Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:48

Als je al zo heftig reageert op de intake, is EMDR dan wel verstandig? Je moet daar namelijk wel redelijk stabiel in je emoties voor zijn.
Het werd mij ook aangeraden om bij twijfel ook een nachtje intern te verblijven wanneer de emoties zo heftig zouden zijn. Bij mij was dat uiteindelijk niet nodig, maar mensen kunnen echt een gevaar voor zichzelf worden wanneer de controle over emoties weg is.
Als je echt zo reageert, lijkt me dat je er niet klaar voor bent. Neem morgen anders even contact op met je EMDR therapeut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:50

Cayenne schreef:
Als je al zo heftig reageert op de intake, is EMDR dan wel verstandig? Je moet daar namelijk wel redelijk stabiel in je emoties voor zijn. Het werd mij ook aangeraden om bij twijfel ook een nachtje intern te verblijven wanneer de emoties zo heftig zouden zijn.

Nou ik moet zeggen dat ik hier ook wel een beetje van schrik hoor. Ik had niet verwacht dat het zo heftig zou zijn. Ik ga sowieso mijn therapeut mailen hierover.

MachoPablo

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:00

Ff een dipje, gisteren iets doms gedaan zeg ik liever niet openbaar
Vandaag bedrijfs uitje. En op einde werd me echt teveel. Ik probeer er zo bij te horen en vrolijk te doen maar het lukt me niet echt meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:07

Oxazepam helpt mij echt op zulke momenten. Wel opletten dat je erna minimaal 8 u kan slapen. Helaas voor mij vanavond geen optie dus. Ben trillerig, huilerig en intern zo'n onheilspellend gevoel. Ook door slaaptekort, vannacht 3 u gemaakt en toen was het op met slapen. Ik ben zo ongelofelijk uitgeput.... Bah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:29

Zo ik heb net eindelijk mijn huilbui gehad. Deze was zo intens, verdriet van maanden gutste er door mijn ogen naar buiten. De huilbui is nog nooit zo lang dn heftig geweest, maar ik kon alleen maar denken 'hehe eindelijk!!!'
Dus nu voel ik me weer rustig, lichter en het rotgevoel is weg.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 04:40

Fijn dat het eruit is. Toch zou ik morgen zeker nog even contact opnemen met je EMDR therapeute, want een echte EMDR sessie is nog veel en veel heftiger.

Wat betreft 8 uur slapen op oxazepam, ik heb er nog nooit langer dan 3 uur op geslapen :P
Ik weet ook niet of het wel handig is om oxazepam te nemen na een EMDR behandeling, want het gaat er juist om dat je die emoties in je hersenen goed en heel bewust verwerkt. Met oxazepam zwak je de boel juist weer af en dan lijkt me dat een EMDR behandeling dan een verminderd effect heeft.

MachoPablo :(:) Wat vervelend dat het zo stroef gaat. Heb je binnenkort weer therapie? Helpt het om van je af te schrijven?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:46

Noppe in nieuwe jaar pas,

Meestal zodra ik buitenrit maakt of iets ken redelijk me hoofd legen, maar laat ik net niet alleen na buiten durven en daardoor niet rijdt merk ook gelijk na 3 dagen niet gereden het een stuk slechter gaat

.over huilbuien ken ik niet mee praten heb al 2 jaar niet gehuild denk ik

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:21

Ik kon ook nooit huilen, de laatste paar jaar breekt het alleen steeds vaker door en nu jank ik om echt alles, tot reclames van zielige mensjes en dieren aan toe :+
Vind het niet erg, weet dat het er uit moet maar liever niet in het openbaar.

Als ik me voel bevriezen pak ik een kussen en ga ik liggen. Meestal is dat genoeg, soms ontplof ik. Medicatie heb ik er nooit voor overwogen eigenlijk.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:36

Heeft er hier iemand ervaring met EMDR met handsignalen?
Mijn vorige EMDR behandelingen werden met koptelefoon gedaan en dat vond ik heerlijk rustgevend (het klonk als zo'n oude oma-staartklok <3 ). Maar mijn nieuwe therapeute doet het met handgebaren en ik heb geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen. Is het een soort hypnose? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:37

Nee gewoon een vinger volgen met je ogen.
Niets meer niets minder.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:40

Dat klinkt niet zo spannend inderdaad :+
Volgens mij doen ze met de koptelefoon niet zo vaak meer, maar dat vond ik juist ideaal. Ik kon iedere keer niet wachten tot ik dat ding weer op mocht.
Alleen associeer ik iedere staartklok nog met EMDR :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:14

Hahahaha :')

Ik zit er ook over te denken om misschien eens een 1 malige onderhouds sessie te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:06

Dit is wel een informatief filmpje over EMDR: https://www.youtube.com/watch?v=FubVAveULcU

Zo, na gisteren gaat het vandaag stukken beter. Ik ben zooooo opgelucht. Ik ben wel helemaal kapot, niet alleen van het huilen zelf, mar mijn lijf kreeg zoveel somatische klachten doordat de emoties werden onderdrukt, dat mijn lijf daar ook van moet herstellen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:16

Fijn dat je je beter voelt, Joolien!

Echt bizar, een vriendin van mij kampt momenteel met een burnout en is ook nog eens ontslagen. Ik wist niet eens dat het kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:23

Ja heftig is dat, maar echt ontslagen of contract niet verlengt?

Ja ik ben nog wel aardig moe, maar dat is niet zo gek.

Wel grappig, normaal ben ik wel van het shoppen, nieuw shirtje hier, nieuwe broek daar. Maar de laatste maanden vond ik niks mooi of leuk. Maar vandaag 'even' de stad in, damn, ik heb geloof ik nog nooit zoveel kleding gepast op 1 dag _O- Ik vond weer kleding leuk, had weer plezier in winkelen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:29

Volgens mij contract niet verlengd.

Joolien, slik je eigenlijk nog medicatie? Ik kan me herinneren dat je vorig jaar spontaan bent gestopt?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:16

Haha Joolien, heerlijk!! Dat doet een mens goed :D.

@ Cayenne, heb hetzelfde meegemaakt. Het mag inderdaad.

Ik las net mijn nieuwe zorgpolis en er is iets gewijzigd mbt traumabehandeling. In 2016 vanuit de aanvullende verzekeringen 100% vergoed, in 2017 niets vergoed! Ik zit bij de Ohra.

Ik weet niet of EMDR-therapie onder traumabehandeling valt, dus wil even als tip geven om je nieuwe polis na te kijken.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:29

Ik zit er even doorheen, omdat ik naar Finland ben gegaan ben ik van de wachtlijst afgehaald en moet ik weer overnieuw beginnen. Dus met een beetje geluk heb ik over 2 jaar hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:31

Ah ok Cayenne, dan is het enigszins te 'begrijpen', al is het niet leuk. Maar het mag wel helaas.

Ik ben 2 jaar geleden toen plots gestopt, achteraf uiteraard geen goed idee :+ Maar ik zit nu inmiddels 10 maanden aan de ad. En nee, nu ga ik niet plots stoppen hoor :+

Laetitia, bedoelen ze niet traumabehandeling lichamelijk zeg maar? Of staat er specifiek GGZ bij? Ik ga ook nog eens goed mijn zirgverzekering raadplegen, wil optimaal gedekt zijn voor de kosten.

Pfff ik kan er maar niet over uit hoeveel de aderlating van woensdag mij gebracht heeft. Gisteren was ik kapot, maar dat wist ik. Vandaag nog een beetje duf, maar ik ben zo blij dat mijn somatische klachten als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Ik heb letterlijk weer meer lucht, mn stoelgang is weer normaal, ik kan weer gewoon eten, ik ben niet zo moe meer.

Interessant dingetje trouwens wat mijn psych zei woensdag, ik vertelde dat ik zoveel slaap. Ze zegt dat het niet zozeer te maken hoeft te hebben met vermoeidheid, maar h et kan ook een copingstrategie zijn, door maar te gaan slapen, hoef je alle lasten etc niet te dragen. Dat vond ik erg interessant en logisch klinken. Vandaag kon ik lekker wakker worden om 9 uur :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:31

geerte schreef:
Ik zit er even doorheen, omdat ik naar Finland ben gegaan ben ik van de wachtlijst afgehaald en moet ik weer overnieuw beginnen. Dus met een beetje geluk heb ik over 2 jaar hulp.

2 jaar? Waar? In NL of in Finland?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:35

In Nederland, ik stond al 1,5 jaar op de wachtlijst en ben er nu dus vanaf gehaald. Dus ik weet even niet zo goed wat ik nu moet. Ik ga maandag proberen mijn huisarts te bellen want vandaag ben ik er een beetje klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:37

geerte schreef:
In Nederland, ik stond al 1,5 jaar op de wachtlijst en ben er nu dus vanaf gehaald. Dus ik weet even niet zo goed wat ik nu moet. Ik ga maandag proberen mijn huisarts te bellen want vandaag ben ik er een beetje klaar mee.

Waar woon je nu dan? 1,5 jaar op de wachtlijst is niet normaal hoor. Hier ben je bij de reguliere zorg met 2 maandden aan de beurt. Of heb je hele specifieke hulp nodig?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:38

Ik doe op dit moment mijn minor in Finland maar woon normaal in Utrecht. Ik heb geen speciale zorg nodig maar het is schijnbaar niet zo erg. Ik had voordat ik weg ging nog gevraagd of het goed zou komen en ze zouden wat regelen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:39

Joolien schreef:
geerte schreef:

Waar woon je nu dan? 1,5 jaar op de wachtlijst is niet normaal hoor. Hier ben je bij de reguliere zorg met 2 maandden aan de beurt. Of heb je hele specifieke hulp nodig?

Ik was ook binnen een maand aan de beurt beide keren (psychiater was eens van de aardbodem verdwenen). Misschien kan je tot je daar aan de beurt bent ergens anders aanschuiven? :(:)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:57

Volgens mij gaat het om psychische traumaverwerking. Er stond i.i.g. een icoontje bij van iemand die in een therapiestoel lag :=

Geerke, heb je een restitutieverzekering? Als je die hebt, kan je namelijk bij alle zorginstellingen terecht.
Je hoeft dan niet persé naar de lokale GGZ-instelling. Hier was er ook een lange wachtlijst, nog bij een andere instelling ook.
Ik heb toen gezocht en gezocht en ben uiteindelijk bij een maatschap terecht gekomen van psychiaters, psychologen en ggz-verpleegkundigen. Had binnen een week een intake, en na nog een week had ik al hulp van het team. Ondanks dat ze particulier zijn, wordt alles vergoed :j