Dan eten we gewoon wat we nodig hebben, vlees.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oomens schreef:Hoe is dat beëindigen dan per se leed? Als de weg ernaartoe geen leed is (want netjes gebeurt), en het slachten zelf snel en zo pijnloos mogelijk is (dus minimaal leed), waar komt dan volgens jou het leed kijken? Niet bij het onvrijwillig beëindigde leven, want dat is nu juist net... beëindigd.
Uiteraard is er in het proces van het slachten heel wat dat verbeterd zou kunnen worden, maar geslacht worden op zichzelf hoeft geen leed te zijn.
Er is volgens mij zelfs een bokker die zijn varkens heeft geleerd om netjes te gaan zitten voor een beloning voordat ze (thuis) een pin door de hersenen krijgen. Geen stress (bekend terrein, bekende handeling, beloning), geen pijn (want op slag dood), geen leed, lijkt mij.
Nogmaals, er zijn zeker misstanden in de vleesindustrie, maar het slachten op zich, hoezeer je er ook tegen kunt zijn, staat niet per definitie gelijk aan leed.
enzino schreef:Onacceptabel in jouw ogen, acceptabel in de ogen van het overgrote deel van de wereldbevolking.
Dat wil zeggen, mensen vinden het acceptabel om vlees te eten en daarvoor moeten dieren sterven. Het is niet dat ze dieren doden voor hun plezier (behalve misschien jagers die plezier halen uit het doden zelf).
Dan zegt 269 het netter:
[...]
Dat mag jij vinden, en zolang je binnen de kaders van de wet blijft zal ik je zelfs "steunen" om geen vlees te eten of gebruik te maken van dierlijke producten. Ik ga je tenminste niet proberen over te halen wel vlees te eten en als ik je tegen kom ga ik je geen eten geven met daarom dierlijke producten verstopt.
Citaat:[...]
Het gaat dus om de extreme wil dezelfde ideeën bij anderen op te dringen.
Waarom heb jij het idee dat jouw normen en waarden zoveel beter zijn dan de normen en waarden van de mensen om je heen? Jij waardeert een dierenleven blijkbaar meer dan de gemiddelde mens, maar waarom zou dat jou een beter persoon maken? Waarom denk je dat jij het recht hebt om jouw normen en waarden aan anderen op te leggen?
xMercury schreef:Ach. Ooit hoop ik dat jullie eens anders gaan denken. Zou je sieren, echt!
xMercury schreef:Veganisten en vegetariërs of hoe je mensen ook wilt noemen die dieren als gelijken zien, zou je niet zo uit moeten lachen of belachelijk maken, maar juist inspireren en met een andere blik naar de wereld laten leren kijken. Toch hartstikke mooi dat je geen levende wezens hun levens beëindigt omdat wij een stukje vlees zo lekker vinden.
Ach. Ooit hoop ik dat jullie eens anders gaan denken. Zou je sieren, echt!
Blue_Eyes schreef:xMercury schreef:Ach. Ooit hoop ik dat jullie eens anders gaan denken. Zou je sieren, echt!
Ach. Ik heb nog weinig gezegd in dit topic en dat wilde ik maar zo houden. Interessant om de visies van beide kanten te lezen, en wat dat betreft is mijn persoonlijke mening niet relevant. Maar deze opmerking schiet mij in het verkeerde keelgat. Hieruit spreekt zó'n ongelooflijk gevoel van superioriteit dat ik er misselijker van word dan van het feit dat mensen vlees eten. Ga maar weer mooi met twee voetjes op de grond staan.
verootjoo schreef:xMercury schreef:Veganisten en vegetariërs of hoe je mensen ook wilt noemen die dieren als gelijken zien, zou je niet zo uit moeten lachen of belachelijk maken, maar juist inspireren en met een andere blik naar de wereld laten leren kijken. Toch hartstikke mooi dat je geen levende wezens hun levens beëindigt omdat wij een stukje vlees zo lekker vinden.
Ach. Ooit hoop ik dat jullie eens anders gaan denken. Zou je sieren, echt!
Zo dan... Dit vind ik echt ver erover. Ik moet mij laten inspireren door mensen die mijn leefstijl afkeuren en mij belachelijk maken?
Het zou mij 'sieren' als ik net zo ga denken als jij?
Echt, dit zijn uitspraken waar volgens mij het topic om gestart is. Wie ben jij om anderen jou zogenaamde superieure leefstijl op te dringen? Want uit deze gehele post blijkt dat je dat zo ziet...
Ik word er gewoon misselijk van en krijg alleen maar de neiging om wat biefstukjes extra te eten
Magrathea schreef:Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dit stukje. Gaat het nu over het onderwerp of over hoe ik mijn standpunt moet verwoorden? Je gaat er namelijk niet echt inhoudelijk op in.
Wat ik dus onacceptabel vind is dat er tal van alternatieven zijn die worden genegeerd door (inderdaad) het grootste deel van de wereldbevolking (uitgezonderd stammen waarbij vlees een essentieel onderdeel is om te overleven). Dat iets algemeen geaccepteerd wordt maakt het natuurlijk niet goed dat we dagelijks dieren vermoorden - en dat liefst nog terwijl we verkondigen dat we van dieren houdenEn daarom hoop ik dat anderen dat op een gegeven moment ook gaan inzien.
Magrathea schreef:Nou, zo gek is het toch niet dat ik mijn normen en waarden beter vind dan iemand met andere normen en waarden.
Magrathea schreef:Verder heb ik niet het idee dat ik iemand iets opleg.
Magrathea schreef:Maar goed, ik snap dat je dat idee hebt, dat veganisten een ander iets willen opleggen.
8nnemiek schreef:Die mensengroepen hierboven is leuk verzonnen, maar grote onzin in mijn ogen. In Nederland in ieder geval.
(...) Maar nooit iemand gezien die erover spreekt alsof ie zichzelf beter voelt dan anderen, of anorexia of wat dan ook voor stoornis hebben..
Blue_Eyes schreef:Maar deze opmerking schiet mij in het verkeerde keelgat. Hieruit spreekt zó'n ongelooflijk gevoel van superioriteit dat ik er misselijker van word dan van het feit dat mensen vlees eten. Ga maar weer mooi met twee voetjes op de grond staan.
verootjoo schreef:Zo dan... Dit vind ik echt ver erover. Ik moet mij laten inspireren door mensen die mijn leefstijl afkeuren en mij belachelijk maken?
Echt, dit zijn uitspraken waar volgens mij het topic om gestart is. Wie ben jij om anderen jou zogenaamde superieure leefstijl op te dringen? Want uit deze gehele post blijkt dat je dat zo ziet...
Drifter schreef:Ik ben echt niet vies van een goede discussie over normen, waarden, wensen etc. Maar op het moment dat alle argumenten van de ene kant onder de mat geschoven worden als 'dat is niet waar of ik weet het beter' dan is er niet zo veel te discussieren, en is er dus ook geen mogelijkheid om een stap dichterbij te komen.
Dan is het dus ook geen discussie meer, maar een debat.
Drifter schreef:Margratea, die video kende ik, heb er al eens vaker een paar van haar bekeken, wat mij bij voorbeeld opvalt is dat ze dus ook tegen paardrijden is, maar we zitten hier op een paardenforum waar de meesten toch rijden. Die wordt er dan niet 'uitgelicht' want het is beter om naar de niet-vegans te wijzen met wat ze allemaal 'verkeerd doen'.
xMercury schreef:verootjoo schreef:
Zo dan... Dit vind ik echt ver erover. Ik moet mij laten inspireren door mensen die mijn leefstijl afkeuren en mij belachelijk maken?
Ik word er gewoon misselijk van en krijg alleen maar de neiging om wat biefstukjes extra te etenZo grappig dat jullie er meteen ontzettend fel op in komen haken, terwijl mijn intentie helemaal niet zo was. Daarnaast vind ik het erg typerend dat er meteen over 'superieur' word gesproken. Dat is een sticker die je zélf plakt.
Nogmaals, ik zou eerst eens goed naar jezelf gaan kijken als je zo snel oordeelt. Vooral met zo'n kinderachtige 'nog meer biefstukjes eten', way to go!
xMercury schreef:Zo grappig dat jullie er meteen ontzettend fel op in komen haken, terwijl mijn intentie helemaal niet zo was. Daarnaast vind ik het erg typerend dat er meteen over 'superieur' word gesproken. Dat is een sticker die je zélf plakt.
Nogmaals, ik zou eerst eens goed naar jezelf gaan kijken als je zo snel oordeelt. Vooral met zo'n kinderachtige 'nog meer biefstukjes eten', way to go!