hypermobiliteits syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hypermobiliteits syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:00

Ik tape met regelmaat :j en het krampen herken ik ook.. zo naar :=

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:01

Zet regelmatig vriend aan werk om te masseren.. maar zodra hij stopt is pijn terug :=

Top ga ik tape halen.. weet gelukkig hoe ik dat moet doen :P

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:33

Ik mag niet tapen of steun sokjes hebben, omdat ik dan namelijk mijn spieren en pezen zwakker maak.
Ze raken gewend aan die ''steun'' waardoor ze zelf slapper worden en daardoor ik meer blessures krijg :(

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:42

Ja dat zei mijn fysio voor diagnose ook.. maar ga nu soms 5x door mijn enkel op 100m

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:45

Train je je enkel wel? Ik heb heel veel baat gehad bij het trainen met een Compex erop.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:51

wat is compex?

train nu niet bewust

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:57

Gianti schreef:
wat is compex?

train nu niet bewust

Ik zou zeker eerst beginnen met trainen. Dan kan je in je trainen evt ondersteunen met tape, zodat je je trainen niet 'verpest' met door je enkel gaan zodat je weer terug bij af bent. Maar tapen zonder trainen is niet heel nuttig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:02

Dat is wel waar, ik kan momenteel niet trainen omdat ik compleet instort en ziek word zodra ik meer doe dan een beetje wandelen. Dan helpt tape wel zeker :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:05

ga sowieso weer trainen :) maar vanwege andere blessure mag ik even niets :P

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:07

Gianti schreef:
ga sowieso weer trainen :) maar vanwege andere blessure mag ik even niets :P

Dan zou ik wel wachten met tapen tot je weer kan trainen. Tot die tijd proberen stevige schoenen te dragen, het liefst tot over je enkel zodat je niet zo makkelijk zwikt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:05

De keren dat ik bij een fysio ben geweest, nachtmerries :') Ze liet me zelfs op een loopband :') En de meeste sporten die werden aangeraden door mijn HA, zijn afgevallen. Zwemmen werd mij aangeraden, maar kreeg te veel last van mijn schouders. Fietsen is killing voor mijn knieën en roeien is ook slecht voor mijn polsen en schouders -O-

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:40

Officieel diagnose eds type hypermobiliteit..

Moet nu onder begeleiding gaan opbouwen. En vooral leren hoe ik enkel kan trainen..

Hardlopen krachttraining paaldansen paardrijden mag ik niet meer doen...

Ik weet niet of ik dat zonder slag of stoot op geef

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:43

Gianti schreef:

Moet nu onder begeleiding gaan opbouwen. En vooral leren hoe ik enkel kan trainen..

Zelfs paardrijden? Dat is wel erg hard.. Waar heb je je laten diagnosticeren? Ik slaag voor alle testen, zwaar hypermobiel maar mag sowieso nog paardrijden en de rest kan ook, mits ik opbouw en mijn krachttraining in de sportschool vooral focus op aansterken van zwakke plekken. Hardlopen vooral en paaldansen kan ik evt nog wel inkomen, is erg belastend voor je gewrichten lijkt mij.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:44

Ik moet eigenlijk fanatiek blijven rijden zit alleen met zuurstof probleempje en paard die al wat ouder word en fanatiek rijden niet meer zo waardeert.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:47

Kan mij voorstellen dat op hoog niveau trainen niet haalbaar is met paardrijden in dergelijke toestand. Maar paardrijden an sich zit je wel ergonomisch en rustig staprondje is niet erg belastend wat dat betreft. Spieren blijven trainen zijn wel voorwaarde natuurlijk. Ik mag nu ook nog niet paardrijden zolang de spieren niet meer aankunnen. Dus ook ik zit aan de krachttraining onder begeleiding.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:51

Even ter aanvulling mag bijvoorbeeld weer niet mesten (overbelast ik), maar inderdaad rustig staprondje of een beetje basis bakwerk heeft mij in positieve zin heel erg geholpen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:38

liekec schreef:
Gianti schreef:

Zelfs paardrijden? Dat is wel erg hard.. Waar heb je je laten diagnosticeren? Ik slaag voor alle testen, zwaar hypermobiel maar mag sowieso nog paardrijden en de rest kan ook, mits ik opbouw en mijn krachttraining in de sportschool vooral focus op aansterken van zwakke plekken. Hardlopen vooral en paaldansen kan ik evt nog wel inkomen, is erg belastend voor je gewrichten lijkt mij.

Zowel Reumatoloog internist kwamen tot die diagnose en nu bevestigt door klinische geneticus. Dus niet een thuis testje.

Ik ervaar dagelijks pijn. Ene dag erger dan ander. Paardrijden mag ik dus niet omdat het dan in mijn heup schiet, door mijn enkel ga.. ook al aan m'n polsen en vingers vaak op slot...

Ik mag niet zelfstandig gaan trainen moet nu onder begeleiding gaan opbouwen en dan beetje aftasten wat mogelijk is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:58

Herkenbaar Gianti :(:) hier vorig jaar dezelfde diagnose gehad.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:59

Ik ook. Ook bij een reumatoloog. Maar ik verbaas me over het verschil van advies wat ze geven.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:00

Denk dat ook beetje ligt aan hoeveel last je van ervaart (tijdens sporten )

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:06

Gianti schreef:
liekec schreef:

Zowel Reumatoloog internist kwamen tot die diagnose en nu bevestigt door klinische geneticus. Dus niet een thuis testje.

Ik ervaar dagelijks pijn. Ene dag erger dan ander. Paardrijden mag ik dus niet omdat het dan in mijn heup schiet, door mijn enkel ga.. ook al aan m'n polsen en vingers vaak op slot...

Ik mag niet zelfstandig gaan trainen moet nu onder begeleiding gaan opbouwen en dan beetje aftasten wat mogelijk is

Reumatoloog ben ik idd ook langs geweest, maar die deed alsnog 'thuistestjes'. Maar goed wel heel pittig, ik zou inderdaad gaan kijken wat je wel en niet kan doen samen met fysio of iets dergelijks. Succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:44

Gianti schreef:

Denk maar zo, met goede training kun je nog wel veel winnen :j als je spieren sterk zijn, kunnen ze de gewrichten beter stabiliseren :) niet dat het euvel wordt verholpen dan, maar t kan wel beter worden dan het nu is.
Ik train ook bij de fysio, merk wel verschil daardoor.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 01:06

vuurneon schreef:
Gianti schreef:

Denk maar zo, met goede training kun je nog wel veel winnen :j als je spieren sterk zijn, kunnen ze de gewrichten beter stabiliseren :) niet dat het euvel wordt verholpen dan, maar t kan wel beter worden dan het nu is.
Ik train ook bij de fysio, merk wel verschil daardoor.

ik zie ook gewoon als dat ik nog heel veel te winnen heb :) slechter kan het niet worden :P en laat mij niet zo makkelijk uit veld slaan..

hoe doen jullie het met dagjes weg op slechte dagen.. momenteel heb ik denk ik op slechte dagen na 50m/100m lopen dusdanig pijn in mijn heup dat ik echt anders ga lopen..

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:04

Gianti schreef:

Dat snap ik. Ik snap alleen niet dat een dokter kan zeggen dat je al die sporten niet meer mag doen, omdat hij/zij jouw pijn niet zelf ervaart.
Mijn reumatoloog heeft me niks verboden, ze zei dat ik zelf goed in kon schatten wat ik wel en niet kan.

Met dagjes uit of zelfs tijdens paardrijden of fietsen als mijn heupen of voeten zeer gaan doen, dan loop, rijd of fiets ik gewoon door.
Maar mijn spieren zijn misschien nu ook wat getrainder door het sporten. Ik blijf er bij dat dat gewoon heel goed is en echt helpt! Ik ervaar lang niet zoveel pijn als eerst.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:15

Rolstoel. Al kon ik die van mij niet langer lenen, dus ik kom nu ook op goede dagen niet verder dan 100 meter. Als ik door mijn pijn heen loop (en dan niet die wat zeurende pijn die ik bijna altijd wel heb) mag ik daarna 3 dagen herstellen en blokkeer ik daarmee mijn revalidatie. Moet ook zeggen dat ik nu nog bekkeninstabiliteit heb, waardoor rechtop zitten ook vreselijk pijnlijk is. Rolstoel was ook pijnlijk dus, maar dan kwam ik tenminste nog ergens haha
Balans is het toverwoord

En goede fysio, want die kan je helpen met een plan van aanpak. Pijn is voor mij 1 richtlijn, maar hersteltijd voor mij nog belangrijker. Als ik een stukje loop en ik krijg erge pijn maar zakt na een paar uur af, dan is het prima :j als dat maar goed is voor de revalidatie (lopen is gunstig voor de spierkracht en conditie, vaatwasser uitpakken bv niet dus daar neem ik eerder even pauze)