"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:36

Tja aan de buitenkant kan je toch niet zien welke broekmaat iemand heeft? Ik iig niet :D Dus ik vind het knap dat jij mensen met maat 40 ziet lopen waar je het jouwe van denkt?

Toen ik maat 40 had was ik absoluut niet dik, ik zie dat ook niet als een grote maat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:43

Ik heb jaren lang maat 36 gehad :') tot mijn 18e ofzo. Maar ik vond mezelf toen niet slank ofzo. Ik heb wel ergens een foto van mij in een bikini van toen ik 52 kilo woog, maar die durf ik niet open en bloot op bokt te zetten. Ik ben dus altijd vrij stevig geweest. Nu alleen nog steviger :')

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:40

Samiyah schreef:
Tja aan de buitenkant kan je toch niet zien welke broekmaat iemand heeft? Ik iig niet :D Dus ik vind het knap dat jij mensen met maat 40 ziet lopen waar je het jouwe van denkt?

Dat gaat wel om bekende van mij waarvan ik de kledingmaat weet (kan natuurlijk ook gelogen zijn, maar ga ik niet vanuit), aan de buitenkant zie je inderdaad vaak niet welke maat iemand heeft.

Hier in het topic heb ik wel voorbij zien komen dat mensen maat 40 een 'grote' maat noemen, ik zie het ook niet als een grote maat.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:03

Ligt natuurlijk ook aan je lengte. Bij 1.75 is maat 40 niet groot, maar ben je 1.60 wordt het natuurlijk al weer een ander verhaal :) Maten zeggen in dat opzicht niet veel.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:05

Dat is inderdaad wat ik in mijn eerdere post probeerde uit te leggen.

Sowieso vind ik maten niet veel zeggen, ik controleer wel a.d.h. van mijn kleding of ik niet te veel aankom / afval.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:12

Inderdaad ik ben ook best slank, maar weeg wel bijna 70kg.
Mensen zeggen dan vaak wooow, maar ik ben 178 dus dan is het een prima gewicht.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:39

NeverGiveUp schreef:
Inderdaad ik ben ook best slank, maar weeg wel bijna 70kg.
Mensen zeggen dan vaak wooow, maar ik ben 178 dus dan is het een prima gewicht.

Dit heb ik dus ook, vaak schatten mensen mij rond de 50/55 kg, terwijl ik toch echt 62kg weeg, maar ben idd ook 1.73 dus normaal gewicht dacht ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:50

Ja en mensen schrikken altijd als ik zeg dat ik rond de 50 woog, maar ja, met 1.60 is dat niet zo'n prestatie :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:52

Jullie moeten ook niet te veel op de getalletjes vasthameren, maat 42 is niet gelijk dik, en maat 34/36 niet gelijk mager.
50 kilo niet gelijk mager, 70 kilo niet gelijk dik.

Het gaat erom dat alles in combinatie met elkaar (bouw, eetschema, sportschema, vetpercentage) goed is, en dus 'gezond' is VOOR JOU.
Nu kan ik simpelweg zeggen, ik in een standaard maat 38 (mijn huidige 'schemas' en bouw) echt DIK zou zijn, en met een 40 obese zou hebben, maar dat betekend niet dat dat voor iedereen geldt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:57

Jullie? :')

We zeggen toch juist dat dat inderdaad niet kan, je hebt gelijk met wat je op het laatst zegt :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:59

Ja sommige hier doen dat, 'Ik heb 40 en wordt bestempeld met dik' blabla. Nee dat wordt je niet, er wordt gezegd dat bij vele maat 40 'dik' of 'mollig' is, niet bij iedereen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:31

dressagelady schreef:
Ligt natuurlijk ook aan je lengte. Bij 1.75 is maat 40 niet groot, maar ben je 1.60 wordt het natuurlijk al weer een ander verhaal :) Maten zeggen in dat opzicht niet veel.

Inderdaad maten zeggen niet veel, maar het heeft niet altijd met lengte te maken. Ik ben vrij klein (1.67) maar bij mij is maat 40 normaal/slank. Ik heb brede heupen en een flinke boezem.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:01

xSlvna schreef:
Ja sommige hier doen dat, 'Ik heb 40 en wordt bestempeld met dik' blabla. Nee dat wordt je niet, er wordt gezegd dat bij vele maat 40 'dik' of 'mollig' is, niet bij iedereen.

In het begin van het topic word er gezegd dat maat 36 normaal is en dat steeds meer mensen tegenwoordig maat 38 / 40 als normaal gaan zien. Op mij komt dat dus inderdaad over dat die mensen, mensen met maat 40 dikker vinden dan normaal ook wel 'mollig' genoemd in dit topic.

Ik pin me juist niet vast op een maat/getal, daarom reageerde ik juist. Ik denk dat BMI / vetpercentage veel belangrijker is dan kledingmaat.
Kledingmaat 42 met een BMI van 20-25 is niets mis mee, kledingmaat 36 met een BMI van 28+lijkt me zorgwekkender.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:12

Ik denk wel dat je n lilliputter moet zijn om in n 36 te passen met morbide obesitas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:21

Ik ken genoeg mensen die slanke beentjes hebben en daar een maatje 38/40 nodig hebben terwijl ze van boven gewoon morbide obesitas-maat moeten hebben. Maat zegt dus niet alleen helemaal nada maar je hoeft ook geen lilliputter te zijn om maat 36 te hebben met morbide obesitas. Daarbuiten is het ook maar wat voor maat je wílt dragen. Ik kan ook qua shirts een maat 34 aantrekken, ziet er niet heel charming uit maar het kan wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:57

En bij mijn bouw (54 kg/1, 65m) zou een maat 40 wel een erg grote maat zijn. Dat zijn bij mij tenten, sorry..... ;)
Je moet het altijd in de juiste verhouding zien natuurlijk. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:05

Rebeccaa schreef:
Ja en mensen schrikken altijd als ik zeg dat ik rond de 50 woog, maar ja, met 1.60 is dat niet zo'n prestatie :+

Ook dat is echt persoonsafhankelijk.
Ik ben met dezelfde lengte 10 kilo zwaarder, maar heb wel kledingmaat 36 :') Maar ook mij geloven ze niet, omdat je dus niet ziet dat ik toch nog 60 kilo weeg. Vetpercentage is ook echt niet hoog bijvoorbeeld.
Als ik 10 kilo afval, zie ik er ongezond uit :+

Laat gaan die getallen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:25

lifaya schreef:
Ik heb jaren lang maat 36 gehad :') tot mijn 18e ofzo. Maar ik vond mezelf toen niet slank ofzo. Ik heb wel ergens een foto van mij in een bikini van toen ik 52 kilo woog, maar die durf ik niet open en bloot op bokt te zetten.

Zo lang je maar een cap op hebt moet alles kunnen ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:36

hahaha geen cap op :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:00

Nant schreef:
Ik pin me juist niet vast op een maat/getal, daarom reageerde ik juist. Ik denk dat BMI / vetpercentage veel belangrijker is dan kledingmaat.
Kledingmaat 42 met een BMI van 20-25 is niets mis mee, kledingmaat 36 met een BMI van 28+lijkt me zorgwekkender.

De meest maten van vrouwenkleding zijn HEEL sterk onderhevig aan marketinginvoeden. ´Feelgood´ is erg belangrijk en dus verschuiven de fabrikanten, zelfs de hele industrie de maten aangepast aan de modaal steeds vettere dames.
Het is uiteraard volstrekt absurd dat een ´36´ wat een maat in centimeters zou moeten zijn anno nu per land verschilt.

BMI is, met gezond verstand binnen de beperkingen ervan, het meest representatieve.
Wie die getallen het liefst vergeet roept dit omdat dit beter uitkomt vanwege een niet welgevallig getal...

Ook allerlei zieluhguh aandoeingen zijn volstrekt irrelevant. Dat is wellicht een reden voor een hogere moeilijkheidsgraad om op een goed gewicht te zijn, maar verandert niets aan de mate van overgewicht.

Ik heb zelf versleten en vervangen onderdelen als reden om nu even wat minder hard te trainen/af te vallen. Ik heb het zelf echter door gebrek aan eet&beweegdiscipline zo ver laten komen dat ik pijn moet lijden om weer op een gezonder gewicht te komen.
Dat ik volgens de statistieken gezonder - , in betere conditie ben dan 95% van mijn leeftijdsgenoten is volstrekt irrelevant, geen argument en al helemáál geen excuus om zelf niet gewoon goed op gewicht te zijn.
Idem wat een partner lekker zegt te vinden. Eventueel leuk voor je relatie, maar irrelevant voor wat gezond goed is.
En naar mijn paarden toe is het simpel: Ik ren gewoon náást hen over de caminos heuvel op en -af tot ik ze niet meer met onnodig gewicht belast. Dat is wellicht volgens een vuistregel-rekensommetje onder het max zit is wederom irrelevant. Ik weeg meer dan ik zou moeten wegen, dus onnodig teveel. Dat is míjn probleem en dús laat ik mezelf er niet op tot ik niet meer weeg dan ´nodig´.

Voor wie getallen wil.
Ben 1.86, weeg 83, bovenmodaal bespierde BMI 24 en heb vorige week bij een behoorlijk kak zaak een representatief uitziend kledingsetje gekocht;(herenmaat) 48-getailleerd colbert, 46-lang pantalon.
Wil er nog 2-3 kilo af. Maakt voor de kleding niets uit, is wel een paar kilo puur vét minder en gezonder. Gewoon even doorzetten. Bepaal ik helemaal zelf. Ook hoe zwaar de excuses wegen en hoe vet de rest of de mode is, is alleen maar een smoes.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:59

Ik zeg toch ook niet dat ik mijn kledingmaat liever vergeet? Ik weet van mezelf dat ik absoluut niet dik ben, of ik daarbij nou maat 36 of 40 heb dat maakt me geen reet uit. Ik denk dat wanneer ik in maar 36 pas ik minimaal 45 kilo moet wegen, dat zou mij een BMI van 14,7 geven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:04

Nant schreef:
Ik zeg toch ook niet dat ik mijn kledingmaat liever vergeet?

Dan hoef jij je ook niet aangesproken te voelen. Dát is een kwestie van schoenmaat :D

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:12

Oeps dan heb ik het verkeerd begrepen :o

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:31

Huertecilla schreef:
Nant schreef:
Ik zeg toch ook niet dat ik mijn kledingmaat liever vergeet?

Dan hoef jij je ook niet aangesproken te voelen. Dát is een kwestie van schoenmaat :D

Scherp, heel scherp, daar houd ik wel van <3

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:44

Wat een gedoe allemaal. Ik vind het vooral belangrijk dat ik tevreden ben met hoe ik eruit zie, wat een ander ervan vindt zal me worst wezen. Ik krijg ook wel eens te horen dat mensen me wat te schraal vinden maar ik vind het toevallig mooi om heel slank te zijn. Dus als iemand mij te dun vindt glimlach ik vriendelijk en gaat het mijn ene oor in en het andere weer uit. Ik vind het niet mooi als mensen dik zijn maar als zij wel tevreden zijn met hun gewicht moeten ze dat vooral lekker zelf weten. Ik vind ze heus niet minder aardig of leuk. Sommige mollige vrouwen vind ik prachtig maar ik wil er niet zo uitzien. En als mensen ontevreden zijn met hun gewicht; doe er wat aan en stop met piepen! En nee, niet iedereen valt makkelijk af maar of je gaat ermee aan de slag of je accepteert dat dit nou eenmaal een gewicht is dat bij je past en in beide gevallen gewoon niet zo zeuren. :D