Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_MG

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 22:33

Ik heb vandaag een aantal meubelstukken geselecteerd die gaan vertrekken, over een maand heb ik vakantie, tot dan wil ik alles weg hebben wat mag vertrekken.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 08:45

MG dat gaat vast flink ruimte geven!

koenlover schreef:
Ik ben een tijdje terug heel grondig het hele huis door geweest. Kamer voor kamer alles uit de kasten getrokken en een voor een weer een plekje gegeven. Toen is er echt enorm veel weg gegaan maar daardoor nu even niet zo gemotiveerd. Het voelt nu een beetje zinloos als ik ‘maar’ vier dingetjes kan wegdoen na een ronde opruimen. Aan de andere kant natuurlijk wel een goed teken dat ik langzamerhand alleen nog spullen heb die ik gebruik en nodig heb :)

Ik had dit ook een tijdje, doordat ik begin dit jaar en vorig jaar veel had opgeruimd en weggedaan. Nu heb ik laatst (dus +- 5/6 maanden later) weer een ronde gedaan en is er toch weer veel weggegaan! Kwam dingen tegen die ik dus een half jaar geleden wilde houden, maar ondertussen niet heb gebruikt. Het kon dus nu alsnog weg :j

Ik durf wel te zeggen dat verhuizen voor ons best een makkelijke opgave zou zijn. Alleen meubels zullen echt veel ruimte innemen. En daarin heb ik ook al geminimaliseerd, wat er nu staat dat hebben we echt nodig of willen we gewoon echt hebben. Maar ik denk niet dat we extreem veel dozen met losse spullen zouden hebben. Maar ja, wat is daar in uiteindelijk ook veel of weinig? Verhuizen staat hier verder voorlopig niet op de planning, over een jaar of vijf misschien :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 08:56

Dat is toch een fijn gevoel, geen overbodige zooi.

Ik heb weleens iemand helpen verhuizen en moest loodzware dozen sjouwen..bleken het iets van 8 dozen met oud papier te zijn. Dat vind ik wel echt heel erg als je je hulp dat soort dingen laat tillen (3 hoog zonder lift)!

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:06

Oh Denice, dat is toch vreselijk? Die sjouw je alleen de trap af om het vervolgens weg te mieteren. Niet om mee te verhuizen..

Wij gaan waarschijnlijk komend weekend ook mensen helpen verhuizen. Ik hou m'n hart vast.. Weet hoe het eruit ziet bij hen thuis. Heb al aangegeven dat ze echt veel weg moeten gaan doen, ik neem dan ook geen blad voor de mond :o O.a. bulten met speelgoed en kleding daar. Hoeveel andere meuk er verder in de (keuken)kastjes staat weet ik niet.. Gelukkig waren ze het er wel mee eens dat er waarschijnlijk wel wat weg kon :=

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:30

Ik kan slecht functioneren in een drukke en rommelige omgeving en begrijp niet goed hoe anderen dat soms doen. Vind het dan ook weleens lastig ja om niet mijn ongevraagde mening terloops eens te laten vallen :=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:00

IrisDH schreef:
Wij gaan waarschijnlijk komend weekend ook mensen helpen verhuizen. Ik hou m'n hart vast.. Weet hoe het eruit ziet bij hen thuis. Heb al aangegeven dat ze echt veel weg moeten gaan doen, ik neem dan ook geen blad voor de mond :o O.a. bulten met speelgoed en kleding daar. Hoeveel andere meuk er verder in de (keuken)kastjes staat weet ik niet.. Gelukkig waren ze het er wel mee eens dat er waarschijnlijk wel wat weg kon :=

Maar waarom zouden zij heel veel weg moeten doen? Hebben zij last van hun spullen?

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:06

Ir111 schreef:
IrisDH schreef:

Maar waarom zouden zij heel veel weg moeten doen? Hebben zij last van hun spullen?

Edit. Ik stuur je even pb. Is toch wel erg persoonlijk.

@Denice: ik denk dat heel veel mensen niet weten of in de gaten hebben hoeveel invloed spullen op je mentale gestel hebben. Ik denk dus dat veel mensen er onbewust wel last van hebben, maar het aan andere zaken toeschrijven. En er zullen gerust ook mensen zijn die er echt prima tegen kunnen :+

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:25

denice schreef:
Ik kan slecht functioneren in een drukke en rommelige omgeving en begrijp niet goed hoe anderen dat soms doen. Vind het dan ook weleens lastig ja om niet mijn ongevraagde mening terloops eens te laten vallen :=

Ik merk bij mezelf dat dit echt een proces was. Tijdens mijn studie kon ik in de meest drukke en chaotische omgeving perfect tot bloei komen. Inmiddels zit ik in een hele andere levensfase en hebben ervaringen en ziekte ervoor gezorgd dat ik anders erin sta en anders tegen dingen aan kijk.

Simpelweg kan een anders dus soms ook gewoon geen last ergens van hebben dat we zelf heel storend of belastend vinden

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:27

Ik heb weer de smaak te pakken en dacht eigenlijk dat mijn kast met verzorgingsproducten wel op orde was, maar toch een kleine vuilnis kunnen weggooien. Producten die echt heel al lang open waren, niet gebruikt werden of over de datum waren. Morgen maar verder met een van de keukenkastjes.

Gelukkig kan ik ook een deel wegbrengen naar stichting armoede hier in de buurt. Voelt toch beter dan weggooien.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 22:14

Ik heb een aantal dagen vrij van werk (maar veel te doen) en mag als ‘beloning’ tussen mijn taken door in huis rommelen en spullen uitzoeken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:44

Ik heb ‘n keer echt de goede opruimvibe te pakken. Alles waar ik de afgelopen maanden over twijfelde en/of niet verkocht kreeg vandaag in de auto geladen en naar de kringloop gebracht. Heerlijk een kofferbak vol.

Ik was er zo klaar mee dat ik eigenlijk geen plek had voor de spullen. Maar de gedachte zonde, ooit gekocht en weinig gebruikt, miskoop etc kosten zoveel energie. Dus dit lucht lekker op.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:36

Heerlijk gevoel is dat hè. Ik zit ook in een goede opruim-vibe. Heb weer eens kritisch alles bekeken wat in onze buffetkast staat. Er liggen inmiddels zes fotolijstjes, een mandje, twee kop&schotels in de kringloopdoos klaar. Zo langzamerhand blijven alleen de écht mooie spullen over en die komen ook steeds beter tot hun recht als er geen afleidende rommeltjes omheen staan.

Nog een leuk artikel hierover:
https://simpelminimalistischleven.com/2 ... -kan-doen/

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:51

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:34

Volgens mij is cluttercore niet persé meer zooi hoe beter. Cluttercore gaat om echte verzamelingen, dingen die bij jou passen, die laten zien wie jij bent.

En ik denk dat ik een redelijk minimalistische duurzame cluttercore ben. Alleen echt de dingen neerzetten/ophangen die ik heel mooi vind en mijn persoonlijkheid uitstralen. Dingen hergebruiken/recyclen.
Dus geen 1000 in 1 dozijn dingen, maar ook geen overbodige en ongebruikte dingen. De juiste balans dus. Want echte minimalistische huizen vind ik niet zo gezellig.

Dat artikel dat Noeps deelt vind ik ook inspirerend.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:15

Esther_ schreef:
Volgens mij is cluttercore niet persé meer zooi hoe beter. Cluttercore gaat om echte verzamelingen, dingen die bij jou passen, die laten zien wie jij bent.

En ik denk dat ik een redelijk minimalistische duurzame cluttercore ben. Alleen echt de dingen neerzetten/ophangen die ik heel mooi vind en mijn persoonlijkheid uitstralen. Dingen hergebruiken/recyclen.
Dus geen 1000 in 1 dozijn dingen, maar ook geen overbodige en ongebruikte dingen. De juiste balans dus. Want echte minimalistische huizen vind ik niet zo gezellig.

Dat artikel dat Noeps deelt vind ik ook inspirerend.

Ja, dat echte steriele vind ik ook niets. Ik heb een kast bijvoorbeeld volhangen met knutselwerken van de kids. Dat is gecentreerd en alleen daar. Dat maakt het voor mij ook een soort overzichtelijker in huis.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 23:33

Esther_ schreef:

Dat snap ik. Maar dat is wel mijn gevoel bij die interieurs op de voorbeeldplaatjes. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 07:57

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:47

Het gaat om verzamelingen, die best geordend kunnen worden zoals ik het lees

Hier gisteren weer een volle achterbak bij de kringloop afgeleverd, weer minder om mee te verhuizen :)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:35

Minimalistischmetjet heeft een nieuwe challenge: wat komt erin/wat gaat eruit.
Ik ga proberen mee te doen en hoop dat ik niet verbaasd ben over de “in”.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:53

Oe dat is een challenge naar mijn hart {:}

Ik doe mee :D

Hier kan alles wat onze jongste dochter niet meer past ook het huis uit.
Dat vind ik toch wel een fijn idee :=

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:16

Oh, ik doe ook mee! :D Zullen we aan het einde van de maand onze lijstjes hier neerzetten? :))

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:45

Dit vind ik eigenlijk ook wel een leuke

Vooral omdat ik nu dik aan het opruimen ben XD

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:03

_Floortje schreef:
Oh, ik doe ook mee! :D Zullen we aan het einde van de maand onze lijstjes hier neerzetten? :))

Ja leuk! Extra motivatie om het bij te houden

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:34

Helemaal leuk! :))

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:47

Volg Jet nu ook dankzij jullie, maar doe niet mee met de challenge. Op de vorige pagina de link van simpel & minimalistisch geklikt en na alles gelezen te hebben een enorme opruim boost gekregen, was echt heel erg :=
Vooral de meuk die je altijd meesleept en meeverhuisd zonder wat mee te doen die is bij mij de deur uitgegaan. 7 maanden geleden verhuisd en dacht alleen minimale spullen te hebben staan, maar zijn toch nog 6 vulliszakken eruit gekomen. En een berg op markplaats gezet, dat is inmiddels ook merendeels verkocht. Heb ook mijn kledingkast goed aangepakt, alles wat niet beviel of niet goed paste ook weggedaan (marktplaats, veel was merkkleding die ook daar gescoord had) en inmiddels paar mooie items voor terug gekocht.
Vooral dat artikel over 80% van je spullen wegdoen heeft mij over de streep getrokken dat er echt wel veel meer zooi de deur uit kan.
Heerlijk gevoel hoor, hoop weg, en m'n kledingkast weer gerestyled :o :D :+