musiqolog schreef:Of dit een verstandige keus is, kan ik niet zeggen. Bij andere dingen kon me ik altijd goed in je inleven, hier niet. Die zucht naar constante verandering, dat ken ik niet. Geef mij maar vastigheid en een vertrouwde omgeving. Wel moet ik zeggen dat ook ik niets in mindfulness zie.
Goh, het is niet dat ik constante verandering wens op alle vlakken van mijn leven. Maar op vlak van meer inhoudelijke zaken en dan vooral dingen die ik op mezelf dan moet blijven doen en volhouden, daar heb ik het lastig mee.
musiqolog schreef:Dat je je vrijheid terug wilt, is de gewoonste zaak van de wereld. Maar ben je niet bang om terug te vallen in datgene waardoor je je vrijheid moest opgeven? Denk je dat het nu beter gaat? En is er iets, buiten de instelling waar je nu zit, waarop je kunt terugvallen?
Uiteraard ben ik daar bang voor. Zeker op momenten zoals vandaag, waar ik ineens weer veel verdriet en de daarbij gepaarde pijn ervaar waardoor mijn hoofd meteen mij toespreekt om destructief te zijn om de pijn weg te nemen. Met daar bovenop dan nog het feit dat er in principe me ook niets meer zal weerhouden om het niet te doen, althans geen externe motivator. Extern zou mijn herval weinig gevolgen hebben, uiteraard intern wel. Maar zoals daar net probeer ik mezelf dan toe te spreken dat ik er echt niet aan mag toegeven. Ik moet nu bewijzen dat ik klaar ben om terug meer op mijn eigen benen te staan en dat zou het juist niet geloofwaardig maken allemaal. Dan lieg ik mezelf ook voort. Maar ze spreken me nog toe hoor, helaas. Het zal me blijven achtervolgen, gelukkig niet meer constant zoals in het begin, maar net zoals met andere verslavingen springt her af en toe nog eens in mijn hoofd. De verleiding is dan groot, heel groot. Echter heb ik de afgelopen maanden wel wat meer karakter gekweekt op dat vlak.
Ik geloof wel dat het beter gaat. Dat heb ik al op verscheidene vlakken hier in het ziekenhuis de afgelopen paar weken kunnen bewijzen. Suicidaliteit en automutilatie zijn van mijn dagboekkaart verdwenen. Ik had amper tot geen crisismomenten. En ondanks bepaalde tegenslagen, liet ik er mij niet door meeslepen zoals x aantal weken terug. Geheel automatisch, maar achteraf besefte ik dan wel wat een vooruitgang dat eigenlijk is.
Er zijn zaken waarop ik kan terugvallen buiten het ziekenhuis, maar die ga ik nog eens goed moeten bekijken. Ik heb mijn externe DGT coach bijvoorbeeld. Daarvoor ga ik van bij mijn ouders thuis wel wat moeten afreizen, maar voor een keer in de week/om de 2 weken zie ik dat evt wel zitten. Ik ga eens moeten kijken of ik ook nog gezien dien te worden door een psychiater en wat de visie hier is daarop. Ik denk dat je als ex-patiënte nog naar de afdeling mag bellen hier voor een gesprek, maar dat moet ik ook eens navragen. Eventueel zou ik ook wel terug terecht kunnen bij het CGG maar ondanks ik die therapeute heel graag had, boekte ik niet enorm veel vooruitgang bij haar. Ik geloof wel dat de DGT betekenisvol kan zijn voor mij, maar dat we de insteek elders moeten zoeken of het wat meer moeten aanpassen aan mij als persoon. Dus ik wil wel een beetje die richting uit blijven gaan.
xPabloBokt schreef:Die vragen die jij stelt, de kritische houding die je hebt tegenover je therapie. Waarom zie je dat als een probleem? Wordt er van je verwacht dat je niet vraagt naar het hoe en waarom?
Uitereraard is een kritische houding tegenover de therapie oké. Het is zelfs zo dat bepaalde therapeuten dat ook wel fijn vinden. Waaronder de therapeut in kwestie die boos op me geworden is vandaag. Maar de mate waarin ik het doe, is schijnbaar té en zou vooral gevoedt worden door mijn verzet en het sceptisch staan tegenover bepaalde zaken binnen de therapie.
xPabloBokt schreef:Als het weten en uitzoeken van het nut achter jouw behandeling jou helpt gemotiveerd te blijven, dan zo ik dat niet direct als een obstakel zien. Heb je al eens aan je behandelaars uitgelegd dat je dit nodig hebt?
Het is niet vreemd dat je als mens niet klakkeloos doet wat er gevraagd word van je. Dat je hulpverlening krijgt betekent niet dat je geen eigen persoonlijkheid, mening en houding meer mag aannemen. Dat zou wat zijn.
Ik heb het niet zo vlak af uitgelegd maar het is wel al meerdere keren naar boven gekomen gedurende mijn traject. Maarja, dan stopt het gesprek al snel bij 'Kaat, word gewoon volwassen - neem jezelf eens serieus.' of 'Kaat, stop met in je verzet te zitten'. Tot op een bepaald punt kun je het nut van dingen proberen uitvissen, maar soms is het gewoon zoals het is. Echter heb ik vaak ook geen vrede met het feit dat de dingen gewoon zo zijn.
En ik dacht dat ik gewoon moest zwijgen en doen. Maar het is dus echt gecompliceerder dan dat.
Ik had mijn ouders ook al een berichtje gestuurd. Blijkbaar staan zij er niet zo van te kijken. Ze vonden het knap dat ik het al zo lang volgehouden heb. Maar ze zijn uiteraard ook bang dat het weer mis loopt, want thuis is er niet echt iets veranderd. Bang dat ik mijn rust niet zal vinden daar en dat de verveling weer zal toeslaan met de herfst en winter voor de deur. Ze zouden het heel moeilijk hebben moest het hele gedoe zich weer opnieuw voordoen. Mij langzaam zien wegkwijnen tot er weer een opname nodig is. Ik wil zelf niet meer opgenomen worden. Nooit. Tenzij het echt niet anders kan. Maar ik heb het gehad. Ik wil dit hoofdstuk afsluiten. De deur dichtdoen en niet meer terug. Ik wil dat dit alles gewoon een herinnering word en dat ik gewoon in mijn vertrouwde omgeving verder kan bouwen naar mijn leven als volwassen vrouw.