Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:23

@Friezenfan, Ik hoop ook van niet, maar als je de argumenten volgt zou ik eigenlijk niet weten waarom dat anders zou zijn. QAnon leidt ook tot gevaarlijke radicalisatie en heeft al tot geweld geleid.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:26

Ik vind het gesprek aan gaan belangrijk want wanneer iets niet wordt besproken of laten zien dan gebeuren dingen niet in de openbaarheid en dan is dat veelal met alleen mensen die hetzelfde denken. Juist dan kan iemand door slaan in zijn of haar denkbeelden.
Wel ligt er voor mij een grens bij geweld en mensen wat opleggen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:32

Shadow0 schreef:
@Friezenfan, Ik hoop ook van niet, maar als je de argumenten volgt zou ik eigenlijk niet weten waarom dat anders zou zijn. QAnon leidt ook tot gevaarlijke radicalisatie en heeft al tot geweld geleid.

Eens Qanon is ook aan het radicaliseren dus waarom dat wel en IS niet ?
Ik denk een kwestie van tijd. Qanon "valt nog mee" op dit moment en wordt door velen gezien als een groepje van mensen met een psychische stoornis ( dat vind ik van IS trouwens ook, die zijn naar mijn maatstaven ook rijp voor langdurige therapie met TBS)

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:33

Maar juist bij radicaliseren is het gesprek aan gaan zo belangrijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:36

Publieke forums zijn voor echt radicale trolls niet echt 'het gesprek aangaan' maar gewoon gratis reclame.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:36

Zeeuwtje68 schreef:
Echwel schreef:
Zou je dit soort onzin in het viruswaanzin topic willen gooien
Ik wil er niks van weten

Het zal snel uit gaan komen... en daar niet raar op gaan kijken he?

Cool! Weet je ook wanneer ongeveer? Dan zorg ik dat m'n popcorn voorraad op orde is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:38

Shadow0 schreef:
Publieke forums zijn voor echt radicale trolls niet echt 'het gesprek aangaan' maar gewoon gratis reclame.

Dan kan je forums sowieso wel gaan verbieden.
We kunnen niet ontkennen dat digitale communicatie een belangrijkere rol speelt. Met die verandering moeten we wel leren om gaan.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 29-11-20 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:40

Shadow0 schreef:

Maar zo iemand bereikt toch helemaal niks? Behalve dat het leedvermaak is om te lezen? Ik heb vooral medelijden met mensen die die persoon dan kennen. Je zou er maar mee opgescheept zitten 8)7 Najah eigenlijk vind ik ze ook gewoon zielig. Als je met zulke denkbeelden en angst moet leven, is je leven vast niet heel leuk.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:48

idinn schreef:
Shadow0 schreef:

Maar zo iemand bereikt toch helemaal niks? Behalve dat het leedvermaak is om te lezen? Ik heb vooral medelijden met mensen die die persoon dan kennen. Je zou er maar mee opgescheept zitten 8)7 Najah eigenlijk vind ik ze ook gewoon zielig. Als je met zulke denkbeelden en angst moet leven, is je leven vast niet heel leuk.

Ik denk eerder dat aan het ander kant van het scherm (achter de troll account) net zo hard wordt gelachen.

Juist in deze zware tijden verzinnen mensen juist van dit soort humor verhalen om het allemaal wat draaglijker te maken. Ik kan het wel waarderen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:50

@Idinn: het is vooral vissen: je gooit gewoon heel veel linkjes uit, en hoewel er heel veel mensen niet zo gevoelig zijn, zijn er een paar mensen (vaak mensen die al ongelukkig zijn) die zo steeds meer open staan voor extreme ideeen. Terwijl die er waarschijnlijk niet naar op zoek waren gegaan als ze het niet tegengekomen waren.

En verder denk ik dat de mensen uiteindelijk vooral hun verveling verdrijven. 't Is niet echt heel inspirerend, je bereikt er niet echt iets mee, maar het is een vorm van interactie bij gebrek aan beter?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:52

Blussem schreef:
Juist in deze zware tijden verzinnen mensen juist van dit soort humor verhalen om het allemaal wat draaglijker te maken. Ik kan het wel waarderen :)

Ik niet. Het heeft al vaak genoeg tot geweld en aanslagen en dreigementen geleid, plus een structurele ondermijning van het samen-deel van een samenleving. Op pizzagate is uiteindelijk een aanslag gevolgd. Niet mijn soort humor.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:58

Ik wordt er juist boos van, zulke dingen moet je niet op forums postten. Hou dat soort fake news lekker voor jezelf of zo

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:16

Mijn tip, als je niet alles te serieus neemt maakt het leven een stuk leuker :o

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:19

Blussem schreef:

Zorgen horen bij liefde en geluk. Iets met een nodig contrast. Denk dat bv iedere ouder wel beseft hoeveel liefde pijn kan doen vanwege de zorgen. En dat geldt net zo voor andere onderwerpen.

Je kan moeilijk een heel empathisch en emotioneel persoon zijn in maar één richting, dat werkt zo niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:21

friezenfan2 schreef:
Ik wordt er juist boos van, zulke dingen moet je niet op forums postten. Hou dat soort fake news lekker voor jezelf of zo

Maar waar dan wel?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:33

Blussem schreef:

Is het leuker als je mensen opzettelijk kwetst of belachelijk maakt of dingen laat ontsporen? Ik heb dat nog nooit zo ervaren. Zelfs als ik de dwarsligger ben, vind ik het altijd vooral heel jammer. Oprecht eerlijk contact is zoveel waardevoller.

lenaa_tje schreef:
friezenfan2 schreef:

Maar waar dan wel?

Gewaagd idee: gewoon helemaal niet. Het is namelijk fake. Eventueel kun je een dagboek nemen, maar er is niet per se een platform nodig voor leugens en onwaarheden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:38

Inderdaad gewoon helemaal niet.
Ik weet zeker dat als ik het morgen vraag in het ziekenhuis dat ik niet de covid afdeling op mag.
Niets fake news, Covid is echt hé.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:44

En dat is dus mijn punt dan ga je gesprek niet aan. Extremisme verdwijnt niet opeens omdat je er niks over wil horen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:51

Een publiek platform is niet de plek om gesprekken met extremisten te voeren. Enne.. ga vooral het gesprek aan hoor, als je dat wilt. Maar getrol en linkdumps en gratis reclame voor radicalisatie voegt niets toe aan een forum.

Maar goed, wat ook wel duidelijk is, is dat er rondom radicalisatie steeds ook heel veel mensen zijn die bereid zijn om vanuit een (meestal nogal onbetrokken) soort redelijkheid (soms echt, soms nep) vooral veel ruimte te maken. Daar los je echt helemaal niets mee op, maar dat doet er blijkbaar niet zo toe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:52

lenaa_tje schreef:
En dat is dus mijn punt dan ga je gesprek niet aan. Extremisme verdwijnt niet opeens omdat je er niks over wil horen.

Klopt, maar ik ben heel vaak netjes de discussie aangegaan. Met heel veel complotdenkers. En dat gaat prima tot je vraagt om bewijs of hun bewijs kunt weerleggen. Dan ben je een schaap, slaper , niet woke of wat voor termen er voor zijn.
Juist omdat ik er al zoveel heb gesproken is mijn mening wel aardig veranderd. Ik vind het domme, als een kip zonder kop achter allerlei profeten aanlopende gestoorde mensen. Die geen fatsoenlijk gesprek kunnen voeren wanneer het er op aankomt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:53

Tja digitale communicatie groeit alleen nog maar dus uitvlakken kan je het niet. Je pakt iemand ook niet op nadat hij ergens een gedachte sprong heeft geuit. Dat heeft niks te maken met sympathie.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:54

bigone schreef:
lenaa_tje schreef:

Klopt, maar ik ben heel vaak netjes de discussie aangegaan. Met heel veel complotdenkers. En dat gaat prima tot je vraagt om bewijs of hun bewijs kunt weerleggen. Dan ben je een schaap, slaper , niet woke of wat voor termen er voor zijn.
Juist omdat ik er al zoveel heb gesproken is mijn mening wel aardig veranderd. Ik vind het domme, als een kip zonder kop achter allerlei profeten aanlopende gestoorde mensen. Die geen fatsoenlijk gesprek kunnen voeren wanneer het er op aankomt.

Maar die berichtgeving die jij hebt gedeeld verdwijnt niet. Dat maakt het een discussie en ook jouw berichten die de andere kant laten zien doen er toe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:01

Misschien kan die discussie wellicht in het andere topic dat er voor bedoeld is?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:02

lenaa_tje schreef:
Tja digitale communicatie groeit alleen nog maar dus uitvlakken kan je het niet. Je pakt iemand ook niet op nadat hij ergens een gedachte sprong heeft geuit. Dat heeft niks te maken met sympathie.

Ik moet hier vooral denken aan al die leerkrachten die ook schouderophalend zeggen 'tsja, je stopt pesten toch niet.'
Dat is niet zo, maar het is natuurlijk wel veel fijner om het te geloven, want dan hoef je ook niet teveel moeite te doen, en ook niet kritisch naar jezelf te kijken, en er niet teveel extra tijd in te stoppen.

Ondertussen is voor heel wat kinderen de school helemaal geen veilige plek. Maar ja. Doe je niks aan he? Jammer. Vervelend. Naar.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:04

Ik denk niet dat je het verbieden kunt of dat moet willen. Maar ik ben blij dat er mensen zijn die het geduld kunnen opbrengen om er op te reageren op een fatsoenlijke manier. Ik kan dat niet, ik heb dat soort mensen dan ook geblokt op social media.