Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:53

Ik wou even melden dat ik hier meelees :)) Ben zelf vooral benieuwd hoe het nou zit met het eruit halen en of het dan niet allemaal uit die cup valt.

Ik heb het ooit een keer geprobeerd toen ik de pil nog slikte, maar ik bloedde toen elke keer zo hevig dat het niet te doen was. Vond het vreemd om hem op school te legen en ik wou hem ook eigenlijk elke keer spoelen na het gebruiken en dat was op school een beetje lastig. Nu ik gestopt ben met de pil en een implanon hebt lijkt het *klopt af* alsof mijn bloedingen een stuk minder zijn en ik wil dus eens kijken naar een cup om niet elke keer tampons te hoeven kopen en daarmee ook het milieu te ontlasten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:57

Bij mij is het alvast nog nooit gebeurd dat de cup 'omviel' bij het uithalen. Ook al zit ie vaak bijna tot aan het randje de eerste dagen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:31

Ik houdt hem met uithalen zelf op de kop in toilet. Daarna spoel ik hem om, was ik hem met intiemwas en dan breng ik hem weer in. Hoeft maar 2x daags maar nooit gesmeer vind ik.

Afspoelen is het smerigste van alles en dat valt er mee want dat is onder stromend water.

Corine kan met glijmiddel maar moet gewoon ff wat bewuster hem inbrengen dan gaat het prima.
Vanmorgen was hij omhoog gekropen voor het eerst in maanden tijd. Ff mezelf tot rust moeten manen want kreeg geen grip. Heb gewoon hele sterke spieren down under dus zonder volledige ontspanning krijg ik hem niet te pakken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:40

Simoonzel schreef:
Ik heb nog nooit langs dat ding gelekt. Ook helemaal geen maat besteld of zo. Gewoon een willekeurig ding van 1.50 uit China. Zit als een huis, merk er niks van. :')

weet je dan zeker dat er geen stoffen in die cup zitten die schadelijk zijn?

ik zou nooit eender welk spul down-under stoppen,als je niet 400% zeker weet dat er niets schadelijks inzit.
het zit daar vol slijmvlies en andere weke delen die enorm makkelijk dingen opnemen die je echt niet wil opgenomen hebben.

als je iets invoert uit china,is er niemand die het nagaat wat erin zit,ze kunnen er ook bijzetten of bijstoppen wat ze willen,zolang het niet EU gekeurd is,zou ik het nooit vertrouwen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:39

Mijn eerste keer die cup er 'echt' uit halen was een ramp. Daarvoor wel thuis geoefend en het ging wel lekker, toen snachts bij mijn schoonouders weer gedaan. Vlak voordat we weg moesten, maar omdat wel ging eerder, durfde ik het wel aan. Dit keer wat ik benieuwd hoe het eruit zag... NIET DOEN ALS JE HAAST HEBT! Ding viel natuurlijk om in mijn hand... Dus als een gek en zo stil mogelijk de badkamer schoongemaakt, maar het was echt niet tof.

Om een of andere reden was ie toen ook redelijk 'glibberig' aan de buitenkant, maar dat heb ik nu ook niet meer.

Sorry als het tmi is trouwens, leek mij wel een vrij open topic toch?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:27

Oh dat lijkt mij zo rot. Thuis ok als dat gebeurt, ook niet leuk, maar bij een ander pff.

Maar als je haast hebt of niet goed wakker is het geen succes inderdaad. Goede leer voor de volgende keer ;)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:29

Ik zorgde er de eerste maanden voor dat ik minimaal een kwartier de tijd had, voor als het uit/inbrengen niet lekker zou gaan, zodat ik me niet ineens hoefde te haasten ;)

Ik doe het legen overigens altijd op de wc, waarbij ik 'm dus ook gewoon voornamelijk daar leeg en dan omspoel bij de wasbak. Zo komen er geen ongelukjes met bloed overal. Zeep gebruik ik niet bij het schoonmaken, dat gaat alleen maar irriteren. Gewoon goed omspoelen en weer erin. Ik kook 'm wel uit voor en na de week.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:37

_Mirjam schreef:
Nadelen?
* Het legen? Ik bloed vrij heftig en moet het dus wel drie keer per dag doen. Op een openbaar toilet zonder kraantje binnen het wc-hokje, spoel ik 'm dan even snel door met een flesje water die ik gewoon altijd bij me heb. Een flesje hervullen wordt niet vreemd gevonden ;)

Ik kom dit topic binnenvallen, maar een nadeel om hem 3x per dag te legen... met maandverband moet ik 3x per 2 uur (in plaats van normale mensen 1x per 2 uur, en dan gebruik ik groter maandverband dan in de winkel te krijgen is)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:03

Ik heb door het doorlekken echt regelmatig minstens drie bebloede vingers met uithalen en afgelopen week zelfs dat mijn halve hand rood was. Niet grappig wanneer er geen fonteintje in het toilet is.

Ik heb zelf het idee dat het vacuüm verbreekt door de vele gaatjes in de claricup... de diva is te lang, die krijg ik met geen mogelijkheid goed op zijn plek.
Maar de short versie van Meluna is ook niet je van het want die gaat letterlijk dwars zitten.
De mami is echt te breed naar mijn idee dus die klapt niet goed uit.
Maar ik vraag me af hoe rond mijn vagina wand nog is vanbinnen. Wanneer ik zeker weet dat de cup goed zit lek ik er toch nog langs . Misschien heb ik een ster vorm nodig ofzo :x

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:42

Mijn eerste cup was de yuuki classic maar die vond ik niets omdat ik die niet bij het puntje kon vastpakken om eruit te halen, omdat hij ZO stevig is.
Inmiddels heb ik wat meer geoefend en laat ik dat puntje lekker zitten. Ik leg mijn vinger er naast in de lengte, duw het vaccum weg, en trek het zo al duwend naar buiten. Gaat perfect! En omdat hij zo stevig is klapt het altijd uit, en zit altijd goed. Ik ben er blij mee.

Maar 1 dingetje valt me wel op. Het lijkt alsof hij tegen mijn urinebuis duwt want als ik de yuuki in heb, plas ik minder... euh... enthousiast zeg maar.
Heb het een paar maanden afgewacht om te zien of ik het me niet verbeeldde maar het is toch echt zo.

Hebben meer mensen dat?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:53

Ik heb ook de yuuki maar heb daar geen last van eigenlijk... Zit ie dan niet te laag

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:10

Mijn gevoel is dat je cup dan wat te stevig is voor je, waardoor je die druk krijgt.

Ik heb alleen het probleem dat ik mijn cup er altijd uit moet halen om m'n ontlasting eruit te krijgen, met plassen heb ik geen enkel probleem.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:50

Te laag... tja wat is te laag. Ik voel hem niet zitten, hij trekt goed vaccuum en ik knoei helemaal niets. Dus dan zou je toch denken dat ie precies goed zit.

_Mirjam: dat is ook apart? Heb jij ook zo'n stug type cup dan?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:57

tengeltje11 schreef:
Simoonzel schreef:
Ik heb nog nooit langs dat ding gelekt. Ook helemaal geen maat besteld of zo. Gewoon een willekeurig ding van 1.50 uit China. Zit als een huis, merk er niks van. :')

weet je dan zeker dat er geen stoffen in die cup zitten die schadelijk zijn?

ik zou nooit eender welk spul down-under stoppen,als je niet 400% zeker weet dat er niets schadelijks inzit.
het zit daar vol slijmvlies en andere weke delen die enorm makkelijk dingen opnemen die je echt niet wil opgenomen hebben.

als je iets invoert uit china,is er niemand die het nagaat wat erin zit,ze kunnen er ook bijzetten of bijstoppen wat ze willen,zolang het niet EU gekeurd is,zou ik het nooit vertrouwen.

Het is gewoon medisch silicoon, hetzelfde als waar alle cups van gemaakt worden. Niks mis mee.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:04

Amaris schreef:
_Mirjam: dat is ook apart? Heb jij ook zo'n stug type cup dan?

Ik heb de mooncup - een erg stugge rand maar verder valt het mee. Ik heb sowieso wel vaak moeite met de ontlasting (sorry als het tmi is :o ) dus voor mij is het niet zo vreemd dat ik er dan met cup nog meer last van heb.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:43

Misschien is eea ook maar net hoe we aan de binnenkant gebouwd zijn.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:50

Ik heb dat ook hoor Mirjam, maar heb dr ook al moeite mee whaha lekker info he :P

Heb ook de yuuki, maar volgens mij heb ik wel de soft variant.
Laatst bijgewerkt door Nivada op 17-01-17 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:51

Ja dat lijkt mij ook wel, we zijn toch allemaal wel iets verschillend daar beneden. Maar wel vervelend als je er telkens last van hebt als je naar de wc moet.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:52

Maar ik haal hem er gewoon ff uit en dan relax zitten.
Niet elke x hoor maar wanneer het blijkbaar nodig is wel XD

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:20

Haha ja hier ook, maar het is wel een verschil als je er zoals ik alleen last van hebt bij de ontlasting, of elke keer als je moet plassen. Elke keer eruit halen lijkt me toch wat minder prettig.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:47

Ik heb de mijne inmiddels bijna twee jaar in het begin wel eens door gelekt daarna niet meer maar... Ik ben sinds twee maanden gestopt met de pil en m'n ongesteldheid vorige week was echt een slagveld. Ik was er best wel overdonderd door omdat ik tot drie keer toe op de eerste drie dagen giga ben doorgelekt. Heel vervelend! Zit te denken dat ik misschien een iets grotere moet (doorlekken gebeurde tot nu alleen s nachts als ik lag te slapen) omdat de hoeveelheid van m'n ingesteldheid nu natuurlijk best anders kan zijn. Ik heb de meluna classic in maat s en wil dan misschien voor maat m gaan want hij bevalt/beviel mij verder altijd prima... Iemand ervaring mee?

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:59

Vandaag dit topic gevonden en zag dat er ook al eens over de Softcup gesproken werd. Ik gebruik deze cups al sinds de introductie in Nederland en wil echt nooit meer anders. Nu zijn dit wel de cups voor eenmalig gebruik, maar als ik het goed zie, hebben de meesten hier "permanente"?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:03

Ik wil nog steeds een keer de short versie proberen van meluna, maar heb er nu het geld niet voor, ben zo klaar met tampons, vooral bij het zwemmen..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:07

MoonWencke schreef:
Vandaag dit topic gevonden en zag dat er ook al eens over de Softcup gesproken werd. Ik gebruik deze cups al sinds de introductie in Nederland en wil echt nooit meer anders. Nu zijn dit wel de cups voor eenmalig gebruik, maar als ik het goed zie, hebben de meesten hier "permanente"?

Ja die kook je voor en na je week uit en tussendoor kun je m omspoelen met water en opnieuw inbrengen...

Ik ga nu vreemd |( Ben al sinds zaterdag ziek en heb nu even geen zin meer om de cup uit te koken, toch maar even snel een tampon in gedrukt... Ga m morgen wel even uitkoken.. :')

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:28

Lillith24 schreef:
Ik heb de mijne inmiddels bijna twee jaar in het begin wel eens door gelekt daarna niet meer maar... Ik ben sinds twee maanden gestopt met de pil en m'n ongesteldheid vorige week was echt een slagveld. Ik was er best wel overdonderd door omdat ik tot drie keer toe op de eerste drie dagen giga ben doorgelekt. Heel vervelend! Zit te denken dat ik misschien een iets grotere moet (doorlekken gebeurde tot nu alleen s nachts als ik lag te slapen) omdat de hoeveelheid van m'n ingesteldheid nu natuurlijk best anders kan zijn. Ik heb de meluna classic in maat s en wil dan misschien voor maat m gaan want hij bevalt/beviel mij verder altijd prima... Iemand ervaring mee?

Ik gebruik de meluna classic in maat L (kinderen, 41jaar, hevige menstruatie). Hier gaat het meestal goed maar de eerste dagen heb ik ook wel eens "overstroming" omdat de cup vol is. Dan moet ik hem soms echt elk uur legen. Desondanks nog steeds een betere oplossing dan tampons. ;)