ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bzoem

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:58

Die vraag heb ik mij zelf ook moeten stellen.
Je eigen intrinsieke motivatie vinden is hierbij echt enorm belangrijk.
Iets doen omdat het moet of hoort, dat werkt gewoon niet.

Vraag jezelf eens goed af, waarom zou je op tijd je bed uit komen? Waar is dat goed voor? Zou je het zelf beter vinden om te blijven liggen?

Ik heb ook echt nul besef van tijd, ik denk altijd dat die 10 minuten nog wel kunnen. En ik kom dan toch echt 10 minuten te kort.

Soms ben ik dwars en zie ik zelf ook het nut van opstaan niet, of gaan slapen.
En hoewel ik enorm ga zeuren als mijn ouders me gaan helpen, heb ik ze ook gevraagd of ze zich alsjeblieft wel willen blijven bemoeien. Strontvervelend op t moment zelf, maar t besef waar ik mee bezig ben komt dan wel sneller dan als ik zelf na een uur bedenk dat het toch niet zo handig was om die serie af te kijken etc.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:58

@Mandarijn12:
Ik wil een goed en gezond ritme opbouwen. Dat ik niet steeds te laat op school kom,
heel de dag met een slaaphoofd rond loop, geen energie heb, enz.

Achteraf weet ik wel dat ze gelijk hebben, dat ik beter naar ze had kunnen luisteren. Maar op dat moment heb ik dat niet door.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:02

TinekeHorses schreef:
Het probleem is dat ze dat eigenlijk niet meer willen doen.
Ik reageerde namelijk altijd een beetje kribbig als ze zeiden dat ik naar bed moest. Ik bleef dan even door computeren, blijven uitstellen,
totdat ze het weer een keertje zeiden. Ik werd daar alleen maar nog chagrijnig van en mijn ouders natuurlijk ook.

Eigenlijk precies hetzelfde met mijn dochter, dat kribbig reageren en uitstellen ook. Vind het best moeilijk dat er dan zo gereageerd wordt omdat het ook mijn hobby niet is haar steeds te helpen herinneren. Ik begrijp het wel, ben immers eigenlijk ook zo :o maar dat chagerijninge gedoe maakt mij af en toe verdrietig. Best moeilijk, heb ook nog niet de ultieme oplossing. Binnenkort oudertherapie, ik ga het eens aansnijden. <<)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:05

Iemand mijn concentratie gevonden?
Ik ben alleen op stage voor m'n opdrachten. En omdat ik de antwoorden niet 1, 2, 3 kan vinden heb ik geen zin meer.
Kan wel verder met een andere vraag opzich... Maar dan ga ik weer dingen door elkaar doen. Zucht.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:14

Ook onwijs veel moeite mee. Heb tijden gehad dat ik 13 uur per dag sliep en nog steeds moe was (eigenlijk heel logisch). Nu moet ik er wel uit om te gaan melken, tja, dat helpt wel. Weet niet of je ouders het zien zitten om een paar koeien voor je aan te schaffen? Maar het op tijd naar bed gaan is nog steeds wel heel lastig.

Wat bij mij hielp, aangezien mijn ouders het voor mijn 12e al opgaven om me uit bed te krijgen, is met iemand anders een afspraak maken. Vreemde ogen dwingen was op mij heel erg van toepassing. Aangezien je zelf al bewust bent dat het anders moet heb je al een hele grote stap vooruit gedaan.

Is er iemand die je nog niet zo goed kent waarmee je zoiets zou kunnen regelen?

Ook denk ik dat je ouders nog niet zo goed begrijpen wat ADD eigenlijk is, gezien de opmerkingen die ze maken. Misschien kun je eens vragen hoe ze zelf denken dat het jou beperkt. Lastig hoor. Worstel er zelf ook nog steeds mee.

Hebben jullie dat ook? Ik snap wat dat betreft precies wat de ouders van TinekeHorses zeggen. Tegelijkertijd kun je er helemaal niets mee. Want natuurlijk zal ik ook wel slechte eigenschappen hebben die niet bij de ADD vandaan komen. Maar welke zijn dat dan? Hoe kan ik dingen verbeteren waar dat zin heeft en hoe kan ik niet bezig blijven met dingen aan mezelf te willen veranderen die ik niet kán veranderen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:20

Bedankt! :)
Ik ga je reactie zo nog eventjes goed doorlezen.
Moet nu echt gaan douchen, zou ik al 1,5 uur geleden moeten doen. :+

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:20

Mijn ouders hebben t al druk zat met zichzelf :+
Die gaven het al heel snel op om mij op tijd op school te krijgen. Volgens mij al in groep 4 dat ik zelf naar school mocht fietsen (nog geen 5 min).
En dan was het 08:30 op t schoolplein, maar 08:45 begon de school pas echt in de klas.
Dus ik zat 08:25 nog in pyjama aan het ontbijt.
En kwam om 08:50 de klas binnen :=
(terwijl ik om 07:30 toch wel al wakker was...)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:23

Ik geef t op. Ik ga naar huis.
Kijk vanmiddag wel of ik thuis al wat aan opmaak kan doen, ga ik morgen weer verder hier.
Dit werkt gewoon niet nu :(

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:57

Koeien :') of een poes met suikerziekte :)* die heb ik ook en ik MOET er smorgens wel uit, anders als ik hem niet prik, word hij ziek :(:)
Als ik een vrije dag heb kruip ik er dan nog wel eens terug in hoor, anders zit ik smorgens om 06.00 uur al beneden uit mijn neus te eten :))

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:58

Wel knap weer, in 2 regels tekst 4 smileys :') ik begin me thuis te voelen hier :))

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:03

Haha als m'n ma of pa iets zegt om iets te doen zeg ik altijd: jaaaha dat doe ik zo.. Om het vervolgens niet of 3 weken later te doen :')
Maar als ik ook in een opruim bui ben moet echt niemand in de weg staan of mij iets vragen want dan moet het ook echt allemaal gedaan worden!! :')

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:13

Ja jongens, ergens moeten jullie blij zijn dat jullie nog thuis wonen en dat jullie ouders er zijn om je te supporten. Als je straks op je zelf woont, of gaat samenwonen heb je nog steeds deze problemen, alleen geen stok meer achter de deur.

Als jullie nu een systeem aanleren voor jezelf, via een training. (Ggz geeft cognitieve gedragstherapie voor AD(H)D ) Dan kun je dat je eigen maken nu je nog thuis woont en je je ouders erbij kunt betrekken en ga je straks wat beter ingesteld het huis uit.

Anders moet je straks naar je werk ipv naar school, en kom je ook elke dag 5 minuten te laat, en betaal je je huur en je rekeningen niet optijd, vergeet je om boodschap te doen, etc... Alleen zijn ge gevolgen dan vele malen groter.

Ik zeg dit nu wetend dat ik er vroeger ook nooit naar luisterde als iemand dit tegen mij zei ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:23

Zijn er hier mensen die een coach in huis hebben gehad voor hulp in het huishouden.
Nu mijn vriend fulltime werkt is het een ramp.
Ik weet 's ochtends precies wat ik wil doen maar 's avonds is nog niet eens de helft gedaan.
Nou heb ik begrepen dat er coaches zijn die je leren routine te krijgen in huis maar daar kan ik niet zo veel over vinden.
Heb wel ergens gelezen dat je recht kan hebben op een schoonmaakster maar dat vind ik echt onzin als ik bijna de hele dag thuis ben.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:25

Die zijn er wel ja. Even kijken hoor, ik had daar info over..

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:26

Nou, ik ben me daar heel erg bewust van hoor!
Maar ik word er nu niet echt blij van, te weten dat ik er zelf helemaal een grote puinhoop van ga maken!!

Het thuiswonen belemmert mijn ontwikkeling ontzettend, ik word klein gehouden en ik kan me niet mengen in het systeem van mijn ouders.
Ik weet dondersgoed een aantal handvatten om het huishouden etc duidelijker te maken, of een vaste structuur in opstaan aan brengen. Maar dat gaat nu eenmaal niet omdat mijn ouders zich dus niet gaan aanpassen aan mij.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:28

Ik heb gewoon een schoomaakster genomen :+

Ik woon al 5 jaar op mezelf en dat gaat eigenlijk heel goed :D Ik kan niet functioneren in t*ringzooi, dus ik ruim het vaak wel op. Duurt ff en de was plannen is niet te doen hoor. Soms moet ik als ik geen kleren meer heb. Of m'n vriend gooit de schone was op de bank zodat ik het wel op MOET vouwen :+ Mijn broertje daarentegen heeft een slaapkamer waar je serieus BANG van wordt. Eten in bed, overal zooi door de HELE kamer. Hij slaapt op z'n bank omdat z'n bed te ranzig is gewoon. Hahaha. ZOOOO goor.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:35

Mijn zusje had zo'n coach. Dat is in vergelijking bij het programma van GGZ veel minder waardevol geweest. Kost erg veel geld, wat je dan weer kunt betalen van een PGB wat je coach ongetwijfeld voor je aan gaat vragen.. Maar welke pannenkoek geeft een ADDer met notoire administratie problemen en een gat in haar hand een PGB waar ze onbeperkt geld uit kan opnemen?

Nee echt, mijn zusje en ik zijn allebei een ander traject in gegaan voor hetzelfde probleem. Zij is er geen cm op voorruit gegaan en heeft nu zwaar financieel gezeik vanwege belasting fraude. De ene coach is de andere niet natuurlijk, maar als je ziet wat ik voor trainingen heb gehad, en wat haar coach haar heeft geleerd?

Ik zou het jullie afraden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:51

TinekeHorses schreef:
Gister een heel gesprek gehad met m'n ouders. Ze vinden dat ik te makkelijk alles schuif op ADD.
Ze vinden dat ik meer m'n best moet doen, en als ik het wil het ook gewoon lukt. Ik ben alleen van mening dat ik echt wel probeer om 's ochtends optijd mijn bed uit te komen, maar dat gewoon echt niet lukt. Of optijd te stoppen met computeren.
Vanavond moet ik met een oplossing komen, maar wat?

Hoe maak ik hun duidelijk dat ik nou eenmaal de tijd niet in de gaten heb, niet goed mijn bed uit kan komen ook al ga ik 's avonds vroeg naar bed, enz?

ja maar, dan maak je ze duidelijk dat je de tijd niet in de gaten hebt...en dan?
als je daarna met ze in gesprek gaat om manieren te verzinnen zodat je wel een bepaalde structuur hebt of juist wat truukjes om jezelf te ondersteunen bepaalde dingen op tijd te doen kan het zin hebben
bijvoorbeeld dat je een alarmpje zet op de tijd dat je van jezelf Moet!! stoppen met computeren. dat alarmpje instellen is dan wel weer iets waar je je zelf toe moet dwingen het te zetten
en op het moment dat je alarmpje afgaat, moet je jezelf ook verplichten de computer uit te schakelen .
hoe lastig het ook is, je moet dan ook je zelf op dat moment die dingen echt opleggen.

het is wel heel erg fijn als je ouders snappen dat je bepaalde zaken niet expres doet , maar dat die dingen nu eenmaal heel moeilijk zijn.
en dat jullie samen tot ene oplossing komen waar jullie je alledrie in kunnen vinden
mijn moeder heeft vroeger ook heel wat te stellen gehad met me wat betreft op tijd naar bed gaan en er op tijd uit komen,
heeft ook heel wat strubbelingen veroorzaakt tussen ons...mijn moeder die me aanspoorde en herinnerde aan zaken en ik die dat kribbig werd
"Dat weet ik toch , ben toch niet achterlijk" en uiteindelijk alsnog te laat etc...
op den duur moest ik het zelf maar uitzoeken en de consequenties dragen, zoek het maar uit
maar ja, ik had geen AD(H)D, dat bestond toen nog niet ;) ik was gewoon dwars :+

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:05

Heb ik recht op pgb?

Maar ik heb al bijna 3 jaar dezelfde psycholoog met twee wekelijkse gesprekken.
Verder geen trainingen of andere dingen.

Ik vind t moeilijk te geloven dat een ander mij anders kan doen gaan denken...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:10

wat betreft tijdsbesef, ik bedacht me om kwart voor 1 dat ik uiterlijk om 1 uur de hond ging uitlaten...10 over 1 inmiddels en waar ben ik...nou, niet buiten met de hond dus :n
dus ik ga nu echt afsluiten en wegwezen :j

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:35

Bzoem schreef:
Heb ik recht op pgb?

Maar ik heb al bijna 3 jaar dezelfde psycholoog met twee wekelijkse gesprekken.
Verder geen trainingen of andere dingen.

Ik vind t moeilijk te geloven dat een ander mij anders kan doen gaan denken...

Nee je krijgt training. Er worden situaties geschetst waarin je jezelf ongelofelijk gaat herkennen. Je gaat eigenlijk je eigen gedrag en gedachtes opnieuw instellen. Een soort van software update ;) maar dat gaat zeker niet vanzelf. Daar moet je hard aan werken. Je zit in een groep met mensen die dezelfde problemen hebben als jij.

En je hebt waarschijnlijk recht op pgb als je bijzondere zorg, zoals zo'n coach moet inkopen en dit niet wordt gedekt door de verzekering. Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was. GGZ zit gewoon in je verzekering en er is niet wat Ggz je niet kan leren en zo'n dure coach wel. Geldklopperij als je het mij vraagt.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:33

Heb ook een vaardigheidstraining gedaan. Dit hielp wel, maar voornamelijk ten tijde van de training. Helaas gaan die niet eeuwig door.

Momenteel ben ik aan het uitzoeken of NLP mij hierbij kan helpen. Heeft iemand daar ervaring mee?

PGB is wel heel streng tegenwoordig. Denk niet dat ik daarvoor in aanmerking kom. Al zou zo'n schoonmaakster (of iemand die me verteld dat ik NU MOET gaan schoonmaken) wel heel welkom zijn.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:06

Hahaha denk ook niet dat je een schoonmaker van je PGB mag betalen. Zou wel chill zijn. Maar denk dat dat alleen maar mag als je er zelf lichamelijk niet toe in staat bent.

Maar even eerlijk. Het is naast AD(H)D ook nog een stukje discipline wat ontbreekt als je na zo'n training de handvatten nog steeds niet gebruikt natuurlijk.

Ik maak op zondag samen met mijn vriend een planning voor de week. Op maandag de was, stofzuigen, boodschappen doen, beneden stofzuigen . Op dinsdag post, koken,boven stofzuigen etc etc etc...
Maar ook tanken, al mijn afspraken, boodschappenlijsten.

Ik deel alles in per dag. Met een A B of C prioriteit. De A dingen moeten eerst, voordat je een B of C mag doen. B mag je 1 dag verslepen, en C mag je een week verslepen, maar zo kom je er wel.

Ook heb ik geleerd om overweldigende taken op te delen. Bijvoorbeeld de was op vouwen, waar ik een rothekel aan heb, en wat oploopt tot er geen kledingstuk meer in mijn kast ligt... Op maandag de handdoeken, op dinsdag de broeken, op woensdag dag de shirtjes, etc, etc, etc.

Je moet wel de discipline behouden om elke week een planning te maken en je eraan houden. Het is wel fijn als je partner of ouders je erbij helpen. Maar bovenstaande heb ik dus geleerd bij GGZ, en nog veel meer. Je kunt het jezelf zo veel makkelijker maken. Maar het gaat nog steeds niet vanzelf helaas.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:50

Maar dat soort dingen kan ik ook zelf bedenken, maar daar houd ik me ook niet aan.
Ik twijfel dus of ik de motivatie en discipline heb om zoiets wel toe te passen.

Hm mijn psycholoog vindt me niet geschikt voor groepsdingen :') vanuit PsyQ wordt er hier en daar ook wel eens wat opgezet, maar t komt niet uit of het zijn vooral dingen die ik al weet.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:28

M'n ouders hebben net een tijdslimiet op mijn computer gezet.
Zo hoeven ze niet steeds te waarschuwen of ik alsjeblieft van de computer wil gaan, maar sluit de computer gewoon af.
Eens kijken of het werkt. :)