Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:18

IMANDRA schreef:
Omdat het lichaam op de automatische piloot op prikkels reageert. Zelfde idee als dat het hart nog werkt omdat het zuurstof krijgt, of dat de spijsvertering nog werkt. Hak iemands hoofd af en zorg dat de bloedsomloop intact blijft, en die prikkels blijven. En ik ga er even vanuit dat iedereen het ermee eens is dat als iemands hoofd eraf is de persoon toch echt dood is, ondanks dat het hart nog klopt?

Iemand die hersendood is kan met zijn armen en benen bewegen. Maar deze prikkels komen vanuit het ruggenmerg, niet de hersenen. Als je zout op een dode kikker of vis strooit beweegt die ook, maar dat wil nog niet zeggen dat dat dier nog leeft of ‘is’.
Edit: haha zie Onalis filmpjes dus, dat bedoel ik inderdaad!

De reactie van het lichaam bestaat idd ook. Dat zou met het oogsten ook zo kunnen zijn, máár je kunt niet uitsluiten dat er meer is dan dat zolang het hart nog klopt.
Imo is dood pas algeheel dood en niet omdat volgens de artsen de hersenen het niet meer doen.
Juist omdat de medici en onderzoekers nog zoveel niet weten en je pas met het gehele plaatje conclusies kunt trekken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:38

sneeuwpop schreef:
IMANDRA schreef:
Omdat het lichaam op de automatische piloot op prikkels reageert. Zelfde idee als dat het hart nog werkt omdat het zuurstof krijgt, of dat de spijsvertering nog werkt. Hak iemands hoofd af en zorg dat de bloedsomloop intact blijft, en die prikkels blijven. En ik ga er even vanuit dat iedereen het ermee eens is dat als iemands hoofd eraf is de persoon toch echt dood is, ondanks dat het hart nog klopt?

Iemand die hersendood is kan met zijn armen en benen bewegen. Maar deze prikkels komen vanuit het ruggenmerg, niet de hersenen. Als je zout op een dode kikker of vis strooit beweegt die ook, maar dat wil nog niet zeggen dat dat dier nog leeft of ‘is’.
Edit: haha zie Onalis filmpjes dus, dat bedoel ik inderdaad!

De reactie van het lichaam bestaat idd ook. Dat zou met het oogsten ook zo kunnen zijn, máár je kunt niet uitsluiten dat er meer is dan dat zolang het hart nog klopt.
Imo is dood pas algeheel dood en niet omdat volgens de artsen de hersenen het niet meer doen.
Juist omdat de medici en onderzoekers nog zoveel niet weten en je pas met het gehele plaatje conclusies kunt trekken.

Jawel, dat kunnen we wél uitsluiten. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: geen signalen in de hersenen = geen gevoel = geen gedachten = geen persoon meer. Het hart zorgt dat het lichaam blijft werken (en ook alleen dankzij de beademing) maar de persoon is niet meer. Het hart zorgt niet voor bewustzijn, dan doen de hersenen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:05

IMANDRA schreef:
Jawel, dat kunnen we wél uitsluiten. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: geen signalen in de hersenen = geen gevoel = geen gedachten = geen persoon meer. Het hart zorgt dat het lichaam blijft werken (en ook alleen dankzij de beademing) maar de persoon is niet meer. Het hart zorgt niet voor bewustzijn, dan doen de hersenen.

Je kunt dit soort dingen blijven herhalen, maar ik vind het respectloos naar de mensen die een andere mening hebben. Iemand die aan de beademing ligt is nog steeds een persoon, hersendood of niet.

“Geen persoon meer”? Jeetje waar haal je het lef vandaan, gewoonweg respectloos, zowel naar de persoon als naar de nabestaanden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:11

Daphara schreef:
IMANDRA schreef:

Je kunt dit soort dingen blijven herhalen, maar ik vind het respectloos naar de mensen die een andere mening hebben. Iemand die aan de beademing ligt is nog steeds een persoon, hersendood of niet.

“Geen persoon meer”? Jeetje waar haal je het lef vandaan, gewoonweg respectloos, zowel naar de persoon als naar de nabestaanden.

Respectloos? Wetenschappelijke feiten herhalen is respectloos? Overigens zijn feiten niet voor niks feiten en geen meningen. Je kan vinden dat een feit niet waar is maar dan ben jij toch echt degene die fout zit. Ik kan van mening zijn dat gras pimpelpaars is maar dat maakt het groene gras nog niet pimpelpaars.

Fysiologisch gezien is die persoon dood, kloppend hart of niet. Misschien is het wat stom verwoord maar ik doelde erop dat als de hersenen niet werken er ook geen persoon meer is die kan voelen/denken/zijn. Bewustzijn zit namelijk in de hersenen. Ik bedoelde niet dat er geen waarde (weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden) meer zit aan het stoffelijk overschot.

Kort gezegd: de persoon is al gehemeld. Alleen het stoffelijk overschot is nog over bij hersendood. En dat ‘werkt’ alleen nog omdat machines erop aangesloten zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:35

Daphara schreef:
IMANDRA schreef:

Maar we doen exact hetzelfde bij paarden, koeien, schapen en varkens bij de slager.

We maken ze hersendood met de pin.

Zou je ze daarna aan de beademing leggen blijven ze ook 'leven'.
Maar omdat ze na de pin in het hart gestoken worden en het bloed eruit stroomt stopt het hart.

Aub niet dit uit zn verband gaan trekken met vegan/ vegetarier/ omnivoor/ carnivoor. Dit is hoe het gebeurd in een slachterij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:01

Weet je, vergelijkingen met zwaartekracht enzo vind ik nooit zo best, dat zijn imo veel makkelijker te doorgronden zaken dan een lichaam waarbij er zó veel zaken invloed op elkaar hebben en we nog héél veel niet weten ook al weten we ontzettend veel wel.

Ik denk dat er nog aardig wat mensen zijn die de optie openhouden dat er toch nog meer in een hersendood lichaam gaande kan zijn dan er nu gedacht wordt.

Een beetje het idee van "de wetenschap" die zegt het kleinste deeltje in beeld te hebben gebracht, daar jaren in geloofd.....en jaren later met betere apparatuur blijkt er toch nog een kleiner deeltje te zijn.

Wie weet zit er nog een hele laag onder wat een EEG nu in beeld kan brengen, waardoor er toch nog een diepere laag van bewustzijn over kan zijn. Misschien niet genoeg bewustzijn om je leven te verlengen, maar wel om bvb. pijn en/of angst te ervaren....

Het gaat dan niet om het willen terugdraaien van hersendood of iemand als kasplantje laten leven...maar gewoon puur om de twijfel of je toch iets mee zou kunnen krijgen van pijn / angst tijdens die testen en uitname-procedure.

Als je er niet 100% zeker van bent dat dat echt ab-so-luut uitgesloten is....is het niet zo heel gek dat je het niet aandurft :(:)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:19

pmarena schreef:
Weet je, vergelijkingen met zwaartekracht enzo vind ik nooit zo best, dat zijn imo veel makkelijker te doorgronden zaken dan een lichaam waarbij er zó veel zaken invloed op elkaar hebben en we nog héél veel niet weten ook al weten we ontzettend veel wel.

Ik denk dat je de zwaartekracht nu best wel onderschat ;). Het lijkt misschien een al-volledig-onderzocht iets, maar dat is het totaal niet en het valt zeker onder 'moeilijk te doorgronden'. We weten nog lang niet alles van de zwaartekracht: hoe het werkt, waarom het er is, welke andere krachten er invloed op hebben etc. Dus eerlijk gezegd vind ik het best een goede vergelijking. Is het 1 op 1 over te nemen? Nee vast niet, maar het is dan ook maar een anecdote.

pmarena schreef:
Ik denk dat er nog aardig wat mensen zijn die de optie openhouden dat er toch nog meer in een hersendood lichaam gaande kan zijn dan er nu gedacht wordt.

Dat mag. Maar dat moeten we dan bij religie scharen en niet bij de daadwerkelijke werking van het lichaam. Of je moet het hebben over bepaalde processen in je lichaam ergens anders dan de hersenen (stofwisseling, afweer etc).

pmarena schreef:
Een beetje het idee van "de wetenschap" die zegt het kleinste deeltje in beeld te hebben gebracht, daar jaren in geloofd.....en jaren later met betere apparatuur blijkt er toch nog een kleiner deeltje te zijn.
Maar dat eerste deeltje is er nog steeds, werkt nog steeds ongeveer hetzelfde. Dingen worden misschien wat beter verklaart door dat tweede deeltje, maar de werking verandert niet ineens omdat er iets nieuws is ontdekt. Kunnen we straks hersendood beter begrijpen? Hopelijk wel. Maar het verandert niks aan het feit dat iemand die hersendood is niet meer kan nadenken of voelen.

pmarena schreef:
Wie weet zit er nog een hele laag onder wat een EEG nu in beeld kan brengen, waardoor er toch nog een diepere laag van bewustzijn over kan zijn. Misschien niet genoeg bewustzijn om je leven te verlengen, maar wel om bvb. pijn en/of angst te ervaren....

Bij coma? Vast wel en lijkt me ook ontzettend interessant als we straks zo ver zijn. Bij hersendood? Nee. Hersendood is dood, ook al klopt het hart nog wel. Geen signalen = geen bewustzijn. Pijn en angst zijn meetbare en aantoonbare gevoelens die vanuit de hersenen komen. Als er tijdens het hersendoodprotocol ook maar enige twijfel is over de diagnose hersendood (en dus of iemand er nog 'is') dan wordt het protocol óf herhaald voor zekerheid óf gestaakt en is er dus geen sprake van diagnose 'hersendood' en dus overlijden.

Het is niet voor niets dat een EEG slechts een van de testen is die ze uitvoeren bij het protocol.

pmarena schreef:
Het gaat dan niet om het willen terugdraaien van hersendood of iemand als kasplantje laten leven...maar gewoon puur om de twijfel of je toch iets mee zou kunnen krijgen van pijn / angst tijdens die testen en uitname-procedure.

Als je er niet 100% zeker van bent dat dat echt ab-so-luut uitgesloten is....is het niet zo heel gek dat je het niet aandurft :(:)

Nou dan is het simpel. Er is geen pijn of angst, omdat er geen activiteit is in de hersenen. Om pijn of angst te voelen moet er die activiteit zijn. Je krijgt niks mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:36

Iemand die wat voorzichtig aangelegd is zou kunnen zeggen: dat je met de huidige apparatuur geen activiteit meet, wil nog niet zeggen dat er geen activiteit is :) En wie weet staat de wereld nog wel eens op zijn kop, dat blijkt dat er op 1 of andere manier zelfs pijn ervaren kan worden als je hoofd er af is :P

Ik vind het absoluut niet gek als mensen dat soort mogelijkheden openhouden en daarom al die poespas niet aandurven.

Onali

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:46

En dan, dan heb je voor de rest van het korte leven iemand die continue beademd moet worden. Temperatuur, hormonen, in principe alles wat de hersenen aanvoeren moeten nu door medici gedaan worden want de hersenen sturen niks meer aan. Niks wordt meer zelf geregeld.

Iemand die hersendood is blijft echt geen maanden leven na de diagnose. Is meer een kwestie van een paar dagen tot een week.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:47

pmarena schreef:
Iemand die wat voorzichtig aangelegd is zou kunnen zeggen: dat je met de huidige apparatuur geen activiteit meet, wil nog niet zeggen dat er geen activiteit is :) En wie weet staat de wereld nog wel eens op zijn kop, dat blijkt dat er op 1 of andere manier zelfs pijn ervaren kan worden als je hoofd er af is :P

Ik vind het absoluut niet gek als mensen dat soort mogelijkheden openhouden en daarom al die poespas niet aandurven.

Maar daarom is een EEG op zichzelf ook niet genoeg om de diagnose hersendood te stellen. Het is een bevestigend iets, niet een diagnoserend middel. Het hersendoodprotocol is niet voor niets zo uitgebreid. Het is erop ontwikkeld om zo veel mogelijk andere dingen uit te sluiten.

En als je op die lijn verder gaat.. Misschien blijkt dat mensen smaken proeven met hun vingers, kunnen horen met hun oren, kunnen kijken met hun tong. Zo vergezocht is het om te stellen 'misschien blijkt dat mensen pijn ervaren als het hoofd er af is'.

@Onali: volgens mij is dat ook niet per se het probleem, ik denk dat mensen met name bang zijn om pijn te voelen (of dat hun naasten pijn voelen) als de organen eruit worden gehaald als donor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:00

pmarena schreef:

Daarom wordt hersendood ook niet vastgesteld met alleen de apparatuur, maar met een hele rits testen en worden al die testen herhaald door meerdere onafhankelijke artsen en moeten al die artsen onafhankelijk van elkaar unaniem zijn in de diagnose.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:01

Imandra, ik waardeer je inspanningen om alles bij herhaling te blijven uitleggen, maar -niet banketstaaf bedoeld - het is een beetje zinloos omdat jij alleen op basis van ratio redeneert.
Ik vind feiten en ratio zeker heel belangrijk, maar als het er echt om gaat, bij essentiële beslissingen, luister ik liever naar intuïtie en gevoel.
Daarom zullen we er nooit uitkomen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:05

Onali schreef:
En dan, dan heb je voor de rest van het korte leven iemand die continue beademd moet worden. Temperatuur, hormonen, in principe alles wat de hersenen aanvoeren moeten nu door medici gedaan worden want de hersenen sturen niks meer aan. Niks wordt meer zelf geregeld.

Iemand die hersendood is blijft echt geen maanden leven na de diagnose. Is meer een kwestie van een paar dagen tot een week.

Toch mooi dat je het zelf ook leven noemt! :D

En iemand die hersendood is, kan wel maandenlang in leven gehouden worden, zwangerschappen kunnen voldragen worden op die manier, dat is al meerdere keren toegepast. Toch wondelijk he, dat er een kind geboren wordt uit een moeder die juridisch gezien dood is, maar blijkbaar nog genoeg leeft om een zwangerschap te voldragen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:05

verootjoo schreef:
pmarena schreef:

Daarom wordt hersendood ook niet vastgesteld met alleen de apparatuur, maar met een hele rits testen en worden al die testen herhaald door meerdere onafhankelijke artsen en moeten al die artsen onafhankelijk van elkaar unaniem zijn in de diagnose.

Inderdaad. Hier heb ik het kort samengevat wat de procedure is. Vanuit hier kan je doorklikken naar het daadwerkelijke uitgebreide protocol.

Nikass schreef:
Imandra, ik waardeer je inspanningen om alles bij herhaling te blijven uitleggen, maar -niet banketstaaf bedoeld - het is een beetje zinloos omdat jij alleen op basis van ratio redeneert.
Ik vind feiten en ratio zeker heel belangrijk, maar als het er echt om gaat, bij essentiële beslissingen, luister ik liever naar intuïtie en gevoel.
Daarom zullen we er nooit uitkomen.

Wie zegt dat ik alleen op basis van ratio redeneer? Hier in het topic wel, omdat het gaat over hoe doneren werkt. Dat zijn feiten, ook al wordt hier soms anders beweerd. Als jij zegt 'ik voel me niet prettig bij doneren' dan is dat inderdaad een gevoelsbeslissing en dan kan ik die beslissing echt wel respecteren. Als jij zegt 'ik wil niet doneren want je kan nog pijn voelen bij het 'oogsten' (sowieso een stom woord dat) dan is dat een mening/beslissing waar ik geen respect voor kan hebben (maar wel kan accepteren) omdat het gebaseerd is op foutieve informatie.

@Daphara: We noemen het leven omdat we geen goed woord hebben voor wat het daadwerkelijk is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:20

Daphara, dat van die zwangerschappen vind ik niet prachtig. Je bent dan gewoon verworden tot een machinale broedmachine. Een soort eierschaal die afgepeld en weg gedaan wordt als de baby klaar is. Lijkt me afschuwelijk en traumatiserend om zoiets te moeten aanzien als familie. Maar zoals met alles gaat iedereen daar anders mee om. Sommige mensen zullen het een Gods wonder noemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:28

sneeuwpop schreef:

Dood of niet, ze zijn niet meer in leven als het hoofd van het lichaam gescheiden is, al of niet letterlijk eraf of alleen geblokkeert , in elk geval niet in de zin die wij kennen als leven.
Als er een hoger bewustzijn is, is dat "eterisch" en buiten het lichaam en in elk geval geen gevoel.

Ik heb a eerder genoemd dat er een verschil is in een machinale ondersteuning van iemand die bewust zijn heeft en iemand die geen bewustzijn heeft
En dan kun je beweren dat artsen niet alles weten, maar wat iederéén weet, en zeker als je het hebt meegemaakt, is dat als je bewusteloos bent, je niks meemaakt. Die tijd is volkomen verloren.
Ook bij een coma patient, en zelfs bij een coma patient die iets meegekregen heeft op het moment dat het lichetr werd en er meer bewustzijn was.

Als ze het hart een paar seconden zouden laten stoppen, is de persoon in jouw ogen dan wel gestorven?Of moeten alle cellen gestopt zijn met delen, of hoe zie je dat?
Wat is voor jouw "de tijd van dood?"
Want een gestopt hart kan ook weer op gang gebracht in bepaalde gevallen.
Hoelang moeten ze van jou reanimeren bij een patient voordat je accepteert dat de dood is? En moeten er dan nog tests uitgevoerd, of vind je gestopt hart genoeg?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-07-19 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:31

Sizzle schreef:
Daphara, dat van die zwangerschappen vind ik niet prachtig. Je bent dan gewoon verworden tot een machinale broedmachine. Een soort eierschaal die afgepeld en weg gedaan wordt als de baby klaar is. Lijkt me afschuwelijk en traumatiserend om zoiets te moeten aanzien als familie. Maar zoals met alles gaat iedereen daar anders mee om. Sommige mensen zullen het een Gods wonder noemen.

Mag je als familie dan niet bepalen dat de stekker eruit gaat en er gewoon geen baby meer komt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:33

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:

Mag je als familie dan niet bepalen dat de stekker eruit gaat en er gewoon geen baby meer komt?

Ik denk eerder dat die familie aangedrongen heeft op het uitdragen zodat ze nog iets overhouden aan de gestorven persoon. Het klinkt heel Amerikaans.
Artsen hebben er niks aan hoor, het is een vreselijk kostbare zaak en er zijn veel bedden die ingenomen worden door mensen waarbij ze zelf niet snappen waarom de familie niet een einde er aan laten gebeuren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:35

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:

Het is doorgaans juist de familie die bepaald dat die baby er juist moet komen.
Man man heeft ook een keer zo‘n situatie gehad. De vrouw was niet meer te redden, maar nog net niet overleden. De baby had ook al verschrikkelijke zuurstofschade en zou zwaar gehandicapt op de wereld komen. De ouders van de vrouw moesten en zouden die baby perse in leven houden |(
Uiteindelijk na veel familie ruzies heeft geloof ik de man gezorgd dat ze toch mochten sterven.
Hoe ga je in vredesnaam je kind vertellen dat je maanden in je dode moeder gezeten hebt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:41

Lusitana schreef:
sneeuwpop schreef:

Dood of niet, ze zijn niet meer in leven als het hoofd van het lichaam gescheiden is, al of niet letterlijk eraf of alleen geblokkeert , in elk geval niet in de zin die wij kennen als leven.
Als er een hoger bewustzijn is, is dat "eterisch" en buiten het lichaam en in elk geval geen gevoel.

Ik heb a eerder genoemd dat er een verschil is in een machinale ondersteuning van iemand die bewust zijn heeft en iemand die geen bewustzijn heeft
En dan kun je beweren dat artsen niet alles weten, maar wat iederéén weet, en zeker als je het hebt meegemaakt, is dat als je bewusteloos bent, je niks meemaakt. Die tijd is volkomen verloren.
Ook bij een coma patient, en zelfs bij een coma patient die iets meegekregen heeft op het moment dat het lichetr werd en er meer bewustzijn was.

Als ze het hart een paar seconden zouden laten stoppen, is de persoon in jouw ogen dan wel gestorven?Of moeten alle cellen gestopt zijn met delen, of hoe zie je dat?
Wat is voor jouw "de tijd van dood?"
Want een gestopt hart kan ook weer op gang gebracht in bepaalde gevallen.
Hoelang moeten ze van jou reanimeren bij een patient voordat je accepteert dat de dood is? En moeten er dan nog tests uitgevoerd, of vind je gestopt hart genoeg?

Gestopt hart is genoeg, maar wel blijvend uit :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:45

IMANDRA schreef:

Dat de wetenschap geen signalen meer kan registreren wil imo niet zeggen dat die er niet zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:48

sneeuwpop schreef:
Gestopt hart is genoeg, maar wel blijvend uit :D

Dus jij bent van mening dat je nooit en te nimmer iemands lichaam in leven kan houden (let wel op, ik zeg bewust 'lichaam' en niet 'persoon') om te zorgen dat mensen die een orgaan kunnen gebruiken ook een gezond orgaan kunnen krijgen?

Als je het hart 'blijvend uit' laat heb je minder tijd om de organen aan een ander te geven én sterven ze beetje bij beetje af in de tussentijd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:49

IMANDRA schreef:
Janneke2 schreef:
Ik ben het als wetenschapper heel erg eens met de aanhalingstekens rond het woord 'waarheid'.

Iets wat nu, anno 2019 hoort tot de wetenschappelijke consensus kan drommels goed over x jaar compleet achterhaald zijn.

Dat is geen kwestie van "dat wetenschap ook 'maar een mening' zou zijn", feiten niet wollen accepteren of selectief winkelen - maar gewoon een basisgegeven in de westerse wetenschap.

Maar als mede-wetenschapper weet ik ook dat de wetenschappelijke consensus niet ineens het tegenovergestelde gaat zijn. Bijgesteld kan zeker of in bepaalde situaties veranderd, maar het is niet ineens het tegenovergestelde.

Ik heb het al eerder omschreven: we weten inderdaad niet alles over de hersenen. Wat we wél weten is dat de hersenbeschadiging zoals bij hersendood onomkeerbaar is. De persoon is, afgezien van een ‘werkend lichaam’ door de machines, dood. Ontwikkelingen in de wetenschap gaan dit niet veranderen

Klopt.
Maar kwesties van dood en leven zijn niet enkel en alleen biologisch, sprak de bioloog.

In hoeverre 'ben je als mens enkel je lichaam' en houdt alles voor jou op met je eigen dood,
of zaken zoals een onsterfelijke ziel -
de wetenschappelijke consensus rondom hersenen kan daar weinig mee.

En dat geeft niet - vandaar dat ik zei dat ik er erg voor ben om het woord waarheid te schrijven met aanhalingstekens.

En idd, wellicht wordt ooit het protocol om het vast te stellen hoe iemand hersendood is 'verbeterd'.
(Ik zet nu aanhalingstekens omdat ik geen idee heb in welke richting.)

Maar dat laat de kloof intact tussen de biologische opvattingen mbt de mens en de filosofische benaderingen.

Citaat:
Dat wil zeggen dat een hersendood iemand ook niets meer voelt, want daar zijn die signalen voor nodig. Zelfde met bewustzijn. Door de missende signalen kunnen we met zekerheid zeggen dat een hersendood iemand écht niets meer meekrijgt.

Biologisch klopt dit - een Boeddhist zal het biologische feit beamen, maar het er verder totaal niet mee eens zijn.

De meeste boeddhisten die ik ken zijn uit volle overtuiging donor.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:50

Wat betreft maanden beademen om een kind geboren te laten worden: bij coma-patiënten kan dit inderdaad, de bevalling zelf wordt geregeld o.b.v. hormonen en daarvoor is geen actief bewustzijn nodig, dit regelt het lichaam zelf.
Patiënten die echt hersendood zijn worden over het algemeen binnen enkele dagen tot een week zo instabiel dat ze ondanks alle inspanningen op IC hoe dan ook doodgaan. Een deel van de processen die de hersenen coördineren kunnen we opvangen, maar nooit zo goed als het lichaam zelf en een deel van de processen kunnen we sowieso niet medicamenteus behandelen. Bovendien vraag ik me dan wel af hoe de bevalling op gang komt, want bij hersendood zullen je hersenen geen oxytocine meer gaan produceren. Het eerste deel van het proces wordt getriggerd door de baby en op placenta-niveau gecoördineerd, maar daarna komt het moment dat het prostaglandine-gehalte zo hoog wordt dat de hypofyse oxytocine gaat produceren. En dat gebeurt niet als je hersendood bent. (En daar ben ik vrij zeker van, aangezien we in de periode vooraf aan donatie alle andere hypofysehormonen ook al actief moeten suppleren om ellende te voorkomen)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:51

Maar dat is toch een hele andere discussie Janneke2? Ik heb al eerder gezegd dat als jij vanwege religieuze redenen geen donor wil zijn dat je goed recht is. Maar dat is echt iets anders dan ontkennen wat wetenschappelijke onderzoeken al hebben aangetoond.