De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:41

Plus dat ze gewoon niet genoeg testen hebben...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:35

Ik probeer hier wat meer bij te lezen en vind het super interessant om te zien wat er wereldwijd allemaal gaande is ermee en hoe er gereageerd wordt.
Hoe het soms wat lijkt te fluctueren in de hoeveelheid maar ook in de "ernst". Dat tussen haakjes niet omdat ik het niet ernstig vind maar de verschillende beoordelingen ervan zoals dat de "gewone griep" ook veel doden elk jaar heeft als redenatie. Mijn mening erin vind ik nog lastig en weet nog niet zo goed wat ik ervan moet/kan/wil vinden dus hier meelezen is erg fijn.

Daarin wil ik een compliment geven met hoe de discussie loopt. Heel fijn en vaak duidelijk genoeg om meer te weten te komen. +:)+

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:44

Las ergens dat een van de controleurs van het Yokohama schip nu ook ziek is geworden. En dat ze alle bejaarden aan land willen gaan halen voor quarantaine...

Kan de bron zo even niet meer vinden, maar zou wel echt superfijn zijn voor die oudjes!

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:58

Ik vraag me af of het wel zo onschuldig is als ze laten overkomen..
Het is China en China heeft niet voor het eerst te maken met zo'n probleem waarbij ze de werkelijke getallen achterhouden.
Er zijn verschillende organisaties die twijfelen aan het aantal gemelde infecties en doden..

Ook ik vraag me af of het wel zo onschuldig is als sommige mensen denken... eerst werd gezegd dat alleen ouderen, jonge kinderen of mensen met andere medische klachten meer kans hadden om te overlijden..

Maar nu is ook onder het verzorgend personeel een stijging van besmettingen en ook al 6 doden..

WHO is seeking information after country announced six health professionals had died Coronavirus – latest news The World Health Organization is seeking more information from China about the large numbers of health workers falling sick because of the coronavirus after it was revealed 1,760 of them have tested positive and six have died.

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/14/more-than-1700-health-workers-infected-by-coronavirus-in-china

En zo zijn er nog veel meer artikelen en video's te vinden over de situatie daar dat als je hoestend op straat loopt je wordt opgepakt om in isolatie gezet te worden, er schijnen rellen te zijn om voedsel omdat dat op raakt, medicatie is niet meer openbaar te koop zodat je bij klachten alleen hulp kunt zoeken en dus in isolatie gezet wordt...

Ik ben benieuwd hoe dit gaat af lopen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:26

Dat verzorgend personeel besmet raakt en ook daar doden vallen is zeer typisch voor een besmettelijke ziekte als deze. Personeel draait veel uren, maakt door de vermoeidheid fouten, werkt waar de infectiedruk zeer hoog is en heeft door de oververmoeidheid een lagere weerstand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:31

En ik neem aan dat het personeel ook niet alleen uit jonge, fitte mensen bestaat.

Maar 6 op de 1760, dat is 0,3% als ik goed reken, toch? Dat is juist erg weinig in vergelijking met de 2% waar ze het vaak over hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:51

Kimsel94 schreef:
Ik vraag me af of het wel zo onschuldig is als ze laten overkomen..
Het is China en China heeft niet voor het eerst te maken met zo'n probleem waarbij ze de werkelijke getallen achterhouden.
Er zijn verschillende organisaties die twijfelen aan het aantal gemelde infecties en doden..

Ook ik vraag me af of het wel zo onschuldig is als sommige mensen denken... eerst werd gezegd dat alleen ouderen, jonge kinderen of mensen met andere medische klachten meer kans hadden om te overlijden..

Maar nu is ook onder het verzorgend personeel een stijging van besmettingen en ook al 6 doden..

WHO is seeking information after country announced six health professionals had died Coronavirus – latest news The World Health Organization is seeking more information from China about the large numbers of health workers falling sick because of the coronavirus after it was revealed 1,760 of them have tested positive and six have died.

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/14/more-than-1700-health-workers-infected-by-coronavirus-in-china

En zo zijn er nog veel meer artikelen en video's te vinden over de situatie daar dat als je hoestend op straat loopt je wordt opgepakt om in isolatie gezet te worden, er schijnen rellen te zijn om voedsel omdat dat op raakt, medicatie is niet meer openbaar te koop zodat je bij klachten alleen hulp kunt zoeken en dus in isolatie gezet wordt...

Ik ben benieuwd hoe dit gaat af lopen

Probleem is ook dat je totaal niet weet hoe ernstig het nu precies is. Wel lijkt de situatie naar mate het vordert erger en erger te worden. Wat er precies gaande is weten we gewoon niet. Ik vraag me ook af in hoeverre we er hier mee te maken krijgen. Ondanks dat er minder gereisd wordt vanuit China gaan er nog steeds vliegtuigen die kant op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 01:00

In Afrika nu 1 besmetting, in Egypte. Terwijl Afrika als land zeer veel onderling verkeer van personen met China heeft, China is de grootste investeerder in Afrika. Er gaan geruchten dat daar zeker besmettingen zijn maar er niet op getest kan worden door gebrek aan middelen .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 01:40

Zover ik weer zijn de projecten die China in Afrika heeft, vaak compounds die behoorlijk geisoleerd gehouden worden van de bevolking, contact onderling is er nauwelijks, er wordt eigenlijk ook niks lokaals aangenomen voor het werk.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 07:52

Uitvaartcentra werven personeel voor bedragen tussen de 4000 en 8000 yuan. Pakweg 500 tot 1000 euro per dag om lijken te ruimen. Een vrijwilliger in Wuhan zegt tegen RFA dat de crematoriums dag en nacht doorwerken. Op basis van zijn ervaringen en die van anderen trekt ook hij de cijfers in twijfel. ,,Het zouden er veel meer moeten zijn’’, aldus Zhong Qiang. ,,De huidige cijfers kloppen niet, ze beginnen nu pas de werkelijke cijfers naar buiten te brengen.’’

https://www.ad.nl/buitenland/live-143-doden-in-laatste-24-uur-chinese-minister-geen-ander-land-kan-dit~a331a365/

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:39

Misschien een domme vraag, maar als de gastheer dood is, is het virus dan ook meteen dood? Of kan je bijvoorbeeld als lijkruimer alsnog besmet worden als je er te snel bij bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:52

Tieneke schreef:
Misschien een domme vraag, maar als de gastheer dood is, is het virus dan ook meteen dood? Of kan je bijvoorbeeld als lijkruimer alsnog besmet worden als je er te snel bij bent?

Bij het ebola-virus waren het juist de begrafenisrituelen die zoveel nieuwe besmettingen opleverden. Met name het aanraken van overledenen bij de uitvaart en ritueel wassen.
Bron: https://www.ad.nl/gezond/ebola-een-begr ... ~ad8a6e90/

Het zal per virus wel verschillen hoe besmettelijk een overledene is en hoe lang.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:54

1e dode in Europa is een 80 jarige vrouw uit Hubei die half januari Frankrijk binnen kwam...

Eerlijk gezegd hecht ik hier weinig waarde aan. Het is een beste leeftijd en om dan zulke veranderingen te ondergaan; jetlag, ander eten... Met een virus onder de leden...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:33

Kimsel94 schreef:
Uitvaartcentra werven personeel voor bedragen tussen de 4000 en 8000 yuan. Pakweg 500 tot 1000 euro per dag om lijken te ruimen. Een vrijwilliger in Wuhan zegt tegen RFA dat de crematoriums dag en nacht doorwerken. Op basis van zijn ervaringen en die van anderen trekt ook hij de cijfers in twijfel. ,,Het zouden er veel meer moeten zijn’’, aldus Zhong Qiang. ,,De huidige cijfers kloppen niet, ze beginnen nu pas de werkelijke cijfers naar buiten te brengen.’’

https://www.ad.nl/buitenland/live-143-doden-in-laatste-24-uur-chinese-minister-geen-ander-land-kan-dit~a331a365/

Er zijn ondertussen genoeg besmettingen in landen buiten China, om te kunnen constateren dat de cijfers redelijk moeten kloppen. Anders zouden daar ook veel meer doden moeten zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:47

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:24

karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2323126-nog-meer ... latie.html

Pittige extra maatregelen in china , inclusief uit roulatie halen van bankbiljetten en een hoop extra controles, quarantaine enz.

Ik krijg meer het gevoel dat ze het juist totaal niet onder controle hebben bij dit soort maatregelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:25

bigone schreef:
karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2323126-nog-meer ... latie.html

Pittige extra maatregelen in china , inclusief uit roulatie halen van bankbiljetten en een hoop extra controles, quarantaine enz.

Ik krijg meer het gevoel dat ze het juist totaal niet onder controle hebben bij dit soort maatregelen.

Ja ik ook, dit gaat zo vreselijk ver. Dit is niet te doen gewoon. Ik heb het zeer met het land te doen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:29

Misschien een domme vraag maar waarom bankbiljetten?
In het begin zeiden ze toch kan bv niet via pakketjes alleen mens op mens met hoesten en niezen?

Ik volg het niet constant maar kwam het topic nu tegen.

En als ik dit allemaal lees maken jullie je zorgen over Nederland?
Verzamelen jullie bv al eten stel hier komt alles op zijn gat te liggen.
Dat je een paar weken kunt overbruggen?
Ik weet dat er mensen zijn die preppen waarschijnlijk meer voor oorlogen enz.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:35

Bankbiljetten gaan direct van hand tot hand, pakketjes zijn een paar weken onderweg, daar zit het verschil in. Preppen heeft hier geen zin, hier kun je nooit zulke maatregelen nemen zoals in China, we zouden gelijk met z'n allen in opstand komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:49

linnie050 schreef:
In het begin zeiden ze toch kan bv niet via pakketjes alleen mens op mens met hoesten en niezen?

Ik maak me op dit moment helemaal geen zorgen om Nederland, daar lijkt nog geen enkele reden toe. Dus nee, ik sla geen voorraad in.
Ik vind het vooral heel erg voor de mensen in China.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:58

Marie_Anne schreef:
linnie050 schreef:

Ik maak me op dit moment helemaal geen zorgen om Nederland, daar lijkt nog geen enkele reden toe. Dus nee, ik sla geen voorraad in.
Ik vind het vooral heel erg voor de mensen in China.

We hoeven ons misschien niet direct zorgen te maken maar kunnen er wel negatieve zaken van meekrijgen, bvb medicijnen, daar is al vaak een tekort aan en nu za dat nog erger kunnen worden want zeer veel grondstoffen komen uit China . Dit is maar één voorbeeld maar wanneer dit langer duurt zullen we er op andere gebieden nog genoeg van merken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:02

Kwa medicatie heb ik inmiddels standaard een flinke voorraad. Overkomt me niet meer dat ik zonder zit. En voorraad eten idem. Mijn keuken bevat basis voedsel lang houdbaar zodat ik niet zonder zit.

En bankbiljetten gaan vlot van hand tot hand. Nies, betaald wat met dezelfde hand. De aanpakker veegt keer in zijn ogen of pakt met dezelfde had eten van een ander in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:23

https://nos.nl/artikel/2323159-toch-bes ... erdam.html
Dit nieuws is opmerkelijk.
Toch iemand op cruise schip besmet. Heeft zo lang afgezonderd gelegen. En nu drie dagen na aanmeren iemand ziek. Of daarna besmet al en snel ziek geworden? Of quarantaine is te kort? Geeft hoe dan ook een hoop geregel. Nu moeten alle passagiers alsnog onderzocht. Maar die zitten al overal en nergens -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:54

karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2323159-toch-bes ... erdam.html
Dit nieuws is opmerkelijk.
Toch iemand op cruise schip besmet. Heeft zo lang afgezonderd gelegen. En nu drie dagen na aanmeren iemand ziek. Of daarna besmet al en snel ziek geworden? Of quarantaine is te kort? Geeft hoe dan ook een hoop geregel. Nu moeten alle passagiers alsnog onderzocht. Maar die zitten al overal en nergens -O-

Er is geen sprake van quarantaine geweest op dit schip, dat was een ander cruiseschip. Deze mocht nergens aanleggen maar dat heeft geen twee weken geduurd, maar 10 dagen dacht ik. Dus niet gek dat er toch iemand ziek is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:56

Volgens artikel 2 weken dat ze hongkong niet inmochten. Dan zou het vreemd zijn. Bij 10 dagen voor mij vreemd dat ze dan die 4 dagen niet aan boord zijn gehouden.