acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:15

BelleTessa schreef:
Dat is zeker waar Collie.
Net mijn schoonmoeder: wat ben je slank! Zometeen zien we je bijna niet meer lopen.
Ter info: 1.79m en 70kg.

Zij zegt dat ze als ontbijt en lunch 1 koolhydraatarme boterham eet en "gewoon" avond eten, en hoe ik dan slank ben/af kan vallen terwijl ik ook chips en snoep en chocolade eet.
Heb wel 40x uitgelegd dat minder calorien eten dan je verbrandt, het enige is waardoor je afvalt, dus een calorien tekort veroorzaken. Ik ontzeg mezelf niets, koop geen rare producten enz.
Ze is ook naar de huisarts gegaan voor hulp van een "magisch middel".
Ik vind het soms best wel sneu/jammer dat mensen zulke rare voedingsgewoonten en ideeën hebben. Eten is echt geen rocketsience, maar als je er iets mee wil bereiken, behalve je lichaam voorzien van energie, moet je je er wel in verdiepen.

Het verschil is wel even dat jij - vlgs je profiel 25 jaar bent - en je schoonmoeder dat niet meer is. Na je 40e verandert je hormoonhuishouding (offeh .. na je 30e wijzigt er al het een en ander ;-) ) en dan wordt aankomen én afvallen toch another type of biscuit - om maar eens met Van Gaal te spreken.
Laatst bijgewerkt door fargo op 24-02-15 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:15

quera schreef:
mang schreef:
En je weekend dan? Daarin kun je boodschappen doen met gezond voedsel voor de hele week?
Of om half 8 een halfuurtje intensief sporten en om half 9 op de bank..

Als je het wil kan het echt wel..

Ik werk onregelmatig.
Dus zowel doordeweeks als in het weekend.
Ik kan dus geen vaste dagen sporten of teamsporten doen.

En een half uur sporten :') ik heb op m'n werk vaak al zoveel gelopen gerend geworsteld dat ik gewoon echt geen zin meer heb in sporten :')

daarbij heb ik rugproblemen en mag ik diverse sporten niet meer doen. Ik ga eigenlijk altijd op de fiets binnen mijn woonplaats wat resulteerd in een 20 km per week ongeveer. Even een boodschapje, even naar m'n ouders, even naar m'n oma, even naar het centrum.

Ik werk ook in de zorg, 36uur onregelmatig. Een dag zoals vandaag is voor mij de tijd voor tijd voor mezelf. Vannacht gewerkt, sa rond 14 op en dan heb ik nog de hele dag tot werk om dingen te doen die ik wil..
Bijvoorbeeld sporten, hobby's, paardrijden, me verdiepen in voeding/lichaam enz.
Het is zeker niet altijd makkelijk, maar ik geloof er in dat je kan bereiken wat je wil, als je daar ook de tijd en moeite insteekt wat daar voor nodig is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:16

Ja, shadow, iedereen heeft dat recht. Maar er vervolgens over roepen dat de schuld allemaal buiten jezelf ligt ("ik wil wel maar het kan niet en ik heb alles al gedaan!") schiet niet op. kom uit je slachtofferrol en besef dan dat er gewoon andere prioriteiten zijn voor je en dat je dus ZELF de afweging maakt en dat de moeite die afvallen je kost het je niet waard is. Daar is niks mis mee wat mij betreft.

niet constant roepen dat je er niks aan kan doen, externe oorzakn die je niet in de hand hebt de schuld geven en constant roepen wat niet kan.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-02-15 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:18

Ik ga weer in herhaling vallen.

Zelfs met intensief sporten en diverse diëten val ik maar tot een bepaald gewicht af. Hier in met een diëtiste naar gekeken. Bloed geprikt enz enz.

Er kwam niks bijzonders uit maar afvallen ho maar....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:18

Sheran schreef:
En Urielle, ik heb in je profiel gespiekt, maar jij bent gewoon hartstikke mooi toch! Ik snap niet waarom mensen dat zeggen.

Hartstikke lief van je om dat te zeggen :*

Ik vind mezelf ook niet meer mooi hoor, dus ik snap de gedachte wel. Maar je hoeft natuurlijk niet alles tegen iemand te zeggen wat in je opkomt. Het is niet omdat iemand dik is (of dun, of gekleurd, of gehandicapt, of rood haar heeft, of lang is, of. ..) dat het een vrijbrief geeft om iemand onrespectvol te bejegenen.
En dat bespeur ik de laatste jaren, dat onder het mom van gezondheid mensen gewoon ongegeneerd hun kwek open trekken tegen andere mensen.
Als je het mij vraagt niet eens omdat ze met je begaan zijn maar omdat ze het gevoel hebben dat het nu maatschappelijk geaccepteerd is om dat te zeggen.
En in die zin begrijp ik die tegenbeweging van real women have curves.

Ik droomde vannacht dat ik een soort beginnende romance had met een bekende acteur en in mijn droom was ik krampachtig mijn buik aan het inhouden dus stiekem raakt het me allemaal meer dan ik ooit zal toegeven aan de mensen die opmerkingen plaatsen. En dan ben ik een volwassen vrouw die al twaalf jaar samen is met vriend.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:20

Maar Quera je wordt niet te zwaar van lucht dus ergens is de balans tussen inname van voedsel (type, soort, hoeveelheid, etc) en je verbranding (stofwisseling, energieverbruik, bewegingspatroon) niet goed.

Iedereen kan afvallen even theoretisch gezien anders zou je na een hongerstaking ook nog zoveel wegen. Wat de formule van jouw lichaam is weet ik natuurlijk niet, maar ieder lichaam heeft zo'n formule dat weet ik zeker.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:23

secricible schreef:
Urielle, ik krijg toch wel vraagtekens bij jou situatie. Ik heb dezelfde kledingmaten als jou gehad (en nog een paar maten groter). In jou profiel zie ik niet iemand met fors overgewicht, ik denk dat ik op mijn hoogtijdagen dikker als jou was. En toch, op een kleine opmerking na, heb ik nooit opmerkingen gehoord. Ik ken genoeg mensen met overgewicht die ook nooit dat soort uitspraken hebben gehad, en toch kun jij er legio's van benoemen die men over jou heeft gezegd en ook echt hele grove dingen..

Ik kan er mijn vinger niet opleggen, maar dat is vreemd toch? Ik bedoel overigens niet te zeggen dat ik je woorden betwijfel, maar me wel afvraag in wat voor gesprekken of met wat voor contacten jij spreekt dat dat soort dingen zo vaak tegen je gezegd worden... Of intepreteer jij dingen zo persoonlijk misschien?

Ik ben ook echt iemand waar mensen makkelijk dingen tegen zeggen, zowel over zichzelf als over mij, positief en negatief.
Degene die in de trein het hele levensverhaal van wildvreemde mensen hoort maar ook degene die van iedereen ongevraagd commentaar en advies krijgt.
En zonder de assertiviteit en elegantie om mezelf er netjes uit te redden :')

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:24

Shadow0 schreef:
BelleTessa schreef:
Prioriteiten stellen. Dat klinkt banketstaaf en onaardig maar dat is het wel. Net als tijd maken voor sporten. Er zitten 24 uur in een dag, waarvan je er ongeveer 9 uur slaapt en 9 uur werkt, reistijd enz voor iedereen anders.
Als je iets wil, of iets uit wil zoeken, of meer wil sporten, heeft allemaal te maken met prioriteiten stellen en tijd maken voor wat je wil doen.

En juist dat maakt dat ik denk dat mensen groot gelijk hebben om hun prioriteiten anders te leggen. Wist je dat gezonde sociale contacten veel belangrijker zijn voor de gezondheid dan het juiste gewicht? Eenzame mensen zijn ongezonder, depressiever, sterven eerder. Het hebben van een huisdier kan wellicht veel nuttiger zijn voor iemand dan een dieet.

Nog even afgezien van wat ik eerder schreef - iedereen heeft het recht om van z'n leven een puinhoop te maken en niemand heeft de plicht zo gezond mogelijk te zijn - wordt er makkelijk gedacht dat we alles maar moeten laten wijken voor het creeren van het gezonde gewicht

De aandacht voor gewicht is dus heel selectief...

Waarom stel je zo'n vraag? Net alsof ik niet weet dat sociale contacten belangrijk zijn, dit heeft toch helemaal niets te maken met het topic?
En nee, ik heb niet gezegd dat iedereen de plicht heeft om zo gezond mogelijk te zijn. Iedereen moet lekker zelf weten wat hij of zij doet, maar ik zeg alleen maar, dat als je iets wil bereiken, je daar prioriteiten voor moet stellen.
Ik denk helemaal niet dat je alles moet laten vallen voor een gezond gewicht, dat hoor je mij totaal niet zeggen.

fargo schreef:
BelleTessa schreef:
Dat is zeker waar Collie.
Net mijn schoonmoeder: wat ben je slank! Zometeen zien we je bijna niet meer lopen.
Ter info: 1.79m en 70kg.

Zij zegt dat ze als ontbijt en lunch 1 koolhydraatarme boterham eet en "gewoon" avond eten, en hoe ik dan slank ben/af kan vallen terwijl ik ook chips en snoep en chocolade eet.
Heb wel 40x uitgelegd dat minder calorien eten dan je verbrandt, het enige is waardoor je afvalt, dus een calorien tekort veroorzaken. Ik ontzeg mezelf niets, koop geen rare producten enz.
Ze is ook naar de huisarts gegaan voor hulp van een "magisch middel".
Ik vind het soms best wel sneu/jammer dat mensen zulke rare voedingsgewoonten en ideeën hebben. Eten is echt geen rocketsience, maar als je er iets mee wil bereiken, behalve je lichaam voorzien van energie, moet je je er wel in verdiepen.

Het verschil is wel even dat jij - vlgs je profiel 25 jaar bent - en je schoonmoeder dat niet meer is. Na je 40e verandert je hormoonhuishouding (offeh .. na je 30e wijzigt er al het een en ander ;-) ) en dan wordt aankomen én afvallen toch another type of biscuit - om maar eens met Van Gaal te spreken.

Zeker, dat maakt ook zeker verschil. Maar het verschilt niet dat je afvalt, als je minder calorieen gebruikt dan je verbrand. Ook op haar leeftijd is er een mogelijkheid om af te vallen, want dat is wat zij wil. En ook op die leeftijd is het belangrijk om je ergens in te verdiepen als je iets wil bereiken.
Niets komt je aanwaaien.

quera schreef:
Ik ga weer in herhaling vallen.

Zelfs met intensief sporten en diverse diëten val ik maar tot een bepaald gewicht af. Hier in met een diëtiste naar gekeken. Bloed geprikt enz enz.

Er kwam niks bijzonders uit maar afvallen ho maar....

Ik vind dit altijd zo apart. Ik ben geen dietiste, heb geen studies gedaan naar lichaam, hormonen enz. Maar ik snap niet dat het je dan niet meer afvalt tot een bepaald gewicht. Misschien een deel van mijn onwetendheid hoor, vind dit heel interessant.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:24

Ik heb even een paar mensen een pb gestuurd. :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:25

Bovendien heb je op sporten/ de sportschool ook sociale contacten. Sociaal contact hoeft niet thuis met een wijntje of uit eten te zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:26

Eulogy schreef:
Quera: Dat is toch gewoon een standaard werkdag? Dan heb je toch gewoon tijd om dingen uit te zoeken? En van sporten krijg je natuurlijk alleen maar meer energie :)

Dát vind ik zo'n onzin. Als ik gesport heb ben ik moe, daar krijg ik echt niet meer energie van.

BelleTessa

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:28

Dat is zeker persoonsgerelateerd Vjestagirl, ik persoonlijk krijg er ook energie van -> endorfine.
Andere mensen zullen zeker helemaal kapot zijn na het sporten. Wat niet vervelend hoeft te zijn, maar ook fijn.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:29

Wat BelleTessa zegt, je maakt endorfine aan van bewegen. En bovendien, daarna kun je dan toch alsnog op de bank gaan hangen?

Anouk1605

Thesserd schreef:
. Maar dan nog, hier en daar verborgen suikers, maar daar krijg je echt geen overgewicht van hoor. Daar geloof ik niks van. Dan had iedereen die boodschappen doet bij de supermarkt nu toch overgewicht? Ik ben altijd nog van mening dat overgewicht alles te maken heeft met te veel eten. Net als dat ondergewicht hebben te maken heeft met te weinig eten. Het verschilt per persoon wat hij/zij nodig heeft en het verschilt ook per soort voeding hoe veel je er van moet/kan eten. Prima als je zin hebt in chips, maar eet geen hele zak op. Patatje op zaterdag? lijkt me geen probleem, zo lang het bij 1 portie blijft en bijv. 1 snack er bij. Ook is het volgens mij belangrijk om gevarieerd te eten. Standaard weekritmes zijn nergens goed voor denk ik, maar goed dat kan ik mis hebben :+

Nogmaals, ik heb niks tegen mensen met overgewicht, maar ik heb wel het idee dat er soms zo veel mogelijk smoesjes bedacht worden. Net als alle andere mensen met verslavingen :+ net zoals het geen geld hebben voor sporten... Voor 15 euro in de maand kan je al sporten, of zelfs gratis als je buiten gaat lopen bijvoorbeeld...

Het is zo fijn en makkelijk om een oordeel over mensen te hebben als
je zelf niet in hun schoenen staat. Heel jammer.

Ja ik was te dik, ja ik ben nog altijd niet smal. Ik doe er wel wat aan. Maar zelfs 'smalle' mensen in mijn omgeving zijn niet bewust van wat ze eten. Ik werk achter de kassa, zie wat mensen kopen.. je hoeft mij niet proberen wijs te maken dat alleen 'de dikken' niet lezen enz. Dus jammer dat het zo kortzichtig is. Maar goed. Ik erger me te veel aan de conclusies die anderen over elkaar trekken. Dus bij deze laat ik het iedereen denkt maar wat hij/zij zelf wilt. Ik weet dat ik bewust tegen mijn gewicht vecht en ik zie hier thuis wat voor een leed het kan zijn. Want mijn vader heeft het zelfde probleem. Het ergste is nog het oordeel van andere mensen. Mja we hebben dus blijkbaar alleen smoesjes ervoor.

secricible

Vjestagirl schreef:
Eulogy schreef:
Quera: Dat is toch gewoon een standaard werkdag? Dan heb je toch gewoon tijd om dingen uit te zoeken? En van sporten krijg je natuurlijk alleen maar meer energie :)

Dát vind ik zo'n onzin. Als ik gesport heb ben ik moe, daar krijg ik echt niet meer energie van.

Dat is geen onzin. Van sporten krijg je meer energie, zowel op korte termijn als lange termijn.
Als jij op een goede manier sport vole je je daarna geweldig, heb je energie. Wanner mijn man en ik hebben gesport zitten we daarna in de auto terug naar huis als een stel druktemakers tegen elkaar te praten en moeten we elkaar manen even rustig te gaan doen, omdat we zo'n berg energie hebben.
Het hangt er wel vanaf wat ik doe persoonlijk, een uur op een loopband rennen geeft mij geen energie, een half uur buiten hardlopen wel.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:30

Citaat:
Hoe fitter je bent, des meer energie je krijgt. Door regelmatig te bewegen, te sporten en af en toe aan krachttraining te doen kun je je lichaam sterker maken.

Niet alleen krijg je meer conditie en uithoudingsvermogen, je merkt ook dat je fysiek sterker wordt. Je raakt minder snel uitgeput omdat je lichaam meer aankan. Ja, sport maakt je op de korte termijn moe maar het zal je op de middellange termijn juist veel meer energie geven.

Wanneer je gaat sporten raakt je lichaam bovendien goed doorbloed waardoor al je cellen lekker veel zuurstof krijgen. Hierdoor krijg je een lekkere oppepper en voel je je fitter.

Bron: http://sochicken.nl/6-tips-voor-meer-energie

Simpelweg de eerste hit op Google gekozen..
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 24-02-15 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

mang schreef:
Bovendien heb je op sporten/ de sportschool ook sociale contacten. Sociaal contact hoeft niet thuis met een wijntje of uit eten te zijn.

Niemand zegt ook dat dit altijd moet met een wijntje of uit eten.

Je kan ook iets gezonds op tafel zetten. Ik zit wel eens met ml een film te kijken waarbij ik snacktomaatjes eet en hij een toastje. Nu ben ik ook wel echt verslaafd aan tomaatjes. Maar dan pak ik liever tomaatjes dan iets ongezonds.

secricible

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Volgens mij mis je nu echt de essentie van het bericht quera...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:31

Misschien al eens gedacht dat niet iedere persoon even veel aankan? Dus het is niet omdat iemand anders na zijn drukke wekedag, huishouden, voor kinderen zorgen,....er nog aan toe komt om te sporten, dat een ander dat ook kan?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:32

Die mis ik niet.

Tuurlijk een sportschool is goed voor sociale contacten.

Maar alsof bij elk sociaal contact iets ongezonds is... Wat daar wordt gezegd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:32

secricible schreef:
Ja, shadow, iedereen heeft dat recht. Maar er vervolgens over roepen dat de schuld allemaal buiten jezelf ligt (ik wil wel maar het kan niet) schiet niet op. kom uit je slachtofferrol en besef dan dat er gewoon andere prioriteiten zijn voor je en dat je dus ZELF de afweging maakt en dat de moeite die afvallen je kost het je niet waard is.

Maar tegelijkertijd is de impliciete boodschap van ontvangers wel steeds: als je maar wat meer moeite zou doen zou het wel kunnen. Daarmee doen die anderen ook een behoorlijke claim op wat iemand moet kunnen. En de beschuldiging van 'slachtofferrol' wordt wel heel makkelijk gegeven. Want in heel veel andere situaties kan iemand best zeggen 'ik wil wel jurylid worden maar het kan niet, want ik werk lange dagen' gaat niemand zeggen dat je in een slachtofferrol kruipt. Terwijl dat exact hetzelfde soort constatering is... het kan niet, het past niet in iemands leven.

Maar laten we het dan ook even omkeren. De uitspraak 'de zorgkosten moeten omlaag want we kunnen het niet betalen' is ook onzin. We WILLEN het niet betalen, omdat we medeleven en solidariteit hebben vervangen door productie. Als je niet wilt dat mensen in een slachtofferrol kruipen vanwege afvallen, laten we dan ook de slachtofferrol loslaten rondom de bezuinigingen in allerlei opzichten: ze zijn niet nodig, maar we hebben het gewoon niet meer voor een ander over. Die ander moet zich gedragen, aan ons beeld voldoen.

(En dat gaat trouwens niet eens om de kosten, want een zinvolle besparing op zorgkosten is het niet, al dat gehak op anderen - onze maatschappij wordt er alleen maar gestresster en onvriendelijker van, en dus ongezonder.
Als je aan de zorgkosten wat zou willen doen is het eerste wat we kunnen doen eens rigoreus snijden in ons belachelijk complexe systeem, waar zoveel weglekt naar overhead en bureaucratische rompslomp.)

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:33

Dat wordt toch ook niet gezegd Chanel, we dragen alleen voorbeelden aan en geven tips en persoonlijke voorbeelden en omstandigheden.
Iedereen is anders, gelukkig maar, maar dat betekent niet dat je niet van andere mensen kan leren.
Daarnaast gaat een groot deel niet om sporten, maar om gezond eten en je daar in te verdiepen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:34

Maar nigmaals chanel, dan is je afweging anders. Dan kies je bewust zelf om die energie er niet in te stoppen (waar NIKS mis mee is), omat het je dan teveel is. En dat is anders dan de oorzaak buiten jezelf zoeken en het slachtoffer tr zijn.
Als ik met mensen sprak over mijn gewicht toen ik te zwaar was gaf ik ook aan "ik besef het me, maar het is me op dit moment niet de moeite waard om daar offers voor te doen. Ik ga te te graag uit eten, heb geen puf om te sporten."
Je hebt (bijna) altijd een keuze en dat zou juist je een sterker gevoel moeten geven, je kan self die keuze maken door dingen tegen elkaar af te wegen.

Shadow, ik kan alleen voor mezelf spreken, maar als iemand constant tegen mij roept "ik wil zo graag jury worden, heb alles geprobeerd maar het kan niet" en ik dan 4 of 5 opties aanbreng die direct van tafel worden geveegd want "dat kost me teveel energie, daar heb ik de puf niet voor" ja daahaag, dan ben ik er ook klaar mee. Voor mij zit daar geen verschil in.
Maar meestal is het gesprek dan "ja, ik zou wel jury willen worsen, maar heb er de tijd hiet voor". Klaar, geen "ik heb alles geprobeerd, maar het kan gewoon niet".

Je vergelijking met de zorgkosten snap ik niet. Dat wordt je opgelegd, ik kan NIKs doen om daar veranderingen in aan te brengen, behalve wat ik al doe. Als jij suggesties hebt, hoor ik het graag :)
Je laatste alinea kan ik alleen Amen op zeggen _/-\o_ en graag een beetje meer geld voor onze ouderen van dagen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-02-15 16:39, in het totaal 3 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:35

Het is niet altijd van niet willen, maar ook van niet kunnen. Dat je draagkracht niet groter is, is iets waar je niet aan kunt doen. Niet omdat je het niet wilt, maar omdat je het niet kunt.

Als je een grote draagkracht hebt, begrijp ik dat dat dat moeilijk te snappen is en dat je dan denkt dat die persoon in een slachtofferrol gaat zitten, daar niet van.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 24-02-15 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:37

quera schreef:
Die mis ik niet.

Tuurlijk een sportschool is goed voor sociale contacten.

Maar alsof bij elk sociaal contact iets ongezonds is... Wat daar wordt gezegd.

:+ :+ dat wordt er helemaal niet gezegd.

Iemand anders postte dat sociale contacten belangrijker zijn dan een gezond gewicht. Maar die 2 kun je helemaal niet tegenover elkaar zetten want van sporten en gezond eten krijg je niet minder sociaal contact. (sterker nog, misschien krijg je er juist wel meer sociaal contact van)