Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:40

:j , maar dat laatste heb ik al door mijn ADD als het goed is. Al hoop ik er geen gebruik van te hoeven maken.
Hoe ben jij in het diagnose traject gekomen?

Ik vind het nogal een stap namelijk om naar de HA te gaan en hem er van te moeten overtuigen dat een test nodig is...

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:40

takkie_muis schreef:
Heerlijk HannahAapje :') wat een schatje !

Ik heb nu kaarten systeem kan 2 gelen krijgen en dan een rode en dat is weg hier , of gelijk een rode.. Gele kan ik kwijt raken door 24uur goed gedrag te tonen...

Lastige is als ik boos ben ik doe wat op de rode lijst staat (Duwen-schoppen-slaan en vooral met dingen gooien en fysiek geweld naar anderen en materiaal of spullen van een ander slopen.), weer een motivatie dat niet te doen..

Oei, ik hoop voor je dat je mag blijven want anders ga je ook van hot naar her.
Ik zou het wel knap van je vinden hoor als je in zo'n korte tijd je gedrag kunt verbeteren, zelfbeheersing staat een persoon altijd wel en komt volwassen over :) succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:42

takkie muis! Lastig, maar ik vind dat je in je posts al een stuk zelfbewuster overkomt. Hoop voor je dat het je lukt om jezelf in te houden. Heb je het hier met je begeleiding over gehad...?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:58

Ik vind dat ook ja, je ziet in je posts al gewoon de manier van schrijven veranderen, echt super!
Hannahaapje wat lief! Ik verzon in het begin ook de meest onlogische dingen om maar vooral niet ja te zeggen :+
Ik had vanmiddag weer een gesprek met mn psycholoog (die komt hier thuis :P) en nu willen ze een of ander stoplicht gaan maken en dan moeten m'n ouders gaan zien wanneer ik in welke bui zit enz. echt verschrikkelijk :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:00

Bij mij heeft eerst mijn zus en daarna mijn moeder een diagnose. Doordat ik zelf in die tijd in een depressie zat, mede veroorzaakt door problemen die leken op symptomen van autisme en ik in veel dingen op mijn moeder en zus leek, besloot ik het uit te willen zoeken. Het scheelde dat ik voor mijn depressie toen al bij een psych liep, die heeft me toen doorverwezen.

Mijn tip is om de punten voor jezelf op te schrijven waarom je denkt dat je het hebt en ook met voorbeelden wanneer je ermee tegen problemen aan bent gelopen (concrete voorbeelden van situaties). Dat kan je bij de HA helpen om de dingen duidelijk te kunnen vertellen. Ook wil ik nog maar eens het boek "niet ongevoelig; vrouwen met autisme" aanraden. Kan helpen om je raakvlakken duidelijk op een rijtje te krijgen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:01

Shiloh schreef:
Voor iedereen is de reden om wel of niet voor een diagnose te gaan anders.

Ik had toch ook wel veel twijfel, maar juist door het diagnose traject kreeg ik de aanleiding om goed over de verschillende dingen na te denken en op een rijtje te zetten, waardoor het geheel toch wel erg duidelijk werd. Dat ik met de diagnose ook een jaar extra stufie en ov kreeg was opzich ook best welkom.

Oja?
Krijg je dat? Oh, dat ga ik eens even nazoeken.
Ik wil alleen geen officiële diagnose, maar misschien is een waarschijnlijkheidsdiagnose ook voldoende hiervoor.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:03

Is het zo moeilijk om een test te krijgen? ik wist dat helemaal niet!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:04

Als de vertraging die je hebt opgelopen veroorzaakt word door je probleem wel. De beslissing hiervoor ligt vaak bij de decaan en de studentenarts. Die besluiten of er aanleiding is een verzoek voor een extra jaar stufie te ondersteunen. Als zij ondersteunen gaat DUO eigenlijk altijd akkoord. Maar de vertraging moet al opgelopen zijn. Ze doen dat niet vooraf.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:07

melody7 schreef:
Is het zo moeilijk om een test te krijgen? ik wist dat helemaal niet!

Geen idee of het moeilijk is, maar mijn ervaring is dat als ik aan mensen uitleg wat asperger inhoudt dat ze dan zeggen "OOH, maar daar heb ik ook wel eens last van." En dat is exact de crime van autisme. Als jij dan zelf niet op een rijtje hebt waarom jij denkt dat je autisme hebt, kan het lastig zijn dit aan de HA duidelijk te maken dat een onderzoek nodig is. Als je het zelf duidelijk hebt, kun je je verhaal ook duidelijker brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:19

ja klopt, maar je ziekte moet dan in 3 maanden na je verzuim gemeld zijn bij je decaan of duo. Dus weet niet of je daar nog aanspraak op maakt Milou. Alth. Dat was het geval met mijn longontsteking.... Al was ik uiteindelijk te lui om door de papiermolen te gaan aangezien het toen niet waarschijnlijk was dat ik daardoor een jaar extra moest doen (wat dus wsl wel zo is. Maargoed :+ Je kan niet alles hebben )
Weet niet of het anders is als een ziekte pas later vast gesteld is.

Scheelt denk ik ook wel dat je autisme in de familie hebt zitten dan Shiloh, dan gaan ze ook makkelijker op testen over. Ik durf uberhaupt niet naar de HA, dus dat scheelt wel bij het maken van een beslissing :+ :') .

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:22

Opzich hoeft dat binnen 3 maanden melden niet als je een diagnose van iets als ADD of autisme hebt, omdat dat iets is wat je vanaf je geboorte hebt, itt bijvoorbeeld een depressie. Ik had ook niet binnen 3 maanden gemeld, maar heb toch dat extra jaar gekregen. Maar dat zou wel per school/unie kunnen verschillen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 00:30

Ik ga DUO eens benaderen, niet geschoten is altijd mis. ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 06:22

Kunt beter naar je decaan gaan, die regelen dat soort dingen voor jou school/unie en zullen je concreter antwoord kunnen geven.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:30

Ik lees: een extra jaar stufi. Ik denk: ohhhh dat wil ik ook!! Maarja, ik heb geen studievertraging :P.

Ik krijg in mijn master geen stufi (alhoewel, ik weet het niet meer. Al die afspraken worden steeds gewijzigd.. stomme regering). Had dus een beetje gehoopt dat ik dan iig 1 jaartje master ook nog met stufi zou mogen doen O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:17

Dank dames ik werk keihard aan mijzelf en probeer het beste ervan te maken , maar ben zo bang dat ik faal en het mis gaat

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:36

In je posts klink je al een stuk, hoe zeg je dat? Zelfbewuster. Ik denk dat het heel lastig is voor je, maar ik denk dat je zal lukken, in zo'n korte tijd wordt je niet perfect, dat zal je nooit worden, maar zo te horen werk je keihard aan jezelf. Ik denk dat je het kunt!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:08

Ik lees trouwens ook nog altijd mee, ben gewoon zo enorm druk laatste tijd in mn hoofd.
Van reageren komt het dus eigenlijk niet.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:33

Mag ik dan even komen zeuren hier O:) ?

Vanochtend om half 11 zou de hoefsmid komen. Dus ik om half 11 naar buiten, paardje vast van de wei gehaald, ondertussen even lekker gepoetst (want hij was er nog niet). Wachten, wachten, wachten. Om 10 voor half 12 was hij er nog niet, dus ik een smsje gestuurd: ik ben boven, sms maar als je er bent.
Dus om half 12 krijg ik een smsje. Ik was al helemaal over de zeik omdat mijn planning in de soep liep. Kom ik vervolgens beneden, was mijn stiefvader net thuis gekomen en die had de hoefsmid aan zien komen, dus had hij snel zijn paard gepakt om als eerste te kunnen! Dus toen moest ik nog langer wachten. Dat was het punt dat ik het echt niet meer trok. Ik heb boven op mijn kamer gezeten, voor me uit gestaard. In de hoop weer rustig te worden, wat me na een kwartier ook wel een beetje lukte (ik dacht alleen maar: oke ik moet rustig worden want zometeen moet ik nog terug en dan moet ik rustig zijn want anders gaat bolero klieren bij de hoefsmid). Dat hielp blijkbaar wel :).

Maar het stomme is dus: er gaat iets 'fout' waardoor mijn planning niet loopt. En in plaats van oplossingen bedenken (alvast wat anders gaan doen als ik op de hoefsmid wacht) raak ik alleen maar in paniek. Waardoor ik mijn planning al helemaal niet meer kan redden.
Herkennen jullie dat?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:50

Ja, dat herken ik wel. Is heel vervelend, en veel mensen snappen ook niet waarom ik dan poos of paniekerig wordt.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:25

Zeer herkenbaar zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:45

Wel herkenbaar idd!

Vandaag stap 1 , mijn irri buurjongetje van 9 leren te begrijpen. We hebben prima gekletst , hij is 'gewoon' onzeker denk ik.. Volgens de begeleiding is hij onzeker over alles en iedereen... , gister liet ik me lichtelijk meeslepen in negatief gedrag heb toen mijn kamer maar opgezocht...

Wil graag eens met het jongetje S eens de pony's opzoeken :P , denk dat hij dat weleens leuk vindt...

Moet nu ook in het weekend naar mijn ouders zodat ik het beter uithoudt , nou moe ben toch liever in mijn eigen bed.. Maargoed leren en accepteren!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:37

Heel goed TM +:)+

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:06

Top :)
ik ben op vakantie en bwerhhh ik heb het dus hartstikke rot eerst ging het nog wel maar nu dag 3 heb ik ontzettend heimwee naar thuis en m'n paard, dus ik kan al niet slapen. Heb ik ook nog enorm vervelende buren. Ja kleine kindjes ook maar ik heb het over een groep jongens die alleen maar dronken zijn. DRAAIEN ZE NU MUZIEK!!!! IK KAN DAAR zo niet tegen he het klinkt heel zachtjes maar ik kan het niet buitensluiten. Frustrratie!!! Kon ik eindelijk ophouden met huilen, getroost ik wou slapen en dan die rotmuziek!!!! Boos zijn is niet mijn stijl maar nu kom ik me echt niet inhouden (gebeurd maar eens per 3 maanden of zo) nou welterusten.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:10

Hebben jullie mede autisten ook zo'n heimwee als je van huis weg bent?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:11

Nee, absoluut geen last van.
Wat vervelend :(:) Heb je oordopjes?

TM Wat fijn om te lezen. :)

Ik was gister uit, en ik had gewoon een zonnebril op, binnen dus. :')
Voor die rot lampen, maar jeetje, dat scheelt echt 95%.