zorg valt het controleren van drachtige dieren die binnen een week of twee zijn uitgerekend, dieren met koliek oid die aantoonbaar voor hun leven aan het strijden zijn en waar een veearts voor is geweest of moet komen. Medicatie die elke 2 uur gegeven moet worden ect

Maar stappen ivm een blessure kan ook wel voor 21.00. Laatste voerbeurt kan ook wel voor 21.00. Mesten kan ook prima voor 21.00. Poetsen is absoluut niet noodzakelijk. En als je paard overdag lekker buiten kan staan is rijden na 21.00 ook niet noodzakelijk wat mij betreft :)

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:58

KNHS is onduidelijk. Maar ik sluit stal om 20.45, rijden, longeren is NIET noodzakelijk. Dat lijkt me ook logisch.

Ik gok dat er meer mee bedoeld wordt dat je naar stal mag als je paard een koliekaanval heeft oid. Niet om vrolijk je paard te gaan verzorgen.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:01

Utixo schreef:
KNHS is onduidelijk. Maar ik sluit stal om 20.45, rijden, longeren is NIET noodzakelijk. Dat lijkt me ook logisch.

Ik gok dat er meer mee bedoeld wordt dat je naar stal mag als je paard een koliekaanval heeft oid. Niet om vrolijk je paard te gaan verzorgen.


Precies.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:01

Pareltjes schreef:
Er is ruim voldoende begrip in NL voor jongeren. Denk niet dat er veel landen zijn waar meer begrip is voor jongeren dan NL. Maar sorry begrip voor jong volwassen die hun middelvinger opsteken naar Corona beleid?Nee sorry. Dát is ook opvoeden, kinderen uitleggen waarom. Het leven is niet alleen maar feest.

Ik kan mij prima verplaatsen in jong volwassenen, maar ik ben een ouder en bij ouderschap hoort soms de minder leuke taak kinderen te corrigeren. Ik mag rustig oordelen, MIJN leven staat op het spel en met mij die van vele meer. Jammer dat er even geen feestjes mogen plaats vinden, geen vakantie en schoolreisjes.

En waarom zelf wel oordelen dat het mensen met volgens jou de minste zorgen het hardste oordelen. Wellicht zijn het juist de mensen met de grootste zorgen die oordelen, mensen met grote zorgen omtrent hun gezondheid. Mensen met onderliggende ziekten die doodsbang zijn boodschappen te gaan doen omdat er zoveel mensen zich niet aan de maatregelen houden. Mensen die een Corona besmetting waarschijnlijk niet gaan overleven. Mogen zij oordelen over jeugd die het niet zo nauw neemt? Zal wat zijn zeg....


Nee, ze geven de jeugd de schuld. Dat is echt wat anders dan begrip. Er wordt begrip uitgesproken ( slechts woorden ), maar verder worden ze afgezeken.
Waar iedereen echt ziet dat de ouderen zich niet aan de regels zoals afstand houden. Ik heb het vanaf het begin goed gevolgd en overal hoor je dat het steeds weer de ouderen zijn die geen afstand houden. Maar het zijn ouderen en we hebben geleerd dat je daar niks over of tegen mag zeggen.
En geloof me, zo ben ik ook opgevoed. Maar je leert als je zelf ouder wordt ook dat het niet helemaal eerlijk is.

Ik ben ook ouder. Onze zoon is 24 en werkt in de horeca. Net een nieuw bedrijf, 1 Jan 2020 gestart. Leuk joh. Die hebben echt niks te klagen........Investeren in de toekomst, ben je al kapot voor je uberhaupt kan beginnen.

En ik zelf spuit Humira, heb 3 auto immuun ziekte's, dus val in de risico groep. Mijn man moet gewoon werken en doet er alles aan om contact te vermijden, maar ondanks alle maatregelen kan je corona echt niet voorkomen.

Ik loop niet naar anderen te wijzen als ik het krijgen en het zwaar ga krijgen waarschijnlijk. Je kan ook niet naar iemand of een groep wijzen, want Corona gaat alle kanten op. Ga er echt niet om met angst of haat leven.
Ik zou zeggen; Lees de berichten eens hoeveel jongeren zich melden met psyichische klachten. Kan jij het wel onzin vinden of dat ze het hier wel goed hebben. Voor de jeugd is het wel een zwart gat zonder licht aan het einde waar ze in zijn gevallen.

Ja, als ouder kan je ze van alles leren, steunen etc. Maar dit is ene vrij nieuwe situatie en ook leest men dat de spanningen thuis hoog oplopen. Dat is allemaal niet voor niks.
Er speelt veel meer dan alleen de maatregelen. Mensen hebben het financieel moeilijk en weten niet of en hoe snel ze eruit kunnen gaan komen.
Dat is altijd al een reden van ruzies, scheidingen etc geweest.

Leuk voor die gezinnen die het perfect doen, maar dat is gewoon niet overal. En de ellende is overal, in elke laag van de bevolking, op elk niveau.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:03

Superpony _/-\o_ :D

rien10
Berichten: 14963
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:10

Ik zie het in de vriendengroepen van mijn kinderen, jongeren hebben het echt zwaar op dit moment.
"Ja maar iedereen heeft het zwaar" Klopt. Iedereen heeft het zwaar. Jongeren dus ook.

Jongeren hangen in het plantsoen in groepen op- en aan elkaar.
Ouderen gaan met twee winkelwagentjes "gezellig" samen boodschappen doen.
Dertigers gaan demonstreren.
Veertigers trappen een politieman in zijn buik.

In iedere groep tref je eikels. Niet alleen bij jongeren.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:27

Woensdag in de supermarkt waren minstens 4/5 koppels 65+ met twee karretjes aan het winkelen....
En dan tel ik het koppel van een héle oude mevrouw met een rollator en een "jongere" man niet mee omdat het heel duidelijk was dat zij hulp nodig had met boodschappen doen.

Merkte wel dat de supermarkt de hoeveelheid karren had verminderd, fijn :j maakte het iets rustiger in de winkel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:33

In de eigenverklaring wordt overigens niet gerept over noodzakelijke zorg, maar echt alleen over medische zorg "ikzelf of een dier heeft dringend medische zorg nodig"

Afbeelding

_Cathalijne

Berichten: 859
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:34

rien10 schreef:
Ik zie het in de vriendengroepen van mijn kinderen, jongeren hebben het echt zwaar op dit moment.
"Ja maar iedereen heeft het zwaar" Klopt. Iedereen heeft het zwaar. Jongeren dus ook.

Jongeren hangen in het plantsoen in groepen op- en aan elkaar.
Ouderen gaan met twee winkelwagentjes "gezellig" samen boodschappen doen.
Dertigers gaan demonstreren.
Veertigers trappen een politieman in zijn buik.

In iedere groep tref je eikels. Niet alleen bij jongeren.


_/-\o_ Het zou fijn zijn dat alle irritatie dan ook wordt afgereageerd op de iedereen die zich niet houd aan de maatregelen, en niet op een hele generatie simpelweg omdat ze in het "verkeerde" jaartal geboren zijn

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:35

Pareltjes en Superpony, misschien de discussie ergens anders voeren over vinger wijzen? Het gaat namelijk behoorlijk off topic.

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:36

Utixo schreef:
KNHS is onduidelijk. Maar ik sluit stal om 20.45, rijden, longeren is NIET noodzakelijk. Dat lijkt me ook logisch.

Ik gok dat er meer mee bedoeld wordt dat je naar stal mag als je paard een koliekaanval heeft oid. Niet om vrolijk je paard te gaan verzorgen.


Nou dat is inderdaad ook nog zoiets, je kan zelf wel vinden dat het noodzakelijk is om naar stal te gaan na 21.00 maar bij een pensionstal is dat dat ook afhankelijk van de openingstijden.
Onze stalhouder zal de openingstijden van de stal ook aanpassen aan de avondklok, dus na 21.00 zijn wij gewoon niet meer welkom op stal voor het rijden of longeren bijvoorbeeld ;) .

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:56

Hanafubuki schreef:
In de eigenverklaring wordt overigens niet gerept over noodzakelijke zorg, maar echt alleen over medische zorg "ikzelf of een dier heeft dringend medische zorg nodig"

[ [url=m/M4KT0t.png]Afbeelding[/url] ]


Ik zie inderdaad ook nergens dat je voor de normale noodzakelijke zorg naar je paard mag tijdens de avondklok.
Alleen dringend (medische) hulp. En dat lijkt me in gevallen van koliek, je paard dat ontsnapt is uit de wei, je paard dat vast gerold ligt in stal, je paard waarbij op dat moment een grote wond wordt vastgesteld die behandeld moet worden. Maar niet omdat je paard in de avond een supplement of medisch poedertje toegediend krijgt. Het lijkt me dat je dat met een goede stalhouder wel kunt afspreken. Desnoods met extra vergoeding of in ruil voor wat klusjes op stal.

Ik hoop gewoon dat iedereen zich eraan gaat houden. Aan de avondklok maar ook aan andere regels. Als dit weer iets wordt dat maar een beetje werkt, kun je er bijna donder op zeggen dat het verlengd zal worden en/of de regels nog strenger worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:11

Wat ik zo bijzonder vind, los van deze hele discussie, is dat er helemaal geen aandacht wordt besteed aan de psychische gevolgen van dit alles. Als je je er niet goed bij voelt ben je meteen een aansteller en moet je niet zeiken.
Niemand kan voor jou bepalen wat wel of niet noodzakelijk is.
Ik heb gelukkig mijn ponys in eigen beheer en ook mijn eigen tijd in te delen.
Ook heb ik al jaren last van ernstige depressies. Als ik mijn paarden niet dagelijks zou kunnen zien zou dat voor mij absoluut niet te doen zijn; mijn paarden zijn mijn leven.
Dus al zouden mensen vinden dat even je paard poetsen niet noodzakelijk is; voor de een geldt dat wel en voor de ander niet. De overheid of wie dan ook kan dat nooit voor mij bepalen.

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:21

Humpiedumpie schreef:
Wat ik zo bijzonder vind, los van deze hele discussie, is dat er helemaal geen aandacht wordt besteed aan de psychische gevolgen van dit alles. Als je je er niet goed bij voelt ben je meteen een aansteller en moet je niet zeiken.
Niemand kan voor jou bepalen wat wel of niet noodzakelijk is.
Ik heb gelukkig mijn ponys in eigen beheer en ook mijn eigen tijd in te delen.
Ook heb ik al jaren last van ernstige depressies. Als ik mijn paarden niet dagelijks zou kunnen zien zou dat voor mij absoluut niet te doen zijn; mijn paarden zijn mijn leven.
Dus al zouden mensen vinden dat even je paard poetsen niet noodzakelijk is; voor de een geldt dat wel en voor de ander niet. De overheid of wie dan ook kan dat nooit voor mij bepalen.


De overheid bepaalt dat ook helemaal niet.
De overheid bepaalt wel dat je dat vóór 21.00 uur in de avond moet doen komende weken.

Die communicatie is toch duidelijk of niet?
Laatst bijgewerkt door Goof op 22-01-21 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14963
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:21

Zeker, Humpiedumpie. De stress daarvan is niet te onderschatten. Maar het is denk ik het kiezen tussen twee kwaden; Corona en Stress. Beide is schadelijk.

rien10
Berichten: 14963
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:24

Goof schreef:
Humpiedumpie schreef:
Wat ik zo bijzonder vind, los van deze hele discussie, is dat er helemaal geen aandacht wordt besteed aan de psychische gevolgen van dit alles. Als je je er niet goed bij voelt ben je meteen een aansteller en moet je niet zeiken.
Niemand kan voor jou bepalen wat wel of niet noodzakelijk is.
Ik heb gelukkig mijn ponys in eigen beheer en ook mijn eigen tijd in te delen.
Ook heb ik al jaren last van ernstige depressies. Als ik mijn paarden niet dagelijks zou kunnen zien zou dat voor mij absoluut niet te doen zijn; mijn paarden zijn mijn leven.
Dus al zouden mensen vinden dat even je paard poetsen niet noodzakelijk is; voor de een geldt dat wel en voor de ander niet. De overheid of wie dan ook kan dat nooit voor mij bepalen.


De overheid bepaalt dat ook helemaal niet.
De overheid bepaalt wel dat je dat vóór 21.00 uur in de avond moet doen komende weken.

Die communicatie is toch duidelijk of niet?


Glashelder. En als iedereen zich aan de regels houd, zijn we hier sneller doorheen en kan iedereen sneller zijn of haar depressie verminderende zaken/therapieen/hobby's/contacten weer gaan opzoeken.

Ladygiroc

Berichten: 5102
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:24

Humpiedumpie schreef:
Wat ik zo bijzonder vind, los van deze hele discussie, is dat er helemaal geen aandacht wordt besteed aan de psychische gevolgen van dit alles. Als je je er niet goed bij voelt ben je meteen een aansteller en moet je niet zeiken.
Niemand kan voor jou bepalen wat wel of niet noodzakelijk is.
Ik heb gelukkig mijn ponys in eigen beheer en ook mijn eigen tijd in te delen.
Ook heb ik al jaren last van ernstige depressies. Als ik mijn paarden niet dagelijks zou kunnen zien zou dat voor mij absoluut niet te doen zijn; mijn paarden zijn mijn leven.
Dus al zouden mensen vinden dat even je paard poetsen niet noodzakelijk is; voor de een geldt dat wel en voor de ander niet. De overheid of wie dan ook kan dat nooit voor mij bepalen.


Wat wil je er aan doen dan?

Hou in je achterhoofd dat de overheid deze regels niet opstelt om te narren maar er dus echt een gegronde rede voor hebben. En ja, die is op grote schaal belangrijker dan jouw psyche.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:25

Goof schreef:
Humpiedumpie schreef:
Wat ik zo bijzonder vind, los van deze hele discussie, is dat er helemaal geen aandacht wordt besteed aan de psychische gevolgen van dit alles. Als je je er niet goed bij voelt ben je meteen een aansteller en moet je niet zeiken.
Niemand kan voor jou bepalen wat wel of niet noodzakelijk is.
Ik heb gelukkig mijn ponys in eigen beheer en ook mijn eigen tijd in te delen.
Ook heb ik al jaren last van ernstige depressies. Als ik mijn paarden niet dagelijks zou kunnen zien zou dat voor mij absoluut niet te doen zijn; mijn paarden zijn mijn leven.
Dus al zouden mensen vinden dat even je paard poetsen niet noodzakelijk is; voor de een geldt dat wel en voor de ander niet. De overheid of wie dan ook kan dat nooit voor mij bepalen.


De overheid bepaalt dat ook helemaal niet.
De overheid bepaalt wel dat je dat vóór 21.00 uur in de avond moet doen komende weken.

Die communicatie is toch duidelijk of niet?


En daarbij is er wel aandacht voor vanuit de politiek. In het debat is dit meerdere keren naar voren gekomen.