[Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:53

Haha precies. Ik weet ook niet beter dan dat de griepprik enkel aan de orde is op latere leeftijd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:03

Jolien87 schreef:
Wederom bedankt voor jullie reacties.

nps, dat is ook wat ik hierboven probeerde te zeggen: ik zou het niet eerlijk vinden als ik mijn kind niet zo vaccineren met als reden dat anderen die taak wel op zich nemen met hun kinderen zodat wij daarvan kunnen profiteren.

Ik heb het gisteren nog eens met mijn vriend besproken, hij merkte ook wel dat me iets dwarszat. Lang verhaal kort: het lijkt allemaal wel mee te vallen met hoezeer hij het niet wil. Blijkbaar gaat het hem vooral om de normale griepprik maar toen we het kregen over de 'standaard' vaccinaties (is daar een verzamelnaam voor?), althans, degenen die hier staan vermeld https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/vaccinatieschema zei hij: "Ja, maar die vaccinaties vind ik ook helemaal goed. Dat is ook wel nodig".
Kortom: geen reden tot paniek.

En de tip om desnoods eens langs een huisarts te gaan voor meer informatie, stond hij niet afkeurend tegenover. Mijn tante is (inmiddels gepensioneerd) huisarts dus die kunnen we ook altijd nog eens vragen, mochten we toch nog iets willen weten.

De enige vaccinatie waar ik zelf nog mijn vraagtekens bij heb is die tegen het HPV-virus. Maar mochten we überhaupt een dochter krijgen dan zijn we alweer vele jaren verder wat die prik betreft.

Wat fijn dat het allemaal meevalt!

HPV is ook erg veel misinformatie over, misschien nog wel meer dan andere vaccinaties. Mocht je het toch interessant vinden om nu in te duiken kan je misschien dit topic doorzoeken op 'hpv', er is best veel over gesproken en gediscussieerd. Maar anderzijds duurt de HPV-vaccinatie nog wel even en kan je zoals Cathalijne zegt ook even afwachten of er nog nieuw onderzoek komt. Wil wel ook even benadrukken dat de HPV-vaccinatie ook gewoon heel goed is onderzocht en veilig is bevonden, ook langere termijn (al beginnen de mensen die toen tot de eerste lichting behoorden nu kinderen te krijgen, dus wellicht komen er nog additionele onderzoeken).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:21

Jolien87 schreef:
Haha precies. Ik weet ook niet beter dan dat de griepprik enkel aan de orde is op latere leeftijd.

Ik krijg m al aangeboden sinds mijn 18e vanwege astma :j maar in principe dit

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:01

aha dat verklaart een hoop.
Mijn vriend heeft hem namelijk schijnbaar als kind ook gehad en hij heeft ook astma. Dus wellicht dat hij daarom dacht dat de griepprik bij kinderen ook gebruikelijk is.

Wederom bedankt Imandra, ik laat het voor nu even los. Het belangrijkste ben ik in gerustgesteld. :)
Ik baalde er gewoon ook vreselijk van want ik had nooit zo'n sterke kinderwens. Ik zag het nooit zo helder voor me als met mijn huidige vriend dus het is fijn dat we het hier wel over kunnen hebben.

pumpina

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:25

Ik ben dus eigenlijk wel 'pro-vaxxen', al vind ik een kritische blik wel belangrijk, maar nu met oog op een mogelijk corona vaccin vind ik het wel een dingetje. En ik merk dat het wat aan me knaagt dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie er naar kijken. Ik snap dat het vaccin er nog niet eens is dus dat je er dan ook nog niet heel inhoudelijk op in kan gaan, maar de gehaaste zoektocht en korte testperiode baren mij uiteindelijk wel echt zorgen eigenlijk. Is dit vaccin wel net zo veilig als de andere vaccins?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:32

Is op zich ook een logische gedachte! Maar dit vaccin is (als ik me niet vergis) van een andere afgeleid. Dus het grootste gedeelte is al onderzocht. Dat maakt dat onderzoekers niet meer vanaf 0 af aan hoeven te beginnen en dus is een kortere testperiode niet zo bijzonder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:35

De eerste trial resultaten (Moderna) zijn bekend van 45 personen. Het is geen gezellig vaccin (veel koorts, slap, spierpijn, pijn in de arm) bij bijna alle deelnemers, maar geen serious adverse events. Wel 3 voorbijgaande systemische reacties die medische ondersteuning nodig hadden.
Dit waren uiteraard super gezonde mensen, eerst maar eens rustig bekijken hoe het op de oudere parienten uitwerkt.

Imandra, dit wordt het eerste mRNA vaccin ooit op de markt. Er is dus nog geen enkele klinische data bekend en de verkorting enkel door de noodtoestand, niet vanwege de bekende weg.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-08-20 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:36

Voor wat ik heb begrepen is het vaccin wat nu het verst in de ontwikkeling is oorspronkelijk ontwikkeld tegen andere coronainfecties en reeds veilig bevonden voor toepassing . Nu is er een stukje SarS covid 2 Of Corona dna aan toegevoegd zodat het lichaam het zal herkennen en in de kiem kan stoppen, zoals elk vaccin werkt. De immuniteit zal niet lang duren maar de hoop is ook gevestigd op de werking van de aangemaakte T cellen . Die kunnen het virus ook opruimen zodat je het wel kunt krijgen maar niet met ernstig gevolg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:41

Bigone, er waren nog geen humane mRNA of DNA vaccins ooit zo ver geweest. Het is nieuwe technologie en daarmee echt wel spannend voor alle betrokkenen.
Moderna heeft sowieso nog nooit iets op de markt gebracht, dit is hun eerste.
Er zijn wel al wat veiligheidsstudies geweest voor DNA vaccins in de oncologie dacht ik en de techniek wordt overal ontwikkeld dus er is ook veel pre-clinical evidence. Maar de huidige stand met covid is vrij uniek.

Ik quote even wat informatie uit andere topics:
Sizzle schreef:
Citaat:
‘All kinds of innate immune cells are being activated by the mRNA,’ said Prof. Bekeredjian-Ding. ‘This primes the immune system to get prepared for an endangering pathogen and thus the type of immune response that is triggered is very strong.’

There is still a lot of work to be done to understand this response, the length of the protection it could give and whether there are any downsides.

https://horizon-magazine.eu/article/fiv ... cines.html

Sizzle schreef:
Voor degene die het interesseert, de phase 1 study van Moderna staat hier gepubliceerd:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31604-4/fulltext

En hier is het overzicht van alle trial protocollen:
https://www.who.int/publications/m/item ... e-vaccines
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-08-20 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:50

bigone schreef:
Voor wat ik heb begrepen is het vaccin wat nu het verst in de ontwikkeling is oorspronkelijk ontwikkeld tegen andere coronainfecties en reeds veilig bevonden voor toepassing . Nu is er een stukje SarS covid 2 Of Corona dna aan toegevoegd zodat het lichaam het zal herkennen en in de kiem kan stoppen, zoals elk vaccin werkt. De immuniteit zal niet lang duren maar de hoop is ook gevestigd op de werking van de aangemaakte T cellen . Die kunnen het virus ook opruimen zodat je het wel kunt krijgen maar niet met ernstig gevolg.

Dit bedoelde ik inderdaad. Blijkbaar ligt het dus geheel aan welke straks ‘het’ vaccin wordt. Maar Sizzle dan neem ik mijn opmerking terug :)

Hier wordt wat verteld over de verwachte veiligheid: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... g-who-rivm

Er is dus altijd kans dat er een zeldzamere bijwerking niet wordt gezien in de onderzoeken maar wel in het invoeren, maar dit is blijkbaar bij alle vaccins zo. De vaccins worden pas massaal ingezet als er een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is over de veiligheid ervan. Bovendien is het per groep ook een afweging: weeg de mogelijkheid van een mogelijke zeldzame bijwerking die de kop op steekt op tegen de levens die gered worden door het vaccin?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:59

pumpina schreef:
Ik ben dus eigenlijk wel 'pro-vaxxen', al vind ik een kritische blik wel belangrijk, maar nu met oog op een mogelijk corona vaccin vind ik het wel een dingetje. En ik merk dat het wat aan me knaagt dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie er naar kijken. Ik snap dat het vaccin er nog niet eens is dus dat je er dan ook nog niet heel inhoudelijk op in kan gaan, maar de gehaaste zoektocht en korte testperiode baren mij uiteindelijk wel echt zorgen eigenlijk. Is dit vaccin wel net zo veilig als de andere vaccins?

Ik heb die vraag ook ongeveer in dit topic gesteld. Vanaf pagina 33 kan je de antwoorden lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 06:02

Sizzle schreef:
De eerste trial resultaten (Moderna) zijn bekend van 45 personen. Het is geen gezellig vaccin (veel koorts, slap, spierpijn, pijn in de arm) bij bijna alle deelnemers, maar geen serious adverse events. Wel 3 voorbijgaande systemische reacties die medische ondersteuning nodig hadden.
Dit waren uiteraard super gezonde mensen, eerst maar eens rustig bekijken hoe het op de oudere parienten uitwerkt.

Voor een leek als ik klinkt dit niet zo goed eigenlijk.

Van de 45 kerngezonde mensen hadden er na het vaccin 3 medische ondersteuning nodig, 6% vind ik heel veel. Of lees of begrijp ik het niet goed?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:22

Het was geen levensbedreigende of gevaarlijke reactie maar meer hoge koorts met flauwvallen begreep ik uit een krantenbericht uit de usa.
De bijwerkingen zijn echter duidelijk veel sterker dan bijvoorbeeld het meningokokken vaccin wat hun control groep was. Onder normale omstandigheden zouden ze nu wasrschijnlijk daar nog aan moeten werken, echter is het als veilig genoeg ingeschaald voor de huidige situatie. Koorts, zwakte en spierpijn zijn van voorbijgaande aart, covid niet perse.
Wat ik wel spannend vind is hoe dan zo‘n hoge koorts uitpakt bij de risicogroep.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:46

Thanks voor jullie reacties, geeft wat meer inzicht, fijn! Wat een ethisch dilemma wel zeg. Ik hoop dat de overheid straks met een duidelijke uitleg komt.

Alhoewel, ik bedenk me nu dat ik er vanuit ging dat ik me moet laten vaccineren. Zou dit vaccin voor iedereen moeten gaan zijn of juist ingezet worden zoals de griepprik bij alleen risicogroepen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:55

Ik verwacht als eerste ingezet bij risicogroepen inderdaad, er zal een flinke run op de vaccins komen verwacht ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:15

Er was laatst ergens zo‘n video nieuws bericht waar ze voorrekenden hoe dat dan in zijn werk gaat en dat het tot 5 jaar zou kunnen duren tot niet risico groepen aan de beurt zijn. Echter is een mRNA of DNA vaccin veel sneller te maken dan een standaard eiwit vaccin dus wie weet gaat het uiteindelijk heel snel. De landen met het meeste geld zullen het snelst zijn uiteraard. Overal lopen nu al bestellingen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:08

ik gooi deze eens even omhoog. Twijfelde of het in het corona-topic moest of hier, maar ik vond dit een betere plek.

https://nos.nl/artikel/2347436-mogelijk ... a-wil.html
https://www.ad.nl/binnenland/geen-vacci ... ~acd74efa/

dit werd vandaag gepost door NOS en AD. En het is nog een "mogelijk" en "zou kunnen", maar het triggerde mij omdat dit gaat richting een semi-verplichting. Een IC-verpleegkundige die zich moreel bezwaard voelt tegen dit vaccin mag dadelijk haar werk mogelijk niet meer uitvoeren, want haar kan de toegang tot de IC worden ontzegd.

Ik vind hem nog extra lastig, omdat dit vaccin als een malle uit de grond gestampt wordt en er veel minder over bekend is dan over bijvoorbeeld een mazelen-vaccin. Ik hoor op dit moment ook veel mensen met kennis van zaken die twijfels hebben over bepaalde dingen rondom dit virus. Dus niet alleen de alu-hoedjes en de facebook-geleerden.

De andere optie is dat iemand dus aan het werk mag blijven en mogelijk corona aan een IC-patiënt kan overdragen. Is dat acceptabel? Is dat "erger" dan als die vpk influenze virus met zich meedraagt en aan die IC-patiënt kan geven?

Ik had er niet echt een antwoord op, maar vond het wel een dingetje waar ik mijn hoofd over brak. Wat vinden jullie?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:18

Is influenza vaccin dan niet verplicht?

Ik vind het vooral bijzonder als de ene wel verplicht wordt en de andere niet. Hepatitis is ook verplicht, en de TBC test ook. Waarom dit dan niet? Doe dan of alles wel of alles niet verplichten.

Nog los van het feit of dat virus al dan niet goed getest zou zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:28

niks is verplicht. Je mag enten niet verplichten namelijk.

Influenza wordt aangeboden en gepromoot en that's it.

TBC en hepatitis is ook niet verplicht en zijn ook alleen maar ter bescherming van de verpleegkundige. Als je er voor kiest om deze niet te nemen dan moet je tekenen dat je de werkgever niet verantwoordelijk acht voor de gevolgen, mocht je besmet raken. (TBC vaccin bedoelde je neem ik aan?)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:31

Nee voor TBC moet je toch zo’n mantoux test doen in het ziekenhuis voor je aan het werk kan?
Hepatitis is hier zeker wel verplicht. Of ja, je hoeft hem niet te nemen, maar dan hoef je ook niet te komen werken :+

Maar ik denk eigenlijk dat als dat met de griepvaccinatie gebeurt er ook geen personeel meer overblijft. Dus kiezen tussen twee kwaden dan...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:38

verootjoo schreef:
Nee voor TBC moet je toch zo’n mantoux test doen in het ziekenhuis voor je aan het werk kan?
Hepatitis is hier zeker wel verplicht. Of ja, je hoeft hem niet te nemen, maar dan hoef je ook niet te komen werken :+

Maar ik denk eigenlijk dat als dat met de griepvaccinatie gebeurt er ook geen personeel meer overblijft. Dus kiezen tussen twee kwaden dan...

Jij woont in NL toch? Dat is heel raar, want dat mag je werkgever niet verplichten, daarmee is deze in overtreding. Hoogstens mag hij je dan verplichten een dragerstest te doen en je dus verplichten dat je zelf verantwoordelijk bent voor het risico als je besmet raakt.
https://lci.rivm.nl/sites/default/files ... s%20B_2.pd

En een mantoux-test valt dus in dezelfde categorie als de dragerstest van Hepatitis. Dat mogen ze wel verplichten (i.t.t. een vaccinatie).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:57

Ja in NL, maar ik werk in het zkh. Heb hem zelf ook niet vanwege laag risico in mijn beroep.

Maar in het zkh hier vlakbij is het wel echt verplicht.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:57

Mij is destijds verteld dat hepatits B in ieder geval niet verplicht is (voor opleiding geneeskunde) Maar mocht je hem niet zetten, of mocht je een non/low responder zijn (te weinig antistoffen), dan kom je onder strengere controles te staan, moet je aan kunnen tonen dat je geen drager bent, en kom je na elk prikincident in een ander protocol terecht. Snijdende vakken werden bij voorbaad al ontraden ivm. Extra risico op prik incidenten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:58

Lastig. Hoewel ik je zorgen over het vaccin snap en deel, vind ik het wel gevaarlijk om te insinueren dat het vaccin mogelijk onveilig zal zijn. IIRC is het enige 'echte' risico wat je loopt, dat je een niet-gevonden zeer zeldzame complicatie oploopt? Dat is ook weer een afweging natuurlijk. Maar de communicatie is moeilijk omdat je natuurlijk geen ammunitie wil geven aan de viruswaanzin/anti-vaxx crowd.

Over het vaccin: er wordt heel duidelijk gezegd dat het niet verplicht gaat worden, dus dat even ten eerste (ik weet dat je het niet ontkent maar wil het even duidelijk in het topic geschreven hebben haha).

Wbt vaccin / IC: tja... ik snap de ziekenhuizen wel. Volgens mij is COVID wel erger dan influenza, dus dat zal een afweging zijn. Maar aan de andere kant liggen er op de IC wel doorgaans mensen met weinig weerstand, dus een influenza virus kan ook behoorlijk wat schade aanrichten. Nu zal het ook een verschil maken dat de griep zo veranderlijk is dat een vaccin niet optimaal kan werken (maar wel eea kan voorkomen) en is dat bij COVID wellicht anders? Dus dat een COVID-vaccin wél vrijwel geheel overkoepelend is? Ben even hardop aan het nadenken hoor.

Ik vind hem ook lastig. Ik dénk dat ik ook de afweging zou maken om niet te verplichten maar wel niet-gevaccineerden van zulke afdelingen zou weren. Maar ik ben geen medicus. Het is idd kiezen tussen twee 'kwaden' waarvan de een minder ernstig dan de ander.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:03

Geen enkele vaccinatie kan verplicht worden , echter kunnen er bepaalde consequenties zijn wanneer je niet gevaccineerd wil worden. Net als met ongevaccineerde kinderen die geweigerd mogen worden door de opvang. Nu de ic verpleegkunde zal het niet zo’n vaart lopen aangezien er nu al grote tekorten zijn. Denk dat de soep niet zo heet word gegeten.