Boos & teleurgesteld... maar weer op de goede weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Boos, teleurgesteld... ruim 35 kilo zwaarder! (prikpil)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:00

Ja, of 1x per week, maar het is zo verleidelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:13

KoudbloedKim schreef:
Allerlei onderzoeken, maar er is nooit wat uitgekomen.
Op een gegeven moment ben je uitbehandeld.

Binnen de reguliere geneeskunde ben je op een bepaald moment inderdaad uitbehandeld. Zij hebben een benaderingswijze die vooral gericht is op enkelvoudige en meestal accute problemen, en zijn vooral ook gericht op het corrigeren van zo'n probleem.

Dat is een benadering die bij ME (en andere complexe ziekten) niet echt werkt omdat daar het meet-en-regelsysteem zelf ook zo duidelijk ook van slag is, en je normale indicaties niet werken en de normale oplossingen niet het gewenste effect geven.

Maar dat wil niet zeggen dat er niets aan te doen is. Op basis van wat ik bij je lees zijn er buiten de reguliere geneeskunde om nog wel dingen die je kunt doen - waar Hannanas ook op doelt en Janneke2 ook. Dat gaat dus niet om drogist-pilletjes, maar om een multifrontaalaanpak van alle dingen die ontregeld zijn en die wellicht weer iets verbeterd kunnen worden.

Dat je daar nu geen mogelijkheden voor hebt (emotioneel, praktisch, financieel) is heel begrijpelijk en vaar vooral je eigen koers :j Maar ik hoop dat je de optie in je achterhoofd houdt voor als er wel wat ruimte is, want het klinkt alsof er echt nog wel een aantal dingen zijn waar wat winst bij is te behalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:26

Het probleem is dat ik niet weet wáár ik in godsnaam moet beginnen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:56

secricible schreef:
Gevaarlijk als in: nutteloos hoop gevend.
elementaire biologie prima, in de praktijk werkt het dus niet.

Eh, bewijzen graaag...?
Er wordt in de praktijk, met name in Duitsland al zo'n 50 jaar uiterst professioneel gewerkt met microbiotica.
(Wat nogal een verschil is, dit voor alle duidelijkheid, met de flesjes ya^cult in de supermarkt).
Citaat:
faecestransplantatie is juist iets volledig nieuws.

?
Waar zou m het nieuwe dan in zitten? Wat jij aanduidt als een pilletje van de drogisterij (... het is ruimer, maar soit...) komt heus ook uit poep, hoor. Maar is wel keurig in een lab dat voldoet aan HACCPP (of hoe gaan die letters ook al weer) bewerkt en veilig gemaakt.

Citaat:
De complexiteit van onze darmflora is nig lang niet bekend genoeg om in een pilletje gestopt te worden. En natuurlijk gebruiken ze niet de faeces van de buurman, dat lijkt me nogal logisch...

Qua feit kan ik hier met je mee: we weten nog erg weinig.
Qua argumentatie ben ik het radicaal on-eens.
Juist als je weinig weet, kan het zin hebben een ziek mens "lactobacil rhamnosus stam nummer zoveel" te geven en verder 'niets' - dan heb je een soort "ceterus paribus" conditie : alles gelijkhouden, behalve dat ene ding waar je dus naar kijkt.
En al is het dan niet de feces van de buurman, zelfs al wordt zoiemand even streng onderzocht als een bloeddonor: je geeft een ziek mens dan een serie stoffen die je zelf niet overziet (want we weten nog zo weinig) - dan is hoogstens "god zegene de greep".

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:06

Tineke, ik ging ook dagelijks op de weegschaal staan (meerdere keren per dag zelfs) en het wordt dan echt een obsessie. Ik heb er toen voor gekozen om mijn weegschaal bij iemand anders thuis te zetten (ouders) en dan ging ik 1 keer per maand erop staan. Desnoods doe je dat 1 keer per week wanneer je 1 keer per maand te weinig vind, maar het gaf mij zoveel rust! :) Anders maak je jezelf helemaal gek.

Toevallig heb ik er vanochtend ook op gestaan en ik was 400 gram kwijt. Ik verlies juist weer erg veel vocht met dit weer. Geen enkel lijf is hetzelfde en ze reageren allemaal weer anders.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:09

Wanneer er nog een hoop winst te behalen valt met voeding is het onnodig om met pillen en transplantaties te smijten, denk ik. Met de juiste voeding geef je de juiste bacteriën een goede bodem, waardoor de bacteriën die nu allicht problemen veroorzaken weer wat minderen.

En ik weeg ook twee kilo meer, heel normaal met dit weer :j

Het is nu overigens wel belangrijk dat Tineke wat vaker weegt zodat ik inzicht kan krijgen. Ik zie haar natuurlijk niet in persoon dus ik heb data nodig. Een keer per dag is prima. Al gooit dit weer wel roet in het eten :+ Het is namelijk prima mogelijk om af te vallen terwijl je vocht vasthoud en aan komt op de weegschaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:12

Ja, ik ga eerst maar eens afbouwen naar 1x per dag en daarna steeds een stapje verder.

Maar het is niet leuk om 3 kilo zwaar te wegen dan de dag ervoor, terwijl je echt supernetjes hebt gegeten. _O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:19

1 keer per dag in dit stadium OK, maar meerdere keren per dag is natuurlijk onzinnig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:38

phormicola schreef:
Wanneer er nog een hoop winst te behalen valt met voeding is het onnodig om met pillen en transplantaties te smijten, denk ik. Met de juiste voeding geef je de juiste bacteriën een goede bodem, waardoor de bacteriën die nu allicht problemen veroorzaken weer wat minderen.

En ik weeg ook twee kilo meer, heel normaal met dit weer :j

Het is nu overigens wel belangrijk dat Tineke wat vaker weegt zodat ik inzicht kan krijgen. Ik zie haar natuurlijk niet in persoon dus ik heb data nodig. Een keer per dag is prima. Al gooit dit weer wel roet in het eten :+ Het is namelijk prima mogelijk om af te vallen terwijl je vocht vasthoud en aan komt op de weegschaal.

Je hebt gelijk phormicola, dat komt omdat we afdwalen van het onderwerp, namelijk Tineke's gewichtsprobleem ;)
transplantatie wordt gebruikt bij mensen bij wie de darmflora zodanig verstoord is door bijvoorbeeld een bacterie, waardoor gezonde voeding geen zin heeft in dat stadium. Daar is nu natuurlijk geen sprake van en in Tineke's situatie is gezonde voeding de beste basis :)
Ik hou gewoon van theoretische discussies, maar excuses, want die horen niet hier.

Janneke, wellicht een idee om hier een apart topic over te openen als je de discussie interessant vind?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:40

Het is ook reuze interessant, maar inderdaad overbodig voor Tineke :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:43

Gelukkig ben je wat gerustgesteld Tineke, werkt idd zo demotiverend als je zo je best doet en je ziet + op de weegschaal, maar echt, met van dat idioot warme weer houd je zo makkelijk vocht vast, kan echt een aantal kg schelen...
Hopelijk ben je straks als de ergste hitte voorbij is en we weer op wat normalere temperaturen aangeland zijn aangenaam verrast.

Hang in there .

Ik duim ook flink dat je straks qua energie ook een stuk beter zit als je wat verder op weg bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:45

Dat hoop ik inderdaad. :j
Heb eigenlijk ook geen moeite mijn nieuwe patroon vast te houden, al had ik de eerste dagen wel erg veel honger.

Bedankt!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:08

We kunnen trouwens wel discussiëren over het mogelijk aanpakken van de ME, maar ik denk dat het voor Tineke nu veel belangrijker is om af te vallen, lichamelijk en hormonaal stabiel te zijn en dan te kijken wat dat doet voor de rest van haar klachten. De klachten die er dan nog zijn kunnen dan al dan niet aangepakt worden.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:17

Ik denk dat wij ongeveer hetzelfde patroon aanhouden, hoog in eiwitten, vet en groene groentes en laag in koolhydraten?

Voor mij, ook een suikerverslaafde (nouja, koolhydraten) zogauw ik er aan toe geef, is het het enige wat helpt. Ook ik kan zonder probleem twee kilo per week aankomen als ik een week niet oplet, en ik heb al jaren geen 'gezond gewicht' gehad. Zelfs met 'het ziekenhuis dieet' (extreem laag in calorieën en vetten) viel ik niet af. Ik denk dat we dus ongeveer hetzelfde probleem hebben :D

Door snelle koolhydraten te laten staan kan ik ongeveer een kleine kilo per week afvallen. Na een paar weken staat het even stil, maar als ik door pak komt het ook wel weer op gang. Ik hoop voor je dat je het goed vol kunt houden. Gelukkig kan barbecueën prima, lekkere salade maken voor bij je vlees en vooral niet naar het stokbrood kijken, haha!

ps.. het is een aanmoediging voor jou, maar net zo goed ook voor mezelf, want na een paar weken van alles eten wat ik niet moest hebben, ben ik nu ook weer met de derde week verstandig eten bezig. Wij eten vanavond lekkere koude gazpacho (spaanse koude tomatensoep) met een lekker stukje vlees van de bbq. Zo is op de lijn letten helemaal geen straf en makkelijk wanneer je suikerspiegel weer beter in balans is!

Ps.2 Ik ben vannacht drie kilo afgevallen na het nemen van een plaspil gisteravond, het is logisch dat je nu even niet afvalt/juist aankomt hoor. Komt door het rare weer, dan is gewoon zwaarder voor je lichaam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:26

zonnebloem18 schreef:
We kunnen trouwens wel discussiëren over het mogelijk aanpakken van de ME, maar ik denk dat het voor [naam] nu veel belangrijker is om af te vallen, lichamelijk en hormonaal stabiel te zijn en dan te kijken wat dat doet voor de rest van haar klachten. De klachten die er dan nog zijn kunnen dan al dan niet aangepakt worden.
Ik denk dat dit inderdaad het belangrijkste doel is nu. :j

Dovish, ik was op zich niet suikerverslaafd, maar we hebben wel ongeveer hetzelfde probleem zo te lezen. :j
Ik kan na 1 avond uiteten te zijn geweest 3 kilo zwaarder zijn. :x
Brood eet ik inderdaad ook niet meer, maar vanavond bij de barbeque neem ik wel gewoon een stukje brood.
Wil wel nog af en toe gewoon kunnen leven.
En het is inderdaad geen straf, want je mag nog best lekker eten! :))
Al mis ik soms wel een ijsje.
Fijn dat het bij jou ook de goede kant op gaat!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:27

Af en toe een waterijsje (festini perenijsjes :+: ) kan best hoor :)
Je moet jezelf soms ook wat gunnen. Anders is het gewoon niet vol te houden.

Plas je wel goed? 3 kilo moet echt niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:28

Ik haalde voordietijd weleens zo'n minibakje Ben&Jerry's als ik bijvoorbeeld de hele dag met de paarden bezig was geweest.
Dat kan nu echt niet meer.

Ja, ik heb vannacht 4 á 5 keer geplast.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:30

4 of 5 keer? :wow: Heb je weleens je vochtinname per dag opgeschreven?
Hoeveel (en wat?) drink je gemiddeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:32

Ja en 4 of 5 keer is op zich nog redelijk weinig, er zijn ook nachten dat ik 8 keer moet plassen.

Ik drink ongeveer 2 liter water/thee per dag, soms iets meer, heel soms iets minder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:48

Slaap je ook rustiger? Want als ik zelf onrustig slaap en vaker wakker ben moet ik automatisch naar de plee :+ slaap ik lekker dan word ik alleen wakker van hele hele heeeele hoge nood.

Mijn lijf heb ik blijkbaar ingesteld op: wakker? Wc!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:34

Ik slaap al 15 jaar onrustig, veel nachtmerries.
Maar ik word ook alleen wakker als ik moet plassen. :j

Anoniem

Re: Boos & teleurgesteld... maar weer op de goede weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:08

Nou, mijn titel is aangepast en met recht! :):)
Ik ben nu ruim 3 weken onder begeleiding van bokker Phormicola bezig met een koolhydraatarm dieet en na wat passen en meten zitten we nu op een prima schema dat ook nog eens goed vol te houden is. :)
Ik ben ondertussen 3 kilo kwijt en kan zelfs in het weekend iets lekkers eten zonder minimaal 3 kilo aan te komen in gewicht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:10

Zat net aan je te denken, top hoor.
Als je nu terugkijkt, zie je dan ook duidelijk wat je nu anders doet als toen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:12

Ik eet anders, geen brood meer en eigenlijk eet ik juist minimaal 2x meer dan ik eerst deed.
En ik heb het idee dat mijn hormonen ook steeds meer mijn lichaam uitgaan. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:29

Fijn!!
*\o/*
Ik zag de nieuwe titel, ik ben blij voor je!
Afvallen zonder draconisch gedoe, altijd goed nieuws.
*\o/*