Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:41

Ik ben nu toch wel benieuwd hoe lang het kan duren voordat alle nadelige effecten van de pil je lichaam uit zijn. Ik ben nu 7 maanden gestopt met de pil en soms denk ik nog dat mijn lichaam bepaalde veranderingen door maakt omdat ik gestopt ben. Is dit een reële gedachte? (Ik heb ongeveer 16 jaar de pil geslikt)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:50

Ik kan je vraag niet beantwoorden ItsMe2, maar ik heb wel dezelfde indruk. Ik ben nu zo’n 6 maanden gestopt en krijg nu wel het idee dat mijn cyclus nu ‘op orde’ is. Het is weer voorspelbaar, zegmaar.
Verder merk ik nog wel veranderingen, al ben ik blij dat ik emotioneel weer wat stabieler ben. Een paar maanden terug was ik echt een overemotioneel wrak.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:21

https://www.bol.com/nl/f/je-brein-aan-d ... 115193043/ Iemand hier dit boek al gelezen? Ik ben er nu in bezig en vind het erg interessant (alleen een beetje irritant dat de schrijfster zo grappig probeert te doen soms := )

Mijn eerste maand zonder hormonale anticonceptie is me zo goed bevallen dat ik me afvraag waar het addertje zit. Perfecte cyclus van 26 dagen gehad met mijn ovulatie op de 14e dag (die kon ik altijd voelen, en na jaren de pil te hebben geslikt kan ik dat blijkbaar nog steeds :j ), mijn huid is niet zo goed van zichzelf maar er is geen pukkel bijgekomen, ik voel me goed, en mijn menstruatie is niet heftiger geworden. Ik hoop echt van harte dat dit zo blijft, mijn menstruatie was vroeger altijd super heftig dus daar vreesde ik voor (zeker omdat ik een koperspiraal overweeg). Ik ga wel even afkloppen nu, maar na alle horrorverhalen over ontpillen was ik echt zó bang.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:48

Balenciaga: fijn dat de eerste maand zo goed bevalt.
Ik wil je niet bang maken, maar houd er rekening mee dat dit nog wel kan veranderen. Na jaren gebruik van hormonale anticonceptie wil nog niet zeggen dat je eigen hormonen na een maand zonder deze anticonceptie al weer in balans zijn :o

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:37

Ik schop het topic weer even omhoog, want ik ben toch wel benieuwd hoe het bij iedereen gaat én ik heb een vraag...

Mede dankzij dit topic ben ik namelijk de tweede week van januari gestopt met de pil. We zijn inmiddels 8 weken verder, en ik ben nog niet ongesteld geweest. Zijn er anderen die dit ook ervaren hebben? Ik let overigens goed op het eten van voldoende goede vetten zoals avocado en noten zodat m'n hormonen hun werk kunnen gaan doen. Twee weken geleden leek het wel alsof ik ongesteld zou worden (buikkramp), maar dat was 1,5 dag en ongesteldheid bleef daarna uit.

Ik dacht, ik vraag ervaringen. Ik kijk het nog even aan en anders stap ik toch naar de huisarts denk ik.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:56

Ik ben 4 weken geleden begonnen aan Roaccutane ivm de acne die niet weg wilt.

ik ben nu 1.5 jaar gestopt met de pil.

Bij mij duurde het de eerste keren ook wat langer voor ik ongesteld werd.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:25

Picassox schreef:
Ik schop het topic weer even omhoog, want ik ben toch wel benieuwd hoe het bij iedereen gaat én ik heb een vraag...

Mede dankzij dit topic ben ik namelijk de tweede week van januari gestopt met de pil. We zijn inmiddels 8 weken verder, en ik ben nog niet ongesteld geweest. Zijn er anderen die dit ook ervaren hebben? Ik let overigens goed op het eten van voldoende goede vetten zoals avocado en noten zodat m'n hormonen hun werk kunnen gaan doen. Twee weken geleden leek het wel alsof ik ongesteld zou worden (buikkramp), maar dat was 1,5 dag en ongesteldheid bleef daarna uit.

Ik dacht, ik vraag ervaringen. Ik kijk het nog even aan en anders stap ik toch naar de huisarts denk ik.

Dat het langer duurt voordat je weer ongesteld wordt is heel erg normaal! Je cyclus moet namelijk weer even zijn eigen natuurlijke manier vinden zegmaar waardoor je ongesteldheid voor een tijdje uit kan blijven. Niks om je zorgen over te maken dus!

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:51

Picassox schreef:

Bij mij heeft het ook lang geduurd inderdaad (1,5 maand). Bij mijn zusje duurde het zelfs 5 maanden.
De kramp had ik inderdaad ook tussendoor. Nog geen reden om je zorgen te maken hoor! :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:51

Dank voor jullie ervaringen! Dat stelt me wel wat gerust eerlijk gezegd! :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:09

Ik zit even met een dilemma en ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

In juni ben ik gestopt met alle hormonen omdat ik pijn had in mijn lichaam maar ook geestelijk last had van stemmingswisselingen. Ik wist het zeker het moest wel van de hormonen komen. Dus ik ben ik juni afgelopen jaar overal mee gestopt. De klachten werden geestelijk wel minder. Maar of dat door het stoppen van de hormonen kwam of doordat ik toen in een minder stressvolle periode kwam dat is mij niet helemaal duidelijk.

Nu is afgelopen week fibromyalgie bij mij vast gesteld (wekedeken reuma). Dit geeft als symptomen natuurlijk last van je lichaam maar ook stemmingswisselingen en vermoeidheid. Dit verklaart dus heel veel dus voor mij eigenlijk ook dat mijn problemen niet of misschien gedeeltelijk van de hormonen kwamen.

Nu twijfel ik heel erg of ik weer zal beginnen met de pil. Ik twijfel omdat ik het een heel fijn gevoel vind om geen troep van medicijnen in mijn lichaam te hebben. Ik voel mij ook goed op dit moment dus ik heb ergens een beetje angst om weet te beginnen. De redenen om toch weer te willen beginnen is omdat condooms voor ons totaal niet lust opwekkend is. Wat een ondingen zeg....

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:10

Pertrichor: is bijvoorbeeld een (mirena) spiraal geen optie?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:10

ItsMe2 schreef:
Pertrichor: is bijvoorbeeld een (mirena) spiraal geen optie?

Deze heb ik gehad en kreeg ik veel bijwerkingen van. In elk geval dat denk ik kan ook ergens anders aan hebben gelegen. Maar wil het liever niet nog een keer proberen.

Vandaag ben ik ongesteld geworden dus zou dan het beste vanavond nog de eerste pil kunnen slikken. Ik twijfel nog even door of ik dat ga doen. :+

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:18

Ik twijfel ook of ik weer zal beginnen hoor..
Ik heb nu zo’n lange cyclus en als ik dan ongesteld ben, duurt het ook vier weken..-O-
En daar zit ik echt niet op te wachten elke 2,5/3 maand :o
Maar als ik weer begin, dan doe ik wel netjes elke maand de stopweek en niet zoals in het verleden máánden achter elkaar door slikken..
Ook ik twijfel nog even door :o

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:25

@itsme2: klinkt niet helemaal gezond, check bij de huisarts/gyn zou denk ik geen kwaad kunnen als je dat nog niet hebt gedaan....

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:29

Ik ben afgelopen week bij de huisarts geweest hier voor. Maar gezien mijn situatie maakt zij zich op dit moment nog geen zorgen.
En ik zelf ook niet, alleen dat het irritant is.
En ik denk er zeer zeker ook over om nogmaals het gesprek met mijn huisarts of een gynaecoloog aan te gaan welke pil het beste bij mij zou passen.
Maar ik weet niet zo goed of ik daar op dit moment verder mee kom, gezien alles op slot zit vanwege het Corona virus.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 00:37

Oei dat is wel echt helemaal een redenen om weer aan de pil te gaan.

Ik heb net toch de pil weer geslikt onder het mom van mocht het toch niet willen en ik stop dan zit er niet aan jaren hormonen in mijn lijf. En zijn dus de hormonen na het stoppen weer vrij snel weg. :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:52

Deze situatie zet mij inderdaad heel erg in twijfel..
Heb vandaag wel een doorverwijzing gekregen, maar een afspraak laat nog even op zich wachten.
Wat ik uiteraard heel goed begrijp gezien de situatie in Nederland, maar vervelend is het wel voor mij in dit geval :o

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 19:24

ItsMe2 schreef:
Ik twijfel ook of ik weer zal beginnen hoor..
Ik heb nu zo’n lange cyclus en als ik dan ongesteld ben, duurt het ook vier weken..-O-
En daar zit ik echt niet op te wachten elke 2,5/3 maand :o
Maar als ik weer begin, dan doe ik wel netjes elke maand de stopweek en niet zoals in het verleden máánden achter elkaar door slikken..
Ook ik twijfel nog even door :o

Heb ik ook eens gehad. Ik doe altijd trouw een stopweek inlassen behalve in de zomervakantie. Toen had ik een hele lange vakantie en echt drie maanden achter elkaar geslikt. Daarna gestopt. En echt na een week slikken alweer een bloeding. En dat een half jaar lang. Huisarts zei dat het kon komen doordat mijn lichaam in de war was en gaf de optie om het nog even aan te kijken en het ritme erin te houden, of mijn lichaam te resetten (met véél hormonen). Ik koos voor de eerste optie en gelukkig is het toen vanzelf overgegaan.

Ik zou met de pil beginnen en gewoon er een ritme inbrengen en daar zo min mogelijk van afwijken. Kijken wat dat doet.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:30

Nou inmiddels 3 pillen geslikt en gooi straks de strip plus de overige pakjes in de afvalbak. Ik merk gewoon direct dat ik zo geïrriteerd raak van kleine dingen. Dit is het echt niet waard, ik weet nu dus echt 100% zeker dat ik echt niet tegen hormonen kan.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:05

Hmm.. vervelend Petrichor!

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:12

Oef, dat is wel zuur ja.
Ik heb vandeweek mijn pilstrip afgemaakt, nu menstruatie. Hierna ga ik voor het eerst niet meer beginnen aan een nieuwe strip. Ben vooral heel benieuwd wat het met mijn stemming doet.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:26

Hoi!

Vraagje ben afgelopen november gestopt met de pil. Ik had steeds een cyclus van 35-38 dagen maar nu zit ik al op dag 45? Kan dit met ontpillen te maken hebben?

Ben niet zwanger overigens :')

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:44

En ik heb besloten om het toch nog weer een kans te geven. Maar dan wel echt regelmaat inbouwen! Dus gewoon elke maand netjes een stopweek. Afspraak voor bij de gyn staat gepland. Vanwege alle omstandigheden duurt dat nog even. Daarom besloten tot die tijd de pil weer te gebruiken en dan in overleg met de gyn kijken wat het beste is.

Lau: ja hoor, dat kan heel goed! Geen zorgen maken ;)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:58

Lau_ schreef:
Hoi!

Vraagje ben afgelopen november gestopt met de pil. Ik had steeds een cyclus van 35-38 dagen maar nu zit ik al op dag 45? Kan dit met ontpillen te maken hebben?

Ben niet zwanger overigens :')

Ja dat kan! Bij mij was ie de eerste paar maanden gelijk heel netjes 28 dagen altijd en toen ineens kwam er ook een lange cyclus.

Ik ben nu 1,5 jaar gestopt met de pil en ik heb altijd een cyclus tussen de 28 en 30 dagen. M'n laatste was alleen ineens 21 dagen, dus ik ben wel benieuwd hoe de volgende gaat zijn. Weet in ieder geval wel dat ik niet meer wil beginnen met de pil.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 17:51

Even een vraagje over spiraaltjes. Ik wil ook graag stoppen met de pil (libido en negatief affect zijn m’n beweegredenen) maar ik vind alleen condooms toch te eng.

Ik heb een koperspiraaltje gehad maar daar zoveel pijn van gehad, zelfs nog na bijna een jaar, dat ik hem er weer uit heb laten halen.

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die een koperspiraal niet verdragen maar een mirena wel.