B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaygee

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:05

Had het zelf niet zo duidelijk neergezet. :o

Oh dat is een goede, alleen is het forum niet meer toegankelijk voor niet donateurs toch? Ga me er eens even in verdiepen.

Wel fijn dat je nieuwe HA er kennelijk een stuk meer verstand van heeft. Hier merken ze het inderdaad ook. Het beïnvloed alles zo. Voel me ook echt een slechte moeder omdat ik wel graag leuke actieve dingen met mijn kinderen wil doen. Maar de energie is ver te zoeken...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 00:56

Pattypaard schreef:
Ik ben vandaag weer naar het ziekenhuis mogen gaan. Mijn b12 en foliumzuur waarde zijn wel aan de lage kant maar de dingen die er mee te maken hebben zijn allemaal goed waardoor de internist concludeert dat mijn lichaam genoeg heeft aan de b12 die ik heb. (Aantal, constructie en vorm van rode bloedcellen e.d. bijv.) Daarom denken ze dat b12 injecties weinig gaan doen en waarschuwen zelfs voor placeboeffect en juist klachten bij teveel aan b12.
Internist gaat nu overleggen met neuroloog waar ik ook onder behandeling geweest ben over hoe nu verder. Of ze toch injecties willen proberen en goed monitoren of dat nog ander onderzoek gaan willen doen.

Was jullie b12 tekort ook duidelijk te zien aan andere waardes? Of echt alleen aan dat de b12 waarde laag was?

Bij een laag-normaal waarde kun je ook een tekort hebben. Bij mij was het wel te zien aan de waarde, ik zat beneden de ondergrens. Wat is je waarde precies als ik vragen mag? Te veel aan B12 kan geen kwaad want dat plas je gewoon weer uit. Er zijn ook geen bijwerkingen bij te veel injecteren. Dat is gewoon iets wat artsen zeggen om zo die injecties niet uit te hoeven schrijven en van het 'gezeur' af te zijn.

Kaygee, ja klopt je kunt alleen nog op het forum als je donateur bent. Ik heb ook geen idee hoeveel mensen er nog op zitten eigenlijk. Aan de ene kant wil ik ook donateur worden omdat sommige info toch wel heel handig is om bij de hand te hebben. Maar aan de andere kant kan ik me zo prima redden.

Begrijp ik het nu goed dat je niet eens weet of je B12 wel eens is mee genomen in bloedonderzoeken? Hoe weet je dan dat je een B12 tekort hebt? Je opstart is idd niet goed gegaan. En juist de opstart is belangrijk (heel belangrijk! Bij mij is het daar ook mis gegaan en dat heb ik toen gemerkt ook) Ik zou als ik jou was gaan kijken of je een nieuwe opstart dosis kunt krijgen en dan langzaam aan af gaan bouwen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 01:03

Pattypaard schreef:
Ik ben vandaag weer naar het ziekenhuis mogen gaan. Mijn b12 en foliumzuur waarde zijn wel aan de lage kant maar de dingen die er mee te maken hebben zijn allemaal goed waardoor de internist concludeert dat mijn lichaam genoeg heeft aan de b12 die ik heb. (Aantal, constructie en vorm van rode bloedcellen e.d. bijv.) Daarom denken ze dat b12 injecties weinig gaan doen en waarschuwen zelfs voor placeboeffect en juist klachten bij teveel aan b12.
Internist gaat nu overleggen met neuroloog waar ik ook onder behandeling geweest ben over hoe nu verder. Of ze toch injecties willen proberen en goed monitoren of dat nog ander onderzoek gaan willen doen.

Was jullie b12 tekort ook duidelijk te zien aan andere waardes? Of echt alleen aan dat de b12 waarde laag was?

Een teveel aan B12 is niet mogelijk, dus daarvoor hoeven ze de behandeling niet te laten :)

Bij mij was MMA in de 600... En dat was niet goed :+

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:47

glossy: Ik bedoel dat ik al ruim 10 jaar met extreme vermoeidheidsklachten loop en in die jaren meerdere malen geprikt ben. Maar toen zeiden de dingen waar ik op geprikt werd me niks dus weet ik niet waar ik op geprikt ben.

Nu ben ik natuurlijk wel getest op b12 en zoals ik hier boven al zei was mijn waarde half jaar terug 93.

Voorheen had ik alle vertouwen in de artsen. maar nu ik zelf verpleegkundige ben durf ik het oordeel van de arts nog wel eens in twijfel te stellen.

Ik ga eens even vragen wat de arts vindt van opnieuw een juiste opstartdosering. Hoogstwaarschijnlijk onzin. des te meer reden om een andere ha te zoeken.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 23:55

Oh zo, had ik overheen gelezen. Sorry. Ik zou dan opnieuw een opstart aanvragen. Bij mij was het daar dus ook mis gegaan en ging het alleen maar slechter en werkte het niet zo zoals het hoorde. Mijn lichaam was maar bezig met herstellen maar kreeg te weinig waardoor hij extra hard moest werken. Toen ik de goeie opstart kreeg ging het langzaam aan beter (heel langzaam.. dat wel.. te lang een tekort gehad) Als je het niet voor elkaar krijgt zou je misschien zelf kunnen prikken gezien je ook verpleegkundige bent. Dan kun je het in Duitsland bestellen, dat doen meerdere in dit topic. Voordeel is ook dat je dan niet iedere keer naar de HA hoeft. Maar zou het idd eerst nog een keer via de HA proberen.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:09

Glossi schreef:
Pattypaard schreef:

Bij een laag-normaal waarde kun je ook een tekort hebben. Bij mij was het wel te zien aan de waarde, ik zat beneden de ondergrens. Wat is je waarde precies als ik vragen mag? Te veel aan B12 kan geen kwaad want dat plas je gewoon weer uit. Er zijn ook geen bijwerkingen bij te veel injecteren. Dat is gewoon iets wat artsen zeggen om zo die injecties niet uit te hoeven schrijven en van het 'gezeur' af te zijn.

Kaygee, ja klopt je kunt alleen nog op het forum als je donateur bent. Ik heb ook geen idee hoeveel mensen er nog op zitten eigenlijk. Aan de ene kant wil ik ook donateur worden omdat sommige info toch wel heel handig is om bij de hand te hebben. Maar aan de andere kant kan ik me zo prima redden.

Begrijp ik het nu goed dat je niet eens weet of je B12 wel eens is mee genomen in bloedonderzoeken? Hoe weet je dan dat je een B12 tekort hebt? Je opstart is idd niet goed gegaan. En juist de opstart is belangrijk (heel belangrijk! Bij mij is het daar ook mis gegaan en dat heb ik toen gemerkt ook) Ik zou als ik jou was gaan kijken of je een nieuwe opstart dosis kunt krijgen en dan langzaam aan af gaan bouwen.

Ik ben 4 keer geprikt op verschillende tijden
1e x 140, 2e x 147, 3e x 116, 4e x 140

Vandaag weer bij de neuroloog geweest en ook hij kon niets vinden wat op iets neurologisch duid. Wel dat ik wat hypermobiel ben en we wellicht naar de fibromyalgie kant moeten. Waar niet al mijn klachten bij horen naar mijn idee. Heb een doorverwijzing naar de reumatoloog maar als ik wil kunnen we wel vitamineaanvulling gaan proberen en denk dat ik dat ook ga doen. Wellicht is het het niet.. zou wel het 'makkelijkst' zijn. Vooral als het werkt :Y)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 21:53

Bedoel je dat je waarde na de 1e B12 injectie 140 was? Want dan zijn de waardes na 4x prikken wel erg laag.. Of zijn het bloedwaardes zonder dat je geprikt werd en pillen/smeldtabs nam met B12?

Ik hoop dat ze niet de kant van Fibromyalgie op gaan. Daar kun je echt helemaal niets mee. Is gewoon een verzamelnaam van verschillende klachten. Die krijg je dus zodat ze je in een hokje kunnen plaatsen en het niet meer weten. Ik heb die diagnose ook maar je kunt er niets mee.. Ik hoop dat ze er snel achter komen wat je hebt.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:01

Zijn allemaal waardes zonder enige B12 aanvulling. Ga morgen een afspraak bij de huisarts maken om aanvulling te gaan proberen. Hoop dat ze alles vanuit het ziekenhuis dan ook doorgestuurd hebben.

Nee inderdaad. Heb vandaag nog met een vriendin gesproken die er ook mee bestempeld is en die zei er precies hetzelfde over! Ze weten gewoon niet meer waar en waarna ze moeten zoeken omdat alles wat ze testen in hun ogen goed is. Als ik naar de reumatoloog ga zal ik die stempel vast ook krijgen.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:49

Ik kon vandaag al naar de huisarts. Toen ik het verhaal uitlegde zei hij meteen ik snap niet dat ze niet met die aanvulling begonnen zijn. De waardes zijn aan de ondergrens wat wel degelijk klachten zou kunnen brengen en als blijkt dat het niet werkt stop je er toch weer mee? Het proberen waard iig.
Heb dan ook meteen de 1e injectie gehad. (Hydroxocobalam 2 ml) Als opstart 8 of 10 weken elke week 1, erna om de 2 weken. Ook elke week vitamine D aanvulling, uiteindelijk 1 x p.m. En na 3 maanden weer een bloedcheck :).

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:17

Wow Pattypaard, ik wou dat ik zo'n huisarts had! Viel het een beetje mee, de prikken?

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:19

Fijn Pattypaard! Een huisarts die meedenkt en ernaar handelt. Hopelijk merk je snel verschil.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:09

Dat klinkt als een top huisarts

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:27

Ben ook heel blij met de huisarts!
Gisteren de 2e prik gehaald. Het inspuiten brand een beetje maar zodra het erg wordt zit het erin :).
Krijg er wel blauwe plekken van en de 1e dag een beetje last maar that's it.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:31

Wat fijn een B12 tekort topic! :j

Ik heb namelijk een vraag..

Een tijd geleden ben ik wezen bloedprikken omdat ik zo moe was (al meerdere keren gedaan). Ik heb om uitslag gevraagd en de assistente vertelde dat alles prima in orde was.
Even later toch nog maar een keer gebeld en gevraagd om de waardes van mijn B12. Deze waren 217.
Omdat een vriendin van mij erg veel baad had bij de injecties, heb ik een afspraak gemaakt bij de dokter om dit verhaal voor te leggen.
Zij vertelde inderdaad dat ze zag dat de waardes wel iets te laag waren. Ze stelde mij voor om B12 pillen te slikken. (Elke ochtend 1, bij de drogist te halen) Als dit niet zou helpen, konden ze altijd nog kijken of ik wel injecties kon krijgen.
Ik ben alleen echter al een maand bezig met die pillen en voel nog geen enkel verschil. Deze pillen moet ik 3 maanden slikken en dan weer bloedprikken om te kijken of mijn waardes omhoog zijn gegaan.

Nu is mijn vraag of iemand wel baad heeft gehad bij deze pillen of dat injecties eigenlijk in dit soort gevallen alleen helpen?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:05

Dat ligt eraan of je een opnameprobleem hebt. Als dat het geval is dan helpen de pillen niet., Vandaar dat ze dat na 3 mnd wil nakijken

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 19:44

Pattypaard, die bloedcheck heeft geen zin. Na de injecties is de waarde niet meer te meten in het bloed. Dus dat is alleen zinvol voor de vit. D of andere dingen. Wel fijn dat je huisarts je nu injecties voorschrijft. Ik hoop dat de afbouw niet te snel is en dat je er baat bij hebt.

_Sannee, als je een tekort hebt hoor je gewoon injecties te krijgen volgens het behandelschema. En evt. als aanvulling pillen. Of je baat hebt bij pillen hangt er idd vanaf of je een opname stoornis hebt of niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:54

Het heeft even geduurd vandaag afspraak gemaakt voor b12 te laten testen.
Door verwijzing kreeg ik niet via de telefoon.
Maandagochtend een afspraak.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:13

Je hoeft alleen maar even bloed te prikken

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:08

Hoi jongens! Ik heb een vraagje voor alle B12-ers, misschien dat mijn verhaal iemand van jullie bekend voorkomt.
Ik heb al tijden last van erg veel moeheid. Al zo lang als ik me kan herinneren bijna. Inmiddels had ik het al geaccepteerd: 'Ik heb nu eenmaal veel slaap nodig'. Dat betekent dus dat ik ruim 10 uur per nacht sliep en vaak ook overdag in slaap kon vallen. Vaak tijdens het leren had ik tintelingen in mijn voeten, die helemaal omhoog trokken door mijn been.
Na een tijdje begon ik me ook raar te voelen 'in mijn hoofd'. Ik derealiseerde vaak en kreeg hierdoor soms paniekaanvallen. Het werd steeds erger en nu heb ik vaak paniek en ben ik zowat depressief. Ik voel me niet echt meer mezelf, alsof ik mezelf helemaal verloren ben. En dus ook nog doodmoe. Voor psychische hulp moet ik echt best lang wachten.
Omdat ik het niet meer trok heb ik besloten bloed te prikken, waaronder op B12. De uitslag kwam vandaag binnen en resultaat is: B12 is echt te laag. Maandag beginnen met injecties, 2x per week.
Nu is mijn vraag: kunnen mijn psychische klachten hier ook uit voortkomen? Zijn er mensen die dit hebben gehad? Hoe snel voelden jullie je na het prikken beter worden (ook voor de mensen die andere klachten hebben)?
En verder vroeg ik me af: hoe nu verder? Moet er ook onderzocht worden of ik het misschien niet goed opneem? Kan je zo'n tekort hebben aan B12 als je gezond en goed eet en verder helemaal gezond bent?

Sorry voor het lange verhaal! Ik kan pas Maandag terecht en ik zit nog zo vol vragen! Vooral natuurlijk omdat ik ook heel erg hoop dat het zal helpen bij mijn psychische klachten.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:28

Lees even de openingspost door. :) Sterkte!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:39

O ja dat heb ik natuurlijk gedaan! Maar ik ben zo super nieuwsgierig naar persoonlijke verhalen :o

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:33

Qua psychische klachten Gruis: JA, dat komt mij heel bekent voor. Ik had dan geen paniekaanvallen, maar dat was waarschijnlijk omdat ik me dan heel negatief voelde maar dan wist ik toch dat dat niet mijn eigen gevoel was. Dus relativeerde ik het ook weer. Ik maakte mezelf echt gek in mijn hoofd :)
Bij mij merkte ik na ongeveer 5 spuiten (1x per week) verschil. Heerlijk om weer rust in je hoofd te hebben. Ik heb daar verder ook geen hulp bij nodig gehad gelukkig.
Als ik nu te weinig spuit komt het trouwens wel terug. Dus spuit nu om de 2 a 2 1/2 week.

O ja, vond het trouwens ook erg fijn om te horen dat een stalgenootje die ook een tekort had precies hetzelfde had. Met haar gaat het nu gelukkig ook erg goed.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:52

Oh, wat klinkt dat heerlijk Jargeau. Rust in m'n hoofd, dat wil ik inderdaad ook. Ik maak mezelf ook helemaal gek, veel onrust, kom de dagen moeizaam door... Wat was jouw waarde als ik vragen mag? Zal zo ook de rest vh topic eens doorlezen.
Erge is dat ik al best lang (jaar) met al deze klachten loop en nu pas heb geprikt. Wou nu dat ik het veeeeel eerder had gedaan, had me een hoop ellende bespaard..

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:03

Mijn waarde was de laatste keer 142 al ik het me goed herinner.
Ik heb er zo'n 8 jaar voor gevochten bij mijn huisarts en ben toen maar naar een andere gegaan :) En dat had ik veel eerder moeten doen.
Kreeg bij mijn huisarts die ik daarvoor had wel spuiten, toen zat ik op 123 ofzoiets.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:29

Oké dan, ik heb 133, dus dat zou heel goed kunnen! Had je ook dat opgejaagde gevoel gedurende de dag? Ik ben steeds zo onrustig, de hele tijd op de klok kijken. Ach ja zeg het allemaal maar, voel me gewoon echt niet fijn!
8 Jaar, wat verschrikkelijk. Goed dat je overgestapt bent! Ik las inderdaad dat het probleem door vele huisartsen nogal onderschat wordt. Dat is echt heel erg. Ik heb er ook zelf mee moeten komen overigens, maar ze deden gelukkig niet moeilijk.