Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 06:14

Gisteravond meegedaan met de midzomermarathon in Apeldoorn. Prachtige route van 7.5km, bijna helemaal door het bos. Voor mijn gevoel ging het niet geweldig, maar toch 39e van de 229 vrouwen. Ben ik best tevreden mee.
Ik moet eens leren dat ik wat rustiger aan moet doen op de dag voor de wedstrijd en dus niet ga fitnessen |o

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 08:39

Haha supervixen dat is idd niet zo handig. Maar was vast een mooie route.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:56

Goed gedaan supervixen! Ik hou een dag voor de wedstrijd altijd rust en doe de dagen daarvoor ook geen zware trainingen. Lekker met uitgeruste benen aan de start :)

Afgelopen weekend druk gehad en vrij warm waardoor hardlopen wat lastig in te plannen was. Gisteravond wel gelopen en een pittige training gedaan. 6x 500m tempo en daarna nog een km tempo. Mijn snelste km ooit gelopen, in 4.20 minuten :D

Ik kreeg een half uur later migraine. Ik heb een paar keer eerder migraine gehad na een wedstrijd. Iemand die dit bekend voor komt of een verklaring heeft? Zelf denk ik dat het misschien met een hoge hartslag te maken heeft. Migraine is normaal bij mij een stress dingetje.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:01

Ik heb het ook een keer gehad. Toen had ik te hard gelopen tijdens een 5km wedstrijd. Daarna golven in mijn zicht en flinke migraine.

Misschien komt het omdat het bloed naar de spieren wordt gestuurd en daardoor de bloedvaatjes in je hersenen meer samentrekken en zich na de wedstrijd verwijden.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:58

Ik had na de Cascaderun (10 mijl) echt enorme hoofdpijn, nog nooit zo erg gehad. Combi van warmte, lopen op een hoge hartslag en misschien niet genoeg gedronken voor de loop.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:35

Ik kom me weer melden, was in #3 ook actief maar kwam vervolgens even in een dipje en toen ging het nieuwe topic vrij hard dus was even afgehaakt. Nu gaat het hardlopen weer lekker en lees al een tijdje weer mee :)

Daan, daar heb ik nog nooit last van gehad, misschien gewoon uitputting? Hardlopen is natuurlijk ook wel stress op je lichaam.. Heb je het alleen met wedstrijden gehad of ook met trainingen?

Ik heb trouwens ook nog een vraag: heeft iemand van jullie ervaring met sportondergoed oid? Ik had zondag een duurloop gedaan maar kennelijk de verkeerde onderbroek aan en het allemaal een beetje kapot gelopen, zeer onprettig :x :x
Nou heb ik ook met kortere afstanden soms al een beetje last, ik vind het niet fijn als een onderbroek strak zit maar als hij te los zit gaat het ook schuren.. Iemand hier de gouden tip?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:49

Ik draag met sporten naadloos ondergoed. Te koop bij bijvoorbeeld de hunkemoller.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:03

Ik ben dus niet de enige lees ik. Even gekeken op internet met inspanningshoofdpijn komt vaker voor na sporten...

s1993 welkom terug ;) Ik had gisteren voor het eerst migraine na een training, daarvoor 2 of 3 keer na een wedstrijd gehad. Wel een stevige training gedaan gisteren en het was nog vrij warm/benauwd.

Van ondergoed heb ik nooit last en draag van alles eigenlijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:39

Ik heb altijd naadloos ondergoed van de zeeman. Nooit last van gehad. Zelfs niet tijdens de halve marathon.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 01:00

Supervixen schreef:
Ik heb altijd naadloos ondergoed van de zeeman. Nooit last van gehad. Zelfs niet tijdens de halve marathon.

Ik ook niet Maakt niet uit welk ondergoed ik aan heb. Misschien verkeerde maat?

Hoofdpijn kan ook door uitdroging komen, mss heb je daar last van?

Hier staat alles beetje stil- zou vandaag mee doen met midzomerloop in diever maar ben de hele dag zo druk met verhuizen geweest dat het echt niet ging. Sowieso deze week weinig gelopen :( Hopelijk komende week meer.
Ik wil komende week ook een smartwatch gaan kopen. Ik heb nl schemas gekregen met hardloopsnelheden ed, maar dan is het wel handig te weten hoe hard ik loop. Ik twijfel tussen polar en garmin- iemand hier ervaring met smartwatches?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:51

@Hinke, heb goede ervaring met beide. Ben nu wel heel tevreden met mijn Polar M200 met hartslagmeting op de pols, en valt ook goed mee in prijs (ik betaalde er 150 euro voor, en spaar je nog je hartslagband uit).

Mijn Garmin Forerunner (dacht type 105) vond ik ook niet slecht, alleen had ik altijd problemen met die hartslagbanden, na 6 maand of zo werken die bij mij niet meer. Of dat met mijn Polar ook zo is, kan ik nog niet zeggen, heb die nog geen 6 maand.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:58

Ik heb een dipje met hardlopen, lukt me niet meer om me er aan toe te zetten. Met fysio andere manier van hardlopen aan geleerd en kom nu niet meer verder als amper een km, erg frustrerend dit.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:00

@Loesje, wat moet je dan wel anders doen dan vroeger? En ligt je tempo niet gewoon te hoog?

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:03

Nee tempo zelfde gebleven, moet mijn benen meer onder/iets voor me plaatsen. Ze liepen erg achter de massa aan zeg maar, zoals ze bij paard beschrijven achterbeen mag meer onder de massa _O-

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:42

Loesje maar is het dan niet beter tot de goede houding te komen mbv een gerichte loopscholing en gerichte oefeningen ipv maar te proberen geforceerd 'de juiste houding' aan te nemen. Want je lichaam is daar duidelijk nog niet klaar voor als het zo moeizaam (of eigenlijk niet wat ik van je begrijp) gaat.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:13

Als ik die techniek toepas loop ik goed, en ik voel aan mezelf dat ik dan ook wel juist loop, meteen spierpijn in kuiten en voel mijn buikspieren... maar kan het kennelijk niet goed volhouden of begin dan verkeerd te ademen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:42

Ik heb vanmiddag een ronde door het bos gelopen, maar man man het ging echt nergens over. Na mijn laatste schooldagen voor de vakantie komt nu al mijn werkstress eruit en ben gisteren en vandaag al de hele dag kapot. Dinsdag nog maar een keer proberen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:15

Van mijn kant juist wel wat positiefs. Na dus een aantal weken tobben met die bloedneuzen en daardoor niet durven te hardlopen, hebben ze deze dinsdag dicht gebrand dus ben ik er als het goed is vanaf! Een paar dagen wat rustig aan moeten doen, en vrijdag weer gelopen voor het eerst sinds ... 2.5wk? Nou, dat ging dus drie keer niks en kon nogeneens 10 minuutjes op rustig tempo beetje joggen :roll: Vandaag dus zonder verwachtingen het bos in, maar dat ging echt toppie, voelde me net een net gesmeerde machine! Geen pijntjes, geen moeie benen, mooie rustige hartslag en bovenal veel genieten. Hopelijk kan ik dit zo vasthouden!

SV vervelend, stress doet zó veel met je lichaam! Lekker rustig aandoen eventjes en niks forceren :(:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:16

Heerlijk Piekosjj!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:32

Oeps! Al een hele poos niet meer gereageerd of gelezen! Hardlopen staat op een iets kleiner pitje op dit moment. Dat komt omdat ik iedere keer een flinke steek in mijn scheenbeen voelde. 16 juni 8 km hardgelopen (eerste x 8) en die zondag 18 juni een wedstrijd van 5 km gelopen. Die dinsdag erna naar de training op de club geweest en voelde onder het lopen ineens die steken. Gestopt met de training en even rust gegeven. Daarna weer begonnen, toen was het stukken minder, maar nog wel een klein beetje aanwezig. Vorige week na de warming-up begonnen met hardlopen en toen was het weer ineens aanwezig en veel meer. Werd ook steeds erger, dus gestopt en de dagen erna voelde ik het ook nog wel. Nu een weekje rust geven en daarna iets minder fanatiek opbouwen. A.s. zondag heb ik een wedstrijd staan, maar daar ga ik denk ik niet naar toe... Helaas. :(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:16

Ai, Amoor, dat is minder. Scheenbeenblessures komen vaak voor (tijdje geleden ook in dit topic, weet niet meer bij wie), vaak helpen compressiekousen of compressie "tubes" (of hoe heet dat? soort beenverwarmers).

Hier toch maar eens in mijn eentje gaan hardlopen, had nog wel spierpijn van de intervaltraining woensdag en het paardrijden vrijdag, maar gisteren en vandaag iets teveel gesnoept en taart gegeten, en morgen weer (tja, gelukkig is een mens maar 1x per jaar jarig :) ). Het ging eigenlijk best lekker: 7 km aan een gemiddelde snelheid van 11 km/u, en toch was gemiddelde hartslag maar 147.
Was de bedoeling om nog een kilometertje rustig uit te lopen met lage hartslag, maar is wandelen geworden, want mijn blaas wou mijn halve liter koffie van deze namiddag dringend kwijt, dus moest even de billen dichtknijpen, of "uitlopen" had hier een andere betekenis gekregen. Gelukkig tijdig en droog thuisgekomen. :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:47

Aye da's vervelend Amoor. Hoe loop je? Als je (te) grote passen maakt, kom je vaak erg achterop je voet terecht. Dit zorgt vaak voor zere scheenbenen. Ik heb hier ook last van gehad, en met een rust periode en een verbeterde loophouding - kortere, 'hogere' passen, neerkomen op de middenvoet - heb ik nu nooit nergens meer last van!

Fijn die details hwn, ik zie 't helemaal voor me :') Erg mooi zo'n lage HR met zo'n snelheid!

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:12

Ik net weer 1.5 km gelopen met mn vriend, ging lekker en geen pijntjes... wel beetje benauwd weer dus kreeg ik het ook benauwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:36

Rustig aan opbouwen he amoorM!

Hier was het vanavond ook echt benauwd. Donderdag echt super lekker gelopen. Wilde het eigelijk beetje rustig aan doen, maar achteraf bleek ik best snel gerend te hebben voor mijn doen. Vrijdag en zaterdag feestjes gehad en afgelopen nacht pas om 5 uur thuis. Toch mijzelf vanavond overeind gesleept om nog een stukje te gaan lopen. Uiteindelijk 4,8 gelopen in 31 minuut. Heb wel tussendoor een halve minuut langer gewandeld tussendoor dan normaal.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:19

Ik heb gister avond samen met mijn hondje 4 km hardgelopen en nog 3 km eraan gewandeld. Ik vond het wel lekker maar was einde van de avond en nog een regenbui gehad.