Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:23

De discussie is nog meer bizar geworden, hersenloos zijn is vele malen beter. *\o/*
Dan eten we gewoon wat we nodig hebben, vlees.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:02

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:20

oomens schreef:
Hoe is dat beëindigen dan per se leed? Als de weg ernaartoe geen leed is (want netjes gebeurt), en het slachten zelf snel en zo pijnloos mogelijk is (dus minimaal leed), waar komt dan volgens jou het leed kijken? Niet bij het onvrijwillig beëindigde leven, want dat is nu juist net... beëindigd.

Uiteraard is er in het proces van het slachten heel wat dat verbeterd zou kunnen worden, maar geslacht worden op zichzelf hoeft geen leed te zijn.

Er is volgens mij zelfs een bokker die zijn varkens heeft geleerd om netjes te gaan zitten voor een beloning voordat ze (thuis) een pin door de hersenen krijgen. Geen stress (bekend terrein, bekende handeling, beloning), geen pijn (want op slag dood), geen leed, lijkt mij.
Nogmaals, er zijn zeker misstanden in de vleesindustrie, maar het slachten op zich, hoezeer je er ook tegen kunt zijn, staat niet per definitie gelijk aan leed.

Zeker bij varkens is het zo dat het scheiden van de groep (vlak voor de slacht) al stressvol is. Ook het transport is vaak absoluut geen pretje (je hebt de vrachtwagens vast al eens zien rijden). Dat is wat mij betreft al een lijdensweg. Daarnaast moet de verdovingsapparatuur goed zijn afgesteld, wat bij 1 miljoen geslachte dieren per dag absoluut niet vanzelfsprekend is.

Het leed zit mijns inziens ook in het feit dat varkens tot wel 13 jaar oud kunnen worden en ze nu al na 9 maanden gedood worden. Eigenlijk alsof je een baby vermoord dus. Doden is (behalve als het 'mercy killing' is) wat mij betreft altijd leed veroorzaken omdat je iemand (mens/dier) een toekomst ontzegt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:00

enzino schreef:
Onacceptabel in jouw ogen, acceptabel in de ogen van het overgrote deel van de wereldbevolking.
Dat wil zeggen, mensen vinden het acceptabel om vlees te eten en daarvoor moeten dieren sterven. Het is niet dat ze dieren doden voor hun plezier (behalve misschien jagers die plezier halen uit het doden zelf).
Dan zegt 269 het netter:

[...]

Dat mag jij vinden, en zolang je binnen de kaders van de wet blijft zal ik je zelfs "steunen" om geen vlees te eten of gebruik te maken van dierlijke producten. Ik ga je tenminste niet proberen over te halen wel vlees te eten en als ik je tegen kom ga ik je geen eten geven met daarom dierlijke producten verstopt. ;)

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dit stukje. Gaat het nu over het onderwerp of over hoe ik mijn standpunt moet verwoorden? Je gaat er namelijk niet echt inhoudelijk op in.
Wat ik dus onacceptabel vind is dat er tal van alternatieven zijn die worden genegeerd door (inderdaad) het grootste deel van de wereldbevolking (uitgezonderd stammen waarbij vlees een essentieel onderdeel is om te overleven). Dat iets algemeen geaccepteerd wordt maakt het natuurlijk niet goed dat we dagelijks dieren vermoorden - en dat liefst nog terwijl we verkondigen dat we van dieren houden :) En daarom hoop ik dat anderen dat op een gegeven moment ook gaan inzien.

Citaat:
[...]
Het gaat dus om de extreme wil dezelfde ideeën bij anderen op te dringen.
Waarom heb jij het idee dat jouw normen en waarden zoveel beter zijn dan de normen en waarden van de mensen om je heen? Jij waardeert een dierenleven blijkbaar meer dan de gemiddelde mens, maar waarom zou dat jou een beter persoon maken? Waarom denk je dat jij het recht hebt om jouw normen en waarden aan anderen op te leggen?

Nou, zo gek is het toch niet dat ik mijn normen en waarden beter vind dan iemand met andere normen en waarden. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen "Ik zou best wel geen racist willen zijn maar ik haat bepaalde mensen nu eenmaal, daar kan ik niks aan doen" :') Dat kan ik niet echt uitleggen, als ik andere normen en waarden beter vond dan de mijne hing ik die wel aan... Denk dat dat voor iedereen geldt :=
Verder heb ik niet het idee dat ik iemand iets opleg. Volgens mij zitten we in een discussie en in de regel is het doel van een discussie elkaar proberen te overtuigen... Dat dat meestal niet gebeurt is prima, maar het zou een saaie boel zijn als iedereen 1x zijn mening kwam geven en dat we daarna weg waren :)
Maar goed, ik snap dat je dat idee hebt, dat veganisten een ander iets willen opleggen. Het punt is echter dat je anderen dingen ziet doen (of weet dat zij dingen doen) die 100% tegen jouw principes in gaan, die absoluut niet stroken met wat jij ethisch vindt. Denk aan iemand die kinderen mishandelt, als extreem voorbeeld. Als die persoon zou zeggen "Ja hoor eens, dat jij nou geen kinderen mishandelt is tot daaraan toe en dat respecteer ik, maar ik snap niet dat je mij niet wilt respecteren omdat ik wél kinderen mishandel". Dat klopt toch van geen kanten? Waarschijnlijk is dit niet hoe jij het ziet, maar mensen die veganist zijn vanwege het dierenleed doen dit mogelijk wel. Respect opbrengen voor iets wat jij vreselijk vindt en voor de rest van je leven hebt afgezworen is op zijn zachtst gezegd een uitdaging :)

Ik heb deze ooit al eens gepost en is voor sommigen misschien interessant om te zien als je wel eens één van de uitspraken doet die ze in het begin:
(Geen enge filmpjes trouwens :) )

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:20

Daarnet was ik mijn twee varkentjes aan het voeren, hun bedje op maken en lekker te vertroetelen. Ik gaf ze nog een aai over hun bol en wensde ze een goede nacht. Toen schoten er opeens aan aantal reacties uit dit topic door mijn hoofd: 'Ik ben echt wel een dierenvriend, maar toch eet ik vlees'. Deze varkentjes en andere dieren zijn mijn vrienden en mijn vrienden eet ik niet. Kan me niet voorstellen dat je je diertjes met liefde doodmaakt, in stukjes snijdt en vervolgens op peuzelt. Toch iets eigenaardigs aan de mensheid die beweren dat ze dan toch veel van hun beestjes houden. Raar :o

Veganisten en vegetariërs of hoe je mensen ook wilt noemen die dieren als gelijken zien, zou je niet zo uit moeten lachen of belachelijk maken, maar juist inspireren en met een andere blik naar de wereld laten leren kijken. Toch hartstikke mooi dat je geen levende wezens hun levens beëindigt omdat wij een stukje vlees zo lekker vinden.

Ach. Ooit hoop ik dat jullie eens anders gaan denken. Zou je sieren, echt!

Sunrise_

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:26

Ik snap wat en hoe je het bedoelt, maar juist dat 'inspireren' en 'zou je sieren' zorgt bij mij juist voor een stukje weerstand. Ik eet bewust weinig vlees en wat ik eet heeft een goed leven gehad. Dat is voor mij goed genoeg, ik vind het niet nodig om geinspireerd te raken en dat het mij zou sieren...mwah daar verschillen we over van mening.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:29

Jaimyliefje schreef:
Carnisten zijn juist degenen die geweld gebruiken, tegen andere diersoorten welteverstaan.

Carnisten, heb je die term zélf verzonnen, om je dood te lachen _O- .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:41

idem Sunrise. Ik haak ook direct af bij zo'n bericht.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:50

xMercury schreef:

Ach. Ik heb nog weinig gezegd in dit topic en dat wilde ik maar zo houden. Interessant om de visies van beide kanten te lezen, en wat dat betreft is mijn persoonlijke mening niet relevant. Maar deze opmerking schiet mij in het verkeerde keelgat. Hieruit spreekt zó'n ongelooflijk gevoel van superioriteit dat ik er misselijker van word dan van het feit dat mensen vlees eten. Ga maar weer mooi met twee voetjes op de grond staan.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:00

Kuggur schreef:
Jaimyliefje schreef:
Carnisten zijn juist degenen die geweld gebruiken, tegen andere diersoorten welteverstaan.

Kuggur komt ook weer even het topic binnen hoor. Goede toevoeging! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:05

269_life schreef:
Kuggur schreef:

Kuggur komt ook weer even het topic binnen hoor. Goede toevoeging! *\o/*

En je wil zeggen dat jouw post wel van toegevoegde waarde is...?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:29

Och, het ligt wel in de lijn van de manier waarop 269 de rest van de wereld zijn zienswijze wil opdringen. Geldt dus ook voor wat wel en niet relevant is in dit topic :D .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:35

Maar om even wat uitgebreider uit te leggen wat ik van die absurde term "carnist" vindt;

Veganist is wat veganisten zichzelf noemen, een duidelijke term die de lading dekt, ik weet dan dat is iemand die geen dierlijke producten wil consumeren, iha vanwege prinipiële redenen.

Een carnist is echter een term die slechts door (extremistische zie je, hoe on-topic) veganisten is bedacht voor niet-veganisten om een denkbeeldige polarisatie te creëren, een soort veganist versus carnist situatie te scheppen. Alsof mensen die vlees eten dit doen omdat ze tegen "niet vlees eten" of "niet-vleeseters " zijn.....

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:47

Ik ben echt niet vies van een goede discussie over normen, waarden, wensen etc. Maar op het moment dat alle argumenten van de ene kant onder de mat geschoven worden als 'dat is niet waar of ik weet het beter' dan is er niet zo veel te discussieren, en is er dus ook geen mogelijkheid om een stap dichterbij te komen.
Dan is het dus ook geen discussie meer, maar een debat.

Als er dan ook nog vlees eten vergelijkt gaat worden met dingen die volkomen illegaal zijn als 'ja maar dan zou je dat ook goed moeten vinden' dan gaat het helemaal nergens meer over.

Margratea, die video kende ik, heb er al eens vaker een paar van haar bekeken, wat mij bij voorbeeld opvalt is dat ze dus ook tegen paardrijden is, maar we zitten hier op een paardenforum waar de meesten toch rijden. Die wordt er dan niet 'uitgelicht' want het is beter om naar de niet-vegans te wijzen met wat ze allemaal 'verkeerd doen'.

Dat ze daarnaast een hond had die ze op een vegan dieet heeft gezet omdat dat 'beter voor hem' was.. gaat er bij mij ook niet in, dat doe je dus niet voor de hond, maar voor jezelf.. en zodra je iets met dieren doet voor jezelf en niet voor het dier, is het niet vegan meer, toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 05:44

xMercury schreef:
Veganisten en vegetariërs of hoe je mensen ook wilt noemen die dieren als gelijken zien, zou je niet zo uit moeten lachen of belachelijk maken, maar juist inspireren en met een andere blik naar de wereld laten leren kijken. Toch hartstikke mooi dat je geen levende wezens hun levens beëindigt omdat wij een stukje vlees zo lekker vinden.

Zo dan... Dit vind ik echt ver erover. Ik moet mij laten inspireren door mensen die mijn leefstijl afkeuren en mij belachelijk maken?
Het zou mij 'sieren' als ik net zo ga denken als jij?

Echt, dit zijn uitspraken waar volgens mij het topic om gestart is. Wie ben jij om anderen jou zogenaamde superieure leefstijl op te dringen? Want uit deze gehele post blijkt dat je dat zo ziet...

Ik word er gewoon misselijk van en krijg alleen maar de neiging om wat biefstukjes extra te eten :\

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 05:46

Blue_Eyes schreef:
xMercury schreef:

Ach. Ik heb nog weinig gezegd in dit topic en dat wilde ik maar zo houden. Interessant om de visies van beide kanten te lezen, en wat dat betreft is mijn persoonlijke mening niet relevant. Maar deze opmerking schiet mij in het verkeerde keelgat. Hieruit spreekt zó'n ongelooflijk gevoel van superioriteit dat ik er misselijker van word dan van het feit dat mensen vlees eten. Ga maar weer mooi met twee voetjes op de grond staan.

De boodschap ligt bij de ontvanger hè ;) Kijk maar eens in de spiegel, daar word je een stuk wijzer van dan in plaats van meteen zo hatelijk te reageren. :(:)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 05:49

verootjoo schreef:
xMercury schreef:

Zo dan... Dit vind ik echt ver erover. Ik moet mij laten inspireren door mensen die mijn leefstijl afkeuren en mij belachelijk maken?

Echt, dit zijn uitspraken waar volgens mij het topic om gestart is. Wie ben jij om anderen jou zogenaamde superieure leefstijl op te dringen? Want uit deze gehele post blijkt dat je dat zo ziet...

Ik word er gewoon misselijk van en krijg alleen maar de neiging om wat biefstukjes extra te eten :\

:') Zo grappig dat jullie er meteen ontzettend fel op in komen haken, terwijl mijn intentie helemaal niet zo was. Daarnaast vind ik het erg typerend dat er meteen over 'superieur' word gesproken. Dat is een sticker die je zélf plakt.

Nogmaals, ik zou eerst eens goed naar jezelf gaan kijken als je zo snel oordeelt. Vooral met zo'n kinderachtige 'nog meer biefstukjes eten', way to go!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 06:11

Magrathea schreef:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dit stukje. Gaat het nu over het onderwerp of over hoe ik mijn standpunt moet verwoorden? Je gaat er namelijk niet echt inhoudelijk op in.
Wat ik dus onacceptabel vind is dat er tal van alternatieven zijn die worden genegeerd door (inderdaad) het grootste deel van de wereldbevolking (uitgezonderd stammen waarbij vlees een essentieel onderdeel is om te overleven). Dat iets algemeen geaccepteerd wordt maakt het natuurlijk niet goed dat we dagelijks dieren vermoorden - en dat liefst nog terwijl we verkondigen dat we van dieren houden :) En daarom hoop ik dat anderen dat op een gegeven moment ook gaan inzien.

Wat ik bedoelde met dat stukje is dat jij spreekt dat iets onacceptabel is alsof dat algemeen aanvaard is. Het is echter slechts jouw mening en het merendeel van de mensen is het daar niet mee eens.

Hetzelfde nu met "ik hoop dat anderen dat op een gegeven moment ook gaan inzien". Daarmee geef je impliciet aan dat jouw "inzicht" de juiste is en dat anderen daar op een gegeven moment ook achter zullen komen. Dat komt op mij erg arrogant over (je voelt je superieur omdat jij dat inzicht al hebt terwijl anderen nog niet "zo ver" zijn).

Volgens mij ga ik er trouwens wel inhoudelijk op in. Jij zegt dat het onacceptabel is, ik geef aan dat het volgens de algemene normen en waarden wel acceptabel is met als bewijs dat het merendeel van de wereldbevolking vlees eet. Ik beweer dus het tegenovergestelde van wat jij zegt en onderbouw het met bewijs.

Magrathea schreef:
Nou, zo gek is het toch niet dat ik mijn normen en waarden beter vind dan iemand met andere normen en waarden.

De normen en waarden in Nederland verschillen van andere Europese landen, en zijn totaal anders dan in andere continenten. Ik woon momenteel in Thailand en vind mijn eigen normen en waarden, gebaseerd op mijn Nederlandse opvoeding, niet perse beter dan de lokale normen en waarden hier. Ze zijn anders, maar niet perse beter of slechter.

Zo zijn er veganisten die geen vlees eten, en ik eet wel vlees. We hebben dus duidelijk verschillende normen en waarden op dat gebied. Ik vind mijn normen en waarden (je mag vlees eten) niet beter dan hun normen en waarden (je mag geen vlees eten). Ik vind mijn normen en waarden ook niet slechter. Het zijn gewoon verschillende normen en waarden.

Magrathea schreef:
Verder heb ik niet het idee dat ik iemand iets opleg.

De discussie is over extremisten en extremisten leggen anderen iets op want anders zijn het geen extremisten. Vandaar dat ik die vragen stelde, dat was niet aan alleen jou persoonlijk gericht want ik weet niet of jij anderen wat oplegt (ik ken je namelijk niet). Mocht je niemand wat opleggen dan hebben die vragen dus geen betrekken op jou.

Magrathea schreef:
Maar goed, ik snap dat je dat idee hebt, dat veganisten een ander iets willen opleggen.

Nope, zie hierboven.

De vergelijkingen die je maakt ga ik verder maar niet op in want die zijn, in mijn ogen, allemaal een beetje scheef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 06:23

8nnemiek schreef:
Die mensengroepen hierboven is leuk verzonnen, maar grote onzin in mijn ogen. In Nederland in ieder geval.
(...) Maar nooit iemand gezien die erover spreekt alsof ie zichzelf beter voelt dan anderen, of anorexia of wat dan ook voor stoornis hebben..

Deze kwam van pagina 19 maar ik wilde hem toch weer even naar boven halen naar aanleiding van het volgende:

Blue_Eyes schreef:
Maar deze opmerking schiet mij in het verkeerde keelgat. Hieruit spreekt zó'n ongelooflijk gevoel van superioriteit dat ik er misselijker van word dan van het feit dat mensen vlees eten. Ga maar weer mooi met twee voetjes op de grond staan.

En:

verootjoo schreef:

Is het nog steeds zulke grote onzin, want type 1 bevestig je zelf, type 2 is al onderbouwt door "brainless" met wetenschappelijk onderzoek, type 3 wordt hierboven bevestigd, en type 4 is een extremistische veganistenorganisatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 06:34

Drifter schreef:
Ik ben echt niet vies van een goede discussie over normen, waarden, wensen etc. Maar op het moment dat alle argumenten van de ene kant onder de mat geschoven worden als 'dat is niet waar of ik weet het beter' dan is er niet zo veel te discussieren, en is er dus ook geen mogelijkheid om een stap dichterbij te komen.
Dan is het dus ook geen discussie meer, maar een debat.

Daar ben ik het met je eens. _/-\o_
Wat mij betreft is een discussie pas interessant als beide partijen bereid zijn om af te stappen van hun vooringenomen overtuiging. Vandaar dat een discussie met een extreme veganist over vlees eten niet erg interessant is, want hoeveel bewijs je ook hebt ze zullen nooit een stap terug doen. Het is een soort van geloof geworden waar ze de wijsheid in pacht hebben.

Drifter schreef:
Margratea, die video kende ik, heb er al eens vaker een paar van haar bekeken, wat mij bij voorbeeld opvalt is dat ze dus ook tegen paardrijden is, maar we zitten hier op een paardenforum waar de meesten toch rijden. Die wordt er dan niet 'uitgelicht' want het is beter om naar de niet-vegans te wijzen met wat ze allemaal 'verkeerd doen'.

Scherp!
Daar zat ik zelf ook over na te denken. Hoe kan je bijna alles dierenleed noemen en op een paardenforum zitten? Paarden worden ook gevangen gehouden en het is niet bepaald "natuurlijk" voor een paard om een mens rond te dragen op de rug. Ik denk dat een paard liever de hele dag in de vrije natuur is dan met een zadel op de rug rondjes in een bak te moeten rijden; dat zou paardrijden dan ook dierenleed maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 07:48

xMercury schreef:
verootjoo schreef:

:') Zo grappig dat jullie er meteen ontzettend fel op in komen haken, terwijl mijn intentie helemaal niet zo was. Daarnaast vind ik het erg typerend dat er meteen over 'superieur' word gesproken. Dat is een sticker die je zélf plakt.

Nogmaals, ik zou eerst eens goed naar jezelf gaan kijken als je zo snel oordeelt. Vooral met zo'n kinderachtige 'nog meer biefstukjes eten', way to go!

Wordt het nog mooier; moet ik nog naar mezelf gaan kijken ook. Ik heb dezelfde boodschap; lees je post nog eens en kijk hoe hij blijkbaar over komt als meerdere menen er hetzelfde uithalen ;)

Jij weet helemaal niet hoe ik naar mijzelf kijk. Ik heb naar mijzelf gekeken en kan mijn leefstijl prima verantwoorden naar mij zelf. Meer verantwoording ben ik ook niet schuldig naar wie dan ook. Ik wens dan ook absoluut niet dat iemand zich mijn leefstijl op komt dringen zoals in deze postst.
Ik vind het erg interessant waarom mensen er voor kiezen, en helemaal prima. Heb ik respect voor, heb ook vega's in mijn vriendenkring. Maar niet dat mensen mij gaan vertellen dat ik dat ook moet doen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 07:51

Goed punt, Verootje. Het was niet mijn bedoeling om iemand te vertellen wat hij of zij moet doen. Ik wilde alleen mijn gevoelenskwestie delen, niet superieur over komen haha. Ik weet inderdaad niet hoe of wie jij bent, maar dat geldt dan ook voor jou hè.. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:03

O jee, een veganist heeft een nieuw woord gecreëerd, hoe extreem!
En omg, een veganist hoopt dat er meer mensen veganist worden, ongelofelijk hoe superieur die zich voelt en haar mening opdringt!

:')
Kom op mensen, de discussie gaat al pagina's lang nergens meer over, maar nu wordt het wel heel erg :')

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:21

Ik heb hier en daar wat mee gelezen. Een vriendin van vroeger is veganistisch en een andere vriendin is alweer een jaar of 15 vegetarier, helemaal prima. Als ze een keer komen eten zal ik daar echt rekening mee houden maar een klasgenoot die zijn mening opdringt en geen respect heeft dat ik soms vlees eet heb ik geen respect voor.

Hij wil namelijk met het wokken met de klas niet mee omdat hij dan tussen vlees/vis eters zit, al wij hem mee willen hebben mogen we geen vlees eten en het liefst ook geen vis! Sorry maar dat schiet mij in het verkeerde keelgat. Het mooie is dat hij in de kantine op school tussen nog meer vlees/vis eters zit en daar hoor ik niet van :x

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:58

xMercury schreef:

Ik ben al waar ik wezen moet.
En velen met mij zijn al waar ze wezen moeten.

Dat jij met een groepje vinden dat dat niet zo is.....hmmmm....dat zal mij worst wezen. :+

Respect ontbreekt bij velen vegatielen, jammer voor hun goede doel.

Maar dit topic is gestart vanwege de uitwas die veganist wordt genoemd, wonder why....?